handdator

Visa fullständig version : Summer 2007 here I come


trippelx
2006-10-17, 10:26
Nu är det äntligen dags för "lilla jag" att börja träna seriöst för första gången i mitt liv och för att hålla lite koll på mig själv och kanske få lite feedback så tänkte jag att denna träningsjournal kan vara till stor hjälp.

Är motvierad som aldrig förr, hoppas att det kommer gå fint!

Har alltid varit lång och väldigt smal så jag tänkte nu göra något åt det (längden blir svår att ändra dock *rolleyes* ).

Detta är utgångsläget:

Ålder: 19 (87a)
Längd: 197 cm
Vikt: 78 kg

Målen med träningen:

Gå upp i vikt, bli större och starkare. Satsar på att väga minst 90 kg i April 2007, om ca 6 månader. En viktökning på minst 10 kg alltså.:eating: *flex*

Har aldrig maxxat i någon övning med bara 1 rep nån gång men har klarat nåt sånt här:

Knäböj: 80kg x 5
Bänkpress: 55 kg x 5
Stela marklyft: 80kg x 6

*******************

Jag kommer följa Max-OT schemat vilket är en 5-splitt där jag kör max-styrka.
Styrkepass (30-40min): mån, tis, ons, tors, fre.
Vila: Lördag, Söndag
Konditionsträning: ca 1 dag i veckan

Wish me luck!:em:

Pumpitup
2006-10-17, 10:52
Ska bli skitkul att följa, max-ot är grymt skoj att följa! :thumbup:

Ett personligt tips är att inte fokusera för mycket på att ett pass inte får vara längre än 40-45 minuter, för att kunna prestera maximalt behver man ibland vila lite extra.

Kör hårt!

trippelx
2006-10-17, 14:59
Tisdag 17/10 - Armar och Mage

Är nu inne på andra dagen, andra veckan av mitt Max-OT schema. Blev nyss klar med dagens pass: Armar och Mage.

Först ut biceps och en seriös uppvärmning gav sedan följande resultat:

Rak skivstångscurl:
35kg x 5
35kg x 5
Andra setet var tugnt men eftersom jag bara klarade 32,5kg förra tisdagen så är jag nöjd!

Växlande hantelcurl:
2 x 13,6kg x 6 - behövde 2 försök för att klara 6an med vänstern
2 x 13,6kg x 6 - Gick bättre än första setet, inga problem. :hbang:

Triceps:

Push-downs:
Försökte först med 35kg men klarade bara 2 reps. Gick ner till 30kg sen.
30kg x 6
30kg x 6

Liggande tricepspress (rak skivstång):
27,5kg x 6 - Klarade alla sex utan större problem
30kg x 6 - Även 30 kg funkade bra, går nog upp 2,5 kg till nästa gång!

Underarmar

Handlescurl med hantlar:
2 x 13,6kg x 1 - Ett set fick räcka idag, va iofs ganska tugnt...

Mage

Körde cruches på en såndär mjuk stor plastboll :) fötterna ihop för att få sämre ballans vilket kräver mer av magen.
kv 2 x 12

Allt som allt är jag nöjd med dagens pass, speciellt med tricepspressen. Nu ska jag iväg och jobba men börjar ladda mentalt redan för morgondagens Axlar/Traps-pass. Peace out!

ps. Pumpitup, tack för tipset, all feedback är grymt välkommet! Har vart inne o spanat lite i din journal redan :) ds.

Jontez
2006-10-17, 15:36
Soft! Du verkar ha samma styrka som mig ungefär, ska bli kul att följa =)

trippelx
2006-10-19, 20:04
18/10 Axlar/Traps

Hann inte skriva igår så det blir idag istället:

Tycker att axlar är svårt att träna, tar gärna lite tips från de mer erfarna.. hur som helst så såg gårdagens pass ut såhär:

Militärpress (sittandes)

32,5kg x 5 - försökte dock på en sjätte men klarade ej (30kg förra veckan)
32,5kg x 6 - 3 min vila seriös vila gjorde susen mellan seten :)
32,5kg x 5 - ungefär samma som första

Har lite problem att utföra denna övning utan att svanka ryggen, att spänna mage och rygg och andas ordentligen samtidigt är svårt, kanske kör jag för mkt i vikt, nån som har bra tips?

