handdator

Visa fullständig version : Alla har något lik i garderoben


tano
2006-10-17, 06:49
Alltså det är bara inse, alla har något lik i garderoben.
Hur många här har aldrig gjort något fel? de som svarar ja kan gå och dra ett skynke över sig, för de ljuger.

Alltså detta måste ta slut, dessa sjuka smuttsförsök och kontroll av varje människas livstid. Det verkar som om sosarna varit grymma förlorare. Särskilt då man vet flera uppgifter tagits fram av sossar.

Det roliga är att sossarnas ministrar och rikskdagskandidater alla säkerligen har sina lik i garderoben. Måste hänvisa till bibelns tankegång - rannsaka dig själv innan du dömmer andra.

Ska det fortsätta såhär får de börja ta in bebisar som ministrar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909541,00.html

Noodles
2006-10-17, 07:03
Ja, allt är en stor konspiration av sossarna och vänstermedia. Det märker man liksom på att media aldrig hittade någon skit om sossarna när de satt vid makten.

tano
2006-10-17, 07:07
Ja, allt är en stor konspiration av sossarna och vänstermedia. Det märker man liksom på att media aldrig hittade någon skit om sossarna när de satt vid makten.

Oj kom du på den själv? låg nivå.

Noodles
2006-10-17, 07:20
Oj kom du på den själv?

Nä, jag använder en spökskrivare här på Kolo.

Scratch89
2006-10-17, 07:53
Du har en poäng, men såhär har det alltid varit. "Svarta" barnflickor pch obetalda tvavgifter har satt fart på debatten, och med all rätt tacklas de f.d. ministrarna. Men om ett par månader är detta lika glömt som förre justitieministerns Thomas Bodströms svarta städhjälp eller haschrökning. Det brottet kan ge tre års fängelse numera.
Gunnar Myrdal konstaterade redan 1978 att svenskarna har blivit "ett folk av fifflare". Är politikerna som de flesta andra?

Det kommer säkert att finnas anledning att kritisera Reinfeldt och hans fögderi för än det ena och än det andra under de år som nu följer. Men dess ärliga ambition att angripa landets största samhällsproblem kan inte betvivlas. Och det är dess största moraliska och politiska styrka.

Noodles
2006-10-17, 08:07
För min del anser jag det alltid värre när någon agerar tvärtemot den politik de säger sig stå för. Därför är det värre när några som själva vill sätta dit fuskare och snyltare själva bryter mot reglerna. På samma sätt är det hyckleri när någon som tror på högt skattetryck själv fuskar med skatten (Gudrun Schyman). Eller när Miljöpartiets Peter Eriksson själv kör en SUV.

Den nya regeringen har själva valt att ta uppdraget med allt vad det innebär. En idrottare som själv väljer att vara med på spelets regler har ingen rätt att klaga på t ex hårda dopningstester. Att döma av reaktionerna från Stegö-Chilò och Borelius verkar de inte förstå vilket utsatt jobb de valde. Det är klart lättare att kritisera och gå till attack än att vara den som ska försvara sig och hårdgranskas för minsta snedsteg. De borgerliga partierna var aldrig sena att kritisera sossarna när de drabbades av skandaler. Nu verkar en del de ha missat att de inte längre är opposition utan de som själva ska granskas och försvara sig.

tano
2006-10-17, 08:15
Du har en poäng, men såhär har det alltid varit. "Svarta" barnflickor pch obetalda tvavgifter har satt fart på debatten, och med all rätt tacklas de f.d. ministrarna. Men om ett par månader är detta lika glömt som förre justitieministerns Thomas Bodströms svarta städhjälp eller haschrökning. Det brottet kan ge tre års fängelse numera.
Gunnar Myrdal konstaterade redan 1978 att svenskarna har blivit "ett folk av fifflare". Är politikerna som de flesta andra?

Det kommer säkert att finnas anledning att kritisera Reinfeldt och hans fögderi för än det ena och än det andra under de år som nu följer. Men dess ärliga ambition att angripa landets största samhällsproblem kan inte betvivlas. Och det är dess största moraliska och politiska styrka.

Jo det har varit så länge, det var därför du inte såg mig skrika förra veckan eller hur ;)

Men det är nu det gått till överdrift när de ska hitta minsta sak hos varje minister, och dessutom verkar media få det så att hela opponionen tycker de ska avgå. Kan inte minnas det blev likadant för alla sosseministrar, men jag kanske kommer ihåg fel? kanske var det lika många som avgick då det uppdagades om deras snedsteg.

men jag tvivlar, Bodström avgick ju inte...

