handdator

Visa fullständig version : Barn och fettintag?


delta_mats
2006-10-15, 17:47
Diskuterade just om mjölk och barn. Jag hävdade att lättmjölk går alldeles utmärkt att ge till barn, och de andra sade att man bör ge standard mjölk. Skillnaden är ju fett%. Animaliskt fett är ju inte bra så varför inte ge barnen lättmjölk och komplettera med andra nyttiga fetter istället?

Vad anser ni?

muffe85
2006-10-15, 17:50
Diskuterade just om mjölk och barn. Jag hävdade att lättmjölk går alldeles utmärkt att ge till barn, och de andra sade att man bör ge standard mjölk. Skillnaden är ju fett%. Animaliskt fett är ju inte bra så varför inte ge barnen lättmjölk och komplettera med andra nyttiga fetter istället?

Vad anser ni?

de 3% fett som finns i standardmjölk och 1.5% i mellanmjölk tror jag bara är "bra".

Det föräldrar istället borde se upp med är 20-30-40+% fett som finns i sötslisk.

Sverker
2006-10-15, 17:51
Att barn behöver kalorier och att de ska lära sig att kalorierna kommer från mjölk. Då kan de succesivt byta från standard till mellan och sedan lätt när de blir äldre och kräver mindre energi.

At ge barnen lättmjölk betyder bara att de måste få i sig kalorierna från annat håll vilket lär dem att äta större volym mat.

Barn växer och förbränner energi. Mjölkfettet har ingen som helst effekt på deras blodkärl.

King Grub
2006-10-15, 17:52
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=8357

rhotkiw
2006-10-15, 17:54
Lära dom att äta mera av nyttig mat och dricka lättmjölk? tycker jag känns oklokt .. Det är aldrig bra att äta mycket mat, oavsett om du äter onyttigt eller nyttigt.. Jag menar om man räknar kcal kan man faktist äta som en häst och ändå slippa gå upp i vikt.. Men det är ju inte bra att vräka i sig mat heller.. Bättre då att äta lagom mycket och dricka standard mjölk, än att bulka i sig nyttig mat och dricka lättmjölk..

delta_mats
2006-10-15, 17:55
Att barn behöver kalorier och att de ska lära sig att kalorierna kommer från mjölk. Då kan de succesivt byta från standard till mellan och sedan lätt när de blir äldre och kräver mindre energi.

At ge barnen lättmjölk betyder bara att de måste få i sig kalorierna från annat håll vilket lär dem att äta större volym mat.

Barn växer och förbränner energi. Mjölkfettet har ingen som helst effekt på deras blodkärl.


Fast de relativt små mängder mjök det handlar om kan ju inte energimängden minska så drastiskt? En näve nyttiga nötter borde ju göra susen. Det borde ju vara bra senare i livet också då man lärt sig äta nyttiga fetter.

Sverker
2006-10-15, 18:04
Det är inte alla som får in en näve nötter i sitt kostschema. Många personer rör sig alldeles för lite.

King Grubs länk är generell och det jag skrev ställer större krav på föräldrarna att följa sina barns viktutveckling.

Hur man än vrider och vänder på problemet gäller det att vara aktiv med sina barn.

DavidN
2006-10-15, 18:14
Ge barnen fet mjölk, ge dem normalt smör, ge dem "normal" mat som inte är lightinriktad.
Det är förkastligt att projicera våra "vuxenproblem" med fettfobi och kaloriskräck på våra barn. Fett är speciellt viktigt för våra små barn av flera anledningar och du gör bättre i att ge dem lite extra (t.ex. matolja) sålänge det inte är ett ovanligt passivt barn med tydliga tendenser till övervikt.

Barn är aktiva och för eller senare i en fas där mat är "ointressant", då är fett en bra källa för kompakt energi som både Sverker och King grub poänterar eftersom sannolikheten är mkt liten att de kommer och frågar efter en näve nötter ;O)

delta_mats
2006-10-15, 18:32
Ge barnen fet mjölk, ge dem normalt smör, ge dem "normal" mat som inte är lightinriktad.
Det är förkastligt att projicera våra "vuxenproblem" med fettfobi och kaloriskräck på våra barn. Fett är speciellt viktigt för våra små barn av flera anledningar och du gör bättre i att ge dem lite extra (t.ex. matolja) sålänge det inte är ett ovanligt passivt barn med tydliga tendenser till övervikt.