Sittande hantelpress:

2x11kg x 4 - tror inte jag vilade tillräckligt efter militärpressen :/
2x11kg x 6 - funkade bätte nu, dock lite svank i ryggen

Stående hantellyft åt sidan:

2x8kg x 7 - sista repsen va seeeeg
2x8kg x 8 - funkade något bättre, mkt vilja :)

Upprätt rodd

Prövade att köra denna i kryssdragsmaskin denna gång eftersom jag fått jävligt ont i handleder när jag kört denna tidigare med rak skivstång.

35kg x 6 - alldeles för enkelt :p
45kg x 6 - även detta lite för lätt, börjar nog på 50kg nästa gång!

Kändes mkt bättre för handleder och väldigt smalt grepp denna gång, skönt som fan.

Klockan är nu ca 21.00 och ska strax iväg för att köra ryggpass, hinner nog inte skriva journal förrän imorrn om det.

trippelx
2006-10-20, 13:22
Jag skäms :em: , jag åkte aldrig till gymmet igår, hade tagit 3 öl med en polare efter ett prov i filmkunskap som sista lektion för dagen, va helt sjukt trött igår kväll så jag hoppade över gårdagens pass, mår lite dåligt av det men nu blir det skärpning! *slap*

Ska iväg nu och köra bröst, om jag orkar så kör jag nog lite rygg oxå som jag egentligen skulle ha kört igår. Det skulle iofs bryta ganska hårt mot Max-OT "regler" om korta intensiva pass, får se hur jag gör...

Pumpitup
2006-10-20, 14:52
Kör bara bänkpress, marklyft, chins o dips idag. Då blir du garanterat grov! :Virro :thumbup:

trippelx
2006-10-20, 20:07
Kör bara bänkpress, marklyft, chins o dips idag. Då blir du garanterat grov! :Virro :thumbup:

Sry Pumpitup, hann inte se ditt svar :( tack ändå!

Fredag 20/10 - Bröst + Rygg

Skulle egentligen bara kört bröst idag men eftersom jag missade gårdagens ryggpass fick det bli en sammaslagning idag.

Bänkpress:
52,5kg x 6
55kg x 5
55kg x 5
Riktigt skönt att öka till 55kg från förra veckans 50kg, beror nog dels på en seriösare uppvärmning och bättre fokus. Jag fick iofs lite hjälp med sista 2 repsen på sista setet men är nöjd ändå!

Dips:
-10kg x 5
-15kg x 5
Bättre än förra veckan då jag tog 20 kg lättare till hjälp.

Latsdrag (framifrån):
45kg x 6
45kg x 6
50kg x 6
Visste inte vilken vikt jag skulle köra på, börjar nog på 50/55kg nästa gång.

Sittande kabelrodd:
50kg x 6
50kg x 6
Gick även detta lite för enkelt, blir till en ökning nästa vecka!

Hypersträck:
20kg x 6
25kg x 6
Finns ingen större vikt än 25kg, hur ska jag göra för att det ska bli tyngre?

Är väldigt nöjd med dagens pass, speciellt med ökningen i bänk! Satsar på 60kg inom en månad :thumbup:

Nu är det helg och då blir det vila och förhoppningsvis mkt mat, "tyvär" så blir det fest imorgon lördag och då antagligen ett stort alkholintag :p får leva med det *innocent*

trippelx
2006-10-23, 20:40
Ny vecka, nytt schema, nya vikter!

Äntligen måndag och dags för ett träningspass, följer fortfarande Max-OT schemat och är inne på tredje veckan nu, känns riktigt bra!

