handdator

Visa fullständig version : Långsiktig inverkan på Esapro eller andra proteintillskott (bieffekter?)


Cyran
2006-10-16, 15:34
Frågan för mig är ganska uppenbar att det inte har någon negativ inverkan på kroppen (långsiktigt om man konsumerar under flera månader) men mina föräldrar tvivlar och tror det kan vara farligt :S Kan nån vara vänlig och förklara med bevis och fakta att detta är totalt ofarligt.

Tack på förhand!

King Grub
2006-10-16, 15:37
Maxproteinintaget totalt över dagen utan att överskrida några hälsogränser för friska människor ligger på 2-2.5 g protein per kg kroppsvikt, där ett teoretiskt säkert maxintag ligger ännu högre (3+ gram).

The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52. A review of issues of dietary protein intake in humans.

Fredrik_S
2006-10-16, 15:48
Frågan för mig är ganska uppenbar att det inte har någon negativ inverkan på kroppen (långsiktigt om man konsumerar under flera månader) men mina föräldrar tvivlar och tror det kan vara farligt :S Kan nån vara vänlig och förklara med bevis och fakta att detta är totalt ofarligt.

Tack på förhand!

Fråga dom vad dom tycker om pulvermjölk, pulvermos, nyponsoppa av pulver etc. Proteinpulver är inte mycket mer än torkad vassle, sånt som blir över när dom gör ost.

Snakeyes
2006-10-17, 10:00
Det går nog inte att utesluta att EsaPro kan ge bieffekter. Jag tänker då på de effekter som kan tänkas uppstå när de fria EAA minus tryptophan korsar blod-hjärna-barriären, och hur dessa effekter skiljer sig från när aminosyror intas från intakt protein. Dock besitter jag ingen expertis på området, så det är bara en punkt för diskussion.

EiseltUK
2006-10-17, 10:07
Det går nog inte att utesluta att EsaPro kan ge bieffekter. Jag tänker då på de effekter som kan tänkas uppstå när de fria EAA minus tryptophan korsar blod-hjärna-barriären, och hur dessa effekter skiljer sig från när aminosyror intas från intakt protein. Dock besitter jag ingen expertis på området, så det är bara en punkt för diskussion.


Ett intakt protein tas inte upp intakt. Även av vanligt protein går aminosyror genom BBB. Om EsaPro vore helt onaturligt i proportionerna så är jag villig att hålla med men varför skulle en välbalanserad sammansättning av aminosyror kunna ge bieffekter som du inte får av ett vanligt protein?

Snakeyes
2006-10-17, 10:15
Ett intakt protein tas inte upp intakt. Även av vanligt protein går aminosyror genom BBB. Om EsaPro vore helt onaturligt i proportionerna så är jag villig att hålla med men varför skulle en välbalanserad sammansättning av aminosyror kunna ge bieffekter som du inte får av ett vanligt protein?

Som sagt besitter jag ingen djupare kunskap om BBB, men som jag förstått så "tävlar" aminosyorna om transport genom BBB. Vad jag då (förmodligen felaktigt) kan tänka mig är att när man endast intar EAA minus tryptofan, så finns möjligheten till att vissa aminosyror (t ex l-fenylalanin) transporteras i en högre grad än när aminosyror intas från intakt protein. Men som sagt detta är förmodligen en felaktig och förenklad slutsats.

Snakeyes
2006-10-17, 12:54
För att förtydliga vad jag menar.

När du intar intakt protein (t ex vassle) får du i dig 18(?) aminosyror (inklusive EAA) som "tävlar" om transport över BBB i olika utsträckning.

När du intar EsaPro får du i dig 8 aminosyror som "tävlar" om transport över BBB i olika utsträckning.

Min fundering är om det finns någon anledning att tro att detta kan medföra problem. Vissa aminosyror t ex L-fenylalanin har ju en dokumenterad påverkan på nivåerna av olika neurotransmittorer i fri form vid enskilt intag på tom mage.

Snakeyes
2006-10-17, 13:02
Denna bok visar en studie där det relativa upptaget av aminosyror i råtthjärnor är störst hos EAA. Så det stödjer att EAA inte borde medföra några problem i det avseendet (för råttor i alla fall)?

http://www.pubmedcentral.nih.gov/pagerender.fcgi?artid=1309232&pageindex=12

EiseltUK
2006-10-17, 17:04
För att förtydliga vad jag menar.

När du intar intakt protein (t ex vassle) får du i dig 18(?) aminosyror (inklusive EAA) som "tävlar" om transport över BBB i olika utsträckning.

När du intar EsaPro får du i dig 8 aminosyror som "tävlar" om transport över BBB i olika utsträckning.

Min fundering är om det finns någon anledning att tro att detta kan medföra problem. Vissa aminosyror t ex L-fenylalanin har ju en dokumenterad påverkan på nivåerna av olika neurotransmittorer i fri form vid enskilt intag på tom mage.


Om du tar enstaka aminosyror kan det påverka vissa neurotransmittorer och kanske på så sätt ge onöskade effekter hos vissa personer, hos andra kan det vara positivt. Detta är vad jag skulle kalla den farmakologiska effekten av separata aminosyror. Sammansättningen i EsaPro är så pass välbalanserad att du troligen inte får en stimulerande effekt på bara en transmittorsubstans som när du t ex tar rent fenylalanin.

Snakeyes
2006-10-17, 17:34
Om du tar enstaka aminosyror kan det påverka vissa neurotransmittorer och kanske på så sätt ge onöskade effekter hos vissa personer, hos andra kan det vara positivt. Detta är vad jag skulle kalla den farmakologiska effekten av separata aminosyror. Sammansättningen i EsaPro är så pass välbalanserad att du troligen inte får en stimulerande effekt på bara en transmittorsubstans som när du t ex tar rent fenylalanin.

Efter att ha läst på lite mer så håller jag med dig.

Se t ex studien nedan.

http://www.jci.org/cgi/content/full/103/8/1169

Sverker
2006-10-17, 18:40
Nu går det inte att jämföra en injicerad dos av aminosyror och EAA eller protein som tages oralt.

Har jag förstått King Grubs tankar rätt så kommer knappt någon icke essentiell aminosyra förbi levern utan det är nästan enbart bara EAA som kommer ut i blodet.
Alltså skulle det inte spela någon roll att äta 18 st olika aminosyror eller enbart EAA.



Däremot kan jag tänka mig att koncentrationen eller koncentrationshöjningen i blodet av EAA kan påverka hjärnan;)
Äter vi protein så kommer aminosyrorna ut i blodet i lägre koncentrationer under längre tid.