handdator

Visa fullständig version : Krampar som satan i övre delen av ryggen, efter vadträning


Halldin
2006-10-16, 17:57
Var precis i slutet på ett arm/ben-pass.

Körde stående vadpress och vadpress i benpress supersettat.
När jag sätter mig ner i benpressen för sista settet, så hugger det till något fruktansvärt i övre delen av ryggen, och nu sitter jag fortfarande med riktigt ordentliga kramper. *cry*

Har känt av lite i stående vadpress innan, men inte alls såhär.

Vad gör jag? Borde jag ta en vilovecka? Bröst/Rygg/Axlar var det tänkt att köra på onsdag annars...

Någon som känner igen sig?

Yes
2006-10-16, 18:11
Är det musklerna som krampar?

Jag har aldrig fått just kramper men däremot "låsningar" i övre ryggen efter stående vadpress. Enda gångbara lösningen jag hittat är att sluta med den övningen. Det blir för mycket tryck på ryggraden.

Halldin
2006-10-16, 18:17
Känns så, jo. :(

Just nu känns det lite bättre, men det gör fortfarande väldigt ont.
Är också inne på samma linje, att helt enkelt sluta med stående vadpress helt. Har haft känningar i den innan.

obesogen
2006-10-16, 19:17
Jag gillar inte heller riktigt stående vadpress, det blir vingligt iochmed att man är så upprätt och kör man tungt så är belastningen mellan diskarna ordentligt. Ett tips: om du kör stående vader i smithen, sänk ner stången till höften istället och håll den som ett marklyft, ingen belastning på diskarna och inte lika ostabilt. Sen får ju trapzen och greppet lite statisk träning samtidigt :thumbup:

Halldin
2006-10-17, 07:51
Det var aningen smärtsamt att sova inatt, man sov ju inte helt bekymmersfritt.

Gör fortfarande väldigt ont långt upp idag, dagen efter.
Vad hade ni gjort nu, tagit en vilovecka eller försökt köra något annat?

machine gun
2006-10-17, 08:11
Gör fortfarande väldigt ont långt upp idag, dagen efter.
Vad hade ni gjort nu, tagit en vilovecka eller försökt köra något annat?

Jag skulle gått till en naprapat, speciellt som du har känt av det även tidigare dessutom.

Angående vadpressen så borde det väl vara en fördel att köra med ett ben i taget eftersom man då inte behöver ha lika mkt vikt på axlarna?

Guddi
2006-10-17, 08:33
Jag gillar inte heller riktigt stående vadpress, det blir vingligt iochmed att man är så upprätt och kör man tungt så är belastningen mellan diskarna ordentligt. Ett tips: om du kör stående vader i smithen, sänk ner stången till höften istället och håll den som ett marklyft, ingen belastning på diskarna och inte lika ostabilt. Sen får ju trapzen och greppet lite statisk träning samtidigt :thumbup:Nu får du fundera på biomekaniken lite :) du får precis lika stor belastning på diskarna när du håller i vikten då axlarna fäster ovanför de flesta ryggkotorna. Newtons tredje lag, kraft-reaktionskraft. Vikten drar axlarna neråt-> musklerna skapar då en kraft som drar den uppåt-> Musklerna fäster på kroppen som då kommer att dras neråt->kroppen trycker på marken som skapar en reaktionskraft uppåt.

Det vill säga: Kraften måste överföras från axlarna ner till marken om man ska kunna stå kvar stilla och då kommer den kraften att gå genom ryggraden förutsatt att man inte fäster vikten någonstans under midjan och neråt.
Möjligt att man sparar någon thorakalkota men då får de andra kotorna ta upp även den kraften istället.

Om det är vingligt när ni kör båda vaderna samtidigt så behöver ni träna balans och det är ingen bra idé att ställa sig vid smithen och använda den som någon sorts rollator. Vet att nästan alla här bara vill bygga stora muskler men lite funktionellt får man ändå tänka.

Ett ben som machine gun föreslås kan vara ett alternativ men då måste man ha bra bålstabilitet om man ska ge sig på det. Andra alternativ är olika typer av hopp.

Yes
2006-10-17, 13:51
Köra med ett ben tycker jag känns obehagligt, blir som en liten snedbelastning. För mig är det inte heller så långt ifrån vikterna där jag börjar känna av ryggen lite, och då blir det antagligen bara ännu värre med ett ben.