Måndag 23/10 - Ben

Lite annorlunda upplägg för dagens benpass till skillnad från tidigare två veckor, variation är ju alltid kul så jag va grymt laddad idag.

Benpress:
Förra veckan när jag iofs bara körde 2 set så klarade jag ca 100 kg bara, då hade jag iofs kört 3 hårda set knäböj innan...

120kg x 6 - too easy ;)
130kg x 6 - tyngre men klarade ändå mina 6 reps
135kg x 5 - här någonstans ska jag väl ligga då :)

Knäböj:
80kg x 5 - fortsätter på 80kg från förra veckan, nöjd ändå eftersom jag kört benpress innan denna gång.
80kg x 5

Bencurl:
55kg x 6 - har inte kört Bencurl på jävligt länge, visste inte vad jag skulle klara
60kg x 6 - va lagom tugnt, kanske kunde ha kört 5kg extra dock

Stela marklyft:
80kg x 6
90kg x 5 - Nytt personbästa :) tugnt som fan var det iaf, svårt att hålla kvar i stången...

Stående vadpressmaskin:
90kg x 8
100kg x 8 - Grädden på moset, 100-strecket är brutet :)

Är otroligt nöjd med viktökningarna i detta pass, känns bra. Hoppas det håller i sig imorrn!

Pumpitup
2006-10-24, 06:44
härliga viktökningar du gjorde! :thumbup:

Det är bara att fortsätta jobba på i denna stil och äta bra med mat så kommer du klättra snabbt! ;)

trippelx
2006-10-24, 10:20
Tack Pumpitup :) Jag försöker äta åtminstone 5 mål om dagen + att jag tar whey-80, gainer pro och kreatin. Tycker att det borde räcka då nästan varje mål jag käkar är som om det vore det sista målet i mitt liv :hbang: :eating:

Ska dra o käka nu, sen träning lite senare :p puss på er

trippelx
2006-10-26, 13:31
Har haft sjukt mkt att göra senaste tiden i skolan och har precis flyttat från Värmdö till Midsommarkransen så jag har fått hoppa över ett pass denna veckan. Så istället för att hoppa över Bröst/Mage-passet från tisdag helt o hållet så slog jag ihop det passet med onsdagens Rygg-pass. Så här blev det till slut:

Lutande bänkpress:
50kg x 6
52,5kg x 5
52,5kg x 5

Hantelpress
2 x 18.8kg x 5
2 x 18.8kg x 5

Skivstångsrodd
60kg x 5
60kg x 6

Chins
kv - 25kg x 5
kv - 30kg x 5

Cruches på fit-ball
kv x 12
kv x 12

Tyvär var jag ganska stressad genom hela passet, skulle till ikea efteråt :/ Idag hoppas jag hinna köra ett pass och isf blir det full fokus och utan stress!*flex*

Pumpitup
2006-10-26, 15:28
Roddarna går inte av för hackor, lycka till på passet idag!

Jontez
2006-11-04, 01:38
Ser ju bra ut :) Men länge sen du skrev nu? Bytt gym eftersom du flyttat?

trippelx
2006-11-10, 19:40
Har haft höstlov och varit i frankrike i en vecka, sedan blev jag sjuk, ska börja träningen igen nu i helgen, laddad till 1000 :)

Fortfarande samma gym, frescatihallen i universitetet (sthlm), flyttade endast lite närmare dit nu :)

Jontez
2006-11-11, 16:21
Har haft höstlov och varit i frankrike i en vecka, sedan blev jag sjuk, ska börja träningen igen nu i helgen, laddad till 1000 :)

Fortfarande samma gym, frescatihallen i universitetet (sthlm), flyttade endast lite närmare dit nu :)
Ah okej, trevligt :) kanske du har ännu mer motivation att komma iväg och träna, om de nu behövs :P

En annan verkar ha fått nån version av vinterkräksjukan, får se hur snart jag kan vara tillbaka och träna...