handdator

Visa fullständig version : Lite material från Janne Toivonen


the_PL_man
2006-10-16, 07:40
Länken hittad på ÅAKs forum:
http://www.suomenvoimanostoliitto.fi/Valmennus/P%E4%E4sivu.htm

/the_PL_man

Nitrometan
2006-10-16, 10:44
Skoj. Tackar!

kollebolle
2006-10-16, 11:20
Tycker att det verkar finnas många som gör uppåt en 10 sets. Gör de flesta på högre nivå det?

sweetkarolina
2006-10-16, 12:13
Tycker att det verkar finnas många som gör uppåt en 10 sets. Gör de flesta på högre nivå det?

10 set?
vardå?

siffrorna ska utläsas lite konstigt...
130/8 betyder att man ska göra 8 reps på 130 kg. 1 set.

man ska även göra 8 reps i varje värmningset upp till 130 kg.
böjpasset blir alltså ungefär:
20 * 8
50 * 8
80 * 8
100 * 8
115 * 8
130 * 8

eller nåt i den stilen, beroende på hur man vill värma :)

sen står det "leg press 4*8"
vilket betyder ex:
50 * 8
80 * 8
110 * 8
130 * 8
alltså 4 set med 8 repetioner.

nästa benpress står det 3*8 vilket betyder att man kör 3 set istället, och skippar det tyngsta.
varje vecka ska man däremot öka belastningen så det blir såhär:
52,5 * 8
82,5 * 8
112,5 * 8



sen kanske det finns nån liten finne här som kan översätta vissa övningar (kulmasoutu, vaakasoutu, nisk tak veto, eteen veto)??

kollebolle
2006-10-16, 13:09
okej, då fattar jag =) Den här snubben kör bara 40-50 minuter. Har aldrig hört namnet förut, är han känd inom styrkelyftarkretsar eller?

O.W.
2006-10-16, 13:49
Tittade lite på det igår kan inte få upp det på jobbet men bra att få förklaringen från dig Sweetkarolina, inte lätt att tolka ut det. Tyckte iaf igår att det var mycket reps och hjälpövningar för styrkelyft.

Men markträningen är ju intressant eftersom han har lyckats så extremt bra där men det kanske är mycket tekniskt? vad jag förstod det från lägret hjälpte hans råd många att bli starkare direkt.

Någon som kört efter hans program?


Kollebolle:
Stahlberg kan säkert berätta om honom...

the_PL_man
2006-10-16, 14:09
Läs powerpointpresentationen.......
Vunnit ett par IPF-VM.....

/the_PL_man

okej, då fattar jag =) Den här snubben kör bara 40-50 minuter. Har aldrig hört namnet förut, är han känd inom styrkelyftarkretsar eller?

sweetkarolina
2006-10-16, 16:49
Tittade lite på det igår kan inte få upp det på jobbet men bra att få förklaringen från dig Sweetkarolina, inte lätt att tolka ut det. Tyckte iaf igår att det var mycket reps och hjälpövningar för styrkelyft.

Men markträningen är ju intressant eftersom han har lyckats så extremt bra där men det kanske är mycket tekniskt? vad jag förstod det från lägret hjälpte hans råd många att bli starkare direkt.

Någon som kört efter hans program?



Alltså, han visade ju en ganska speciell markteknik ja, men den verkade effektiv. Jag drog 10 kg över pers utan utrustning första gången jag provade så :D
Har inte kört efter hans program än, men tänkte testa efter bänk-sm.

Det viktigaste (som jag fattade det) var att öka belatningen varje pass. Och att man verkligen följde programmet, inga spontana tävlingar mitt i ett program.

stahlberg
2006-10-16, 18:00
Toivanen blev världsmästare i styrkelyft i 1995 och 1996. Hans specialgren var marklyft.

