handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller färdigblandat Pure whey i kylskåp?


Bönne
2006-10-15, 14:49
Ifall man mixar upp 200g pure whey med en liter mjölk och har detta ståendes i kylskåpet, är det då mjölken som sätter gränsen för hur länge det håller? Eller finns det andra hakar, så som att kanske proteinet förstörs långsamt efter att det blivit upplöst i vätska?

Bönne
2006-10-19, 17:08
Bump

Jorgen
2006-10-19, 17:40
Testa att söka. Har för mig att det har varit uppe förr. Bla har Sverker skrivit om det.

EiseltUK
2006-10-19, 17:52
Pure Whey är säkert dåligt redan innan du har blandat det. :laugh:

Närrå, normalt kan du ha ett protein i kylen i varje fall en dag utan problem men längre än så tycker jag är onödigt. Om det blir dåligt så känner du att det börjar lukta lite illa. Det är inte mjölken (om den är nyligen öppnad) som sätter gränsen utan naturligt förekommande bakterier/sporer i proteinpulvret.


/ Henrik

Bönne
2006-10-20, 08:41
Testa att söka. Har för mig att det har varit uppe förr. Bla har Sverker skrivit om det.Saken är ju att folk går efter senaste rönen, när man läser äldre poster, läser man ofta olika svar, beroende på vem/vilken period det är skrivit i.

Jag brukar blanda mina proteindrinkar och gainers på morgonen innan jag drar till jobbet. Förvarar dom bara i väskan, och jag har inte blivit dålig än iaf..Nej, men aminosyrorna är värdelösa. ;)

Proteinet förstörs inte.



Vad är det som stämmer? Förbli EEA't i proteinpulvert oskadat och lika funktionellt eller inte?

EiseltUK
2006-10-20, 09:24
Vad är det som stämmer? Förbli EEA't i proteinpulvert oskadat och lika funktionellt eller inte?

Aminosyrorna i protien är inbakade i långa kedjor och där ligger aminosyrorna tryggt och stabilt så det är ingen större risk att de tar skada.

Absinteh
2006-10-20, 15:26
Kan man ha EAA blandat i vatten i 6-7h?

Sverker
2006-10-20, 16:49
Saken är ju att folk går efter senaste rönen, när man läser äldre poster, läser man ofta olika svar, beroende på vem/vilken period det är skrivit i.



Men hållbarheten på färdigblandade proteindrinkar är en absolut vetenskap. Den förändras inte med åren.
Bakterier finns överallt, i vattnet du blandar drinken med, i shakern du blandar i, på dina fingrar, i luften, i pulvret med redan från tillverkningen osv, osv.

Vassleprotein eller gainer är mums-mums för bakterier. Är det varmare än 6-8 grader C så vaknar de till liv och börjar att växa till i antal = drinken ruttnar.

Ett preparat med EAA är säkert bättre m a p antalet bakterier med i pulvret och de bakterier som kommer att förstöra drinken kommer från det andra. Att fria aminosyror skulle vridas ur L-formen till D-formen på 6 - 7 timmar i rent vatten är knappast troligt.


Varför ska alla blanda drinkar timmar innan de ska drickas:confused:
Blanda och drick direkt.

Bönne
2006-10-21, 15:17
Men hållbarheten på färdigblandade proteindrinkar är en absolut vetenskap. Den förändras inte med åren.
Bakterier finns överallt, i vattnet du blandar drinken med, i shakern du blandar i, på dina fingrar, i luften, i pulvret med redan från tillverkningen osv, osv.

Vassleprotein eller gainer är mums-mums för bakterier. Är det varmare än 6-8 grader C så vaknar de till liv och börjar att växa till i antal = drinken ruttnar.

Ett preparat med EAA är säkert bättre m a p antalet bakterier med i pulvret och de bakterier som kommer att förstöra drinken kommer från det andra. Att fria aminosyror skulle vridas ur L-formen till D-formen på 6 - 7 timmar i rent vatten är knappast troligt.


Varför ska alla blanda drinkar timmar innan de ska drickas:confused:
Blanda och drick direkt.Okej. Jag blandar alltid direkt före jag dricker den, men nu tänkte jag mixa upp 100-200g pulver med en liter mjölk, att ha kylen och ta ett eller två glas när man äter för att få upp mängderna.

EiseltUK
2006-10-21, 16:21
Ett preparat med EAA är säkert bättre m a p antalet bakterier med i pulvret och de bakterier som kommer att förstöra drinken kommer från det andra. Att fria aminosyror skulle vridas ur L-formen till D-formen på 6 - 7 timmar i rent vatten är knappast troligt.


Om man förvarar i kylskåp förbättrar man tydligen stabiliteten på aminosyrorna ganskt rejält. Tror nte heller att 6-7 timmar är ett problem. Men, som sagt, varför inte försöka blanda när man ska dricka? Bara att hälla lite pulver i en tom cola-flaska och sen fylla på med vatten när det är dags.

rostbiff
2006-10-21, 17:08
försämras kvaliten när det börja lukta konstigt eller e d bara smaken som blir sämre?

Bönne
2006-10-28, 12:45
Så slutsatsen man kan dra, är att 100g pulver med en halv liter mjölk, inte är ett problem att förvara i kylskåpet under en dag?

Sverker
2006-10-28, 15:25
Jag greppar båda öronen och slår pannan mot tangentbordet upprepande gånger.


Varför ska allt blandas och drickas 2, 4, 8 timmar senare:confused:
Ni vinner ingenting. Vatten finns i kranen och pulvret kan man ha med sig i en torr burk.


Ja, kvaliten försämras. Det som luktar är proteinet som brytits ned till ett antal illaluktande ämnen, mer eller mindre hälsovådliga.

Bönne
2006-10-28, 15:35
Jag greppar båda öronen och slår pannan mot tangentbordet upprepande gånger.


Varför ska allt blandas och drickas 2, 4, 8 timmar senare:confused:
Ni vinner ingenting. Vatten finns i kranen och pulvret kan man ha med sig i en torr burk.


Ja, kvaliten försämras. Det som luktar är proteinet som brytits ned till ett antal illaluktande ämnen, mer eller mindre hälsovådliga.Istället för att mjölka kossan för varje glas mjölk man vill ha, kan man mjölka den på en liter som man sedan förvarar lättillgängligt. Det handlar om att man är lat helt enkelt.


Skulle jag mixa upp 100g pulver med lite mer än en halv liter mjölk, så skulle där vara 100g protein, så när man käkar skulle man kunna ta ett glas enkelt för att höja mängden protein man får i sig. Men ska man göra en liten shake varenda gång det är dags blir det för drygt. Lathet är det helt enkelt.