handdator

Visa fullständig version : Sockerberoende - finns det?


Fatalist
2006-10-15, 13:23
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,904392,00.html

Finns det verkligen något som heter sockerberoende?

Är det inte så att det bara är en fråga om brist på motivation/karaktär?

Jag får inga vidare dopaminkickar av socker som jag känner skulle göra mig särskilt beroende...

Sunesha
2006-10-15, 13:33
Min lilla syster lider av det, hon övergick till diet utan många snabba sockerarter, nästan inga alls. Hon sa att hon mådde skit kasst i ca 3 dagar när hon la om det.

Hon fick detta råd av dietist.

Min lilla syster har järnvilja men innan hon gick över till sin special diet så mådde hon skit om inte åt socker grejs varje dag. Hon åt nästan alltid lite glass som efterrätt.

Hon sa att hade ångest nästan ifall hon inte fick det.

Nu med sin nya diet mår hon mycket bättre. Hon mår bra av det iaf, sen hur mycket det handlar om annat kvittar anser jag. Hon har ätit så nu i 4 månader och mår toppen och har bra vikt. Men det funkade för henne som hade enorma problem att må bra innan.

Trance
2006-10-15, 13:35
Man kan bli beroende av allt möjligt tror jag, en som äter en stek till varje måltid i massor av år skulle säkert få panik om personen helt plötsligt var tvungen att sluta.

sehnpaa
2006-10-15, 13:37
Finns det verkligen något som heter sockerberoende?

Är det inte så att det bara är en fråga om brist på motivation/karaktär?
Finns det verkligen något som heter beroende?

Är det inte så att det bara är en fråga om brist på motivation/karaktär?

:Virro

Slartibartfast
2006-10-15, 13:40
Sockerberoende är bara psykiskt. Finns inga fysiologiska orsaker bakom.

cam
2006-10-15, 13:47
Jag gissar att folk är olika känsliga. Finns ju t ex en del teorier om en speciell gen som gör en del mer beroende av vissa saker. Till exempel kan barn till alkoholister ofta missbruka socker och andra kolhydratkällor (alkohol och socker är väl "släkt" på något vis, liknar tydligen varann om man tittar på den kemiska strukturen). Själv är jag känslig mot kolhydrater, ökar jag kolhydraterna så blir jag mer hungrig och kroppen skriker efter mer hela tiden. Socker och godis försöker jag undvika, men när jag äter det mår jag asdåligt och känner mig bakis efteråt.

Obs, detta är alltså mina egna och andras erfarnheter, plus att de artiklar jag läst var för ett tag sedan och jag kan alltså inte hänvisa till skriftliga källor.

egge
2006-10-15, 13:48
Pfffffffffff...
Snart kommer Garnax och styr upp det här...

Erik__
2006-10-15, 13:50
Jag hade problem med godis som kan liknas det men det känns som att det var mer blodsockret som åkte upp och ner.

Dav0d
2006-10-15, 13:52
Sockerberoende är bara psykiskt. Finns inga fysiologiska orsaker bakom.

Källa på det ? Tror stora mängder socker rubbar balansen i kroppen precis som nikotin gör

Sunesha
2006-10-15, 13:52
Japp det är vanligt att folk som extra känsliga med beroende. Kan mer eller mindre missbruka vad som helst. Det var inte länge sedan man inte ansåg att man kunde missbruka sex tex.

Sex är också djupt pyskist beroende för de som missbrukar det. Är själv ett såkallat "barn och anhörig till missbrukare".

Jag håller med Cam.

King Grub
2006-10-15, 14:11
Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa. Läkartidningen 2005; 102: 1630-31. 57. (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1183/1630_1631.pdf)