Hans program (som jag minns dem, har inte läst dem nu, och vet inte ens om de är desamma) är 80-talsinfluerade. Dessutom så tycker jag de "luktar" lite "skumt", om ni förstår vad jag menar (men där kan jag ta fel). Jag håller med Olof, de innehåller för många övningar. (Hade ni sett de finska världsmästarna Reijo Kivirantas eller Hannu Saarelainens program från tidigt 80-tal så hade n iväl svimmat. Kiviranta blev världsmästare 1981 - samma år som som de första dopingtesterna i Indien genomfördes och underkändes - och blev senare finsk landslagstränare. Han var inte med i leken så länge, och lär nu syssla med travsport (inte som häst utan som hästägare). Saarelainen är tyvärr död. Till tröst kan sägas att han dog som en äkta finne. Han hade 39 graders feber, gick i bastun, och halsade där en flaska "Kosken". Det sägs att han fick likbilsskjuts från bastulaven. En bra lyftare, och framförallt bänkare, var han iaf. Han hade en affär i Hyvinge, 10 mil från Helsingfors, som sålde SL-utrustning. Den har numera övertagits av - nu är jag så senil att jag glömt namnet, fastän jag känner människan - och är Titans återförsäljare i Finland. Jag återkommer med namnet, fastän det knappast intresserar, när jag kommer på det)

FinnPower
2006-10-16, 18:05
Den har numera övertagits av - nu är jag så senil att jag glömt namnet, fastän jag känner människan - och är Titans återförsäljare i Finland. Jag återkommer med namnet, fastän det knappast intresserar, när jag kommer på det)
Sakari "Sakke" Selkäinaho

FinnPower
2006-10-16, 18:08
Janne själv är numera IPF domare int.kat. 1 och tränar också sin fru som är landslagslyftare.

kollebolle
2006-10-16, 19:15
Mysigt med små historielektioner såhär på kvällskvisten. Jag vet att jag hört och läst mycket om dig stahlberg, men exakt vad har Du presterat? Om du fick välja ut godbitarna i din karriär.

Diggler
2006-10-16, 19:59
Vad gör det om det är åttiotalsinfluerat? De (styrkelyftarna alltså) var ju bättre då än nu i många fall, och så mycket har väl inte mänskligheten degenerat på 20 år att man (ni) inte skulle kunna träna likadant idag.

Hittade förövrigt ett roligt citat från denne Kiviranta ute på internet, (gissningsvis översatt från finska till engelska).

"the one who lifts the most has trained the most"

Fetknoppen
2006-10-16, 21:29
Vad gör det om det är åttiotalsinfluerat? De (styrkelyftarna alltså) var ju bättre då än nu i många fall, och så mycket har väl inte mänskligheten degenerat på 20 år att man (ni) inte skulle kunna träna likadant idag.

Hittade förövrigt ett roligt citat från denne Kiviranta ute på internet, (gissningsvis översatt från finska till engelska).

"the one who lifts the most has trained the most"

Vad Stahlberg så fint försöker säga är nog att den tidens träningsprogram kanske inte direkt kan översättas till ren styrkelyft. Man måste vara medveten om att det är en stor skillnad på att träna SL ren och med AAS. Med hormoner i kroppen orkar man med klart mer träning, får betydligt större ökningar av varje enskilt träningspass och behöver inte träna lika smart för att bli bra.

Om man försöker kopiera den typen av program rakt av kommer man som ren styrkelyftare bara att bli sämre eftersom AAS är en grundförutsättning för att klara av programmet. Detta är många lyftare inte medvetna om, framförallt då blåögda ungdomar. De tittar bara på vilka lyftare som har lyft mest kg, sedan kopierar de programmen utan att för ett ögonblick fundera över varför styrkelyftstjärnan blev så duktig, och när de tränar likadant själva så ökar de dåligt eller skadar sig.

Man kan naturligtvis hitta positiva saker i varje träningsprogram. Med det menar jag att man kan titta på dem och plocka ut enskilda övningar och lägga in dem i sitt eget program. Men som helhet fungerar den typen av program inte om man inte väljer att också gå över till "the dark side".