Nitrometan
2006-10-17, 08:16
För min del anser jag det alltid värre när någon agerar tvärtemot den politik de säger sig stå för. Därför är det värre när några som själva vill sätta dit fuskare och snyltare själva bryter mot reglerna. På samma sätt är det hyckleri när någon som tror på högt skattetryck själv fuskar med skatten (Gudrun Schyman). Eller när Miljöpartiets Peter Eriksson själv kör en SUV.
Japp. Är det då mot regeringspartiernas ideologi att ha svart arbetskraft eller att skolka från TV-licensen?

Jag tycker bara att det verkar som de handlade i linje med den ideologi deras partier stod för på den tiden. De flesta saker som har dragits upp utspelade sig ju på 90-talet - innan de kom med sin nya giv.

Scratch89
2006-10-17, 08:25
Japp. Är det då mot regeringspartiernas ideologi att ha svart arbetskraft eller att skolka från TV-licensen?

Jag tycker bara att det verkar som de handlade i linje med den ideologi deras partier stod för på den tiden. De flesta saker som har dragits upp utspelade sig ju på 90-talet - innan de kom med sin nya giv.
Bra poäng. Nyliberaler är ju emot Tv-licens och ser inget fel med hushållsnära tjänster.

Scratch89
2006-10-17, 08:27
Jo det har varit så länge, det var därför du inte såg mig skrika förra veckan eller hur ;)

Men det är nu det gått till överdrift när de ska hitta minsta sak hos varje minister, och dessutom verkar media få det så att hela opponionen tycker de ska avgå. Kan inte minnas det blev likadant för alla sosseministrar, men jag kanske kommer ihåg fel? kanske var det lika många som avgick då det uppdagades om deras snedsteg.

men jag tvivlar, Bodström avgick ju inte...
Skillnaden mellan sossar och moderater verkar vara att moderaterna avgår i fin manér medan sossarna skyller ifrån sig och sitter kvar. Se bara Bodström, Mona Sahlin, Danielsson osv. T.om Persson blev ju hårt kritiserad för saker som var värre än de här sakerna, men satt ändå kvar. Glöm inte lägenhetsaffärerna heller...
Jag förstår mig inte på folk som tycker det här är så hemskt och skriker halsen av sig, när de vet hur illa S har skött sig innan.

tano
2006-10-17, 08:30
Skillnaden mellan sossar och moderater verkar vara att moderaterna avgår i fin manér medan sossarna skyller ifrån sig och sitter kvar. Se bara Bodström, Mona Sahlin, Danielsson osv. T.om Persson blev ju hårt kritiserad för saker som var värre än de här sakerna, men satt ändå kvar. Glöm inte lägenhetsaffärerna heller...
Jag förstår mig inte på folk som tycker det här är så hemskt och skriker halsen av sig, när de vet hur illa S har skött sig innan.

Minnet är bra, men kort!

Världens bästa klichee. *rolleyes*

Scratch89
2006-10-17, 08:36
Minnet är bra, men kort!

Världens bästa klichee. *rolleyes*
Ungefär så, ja.
Jag hänvisar till mitt välkomponerade första inlägg i den här tråden. :D

Lizard
2006-10-17, 09:56
Alla har skit i garderoben, det är inget upprörande över det. Kruxet blir när man ska tolka skiten beroende av vad personen har för ansvar. Jag har en barndomskamrat till mig som levde i samma gäng som jag. Han fortsatte med gänget efter det jag hoppade av och det gav honom en tre-årig fängelsedom för grovt narkotikabrott. Efter det tog han tag i livet och gick ut med höga betyg från universitetet och sitter idag som säkerhetschef på ett av världens största bolag. Vad han sa under anställningsintervjun? Sanningen. Och vilka kunskaper och slutsatser han dragit av den. Jobbet blev hans.

