handdator

Visa fullständig version : Mina bröd kontra Polar extrem


Turbonisse
2006-10-16, 22:22
Tja!

Brukar baka mina egna bröd, men böjar bli rätt trött på den proceduren.

Kan jag kanske äta polar extrem (eller något annat nyttigt bröd istället)

Receptet lyder som följer:
-Dubbelsatts-
8dl grahamsmjöl
6dlrågmjöl(ersätts ibland med 3graham och 3dl råg allt efter tycke och smak)
6dlvatten(37grader)
Ett paket jäst
2msk olivolja.

Hur nyttiga är mina bröd kontra t.e.x Polar extrem?

H/David

Fredrik_S
2006-10-16, 22:30
Är grahamsmjöl samma som fullkornsvete?

aliquis
2006-10-17, 01:31
Är grahamsmjöl samma som fullkornsvete?Ja.

Är väl mer råg än vetemjöl i extrem, men massa jobbiga kostfibrer. Nu är det ju optimal som gäller dock ;/

Turbonisse
2006-10-17, 17:38
Ingen som har något tanke rörande detta delikata problem?

Fredrik_S
2006-10-17, 17:50
Ingen som har något tanke rörande detta delikata problem?

Råg är nyttigare än vete. Vete är bättre för att baka med. Socker är dåligt.
Leta efter osötade bröd med största delen råg om du vill ha något som kanske är nyttigare än dina hembakta.

skratt
2006-10-17, 18:31
tycker ditt verkar grymmare än extrem, helt klart. dina är ju utan massa tillsatser, fruktos å shit. rena vanliga ingridienser :), utan tillstaser!

mirrranda
2006-10-17, 18:51
Tja!

Brukar baka mina egna bröd, men böjar bli rätt trött på den proceduren.

Kan jag kanske äta polar extrem (eller något annat nyttigt bröd istället)

Receptet lyder som följer:
-Dubbelsatts-
8dl grahamsmjöl
6dlrågmjöl(ersätts ibland med 3graham och 3dl råg allt efter tycke och smak)
6dlvatten(37grader)
Ett paket jäst
2msk olivolja.

Hur nyttiga är mina bröd kontra t.e.x Polar extrem?

H/David

Hur länge ska brödet vara i ugnen? Jäsningstid?

Mer exakt recept? :)

Turbonisse
2006-10-17, 20:11
Jäsningen går till så här..

Först skall degen jäsa i 30 min under ett skynke, sedan bakar man ut bullarna/bröden och låter dessa jäsa i cirkus 20 min,sedan penslar man dom med antingen olivolja eller äggula, sedan skall dom jäsa i ytterliggare 5 min för att sedan bakis i 20-25min..

Men kan polar extrem vara ett bra substitut för dessa? Eller finns det nyttigare/kalorifattigare bröd(äter mycket bröd i min vardag, så jag värdesätter ett kalorifattigt sådant)

skratt
2006-10-21, 11:20
Fazers Rågiform!

Härlig smak, bara bra ingridienser, fritt från socker å vetemjöl, 55 kcal/skiva..

Try it! :D

Turbonisse
2006-10-22, 11:08
Ska testa dom! Tack för tipset

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med en uträkning på kcal innehållet i degen?

H/ Turbonisse

Sverker
2006-10-22, 13:36
Hur håller du ihop brödet ?
Finns ju inget vetemjöl med alls. Det måste smula enormt när du skär upp det. Kan ju inte jäsa överdrivet mycket.

Nu är jag ingen älskare av grahamsmjöl. Det blir fint ifall man skållar det men näringsmässigt är det ju bara bulk ( ja bulk att tugga på, inte så att det är en kaloribomb ). Grahamsmjöl är ju till stor del kruskakli dvs rena cellulosafibrer.

När jag bakar så tar jag hellre vetemjöl special så att brödet blir fluffigt och tillsätter havrekli så att det kommer med vattenlösliga fibrer, beta-glukaner.

Fredrik_S
2006-10-22, 14:16
Hur håller du ihop brödet ?
Finns ju inget vetemjöl med alls. Det måste smula enormt när du skär upp det. Kan ju inte jäsa överdrivet mycket.

Nu är jag ingen älskare av grahamsmjöl. Det blir fint ifall man skållar det men näringsmässigt är det ju bara bulk ( ja bulk att tugga på, inte så att det är en kaloribomb ). Grahamsmjöl är ju till stor del kruskakli dvs rena cellulosafibrer.

När jag bakar så tar jag hellre vetemjöl special så att brödet blir fluffigt och tillsätter havrekli så att det kommer med vattenlösliga fibrer, beta-glukaner.

Fast Grahamsmjöl är väl till största delen vetemjöl? Vetemjöl blandat med kruskakli.

Turbonisse
2006-10-22, 15:35
Vilket mjöl är att föredra rent hälso och kalorimässigt? Är rågmjöl det bästa?

Anledningen till att jag frågar är att jag äter väldigt mycket bröd och vill således baka dom så nyttiga/kalorifattiga som möjligt.

Fredrik_S
2006-10-22, 17:02
Vilket mjöl är att föredra rent hälso och kalorimässigt? Är rågmjöl det bästa?

Anledningen till att jag frågar är att jag äter väldigt mycket bröd och vill således baka dom så nyttiga/kalorifattiga som möjligt.

Råg är det näringsrikaste av sädeslagen men katastrofdåligt att baka fluffigt gott bröd med. Vetemjöl är näringsfattigast men bäst för brödbak. Lycka till.

skratt
2006-10-22, 19:24
Dinkel!!

Extremt gott och näringsrikt, superlätt att baka med, jäser fint :). Brukar bara på baka dinkel-fullkornsmjöl och de blir poröst och gott.

Milia
2006-10-22, 21:19
Skovmand från Schulstad är ett bra börd ur näringssynpunkt, gjort på rågmjöl och har hela korn i sig. 180kcal/100g, en skiva är ca 45 gram.

Hermanssson
2006-11-01, 23:08
AXA Balance Kärnor/Protein+

Någon som äter/ätit det? Gott?

TylerDurden84
2006-11-10, 10:42
Sverker: Funkar druvsocker lika bra som vanligt socker om man vill att brödet ska jäsa lite extra?