Det citat du hittat säger det mesta tycker jag. Den lyftare som presterar det bästa resultatet har naturligtvis oftast inte tränat hårdast/mest, utan istället tränat mest lämpligt-tränat smartast helt enkelt.

stahlberg
2006-10-16, 23:58
Kenta : Menar du att Selkäinaho är Titans återförsäljare i Finland och inte ... vad han nu heter? Det borde ju du iof veta, du är väl sponsrad av Titan? (Selkäinaho för Titan, Turtiainen för Metal...det är inte så lysande.)

Det bästa i min karriär har jag ännu framför mig. Så är det med oss ungdomar :D .

Fetknoppen hann före mig, men jag säger det ändå. "Den som lyfter mest har tränat mest". Vad är det annat än kvalificerat skitsnack. (Detta gäller även andra idrottsgrenar. Mest är NÄSTAN ALDRIG bäst - när det gäller rena idrottsmän). Jag kan inte låta bli att ta ett par exempel :
1. När Reijo Kiviranta var landslagstränare så lät han några lyftare börja med ett östeuropeiskt program. Där var det verkligen fråga om att "träna mest". På en tränarkurs utanför Åbo 1985 förundrade han sig över att dessa lyftare märkligt nog(?) "bara gått bakåt". Till råga på allt var Kiviranta - även om det inte hör till sak - en av de uslaste föreläsare jag NÅGONSIN råkat ut för (och jag har bevistat ganska många föreläsningar, intressanta och ointressanta, i mina dagar).
2. När Julma-Juha Väätäinen - "mest är bäst"-förespråkare och europamästare på 10.000 m löpning år 1971 - blev landslagstränare för Finlands långdistanslöpare så satte han dem på sådana träningsprogram att det lilla som fanns kvar av den finska långdistanslöpningen tynade bort och föll till botten direkt.

Fetknoppen
2006-10-17, 15:05
Kenta : Menar du att Selkäinaho är Titans återförsäljare i Finland och inte ... vad han nu heter? Det borde ju du iof veta, du är väl sponsrad av Titan? (Selkäinaho för Titan, Turtiainen för Metal...det är inte så lysande.)

Det bästa i min karriär har jag ännu framför mig. Så är det med oss ungdomar :D .

Fetknoppen hann före mig, men jag säger det ändå. "Den som lyfter mest har tränat mest". Vad är det annat än kvalificerat skitsnack. (Detta gäller även andra idrottsgrenar. Mest är NÄSTAN ALDRIG bäst - när det gäller rena idrottsmän). Jag kan inte låta bli att ta ett par exempel :
1. När Reijo Kiviranta var landslagstränare så lät han några lyftare börja med ett östeuropeiskt program. Där var det verkligen fråga om att "träna mest". På en tränarkurs utanför Åbo 1985 förundrade han sig över att dessa lyftare märkligt nog(?) "bara gått bakåt". Till råga på allt var Kiviranta - även om det inte hör till sak - en av de uslaste föreläsare jag NÅGONSIN råkat ut för (och jag har bevistat ganska många föreläsningar, intressanta och ointressanta, i mina dagar).
2. När Julma-Juha Väätäinen - "mest är bäst"-förespråkare och europamästare på 10.000 m löpning år 1971 - blev landslagstränare för Finlands långdistanslöpare så satte han dem på sådana träningsprogram att det lilla som fanns kvar av den finska långdistanslöpningen tynade bort och föll till botten direkt.


Jo man måste träna klokt för att lyckas. Den som sköter allt runt träningen på bästa sätt (sömn, mat, yrkesval, mm, mm) och samtidigt tränar enligt ett smart system utan att ta ut sig för hårt har alla möjligheter att bli en duktig lyftare. Har man dessutom bra anlag och inte latar sig så kan man nå världseliten.

O.W.
2006-10-18, 14:44
Alltså, han visade ju en ganska speciell markteknik ja, men den verkade effektiv. Jag drog 10 kg över pers utan utrustning första gången jag provade så :D
Har inte kört efter hans program än, men tänkte testa efter bänk-sm.

Det viktigaste (som jag fattade det) var att öka belatningen varje pass. Och att man verkligen följde programmet, inga spontana tävlingar mitt i ett program.