När Alliansen blir vald så är jobben i fokus. Reinfeldt inser att svenskar vill inte slänga ut den svenksa modellen vilket tidigare moderatledare försökt gå till val på. Därför ändrar han radikalt strategi och säger sig vara för det mesta som är institutionaliserat i samhället förutom de saker han kan koppla till arbete och arbetslöshet. När ministrar dyker upp som har den typen av skelett i garderoben som kommit att fälla dem har de privat och under lång tid faktiskt handlat på ett sådant vis att de visar att de inte vill ha eller medverka i många av de institutioner och lagar som Reinfeldt varit noga med att påpeka att han respekterar och vill behålla. Det som uppstår är en "vill lilla flickan hoppa in i farbrors bil och klappa en kattunge?"-situation för väljarna och det är det som pressen jagar. Har Alliansen en dold agenda? Tycker Alliansen som de har sagt i valet när de är valda? Har vi blivit förda bakom ljuset?

De som avgått tycker nog att de har handlat rätt. "Ja, jag har inte betalt TV-avgift för att jag inte vill bidra till statstelevisionen". Deras problem är att de inte kan säga det eftersom det skulle innebära att de skulle arbeta på tvärs emot Alliansens valmanifest. I stället tvingas de in i en soppa av halvsanningar och lögner för att inte få Alliansen ifrågasatt.


Lizard

tano
2006-10-17, 10:15
Alla har skit i garderoben, det är inget upprörande över det. Kruxet blir när man ska tolka skiten beroende av vad personen har för ansvar. Jag har en barndomskamrat till mig som levde i samma gäng som jag. Han fortsatte med gänget efter det jag hoppade av och det gav honom en tre-årig fängelsedom för grovt narkotikabrott. Efter det tog han tag i livet och gick ut med höga betyg från universitetet och sitter idag som säkerhetschef på ett av världens största bolag. Vad han sa under anställningsintervjun? Sanningen. Och vilka kunskaper och slutsatser han dragit av den. Jobbet blev hans.

När Alliansen blir vald så är jobben i fokus. Reinfeldt inser att svenskar vill inte slänga ut den svenksa modellen vilket tidigare moderatledare försökt gå till val på. Därför ändrar han radikalt strategi och säger sig vara för det mesta som är institutionaliserat i samhället förutom de saker han kan koppla till arbete och arbetslöshet. När ministrar dyker upp som har den typen av skelett i garderoben som kommit att fälla dem har de privat och under lång tid faktiskt handlat på ett sådant vis att de visar att de inte vill ha eller medverka i många av de institutioner och lagar som Reinfeldt varit noga med att påpeka att han respekterar och vill behålla. Det som uppstår är en "vill lilla flickan hoppa in i farbrors bil och klappa en kattunge?"-situation för väljarna och det är det som pressen jagar. Har Alliansen en dold agenda? Tycker Alliansen som de har sagt i valet när de är valda? Har vi blivit förda bakom ljuset?

De som avgått tycker nog att de har handlat rätt. "Ja, jag har inte betalt TV-avgift för att jag inte vill bidra till statstelevisionen". Deras problem är att de inte kan säga det eftersom det skulle innebära att de skulle arbeta på tvärs emot Alliansens valmanifest. I stället tvingas de in i en soppa av halvsanningar och lögner för att inte få Alliansen ifrågasatt.


Lizard

Bra inlägg Lizard.

Men det gör ändå inte att jag tycker att de återstående ministrarna ska avgå. Jag tror ärligt att de gärna förändrar sin attityd för den möjlighet de har nu. För kompetenta är de säkert.

Att man ska behöva leta på detta sätt som journalister är tråkigt. Låt dem visa politiken istället, om det är det man oroar sig över. Disskutera för allt i världen budgeten, men låt bajs-snacket stanna hemma.

Förövrigt är nog alliansen redan väldigt ifrågasatt. Rätt sak hade helt klart varit att strunta i halvsanningarna, och istället sagt att de ändrat uppfattning nu.

Dumleman
2006-10-17, 10:56
Tyder det på att man är kompetent när man anställer svart städhjälp och sedan tar på sig jobbet som finansminister? Hur skulle Sveriges finanser se ut om alla anställde svartarbetskraft? Tyder ett sådant agerande på att man förstår hur finanser fungerar? Ut med packet säger jag. Går det fan att hitta en moderat som inte har haft svart arbetskraft? Jag tycker synd om Reinfeldt som tvingas ha sånna stolpskott i sitt parti.

grabben i skogen
2006-10-17, 11:01
det heter skelett i garderoben, inte lik i garderoben.

thomast
2006-10-17, 11:02
"Nya SVT-chefen har svart barnflicka"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=581282&previousRenderType=6

Det kommer aldrig att sluta.

