handdator

Visa fullständig version : Hjälp med val av träningsschema


bonydrop
2006-10-16, 21:15
Ja nu är det så att jag precis hade börjat med ett nytt träningsschema, från att ha kört ett 4-split, 4 pass i veckan styrketräning till ett 2-split, där jag tränade överkropp och underkropp 2 ggr i veckan vardera. Bestämde mig att prova enligt Joachim Bartolls principer http://forum.body.se/showthread.php?t=83, men kan inte uttala mig något om hur det har funkat, har hållt på med det alldeles för kort, men tyckte iaf att det kändes bra och roligt.

Nu till frågan, pga av att jag fått någon typ av smärta i knäet, som faktiskt kan vara ganska intensiv från och till när jag utsätter knäet för olika vinklar har jag bestämt mig för att ta det lugnt med all form av träning där jag belaster knäet (dvs all underkroppsträning) i 2-3 veckor för att se om det går över, annars tänkte jag ta och kolla upp vad det kan vara.

Men nu vill jag ju fortfarande träna ca 4 ggr i veckan, för att jag tycker det är roligt, och vill ha nåt att göra osv. Så om jag fortfarande vill köra enligt Bartoll för att se om det är nåt för mig, tycker ni jag ska fortsätta på en 2-split, fast nu då med överkroppen splittat på 2 pass, eller helt enkelt 4 överkroppspass? Kanske blir för mycket att köra igenom alla överkroppens muskler 4 gånger i veckan, även om det förhoppningsvis bara blir tillfälligt? Men nu under de få veckor jag har hunnit köra över- och underkroppspass har jag tyckt att det känts väldigt bra att köra hela överkroppen på just ett pass.

Är 21 år gammal, har tränat lite från och till, men kanske totalt i 1.5 år om det gör någon skillnad.

Tacksam om ni som har något att säga tar er lite tid.

Ello
2006-10-16, 21:46
Jag tycker inte du ska splitta upp överkroppen. Kör fyra överkroppspass per vecka, det klarar musklerna (och nervsystemet) om du kör som bartoll skriver. Dvs en övning per muskel/kuskelgrupp och pass, och inte tar seten till failure. Dessutom behöver väl inte din knäskada helt utesluta underkroppsträning? Mage brukar ju tex räknas dit och det kan du ju fortfarande köra. Och sittande vadpress borde funka. Lycka till!

bonydrop
2006-10-17, 06:20
Jag tycker inte du ska splitta upp överkroppen. Kör fyra överkroppspass per vecka, det klarar musklerna (och nervsystemet) om du kör som bartoll skriver. Dvs en övning per muskel/kuskelgrupp och pass, och inte tar seten till failure. Dessutom behöver väl inte din knäskada helt utesluta underkroppsträning? Mage brukar ju tex räknas dit och det kan du ju fortfarande köra. Och sittande vadpress borde funka. Lycka till!

Kanske skulle prova på det då. Eller iaf att köra ett överkroppspass varannan dag, så blir det nästan 4 ggr per vecka, känns faktiskt ganska tufft att göra samma muskler två dagar i rad, iaf för mig.

Och det kan vara som du säger att vissa övningar för underkroppen skulle jag klara av. Men knäböj, benspark och alla övningar för framsida lår har gått bort direkt iaf, även stående vadpress kändes sådär. Så även om ja skulle klara av tex sittande vadpress kände jag att det kanske vore bäst att skippa den också för säkerhets skull, förhoppningsvis är det ju bara nån eller några veckor innan jag kan dra igång med benträningen igen.

Tack för hjälpen

bonydrop
2006-11-16, 21:42
Nu var det dags för lite uppföljning här då, och behöver några råd.

Har som sagt kört 4 ggr överkropp per vecka pga av knäont, där jag kört hela överkroppen varje pass. Det har fungerat bra; det har varit roligt och jag har ökat en del, vilket ganska sannolikt också har att göra med bra matschema och börjat med kreatin.

Efter att ha kört så ett par veckor började knäet bli bättre och har lagt in ett pass underkropp i veckan igen, så jag kör nu överkropp på mån, tors, lör och underkropp på tisdag. Träningen går bättre och är roligare än nånsin, så jag funderar på att lägga in ett pass underkropp till på fredagar.

Vad tror ni om det? Hinner jag återhämta mig tillräckligt om jag kör 5 pass i veckan, totalt sett jag kanske bara tränat 1.5 år, och även om träningen är rolig just nu känns det ändå meninglöst att lägga in ett pass till i veckan om det inte skulle ge något.

Visst ni kan inte ge mig något konkret svar, utan jag förstår att det är ganska individuellt, men ni kan iaf dela med er av era tankar och erfarenheter. Kan tillägga att jag sköter kost,sömn och återhämtning bra i stort annars, och håller inte på med något annat än styrketräningen.

Sen har jag också funderat på att fortsätta med 4 pass i veckan men att köra 2 pass underkropp och 2 pass överkropp, men då det har gått så bra det senaste med överkroppen vill jag inte minska med ytterligare ett pass, och sen tycker jag som sagt träningen är rolig nu och skulle vilja köra mer.

Så vad säger ni?