Kan du berätta mer/beskriva marktekniken?*popcorn*

sweetkarolina
2006-10-19, 15:12
Kan du berätta mer/beskriva marktekniken?*popcorn*

åh just ja.
hmm, svårt att beskriva såhär men jag kan försöka.

viktigast var att trycka fram röven så nära stången som möjligt (balls over the bar enligt janne)
man kom inte ner speciellt långt med höften då utan står ganska högt och fäller istället ner ryggen för att hämta stången.
axlarna helt avslappnade för att nå ner lättare.
just den detaljen gav mycket känns det som, jag kan stå betydligt mycket mer upprätt och lyftvägen blir många cm kortare.

ska leta om jag hittar filmen som nån la upp på janne med :)

sweetkarolina
2006-10-19, 15:17
sådärja

tror det var den här... http://www.irongame.com/videos/JanneToivanen.1996IPFMensWorldChampionships.4thAtt empt.365kg-804lbDL@100kg-220lb.avi

stahlberg
2006-10-19, 17:06
Att hålla höfterna nära stången är alltså att ha "samlad styrka". Problemet med samlad styrka är tvärtom just ofta det att höfterna kommer för långt ner. För är höfterna för långt nere får man inte "benen med", och då stiger höfterna först och man blir i ofördelaktig position efter start.

Men har man en kroppsbyggnad som tillåter både höfterna nära stången (samlad styrka) och höfterna på passlig höjd - och inte för lågt - så är man byggd som en (ultrabred) sumolyftare. Och då är det fullbingo i marklyft.

sweetkarolina har inte läst mina inlägg på kolozzeum särskilt väl, om hon inte känner till "knepet med axlarna". Hur många gånger har jag inte berättat hur Jarmo Virtanen - som tog sin nionde VM-titel samma år som Toivanen tog sin första (1995) - I TIMMAR tränade framför spegeln för att få axlarna så "lösa" som möjligt.

Virtanen hade nämligen räknat ut, att om man kan "förlänga armarna" så förkortar man draget. ETT sätt att förlänga armarna är att ha axlarna "lösa", hängande. Och så en fråga till alla dem som LÄST mina inlägg här : Vilket är det ANDRA sättet?

Lillgrabben
2006-10-19, 17:31
Vilket är det ANDRA sättet?

* En möjlighet torde vara att runda övre ryggen en smula ( / "rotera fram / ner övre ryggen"), då kommer armarna en del närmare stången. Troligen kan inte alla nyttja detta, många blir troligtvis hängande med vikten utan att orka dra ut slutdraget.

* En annan möjlighet ( som jag själv nyttjar) är att "endast kroka fast fingrarna" i stången & inte lägga stången inne i handflatan ( som så många gör). Jag tjänar ca 20-25 mm på detta, men detta går endast om man stark i händerna.

Kanske inte är detta du menar, men det är vad jag kom på spontant.

stahlberg
2006-10-19, 17:53
Båda är ju riktiga. I hastigheten glömde jag att det finns TRE sätt, och inte två.

z_bumbi
2006-10-19, 18:03
Fingerknepet körde Janne också med.

sweetkarolina
2006-10-20, 15:41
sweetkarolina har inte läst mina inlägg på kolozzeum särskilt väl, om hon inte känner till "knepet med axlarna". Hur många gånger har jag inte berättat hur Jarmo Virtanen - som tog sin nionde VM-titel samma år som Toivanen tog sin första (1995) - I TIMMAR tränade framför spegeln för att få axlarna så "lösa" som möjligt.

Virtanen hade nämligen räknat ut, att om man kan "förlänga armarna" så förkortar man draget. ETT sätt att förlänga armarna är att ha axlarna "lösa", hängande. Och så en fråga till alla dem som LÄST mina inlägg här : Vilket är det ANDRA sättet?


hmm.. jodå, det har jag. väldigt noga!
och visst kände jag till "knepet" MEN, jag hade inte provat det riktigt förräns Janne visade mig ;)
lite avigt att prova en "ny teknik" på egen hand utan att någon visar som kan säga om man gör fel...