Dumleman
2006-10-17, 11:04
Våra politiker ser uppenbarligen mycket allvarligt på det här med svartjobbande *allvarlig hundögonsblick*.

Nitrometan
2006-10-17, 11:24
det heter skelett i garderoben, inte lik i garderoben.
Men det måste ju vara ett lik först innan det blir ett skelett.

Iofs går det fortare om man kokar rent benen.

grabben i skogen
2006-10-17, 11:27
Men det måste ju vara ett lik först innan det blir ett skelett.

Iofs går det fortare om man kokar rent benen.

jo men skelett i garderoben kommer ju sig av de olagliga skelett läkare hade för att studera förr i tiden. jag tror inte de ville ha ett lik där pga lukten

MasterChief
2006-10-17, 11:36
Lik i garderoben (http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-36%2CGGLG%3Asv&q=%22lik+i+garderoben%22&meta=)

skelett i garderoben (http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-36%2CGGLG%3Asv&q=%22skelett+i+garderoben%22&meta=)


*rolleyes*

grabben i skogen
2006-10-17, 11:39
Lik i garderoben (http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-36%2CGGLG%3Asv&q=%22lik+i+garderoben%22&meta=)

skelett i garderoben (http://www.google.se/search?hl=sv&rls=GGLG%2CGGLG%3A2005-36%2CGGLG%3Asv&q=%22skelett+i+garderoben%22&meta=)


*rolleyes*

ja är det konstigt att det finns fler som skriver fel eller?

MasterChief
2006-10-17, 11:42
ja är det konstigt att det finns fler som skriver fel eller?

Bara 685% fler träffar på "lik i garderoben" så kanske är det uttrycket inte helt fel, ja?

Loke
2006-10-17, 11:44
Måste ett lik ha köttet kvar för att vara ett lik? Kan inte ett lik vara ett skelett?

grabben i skogen
2006-10-17, 11:47
Bara 685% fler träffar på "lik i garderoben" så kanske är det uttrycket inte helt fel, ja?

de har fel, och det har du också. Det heter inte lik, det heter skelett

Scratch89
2006-10-17, 11:51
Pojkar, sluta bråka. Man ni inte göra en kompromiss? Ett lik i garderoben är när man inte har haft det där så särskilt länge, medan ett skelett är något som har varit där en längre tid (eftersom det då hunnit bli ett skelett).

MasterChief
2006-10-17, 11:58
de har fel, och det har du också. Det heter inte lik, det heter skelett

"Skelett/lik i garderoben" är ett idiom och INTE ett ordspråk. Det finns inga regler för hur de ska vara skrivna till skillnad mot ordspråk. Det som används oftast bör rimligtvis vara det som är mest "naturligt" att använda.

Men du får gärna länka till källor som säger att idiomet "lik i garderoben" är fel. Jag ändrar mig gärna om det är en trovärdig källa (typ SAOB).

Bronkitkorv
2006-10-17, 12:18
Men Lizard skrev ju skit i garderoben, kan man verkligen göra det.

Mantus
2006-10-17, 12:42
"Skelletons in the closet" är väl den engelska versionen? I Sverige så är det vanligare att man säger lik i garderoben (jag har självklart enbart empiriska iaktagelser att gå efter).

Lillgrabben
2006-10-17, 13:12
Det jag tycker är störande med de senaste dagarnas / veckornas politiska "skandaler" är att det verkar som om ministrarna farit med osanning tills de blivit "överbevisade" ( i allafall om man får tro på pressen). Jag skulle själv tycka det var lika störande om det var tidigare regeringen som skötte osanningen, trots att jag är vänstermänniska.

Man får förstå att det sticker i ögonen på oss vanliga något otroligt om människor med inkomster i miljonklassn inte anser sig ha råd med "vita tjänster" & lagstadgade avgifter såsom tvlicensen. Det ser otroligt konstigt ut.

MasterChief
2006-10-17, 14:02
Det jag tycker är störande med de senaste dagarnas / veckornas politiska "skandaler" är att det verkar som om ministrarna farit med osanning tills de blivit "överbevisade" ( i allafall om man får tro på pressen). Jag skulle själv tycka det var lika störande om det var tidigare regeringen som skötte osanningen, trots att jag är vänstermänniska.

