handdator

Visa fullständig version : Ont vid varje hjärtslag


boinnk
2006-10-15, 21:58
Rubriken låter kanske lite väl hemsk, men det stämmer nästan helt. Känt smärtan sedan igår morgon (eller kanske fredag kväll) och den kommer oftast när jag andas ut och låter bröstet sjunka ihop, absolut lättast när jag ligger på rygg. Då känner jag en stark smärta "under" vänster bröstmuskel som blir som värst vid varje hjärtslag, själva muskeln känns inte öm när jag masserar den eller stretchar bröstet.

Det gör inte ont hela tiden men jag känner att det spänner på något konstigt sätt under vänster bröstmuskel. Är det något att oroa sig för tror ni (doktor etc.), tänkte gå till gymmet och köra ben imorgon men ska man kanske skippa det också?

blekfet2
2006-10-15, 22:00
kika här:

http://www.sjukvardsradgivningen.se/

DavidN
2006-10-15, 22:01
Klart du ska till en läkare!

Även om det inte är ett skvatt så ska ingen människa gå och dras med oro eller obehag! Det finns ingen anledning

eleni
2006-10-15, 22:18
Mitt råd är: Sök akuten ffs *slap*

Edit: Eller så ringer du vårdcentralen direkt när de öppnar imorrn. Angående träning - ge fan i det.

Guddi
2006-10-15, 22:56
Gå till läkaren! Det kan vara nått obetydligt, det kan vara nått verkligen akut. Finns ingen orsak till att lita på en massa personer på ett forum när det gäller sånna saker....

He-man
2006-10-15, 23:44
Du kan ringa din lokala sjukvårdsupplysning. De har öppet dygnet runt och kan både svara på dina frågor och eventuellt ordna tid på hälsocentralen eller om det krävs även en jourtid om ni kommer överens att du borde åka in redan inatt.

Lycka till

eleni
2006-10-15, 23:54
Du kan ringa din lokala sjukvårdsupplysning. De har öppet dygnet runt och kan både svara på dina frågor och eventuellt ordna tid på hälsocentralen eller om det krävs även en jourtid om ni kommer överens att du borde åka in redan inatt.

Lycka till

Med tanke på att det kan bli ansvarsfall osv vid felaktig telefonrådgivning och detta ändå handlar om bröstsmärta/hjärtrelaterad smärta så VET jag med mig att han kommer få rådet att åka in akut.

EKG, aktuella blodprover, lyssna på hjärtat osv är det enda som kan fastställa/utesluta hjärtproblem.

Som tidigare sagt, åk till akuten. Bröstsmärtor (speciellt hos unga?) har hög prioritering om det nu är väntetiden som får dig att tveka om du ska åka eller inte.

He-man
2006-10-16, 00:01
Ja det är väll bättre att ta det säkra före det osäkra och åka in, det kan ju som sagt vara skönt att kunna utesluta hjärtfel för att kunna sova lugnt inatt.

Antagligen behöver du inte vara där så länge heller, dem gör de tester som krävs och är det inget så får du åka hem igen.

boinnk
2006-10-16, 08:21
Tackar för svaren, vaknade idag och hade samma smärta som förut så det blir väl till att kika förbi akuten idag. Har frikort hos sjukvården efter ett krånglande öra så det borde ju bara kosta mig tid :sleep:

machine gun
2006-10-16, 09:50
Som tidigare sagt, åk till akuten. Bröstsmärtor (speciellt hos unga?) har hög prioritering om det nu är väntetiden som får dig att tveka om du ska åka eller inte.

Jag fick andningssvårigheter och tryck över bröstet i somras och åkte då in till akuten. Fick knappt vänta någonting, tror jag blev ordentligt upprioriterad på väntelistan. Hela besöket tog ca 3 timmar och då hade de kollat i princip allt: EKG, lungröntgen, blodtryck, flertalet blodprover osv.

Så oroa dig inte för väntetiden eller bemötandet. Klokt val att åka in till akuten. Hoppas att det inte är något allvarligt.

boinnk
2006-10-16, 19:20
Tillbaka från akuten, väntetiden var beräknad till två timmar först (satt på Karolinska, nära skolan) men då drog jag till södersjukhuset istället och fick sitta i ca 30 min. EKG och blodtryck visade inget så de gissade på att det var någon skada i samband med träningen.

Ska ta det lugnt med bröst, axlar, lats och känna mig fram. Skönt att veta att det inte var något med hjärtat och att jag (antagligen) kan pressa benen. Får knapra lite ipren så länge.

machine gun
2006-10-16, 20:25
Tillbaka från akuten, väntetiden var beräknad till två timmar först (satt på Karolinska, nära skolan) men då drog jag till södersjukhuset istället och fick sitta i ca 30 min. EKG och blodtryck visade inget så de gissade på att det var någon skada i samband med träningen.

Ska ta det lugnt med bröst, axlar, lats och känna mig fram. Skönt att veta att det inte var något med hjärtat och att jag (antagligen) kan pressa benen. Får knapra lite ipren så länge.

Skönt att höra att det inte var nåt allvarligt. Hoppas det går över snabbt nu då.

mangs
2006-10-24, 21:19
Låter mer som ett inflammerat revbensfäste eller muskelfäste.

Jag fick ont i det området för några år sedan och det liksom högg till i bröstkorgen fram och tillbaka. Visade sig vara en inflammation i revbensfästet till följd av att jag haft en tung hantel liggande på bröstkorgen under mina magpass. På ett av dessa passen hade jag råkat slå till ett revben.


Det gick över av sig själv efter några veckor men det var smart av dig att åka till akuten och kolla upp det.

eleni
2006-10-24, 21:45
...det var smart av dig att åka till akuten och kolla upp det.

Jag tycker det är rätt komiskt att folk med bröstsmärtor drar sig för att söka akut hjälp medan folk med förkylningar och halsont terroriserar vårdcentraler och akutmottagningar...

He-man
2006-10-25, 00:48
Jag gillar inte att uppsöka läkare av den anledningen att jag känner mig som en hypokondriker som tar upp andras tid om det skulle visa sig att det inte var något allvarligt. Fjantigt, jag vet men det är bara så jag känner, men givetvis bör man kolla sig och inte tänka så. :em:

Slimfit
2006-10-27, 13:10
+1

Men jag är likadan själv! Söker inte gärna upp läkare och absolut inte för förkylning/hosta etc. Skulle nog vara bra om folk generellt var lite mindre hypokondriska av sig och försöker ta hand om sig själv istället för att ta plats på vårdcentralen.