Bästa lösningen jag hittat är att köra vaderna i benpressen. Verkar dock som man får vara lite försiktig med knäna där.

z_bumbi
2006-10-17, 14:52
Sen får ju trapzen och greppet lite statisk träning samtidigt :thumbup:

Bra i så fall att någon del av kroppen tränas med övningen, vaderna lär nämligen hos de flesta bara få en lättare genomkörare om man har tränat vader något så när seriöst. Barhold på 200 kg + i en minut är ganska jobbigt att upprepa några set i rad.

Yes
2006-10-17, 15:20
Finns det inte också risk att slita sönder axlar och traps? För min del kan jag nog köra mer än dubbelt så tungt i vadpressarna än vad jag klarar i shrugs, så den belastningen på axelregionen är kanske inte så hälsosam. Visserligen skulle jag aldrig klara att hålla i stången så det är väl egentligen ingen större risk. :D

Halldin
2006-10-17, 16:40
Om jag nu vill fortsätta träna vaderna, vad finns det mer jag kan göra förutom benpressvadpressar?

Har inte någon maskin för sittande vadpressar på gymmet. Har ej heller någon smithmaskin.

Dreaz
2006-10-17, 16:49
Donkeyraises ^^ :D

z_bumbi
2006-10-17, 16:50
Att försöka hitta vad det är som är fel i ryggen kan ju vara en idé.

Teknikkontroll är kanske också lämpligt då det kan vara något du gör vid vadpressarna som skapar/utlöser problemet, många försöker häva/bända upp vikten med ryggen t ex. En del är inte heller tillräckligt starka i ryggen för att köra på de vikter de använder för vaderna och får därför ta det lite lugnt till styrkan i ryggen har byggts upp.

Vissa vadpressar är inte heller gjorda för vissa människor, jag fick t ex mindre problem med en maskin när det var för trångt mellan kuddarna så de "skar in" i trapsen.

Det finns andra vadövningar men de flesta är mest för att öka aktiveringen (Hopp, träna på mjukt underlag etc) eller så är det sådana så att jag tvekar att tipsa om dessa över nätet utan att se någon träna.

Halldin
2006-10-17, 17:42
Naprapat är väl dock ohyggligt dyrt(?), det kanske bara var otur? :/

Jag hade ju dessutom kört tunga böj (stege upp till en femma som jag med nöd och näppe klarade) innan, kan det ha spelat in kanske?

machine gun
2006-10-17, 17:46
Naprapat är väl dock ohyggligt dyrt(?), det kanske bara var otur? :/

Jag hade ju dessutom kört tunga böj (stege upp till en femma som jag med nöd och näppe klarade) innan, kan det ha spelat in kanske?

Runt 400 kr, men å andra sidan brukar det räcka med ett besök. Det är helt klart värt pengarna, folk går ofta runt med muskelobalanser helt i onödan. I vissa landsting ingår dock naprapater i primärvården och då kostar det bara som ett vanligt läkarbesök, t ex i Upplands län. Det verkar dock inte vara så vanligt förekommande, tyvärr.

Halldin
2006-10-17, 17:52
Runt 400 kr, men å andra sidan brukar det räcka med ett besök. Det är helt klart värt pengarna, folk går ofta runt med muskelobalanser helt i onödan. I vissa landsting ingår dock naprapater i primärvården och då kostar det bara som ett vanligt läkarbesök, t ex i Upplands län. Det verkar dock inte vara så vanligt förekommande, tyvärr.
Vad exakt gör dom som innebär att man bara behöver gå dit en gång?

machine gun
2006-10-17, 17:56
Vad exakt gör dom som innebär att man bara behöver gå dit en gång?

De rättar till obalanser osv i ryggen för det mesta, använder sig mycket av ledmanipulationer. Jag är inte naprapat själv, så jag vet inte exakt, mer än att de utfört underverk för mig varje gång jag besökt en. Givetvis kan det krävas flera behandlingstillfällen om besvären (eller snarare orsaken till dem) är komplicerade, men ofta räcker ett besök.

Du kan läsa mer om naprapaters arbetsmetoder här:
http://www.naprapater.se/
http://www.nph.se/page/11/naprapati.htm

Halldin
2006-10-17, 18:00
Kiropraktorer då?

machine gun
2006-10-17, 18:23
Kiropraktorer då?

De har ganska liknande arbetsmetoder, har inte lyckats klura ut exakt vilken skillnad det är förutom att det är olika utbildningsinstanser. Så en kiropraktor går säkert minst lika bra.