Man får förstå att det sticker i ögonen på oss vanliga något otroligt om människor med inkomster i miljonklassn inte anser sig ha råd med "vita tjänster" & lagstadgade avgifter såsom tvlicensen. Det ser otroligt konstigt ut.

Håll dig on-topic nu! Måste jag säga detta till en modd? Frågan är om det heter "lik i garderoben" eller "skelett i garderoben".

Lillgrabben
2006-10-17, 14:47
Håll dig on-topic nu! Måste jag säga detta till en modd? Frågan är om det heter "lik i garderoben" eller "skelett i garderoben".


Det får man väl säga.


Jag kommenterade innehållet i något av de tidigare inläggen & läste väl inte rubriken tillräckligt noga.

MasterChief
2006-10-17, 14:52
Det får man väl säga.


Jag kommenterade innehållet i något av de tidigare inläggen & läste väl inte rubriken tillräckligt noga.

Du förstod att jag skojade va? (torr som vanligt). Alltså, ditt svar tyder ju på att du inte uppfattade det, eller är jag trög som vanligt :-/

Lillgrabben
2006-10-17, 14:54
Du förstod att jag skojade va? (torr som vanligt). Alltså, ditt svar tyder ju på att du inte uppfattade det, eller är jag trög som vanligt :-/

:booty:


Hehe

MasterChief
2006-10-17, 15:07
:booty:


Hehe

Som jag visste, egentligen. Du är trög och trodde att jag var allvarlig och nu försöker du äga mig. :banned

Angel
2006-10-17, 15:22
okej?

MasterChief
2006-10-17, 15:31
okej?

Vadå okej? Är du trög eller? *grr*

Lillgrabben
2006-10-17, 15:34
Vadå okej? Är du trög eller? *grr*


Nej, det är det ju jag som är.

Jag är en komplett idiot, en imbecill, en fårskalle & som om det inte räcker med det jag listat så är ganska tjock också.

MilkmaN
2006-10-17, 15:36
Nej, det är det ju jag som är.

Jag är en komplett idiot, en imbecill, en fårskalle & som om det inte räcker med det jag listat så är ganska tjock också.

Liten också!

dared
2006-10-17, 16:13
Snark.. skitungen ska väl vara glad o få 50 kr/h ner i fickan för att titta till barnen lite då och då som hon säkert tyckte var väldigt söta. Hennes polare va säkert grymt avundsjuka på hennes jobb och allt sånt.. NU har någon tryckt i henne att detta var en katastrof osv osv... snark säger jag bara.
Hon ska vara glad att hon fick extra pengar alls, annars kunde hon fan sluta...

Seriöst hur många pallar skatta när den 16 åriga grannen glider över och passar barnen på helgerna? Jag skulle då fan inte göra det. Och lite paradoxalt så ogillar jag endå bidragsfuskare osv? Är jag helt dum i huvudet då? Tänker jag fel?

Loke
2006-10-17, 16:50
Snark.. skitungen ska väl vara glad o få 50 kr/h ner i fickan för att titta till barnen lite då och då som hon säkert tyckte var väldigt söta. Hennes polare va säkert grymt avundsjuka på hennes jobb och allt sånt.. NU har någon tryckt i henne att detta var en katastrof osv osv... snark säger jag bara.
Hon ska vara glad att hon fick extra pengar alls, annars kunde hon fan sluta...

Seriöst hur många pallar skatta när den 16 åriga grannen glider över och passar barnen på helgerna? Jag skulle då fan inte göra det. Och lite paradoxalt så ogillar jag endå bidragsfuskare osv? Är jag helt dum i huvudet då? Tänker jag fel?

Jag håller faktiskt med. Min syn på skatt för arbete är att man inte ska jobba svart för att tjäna mer och så, men när tjänsten är i princip helt obetydlig (en 16-åring som jobbar 6 timmar i veckan, lol) så känns det bara löjligt att hålla på och krångla med skatt. Hur skulle det gå till för övrigt? Skulle 16-åringen vara tvungen att starta ett företag för att få göra detta?

Att skriva lagar som skiljer på en del skattefusk är kanske svårt, men moraliskt sett ser jag inget problem med att hoppa över skatten i det här fallet.

PowPow
2006-10-17, 16:56
Blanda inte ihop barnvakt och barnflicka.

