handdator

Visa fullständig version : Nån som kan slutsteg på bilar?


Spritza
2006-10-16, 22:21
o, jag skulle då ansluta steget i bilen.........
Minuskabeln sattes då först fast i en bult i bagaget på bilen som jag hade slipat rent så bara metallen syntes, minuskabeln sattes in i anslutningen i steget och därefter kom remotekabeln, högtalarkablar var redan anslutna. Pluskabeln kom då sist, vid beröring av skruvmejsel och anslutningsport där plus hade stoppats in det gav det ifrån sig en stor gnista vid stegets anslutning, så det "regnade" ner små gnistor i bagaget(trodde nåt skulle ta eld) vid andra försöket hände inget allt såg bra ut.
Jag satte på stereon(vilket skulle enligt remoten sätta på slutsteget och därefter baslådan) och hörde inte ett skit från baslådan, kollade på powerlampan på steget, inget lyste....hmmm...........kollade säkringarna, allt var okej(då menar jag verkligen ALLA säkringarna, säg till om ni syftar på en speciell).......steget kom inte igång alls:(
Vad kan ha hänt?
Vad kan inte ha hänt?
Vid gnistan, kan det ha hänt nåt?
Om steget är bränt borde inte säkringarna gått?

VAd tror ni, behöver verkligen hjälp med detta.

shadowfire
2006-10-16, 22:31
Finns massor som kan ha hänt, allt från strömrusning till kortslutning.
Därför man bör kolla att man verkligen har plus/minus rätt och jag skulle även rekommendera att man monterar steg osv med batterikabeln bortplockad.

Nåväl om du nu inte har skruvat fast steget så ta med det till batteriet (alternativt dra långa kablar) direkt och se om du får någon ström i huvudtaget till steget. Det finns även små lysmejslar att köpa som kan tala om för dig var du har ström någonstans, kostar typ 60:- på biltema eller en välsorterad bensinmack. Se till o köpa en för 12V bara och inte 220V.

De flesta steg har en säkring, antingen en inbyggd liten glassäkring eller en automatsäkring som utlöser både vid kortslutning och strömrusning. Kolla manualen till steget.

Är du helt säker på att karossen har jord som den ska och inte var strömförande? Annars kan du kontrollera även det med en lysmejsel, likaså kan du avläsa remotesignalen med.

Som sagt var, det kan ha hänt mycket och det kan ha hänt litet, men jag skulle börja med o kolla att du har ström fram till steget som du ska. Goodluck!

Spritza
2006-10-16, 22:39
Jo jag borde ju ha ström det gnistrade till och jag testade hos en kompis där så gick det inte igång heller:(

shadowfire
2006-10-16, 22:45
Jo jag borde ju ha ström det gnistrade till och jag testade hos en kompis där så gick det inte igång heller:(
Frågan är ju om du verkligen hade jord i karossen t.ex.
Annars röstar jag på att säkringen i slutsteget (förhoppningsvis har du en sådan) har smällt och då är det bara o nollställa den eller byta den beroende på vilken typ av säkring det är.

Spritza
2006-10-16, 22:49
jag laddar upp en bild så får du avgöra om den var jordad

shadowfire
2006-10-16, 22:49
Du har ingen hängsäkring förressten? på pluskabeln? om inte så rekommenderar jag att du fixar det med, skulle du få bilbrand och försäkringsbolaget upptäcker att du inte har en sådan, så kan du bli ersättningsskyldig. Det måste finnas en hängsäkring 25cm från batteriets pluspol om jag inte minns fel.

Här är lite riktlinjer på säkring i förhållande till kabelstorlek:
Kabelgrovlek - Säkring
6 mm2 - 25A
10 mm2 - 40A
16 mm2 - 60A
21 mm2 - 100A
33 mm2 - 150A
42 mm2 - 200A

shadowfire
2006-10-16, 22:50
jag laddar upp en bild så får du avgöra om den var jordad
om den är jordad går ju inte o se från en bild, om du monterat rätt och så ligger det en liten strömkabel någonstans som ger karossen ström så har du en given kortslutning... normalt sett är en kaross jordad, men jag har sett flera fall där så inte har varit fallet.

Spritza
2006-10-16, 23:03
Det här är en 06'a, bilen är sprillans ny, finns ingen chans i helvete att karossen är ojordad.
Med all fakta jag givit dig , vad kan du säga om steget och situationen, varför hände detta?
Om det nu var dåligt jordat, vad borde ha hänt, vad är det största som kan hända?säkringar går här och där`?