Barn är aktiva och för eller senare i en fas där mat är "ointressant", då är fett en bra källa för kompakt energi som både Sverker och King grub poänterar eftersom sannolikheten är mkt liten att de kommer och frågar efter en näve nötter ;O)


Personers kostvanor avspeglas i de allra flesta fall deras föräldrars kostvanor. Därför anser jag att man som förälder har ett oerhört stort ansvar att själv äta och ge sina barn nyttig mat. Jag själv är inte förälder bör jag poängtera.
Jag skriver inte någonstans att man bör undvika fett i barns kost. Utan att man kanske ska undvika onyttiga fetter redan i unga år och äta mer av de nyttiga fetterna. Finns ju flera olika nyttiga fettkällor som inte alls är svåra att få in i en normal kost.

Gpajpen
2006-10-15, 18:49
som det känns nu skulle jag aldrig ge mitt barn onödig skit typ cola chips.
fast kanske blir annorlunda när jag väl blir föräldrer.

Tolkia
2006-10-15, 19:22
Ge barnen fet mjölk, ge dem normalt smör, ge dem "normal" mat som inte är lightinriktad.
Det är förkastligt att projicera våra "vuxenproblem" med fettfobi och kaloriskräck på våra barn.
Det här tycker jag bör betonas. Inte bara nu och inte bara här, f.ö.

delta_mats
2006-10-15, 19:43
Det här tycker jag bör betonas. Inte bara nu och inte bara här, f.ö.


Kan det vara därför barn nu i allt större utsträckning blir överviktiga i ung ålder?

hasse36
2006-10-15, 19:51
Personers kostvanor avspeglas i de allra flesta fall deras föräldrars kostvanor. Därför anser jag att man som förälder har ett oerhört stort ansvar att själv äta och ge sina barn nyttig mat. Jag själv är inte förälder bör jag poängtera.
Jag skriver inte någonstans att man bör undvika fett i barns kost. Utan att man kanske ska undvika onyttiga fetter redan i unga år och äta mer av de nyttiga fetterna. Finns ju flera olika nyttiga fettkällor som inte alls är svåra att få in i en normal kost.+1

Det är viktigt att lära barn vad som är bra mat. Lära dem att det är självklart att använda tex olivolja, grönsaker, baljväxter - you name it. Lära dem vad som är gott och nyttigt.

God uppfostran helt enkelt.

DavidN
2006-10-15, 20:26
Jag kanske skulle nämna i sammanhang av min text att jag äter balanserad kost och inte äter godis o dyl.
Precis som sägs blir din kost dina barns, och det är föredömet som kommer styra.

Min poäng är såklart att vi inte ska dra in (och eventuellt skada) våra barn i moderna hälsotränder.
Inte heller ska vi låta dem frossa i chips, pizza och godis.

Bjorn
2006-10-15, 20:43
Kan det vara därför barn nu i allt större utsträckning blir överviktiga i ung ålder?
Men förmodligen är inte mjölken den största boven i det sammanhanget. Jag tycker det är en liten fel fokusering att ge sig på mjölken, betona mer motion och mindre godis,chips,sockerslisk etc istället.

DavidN
2006-10-15, 20:54
Men förmodligen är inte mjölken den största boven i det sammanhanget. Jag tycker det är en liten fel fokusering att ge sig på mjölken, betona mer motion och mindre godis,chips,sockerslisk etc istället.

Precis.
Nu rekommenderar SLV mellan, helst lättmjölk. Detta är väl dock en samhällsenlig rekomendation baserad på statistik över svenskars levnadsvanor och sjukdomar de senaste n åren.

I USA t.ex. får barn i sig 1/4 av sin totalkalori från socker - ganska lysanre :B

Sverker
2006-10-16, 06:12
+1

Det är viktigt att lära barn vad som är bra mat. Lära dem att det är självklart att använda tex olivolja, grönsaker, baljväxter - you name it. Lära dem vad som är gott och nyttigt.

God uppfostran helt enkelt.


Jag skulle kalla det en kamp på liv och död:D
Det är inte lätt att lära barn att äta vad VI vill. Barn är individer med stark personlighet och ett enormt självförtroende.

De säger nej ifall smaken inte passar.
Att hela tiden ta konflikter vid matbordet kan ju diskuteras i en annan tråd:D