Sporadisk barnpassning, abgiftsfritt eller mot betalning, utan anställning, kallas barnvarkt.

Barnflicka däremot en person som har en anställning av en privat arbetsgivare.

Var ligger gränsen för att personen ska behöva betala arbetsgivaravgift och dylikt? Är inte det runt 10 000/år? En sporadisk barnvakt tjänar inte 10 000kr/år.

Edit: Inte säker på siffror. Någon som är?

Angel
2006-10-17, 17:01
Vadå okej? Är du trög eller? *grr*

Vad trevlig du verkar vara

shut teh face
2006-10-17, 17:02
Blanda inte ihop barnvakt och barnflicka.

Sporadisk barnpassning, abgiftsfritt eller mot betalning, utan anställning, kallas barnvarkt.

Barnflicka däremot en person som har en anställning av en privat arbetsgivare.

Var ligger gränsen för att personen ska behöva betala arbetsgivaravgift och dylikt? Är inte det runt 10 000/år? En sporadisk barnvakt tjänar inte 10 000kr/år.

Edit: Inte säker på siffror. Någon som är?
Jo det stod sådana siffror i aftonblaskan så du kanske har rätt. ;)

Jag tycker att det är för mycket trams kring detta, från folkets sida. Kan folk inte sluta spekulera i varför det är fel, vilka idioter de är, eller hur mänskliga de är och alla gör misstag. :sleep:
Problemet ÄR att ministrarna har försökt komma undan detta genom att ljuga.

MilkmaN
2006-10-17, 17:37
Bah. Sicken skit.

aliquis
2006-10-17, 17:59
Det är väl inte så ovanligt att man har barnvakt, och att man bara överlämnar en slant?

tano
2006-10-17, 18:12
Det är väl inte så ovanligt att man har barnvakt, och att man bara överlämnar en slant?

Aliquis det var just detta som var min poäng. Alla har gjort sådant, tom. jag som är 20 år har säkert gjort något obetydligt olagligt. Jag tror t.ex. jag inte betalade tv-licensen de tre första månaderna när jag flyttade till stockholm. Undrar om jag ska anmäla mig själv? Och när man ändå är igång resten av sveriges befolkning? Ganska roliga processkostnader ;)

PowPow
2006-10-17, 19:17
Det är väl inte så ovanligt att man har barnvakt, och att man bara överlämnar en slant?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1850626&postcount=42

Är dock inte säker på hur det varit i dessa fall. Men det snackas ju hela tiden om barnflickor, inte barnvakter.

Cilia
2006-10-17, 19:20
Jag måste säga att det är skittöntigt att jaga honom för det där.
Tycker dom bara gör sig själva till åtlöje.
Det är som om dom försöker skapa ngt som inte finns.

Scratch89
2006-10-17, 20:49
Anledningen till att de säger barnflickor är för att det låter värre. Tänk om de skulle säga barnvakt. En större del av småbarnsföräldrarna skulle då känna sig skyldiga. "Oj, men vi har ju också gett vår barnvakt en femhundring och en klapp på huvudet."
Han berättade i TV att han hade gett henne 250 spänn i veckan, det blir tusen spänn i månaden, 12000 på ett år. Vem fan tänker ens på att dra skatt på det?

PowPow
2006-10-17, 21:29
Anledningen till att de säger barnflickor är för att det låter värre. Tänk om de skulle säga barnvakt. En större del av småbarnsföräldrarna skulle då känna sig skyldiga. "Oj, men vi har ju också gett vår barnvakt en femhundring och en klapp på huvudet."
Han berättade i TV att han hade gett henne 250 spänn i veckan, det blir tusen spänn i månaden, 12000 på ett år. Vem fan tänker ens på att dra skatt på det?

Fast med 250kr regelbundet i veckan så kan det ju knappast kallas någon sporadisk barnpassning.

12000kr/året ska innebära att man även ska betala arbetsgivaravgift (förutsatt att siffrorna jag la fram stämmer - men ingen har ju opponerat sig). Bara för att man själv tycker att det inte "är värt mödan", så betyder inte det att man får ta del av någon självutgivande dispans från sveriges lagar.

