handdator

Visa fullständig version : Datorproblem, eller typ hårdvara?


Björn S
2006-10-16, 19:13
http://img231.imageshack.us/img231/2048/bild2om0.jpg

Så här ser min bärbara dator ut med ett whiskyglas kastat på skärmen..
en fin HP som var jävligt bra! Priset låg väl på 16,000kr (men morsan fick den via ett företag som jobbdator för ett tag sedan).

I helgen lackade min morsas (EX)pojkvän och drog ett whiskyglas mot datorn. Även mobiler, eltandborstar och lite annat smått och gott gick åt helvete.

Nu när jag startar datorn kommer "163- data time mode not set"

sen kommer "windows kunde ints startas detta kan bero på en ******************* eller maskinvara" (kan inte se vad som står pga att skärmen är störd som ni kan se).

Det är dosmenyn där man kan välja mella felsäkert läge, starta windows normalt och starta med senaste fungerande inställningar... Men inget funkar..

När jag kopplar upp datorn mot en vanlig skärm får jag inte upp någon bild på den andra skärmen villket också stör mig.

Någon som har någon idé vad man kan göra, eller är det bara att slänga datorn? Jag har tänkt på hur det går att plocka delar, jag har en äldre bärbar också och tänkte om det kan gå ihop? Prova byta ram, brännare, hårddisk och lite sånt? Kan det gå tro?

Anything goes! :) Tack.

Björne

aliquis
2006-10-16, 22:00
Även om man är förbannad kan jag inte riktigt förstå hur man "råkar" slänga glas in i skärmarna på notebooks?

Första felet går säkert att googla på, men det kan ju du lika gärna som jag.

Andra kan säkert nämna drivrutin eller så men det spelar ju ingen roll för den säger ju ändå inte VAD som är fel, så det kommer ju inte hjälpa särskilt långt.

Hur man kan välja att visa på en extern skärm utan att få igång Windows vet jag inte heller.

HP själva kanske kan fixa den genom att byta skärm och vad det nu mer kan tänkas vara...

Piranha
2006-10-16, 22:09
OM du inte har drulleförsäkring på maskin så är det inte värt all repa den.

Bara en TFT/LCD panel kommer gå loss på en 5-10k som reservdel.

Sen har den fler fel.

Sorry men det är inte värt det.


Skifta emellan inter/extern skärn anv man oftast [FN] tangenten till i kombination med F4 ...

ahz
2006-10-16, 22:41
Ta med datorn till någon lokal datorfirma som reparerar datorer. En kompis laptop-skärm gick sönder och Dell ville ha drygt 4000 för att byta ut den. Hon gick till en lokal förmåga som bytte ut den för några hundralappar, men själva panelen fick han inte köpa från Dell. Det fick däremot kompisens pappa som hade egen firma och det hela gick på runt tusenlappen lite drygt.

På e-bay kan man köpa lcd-paneler, men du skriver inte vilken modell du har på datorn så det är svårt att hitta någon åt dig. Men de verkar ligga på runt $200 som mest.

lång länk till e-bay (http://computers.search.ebay.com/hp_Screens-LCD-Panel-for-Laptops_W0QQcatrefZC6QQcoactionZcompareQQcoentrypa geZsearchQQcopagenumZ1QQfgtpZQQfposZQ5AIPQ2fPostal QQfromZR2QQfsooZ2QQfsopZ2QQftrtZ1QQftrvZ1QQlopgZQQ sacatZ42185QQsadisZ200QQsaprchiZQQsaprcloZQQsargnZ Q2d1QQsaslcZ2QQsbrftogZ1QQsofocusZbs)

aliquis
2006-10-16, 23:11
OM du inte har drulleförsäkring på maskin så är det inte värt all repa den.

Bara en TFT/LCD panel kommer gå loss på en 5-10k som reservdel.

Sen har den fler fel.

Sorry men det är inte värt det.


Skifta emellan inter/extern skärn anv man oftast [FN] tangenten till i kombination med F4 ..."å jag skulle bada honom.... å det kom blooood ur markus" :/, olycka.