handdator

Visa fullständig version : konstig smärta


AlexGBG
2006-10-16, 08:57
japp.. jag har nån konstig smärta nu.. ska försöka förklara

smärtan uppstår när jag t.ex. gör en sidechest från vänster, alltså håller armbågen lite mot kroppen, och underarmen rakt ut från kroppen samt spänner bröstmuskeln. då kommer en extrem smärta från ett ställe kanske 4-5 cm till vänster om bröstvårtan, alltså under armhålan.

det gör inte ont när man trycker på området även om man trycker hårt, däremot om man drar med fingrarna över området så kan det göra ont.

det kännns som att smärtan kommer från precis under huden, alltså inte i revbenen.

det är inget som syns utanpå och det är inte heller nånting som kan kännas konstigt när man känner där med handen.

vad kan nu detta tänkas vara?

MacLeod
2006-10-16, 09:00
japp.. jag har nån konstig smärta nu.. ska försöka förklara

smärtan uppstår när jag t.ex. gör en sidechest från vänster, alltså håller armbågen lite mot kroppen, och underarmen rakt ut från kroppen samt spänner bröstmuskeln. då kommer en extrem smärta från ett ställe kanske 4-5 cm till vänster om bröstvårtan, alltså under armhålan.

det gör inte ont när man trycker på området även om man trycker hårt, däremot om man drar med fingrarna över området så kan det göra ont.

det kännns som att smärtan kommer från precis under huden, alltså inte i revbenen.

det är inget som syns utanpå och det är inte heller nånting som kan kännas konstigt när man känner där med handen.

vad kan nu detta tänkas vara?

Var det inte du som var hypokondriker? Skulle gissa på att du har en svullen körtel.
Har haft samma typ av smärta. Inget att oroa sig för.

AlexGBG
2006-10-16, 09:01
Var det inte du som var hypokondriker? Skulle gissa på att du har en svullen körtel.

nej, det var inte jag.

men om det skulle vara en svullen körtel, vilken sitter så pass långt ner? och varför skulle den vara svullen? :(

och borde inte den kännas när man känner där med handen?

MacLeod
2006-10-16, 09:03
faaaan, jag hatar sånna magsjuketrådar.. nu ligger jag ju å känner efter å tycker mig känna lite orolighet i magen, ytterst lätt spykänsla :(

Det där kallas hypokondri.

AlexGBG
2006-10-16, 09:05
Det där kallas hypokondri.

haha, ja, men det är isf. enda gången jag känner så, när det handlar just om magsjuka.
edit: är förmodligen för att jag verkligen hatar magsjuka.

detta är dock inget jag ligger och behöver känna efter för att känna, det gör sjukt ont och det vet jag.

MacLeod
2006-10-16, 09:08
Okej, men hypokondriker VET oxå att dom är sjuka.
Men jag har haft liknande smärta i armhålan, uppsökte läkare och fick det svaret. Det gjorde ont när armen pressade mot armhålan samt när man kände på området, som var stort som en tumnagel ungefär.
Men det är ju bara att pallra dig iväg till en läkare o fråga, är du hypokondriker har du ju snart frikort på vårdcentralen!

AlexGBG
2006-10-16, 09:11
Okej, men hypokondriker VET oxå att dom är sjuka.
Men jag har haft liknande smärta i armhålan, uppsökte läkare och fick det svaret. Det gjorde ont när armen pressade mot armhålan samt när man kände på området, som var stort som en tumnagel ungefär.
Men det är ju bara att pallra dig iväg till en läkare o fråga, är du hypokondriker har du ju snart frikort på vårdcentralen!

1: jag har inte haft en sjukdag under dom år jag har jobbat.
2: sist jag var på vårdcentralen var när jag fick bronkit konstaterad och fick penicilin utskrivet.
3: det är inte i armhålan det gör ont, utan 4 cm från bröstvårtan, under armhålan, där revbenen sitter.
4: om du bara ska säga att jag är hypokondrisk tycker jag du kan låta bli att skriva eftersom jag inte är det.
5: detta gör ont trots att jag är väldigt smärttålig.

MacLeod
2006-10-16, 09:14
1: jag har inte haft en sjukdag under dom år jag har jobbat.
2: sist jag var på vårdcentralen var när jag fick bronkit konstaterad och fick penicilin utskrivet.
3: det är inte i armhålan det gör ont, utan 4 cm från bröstvårtan, under armhålan, där revbenen sitter.
4: om du bara ska säga att jag är hypokondrisk tycker jag du kan låta bli att skriva eftersom jag inte är det.
5: detta gör ont trots att jag är väldigt smärttålig.


5 punkter kräver ju bara ett svar: Det finns inga internetläkare som kan undersöka din kropp. Du får pallra dig iväg som alla andra.

AlexGBG
2006-10-16, 09:17
5 punkter kräver ju bara ett svar: Det finns inga internetläkare som kan undersöka din kropp. Du får pallra dig iväg som alla andra.

nej, internetläkare finns inte, men kanske nån som har råkat ut för samma sak och kan då berätta lite om det.

sen så är det ju inget som känns när man känner där det gör ont heller.

MacLeod
2006-10-16, 10:01
nej, internetläkare finns inte, men kanske nån som har råkat ut för samma sak och kan då berätta lite om det.

sen så är det ju inget som känns när man känner där det gör ont heller.

Varför skulle det kännas när man känner? Får du en spricka i revbenet så kommer du inte kunna känna den med handen.
En stukad tå, ett inflammerat tandkött osv..du kommer inte känna det.
Kroppen är lite mer komplicerad än så.

AlexGBG
2006-10-16, 10:03
Varför skulle det kännas när man känner? Får du en spricka i revbenet så kommer du inte kunna känna den med handen.
En stukad tå, ett inflammerat tandkött osv..du kommer inte känna det.
Kroppen är lite mer komplicerad än så.

och du tror att en läkare skulle märka det? eller att jag skulle få röntgas? skulle det vara en spricka i ett revben kan man ändå inte göra nånting, dumt att gå till en läkare då.

de exemplen du ger är saker som man oftast vet var dom uppkommer ifrån, detta har jag dock ingen aning om varifrån det kommer, därför jag undrar.

MacLeod
2006-10-16, 10:06
och du tror att en läkare skulle märka det? eller att jag skulle få röntgas? skulle det vara en spricka i ett revben kan man ändå inte göra nånting, dumt att gå till en läkare då.

de exemplen du ger är saker som man oftast vet var dom uppkommer ifrån, detta har jag dock ingen aning om varifrån det kommer, därför jag undrar.

Frågan var varför du tror att allt ska kännas? Det finns en uppsjö med smärtsymptom där det är helt omöjligt att känna sig fram.
Självklart kan du få en röntgentid om läkaren inte själv kan avgöra vad det är, du har rätt till det även i Göteborg.