Davil
2006-10-17, 07:22
o, jag skulle då ansluta steget i bilen.........
Minuskabeln sattes då först fast i en bult i bagaget på bilen som jag hade slipat rent så bara metallen syntes, minuskabeln sattes in i anslutningen i steget och därefter kom remotekabeln, högtalarkablar var redan anslutna. Pluskabeln kom då sist, vid beröring av skruvmejsel och anslutningsport där plus hade stoppats in det gav det ifrån sig en stor gnista vid stegets anslutning, så det "regnade" ner små gnistor i bagaget(trodde nåt skulle ta eld) vid andra försöket hände inget allt såg bra ut.
Jag satte på stereon(vilket skulle enligt remoten sätta på slutsteget och därefter baslådan) och hörde inte ett skit från baslådan, kollade på powerlampan på steget, inget lyste....hmmm...........kollade säkringarna, allt var okej(då menar jag verkligen ALLA säkringarna, säg till om ni syftar på en speciell).......steget kom inte igång alls:(
Vad kan ha hänt?
Vad kan inte ha hänt?
Vid gnistan, kan det ha hänt nåt?
Om steget är bränt borde inte säkringarna gått?

VAd tror ni, behöver verkligen hjälp med detta.

Har du dragit pluskabeln själv eller var den redan dragen av en annan ?
En gnista kan uppkomma, men det skall inte bli som du svetsar...
Det som troligen har hänt är att säkringen har gått, som SKALL FINNAS på Pluskabeln så nära bateriet som möjligt !
Denna säkring sitter på pluskabeln och inte i säkringsdosan till bilens resterande säkringar.

Nästa gång du kopplar, så tar du ur säkringen som sitter nära bateriet på pluskabeln och skruvar då fast plus,minus och remote på slutsteget.
Avsluta med sätta i säkringen på pluskabeln.

Får du inte liv i steget endå så kan det vara något fel på remote-signalen. Testa detta genom att ta en lös kabel och bygla mellan "Plus" och "remote" på slutstegets anslutningar. Nu skall slutsteget gå igång utan att bilstereon är påslagen. Är steget dött så har du antingen endå ingen ström/jord till steget, eller så är det trasigt.

Spritza
2006-10-17, 17:17
Har du dragit pluskabeln själv eller var den redan dragen av en annan ?
En gnista kan uppkomma, men det skall inte bli som du svetsar...
Det som troligen har hänt är att säkringen har gått, som SKALL FINNAS på Pluskabeln så nära bateriet som möjligt !
Denna säkring sitter på pluskabeln och inte i säkringsdosan till bilens resterande säkringar.

Nästa gång du kopplar, så tar du ur säkringen som sitter nära bateriet på pluskabeln och skruvar då fast plus,minus och remote på slutsteget.
Avsluta med sätta i säkringen på pluskabeln.

Får du inte liv i steget endå så kan det vara något fel på remote-signalen. Testa detta genom att ta en lös kabel och bygla mellan "Plus" och "remote" på slutstegets anslutningar. Nu skall slutsteget gå igång utan att bilstereon är påslagen. Är steget dött så har du antingen endå ingen ström/jord till steget, eller så är det trasigt.
Japp, säkringen har gått på 100A.
Jag lade dit strömkabeln sist, ena änden av kabeln var på batteriets pluspol, och andra änden av kabeln kopplades till slut till steget, det var då det sprackade till........det jag kanske borde ha gjort är att koppla strömkabeln till batteriet SIST?!

Lillgrabben
2006-10-17, 17:20
Japp, säkringen har gått på 100A.
Jag lade dit strömkabeln sist, ena änden av kabeln var på batteriets pluspol, och andra änden av kabeln kopplades till slut till steget, det var då det sprackade till........det jag kanske borde ha gjort är att koppla strömkabeln till batteriet SIST?!

Nej ,inte så.

Det absolut sista man ska göra är att koppla in jorden. Gör allt annat klart först.

Empe
2006-10-17, 17:25
Koppla ALLTID in spänningen sist, från batteriet alltså. Har d spänning från batteriet i kabeln fram till slutsteget och slutsteget är nollat/jordat så kommer du få en strömrusning i kabeln. Att jobba med spänningen på kräver speciella elektriker-behörigheter. Även om det bara gäller 12V.