Ame
2006-10-17, 21:34
Anledningen till att de säger barnflickor är för att det låter värre. Tänk om de skulle säga barnvakt. En större del av småbarnsföräldrarna skulle då känna sig skyldiga. "Oj, men vi har ju också gett vår barnvakt en femhundring och en klapp på huvudet."
Han berättade i TV att han hade gett henne 250 spänn i veckan, det blir tusen spänn i månaden, 12000 på ett år. Vem fan tänker ens på att dra skatt på det?
Men det är ju inte samma sak, som PowPow skrev. Att ge en tjej 300 för att passa ungarna då och då är ok, att ha en mera fast "anställning" som Borelius barnflicka verkar ha haft (enligt media) är inte ok. Om man sedan skulle råka hamna nån 1000-lapp över det tillåtna känns som en ganska smal sak...

tano
2006-10-17, 22:32
Nu verkar tv säga att det var under den tillåtna gränsen. Men egentlien är dessa fakta omöjliga kolla. Hursomhelst är det ändå bara lägga ned det hela.

Scratch89
2006-10-17, 22:43
Fast med 250kr regelbundet i veckan så kan det ju knappast kallas någon sporadisk barnpassning.

12000kr/året ska innebära att man även ska betala arbetsgivaravgift (förutsatt att siffrorna jag la fram stämmer - men ingen har ju opponerat sig). Bara för att man själv tycker att det inte "är värt mödan", så betyder inte det att man får ta del av någon självutgivande dispans från sveriges lagar.
Läs tanos inlägg här under. Tydligen var det under gränserna.

Sen så ligger gränsen för beskattning på sitt arbete på runt 16000 kr / år. Om flickan inte ens behöver skatta, varför ska då han behöva göra det?
Det här är så fjantigt så det inte är sant, och om vår finansminister måste avgå pga en sån här skitsak, ja, då ska jag nog se till att alla fuskande sossar som bara suttit och flinat efteråt också avgår på ett eller annat sätt.

PowPow
2006-10-17, 22:51
Läs tanos inlägg här under. Tydligen var det under gränserna.

Sen så ligger gränsen för beskattning på sitt arbete på runt 16000 kr / år. Om flickan inte ens behöver skatta, varför ska då han behöva göra det?
Det här är så fjantigt så det inte är sant, och om vår finansminister måste avgå pga en sån här skitsak, ja, då ska jag nog se till att alla fuskande sossar som bara suttit och flinat efteråt också avgår på ett eller annat sätt.

Är gränserna under, så har väl inget fel begåtts? Av den ministern, alltså. Eller?

16000kr/år är väl gränsen för när arbetstagaren får lov att ansöka om skattejämkning? Det har ju inte med arbetsgivaren att göra.

Fjantigt är det, det håller jag med om.
Välkommen till mediesamhället :)
Ingen måste avgå om inte Reinfeldt o CO/personen själv tycker det, vilket ju var fallet med Borelius. Personligen tycker jag hela bunten ska avgå, men det har inte med några barnflickor att göra ;)

Jag tycker inte det är fjantigt att politiker granskas och kritiseras, men tycker att debatten har legat på en underligg nivå. Och ja, självklart har sossar och andra människor också fuskat på diverse vis, granskats och så vidare. Flinat har jag dock inte sett dem göra. Mona Sahlin grät ju nästan över sitt kära Toblerone :D

bullis
2006-10-17, 23:07
Jag har också en svart barnflicka, bwahahha

Mantus
2006-10-17, 23:25
Nu verkar tv säga att det var under den tillåtna gränsen. Men egentlien är dessa fakta omöjliga kolla. Hursomhelst är det ändå bara lägga ned det hela.


Exakt vad jag också satt och tänkte på. Hur vet man att betalningen uppgick till just 12000kr per år? Jag antar att det bara är en av barnpassarens gjord ungefärlig beräkning, ord skulle stå mot ord och målet hade blivit avskrivet illa kvickt. Så urbota dumt det vore att belasta sveriges domstolsväsende med sådan här skit. Det räcker med alla dumdryga idioter som är dumma nog att överklaga sina fortkörningsböter. Böterna kvarstår i 99 fall av 100 och dessutom har de slösat bort dyrbara skattepengar på domarnas löner och pappersarbetet som måste göras efteråt.

Lizard
2006-10-18, 14:19
Men Lizard skrev ju skit i garderoben, kan man verkligen göra det.
I ämnet språkvård fem poängsnivå svarar jag; skelett i garderoben, lik i lasten och skit i både det och hörnorna.

Lizard:)