Halldin
2006-10-17, 19:59
Naprapat verkar ligga på 440-460kr/besök häromkring, dock vet man ju inte om man får något riktigt yxskaft heller... sen känns det inte som att dom kan göra något underverk på bara ett besök.

Hm, lurigt det här.

machine gun
2006-10-17, 21:38
Naprapat verkar ligga på 440-460kr/besök häromkring, dock vet man ju inte om man får något riktigt yxskaft heller... sen känns det inte som att dom kan göra något underverk på bara ett besök.

Hm, lurigt det här.

Hör dig för om någon känner till någon som är särskilt bra, det brukar spridas ryktesvägen. Annars kan man kolla meriter osv. Naprapaten jag var hos senast var till exempel naprapat för svenska OS-truppen i Turin, det känns som en rätt säker referens.

Underverk och underverk. Är det en muskelobalans, kotförskjutning eller nervinklämning som orsakar dina besvär bör ett besök troligtvis räcka. Det är ganska häftigt faktiskt, för man känner effekten på en gång. Har det däremot hunnit bildas en inflammation kanske det även tar en tid av vila efter besöket.

Annars finns det ju vissa sjukgymnaster som är utbildade inom OMT, de kan utföra liknande behandlingar som naprapater och de ingår ju i landstingstaxan.

Halldin
2006-10-18, 06:10
Nu har en natt till passerat, det känns främst om man tittar neråt, liksom böjer huvudet neråt. Då spänner det till lite i övre delen av ryggen känns det som. Skulle det kunna vara trapezius, kanske?

Har haft känningar där innan efter att b.la ha kört militärpressar (utan ryggstöd).

Guddi
2006-10-18, 08:49
Kiropraktorer då?
Kiropraktorer manipulerar, det är i stort sett det enda de gör. Dem har dessutom inte samma medicinska utbildning som sjukgymnaster och naprapater. Håll dig till naprapat eller en OMT sjukgymnast om det är idrottskador du har problem med, det är mitt råd. Är ju dock lite färgad som sjukgymnaststudent :em:

Arne Persson
2006-10-18, 09:37
Kiropraktorer manipulerar, det är i stort sett det enda de gör. Dem har dessutom inte samma medicinska utbildning som sjukgymnaster och naprapater. Håll dig till naprapat eller en OMT sjukgymnast om det är idrottskador du har problem med, det är mitt råd. Är ju dock lite färgad som sjukgymnaststudent :em:


Chiropraktorernas utbildning är minst sagt grundligt utbildade. Troligtvis mer än både dom flesta läkare och sjukgymnaster vad gäller ryggar. Kolla gärna upp vad dom verkligen kan. ;)

Halldin
2006-10-18, 11:11
Jag har ju kört en del med nackhuva och diverse bryggor, kanske är därför?

Har tidigare haft smärtor efter militärpressar som sagt, den här gången var det dock mycket mer intensivt.

Kanske räcker med att låta det läka och sen undvika övningar som utlöser det, vore samtidigt skoj att veta vad det beror på.

Guddi
2006-10-19, 00:27
Chiropraktorernas utbildning är minst sagt grundligt utbildade. Troligtvis mer än både dom flesta läkare och sjukgymnaster vad gäller ryggar. Kolla gärna upp vad dom verkligen kan. ;)
Kiropraktorer kan utan tvekan mer om ryggar än en läkare eller sjukgymnast utan vidareutbildningen. Dock så envisas kiropraktorer att hålla kvar vid förklaringar för sitt handlande som inte kan försvaras med hjälp av vetenskap och det är för mig lite till att gränsa mot hokus pokus medicin. De kan göra väldigt många saker mycket bra men jag skulle aldrig lite på en arbetsgrupp som inte försöker basera allt de gör på vetenskap.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=519809

Jag har aldrig hört om någon som varit hos en kiropraktor utan att de har knäckt deras rygg :) men som vanligt så har du mer erfarenhet än mig så du kanske kan ställa mig till rätta på den här punkten?

The core clinical action that all chiropractors agree
upon is spinal manipulation. Chiropractors much prefer
the term spinal “adjustment,” reflecting their belief in
the therapeutic and health-enhancing effect of correcting
spinal joint abnormalities.
Meeker WC, Haldeman S. Chiropractic: a profession at the crossroads of mainstream and alternative medicine. Ann Intern Med. 2002 Feb 5;136(3):216-27. Review
http://www.annals.org/cgi/reprint/136/3/216.pdf