Spritza
2006-10-17, 17:27
Koppla ALLTID in spänningen sist, från batteriet alltså. Har d spänning från batteriet i kabeln fram till slutsteget och slutsteget är nollat/jordat så kommer du få en strömrusning i kabeln. Att jobba med spänningen på kräver speciella elektriker-behörigheter. Även om det bara gäller 12V.
Så steget ska vara jordat, +kabeln kan vara ansluten till steget men andra änden av kabeln ska anslutas SIST till batteriet?

hum
2006-10-17, 18:27
Nu orkade jag inte läsa allt, men ha alltid säkringen på steget urplockad medan du skruvar med strömkablarna. På så sätt slipper du kortsluta steget om du råkar komma åt stegets chassi med pluskabeln.

Davil
2006-10-17, 19:06
Japp, säkringen har gått på 100A.
Jag lade dit strömkabeln sist, ena änden av kabeln var på batteriets pluspol, och andra änden av kabeln kopplades till slut till steget, det var då det sprackade till........det jag kanske borde ha gjort är att koppla strömkabeln till batteriet SIST?!
Du är säker på att du inte av misstag kom åt slutstegets shassi och pluskabel då du kopplade ?

Hur som hellst...

Se till att inte låta slutsteget sitta monterat direkt mot bilplåt eller annat som är jordat.

Koppla allt rätt, utan säkringen på pluskabeln.

Koppla loss högtalarkablarna från slutsteget. (Utifall felet ligger i sluttrissorna eller annan kortis i högtalarkablar osv).Detta kan du koppla in efter att du ser att slutsteget lyser och "lever" sen.

Se över noga på kopplingplinten på slutsteget så att inget ligger i kortslutning mot något.

Då jord, remote och plus är kopplat på slutsteget så har du på dig handskar och aktar ögon och annat brandfarligt innan du sätter i säkringen på pluskabeln. Om jag var du, skulle jag köpa en säkring på kanske 25A som "testsäkring". Denna skall inte brinna av om du inte spelar hårt med steget. När du ser att allt funkar kan du byta till fetare säkring.

Mr Zero
2006-10-17, 20:19
Och dra inte lågnivåkablarna intill strömkablarna. Det blir lätt störningar då.

Spritza
2006-10-17, 22:09
Jag har fixat det, allt funkar bra nu........det där med att remoten stänger av steget när man stänger av stereon, är det säkert, kan brand uppstå eller måste jag dra bort alla kablar eller säkringar ur steget?

Empe
2006-10-17, 22:32
Och dra inte lågnivåkablarna intill strömkablarna. Det blir lätt störningar då.
Om man inte har jordad skärm på kablarna vill säga, vilket jag tror är högst ovanligt om det inte gäller dyrare märkeskablar.

Spritza
2006-10-17, 22:43
mina är dubbel skärmade

AlexGBG
2006-10-17, 23:23
Jag har fixat det, allt funkar bra nu........det där med att remoten stänger av steget när man stänger av stereon, är det säkert, kan brand uppstå eller måste jag dra bort alla kablar eller säkringar ur steget?

jag stänger av stereon så stänger steget av sig. låter ytterst omständigt att skruva ut strömkabeln varje gång man ska lämna bilen. även om man nu gör en snabbkoppling måste man ju lik förbannat in i bagaget å krångla.

och att dra bort ALLA kablar/säkringar lät ju lite väl kryddat ;)

Davil
2006-10-18, 06:33
Jag har fixat det, allt funkar bra nu........det där med att remoten stänger av steget när man stänger av stereon, är det säkert, kan brand uppstå eller måste jag dra bort alla kablar eller säkringar ur steget?
Hur menar du?
Om du har en säkring på pluskabeln (max 30cm från bateriet) så går denna vid kortslutning, vilket du ju har märkt också :D

Remotesignalen ger bara låg strömstyrka, tillräkligt för att ett relä i steget skall slå på/av, blir det kortis mellan remote och jord så går säkringen i stereoenheten. Remote är ju till för att slutsteget inte alltid skall vara påslaget. Då skulle bilbateriet bli urladdat över en natt så du inte får igång bilen.

Har du dragit åt alla kopplingar, skruvar fast steget så det inte ligger löst och använder säkring på pluskabeln så kan du vara lugn och låta allt vara.