handdator

Visa fullständig version : Kladdkaka med kesella


Nate
2003-01-31, 05:44
Den här kladdkakan är skitgod! Skär man upp en bit och lägger i en djup tallrik kan man skumma minimjölk till ett tjockt skum och hälla upp runt om. Jummie!

8-10 bitar:
3 ägg
2.5 dl fruktsocker
1 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
250 gram kesella

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg o socker pösigt. Blanda alla torra ingredienser tillsammans i en bunke och de kleggiga i en annan. Vänd sedan ned de torra i äggkesellablandningen. Häll upp en bröad form med löstagbar kant. Grädda 25 min i nedre delen av ugnen.

Lellan
2003-01-31, 10:31
Aha! Det där är ju dietisterna vid Karolinskas kladdkakerecept!:thumbup: (om man lägger till 1 msk snabbkaffepulver när man blandar de torra ingridienserna). Tror Stefan Rössner har receptet i sin receptbok också.. Ett väldans bra tips! :)

Intygar att den är suuupergood! :eating:

Hilda
2003-01-31, 16:57
Läste ditt recept på kladdkaka som såg mycket mumsig ut, men var och under vilket namn hittar man fruktsocker, har sökt utan resultat. Om du kan hjälpa mig är du en :angel:
Hälsningar

Lellan
2003-01-31, 17:36
Originally posted by Hilda
Läste ditt recept på kladdkaka som såg mycket mumsig ut, men var och under vilket namn hittar man fruktsocker, har sökt utan resultat. Om du kan hjälpa mig är du en :angel:
Hälsningar

Hermesetas har ett sötningsmedel med fruktfibrer i, kanske var det hon menade?

Vanligt sötningsmedel går iaf bra - men se till att det är en sort som tål upphettning (alla gör inte det). Lycka till med bakningen! :)

emmzan
2003-01-31, 20:51
Fruktsocker säljs under namnen "Fruktos" som jag sett... Jag har köpt mitt på Coop Forum.. Fråga i affären!!

Nadia
2003-01-31, 22:08
Tack! Har letat efter en kaka med fruktsocker i och nu har jag det!

:)

Nate
2003-01-31, 23:10
Originally posted by Hilda
Läste ditt recept på kladdkaka som såg mycket mumsig ut, men var och under vilket namn hittar man fruktsocker, har sökt utan resultat. Om du kan hjälpa mig är du en :angel:
Hälsningar

Originally posted by Lellan


Hermesetas har ett sötningsmedel med fruktfibrer i, kanske var det hon menade?

Vanligt sötningsmedel går iaf bra - men se till att det är en sort som tål upphettning (alla gör inte det). Lycka till med bakningen! :)

Nope, menar inte sötningsmedel från hermesetas utan fruktsocker. Alltså fruktos. Det säljs i vanlig strösockerform fast i något mindre förpackningar. Står fruktsocker på paketet iaf och är gult (paketet alltså, sockret är vitt). Kan återkomma med märke imorgon - flr trött för att pallra mig upp till övervåningen...

Giza
2003-02-05, 21:12
Min kaka sjönk var fin och luftig när jag tog ut den ur ugnen men efter två minuter hade den säckat ihop till halva höjden... såg jätteledsen ut :cryout:

Ska det va så eller gjorde jag nåt fel? :confused:

Giza...

Nate
2003-02-05, 21:22
För mig har den alltid funkat utan att säcka ihop... hmm... vet inte vad som gick fel...:confused:

Lellan
2003-02-05, 21:57
Den sjunker lite har jag för mig, men så brukar väl kladdkakor bli? Vitsen är inte att den ska vara "torr" utan just lite kladdig! Mums!

:D :eating:

Nate
2003-02-06, 21:49
Ett tips är att använda kesella vanilj om man inte är petig med att det ska vara så lite fett som möjligt. Lätt kesella ger en lite sur bismak, men går man på diet så känner man aldrig den smaken konstigt nog :D

Bamse
2003-04-07, 16:38
Någon som orkat räkna ut energivärdet på hela kakan? :)

Funderar starkt på att kila ner till ICA Maxi och leta efter fruktsocker nu. Hockeyfinal på TV ikväll - skulle vara gött med denna kaka som tillbehör :eating:

Linda
2003-04-07, 17:42
Kesella mager(1%) eller den fetare varianten?

shirunai
2003-04-08, 07:31
Originally posted by Linda
Kesella mager(1%) eller den fetare varianten?

1% såklart bara den som existerar ;)

shirunai
2003-04-08, 07:32
Angående engeri recept bamse när jag kommer hem fixar jag det sitter i skolan nu serru.