handdator

Visa fullständig version : Kan man bestämma vem man är förälskad i?


mini
2006-10-15, 12:11
Som topic - kan man rå över sina känslor?

(Poll kommer)

nemd
2006-10-15, 12:12
Jag skulle kunna tro till en viss del. Men det mesta känner man bara.

Snake
2006-10-15, 12:13
Nja, men du kan ju styra hur du aggerar. Om du vet om att du är svag för en viss typ och du INTE ska falla för ju den personen, då får du väl fan se till att hålla dig borta då så du inte halkar dit.

Sunesha
2006-10-15, 12:15
På sätt o vis, men vet inte om min granne med katten som är lite skum skulle jag kunna hypa upp till kärlek.

Dock känner jag nog att jag blir kär i en del tjejer som jag träffar. Då går jag o tänker på de. Typ hur de skulle vara umgås mer med dem. Det skjutsar på kärhets graden en hel del.

Dante
2006-10-15, 12:15
errr nej.

Kaboffastar
2006-10-15, 12:15
Kryssade nej.. men tror fan man kan ljuga för sig själv så hårt att man kan påverka sina känslor.

Nina L
2006-10-15, 12:17
Nja, men du kan ju styra hur du aggerar.+1

Yes
2006-10-15, 12:24
Javisst. Kanske inte direkt, men indirekt genom att ändra på sig själv och sina värderingar.

Jag har dock aldrig sett någon poäng i att aktivt försöka ändra på det, känns mest som att lura sig själv.

paddanboy
2006-10-15, 12:26
attraktion är inget val

mini
2006-10-15, 12:26
attraktion är inget val
Är attraktion och förälskelse samma sak?

Snake
2006-10-15, 12:29
Är attraktion och förälskelse samma sak?

I ytlighetens/fjortisens land, ja :)

L-Sami
2006-10-15, 12:30
Röstade ja!
Det går att ljuga till sig att man är förälskad som nån sa, fast det kommer inte hålla i längden.

christian
2006-10-15, 12:38
Röstade ja!
Det går att ljuga till sig att man är förälskad som nån sa, fast det kommer inte hålla i längden.

I agree.

Det går även att bli av med känslor om man är ihärdig. =)

Angel
2006-10-15, 12:39
ja tror ja inbillat mig flera gånger att jag varit kär...

Baan
2006-10-15, 12:41
Nej, det tror jag väl inte, inte på så sätt att man bestämmer sig för att sluta vara kär om vi säger så. Möjligtvis att man försöker bearbeta den känslan med den persnoens negativa sidor.

Jorgen
2006-10-15, 12:41
Nej.

Men man kan bestämma vad man vill göra åt det.

Honn
2006-10-15, 12:54
Kryssade nej.. men tror fan man kan ljuga för sig själv så hårt att man kan påverka sina känslor.
Jag håller med dig. Med lite förträngning kan man göra mycket. Inte för att man egentligen har styrt sina känslor, men man ljuger tillräckligt för sig själv för att glömma dom.

Ironbabe
2006-10-15, 13:09
Jag sa nej. Jag har försökt några ggr i mitt liv att INTE bli kär i en person pga massa olika orsaker (vilka det är behöver vi inte gå in på) men det har misslyckats varje gång *rolleyes*

Man kan vara kär i kärleken oxå..

aliquis
2006-10-15, 13:30
Kan man säkert, man väljer ju själv om man vill ge någon en chans eller inte.

Fast det betyder väl iofs mer att man kan bestämma vem man BLIR förälskad i, när man redan ÄR kanske det är svårare?

AFanatic
2006-10-15, 13:31
Jag håller med dig. Med lite förträngning kan man göra mycket. Inte för att man egentligen har styrt sina känslor, men man ljuger tillräckligt för sig själv för att glömma dom.

+1

Men som sagt då är man redan förälskad, så nej.

PowPow
2006-10-15, 13:46
Kunde inte välja mellan "ja" och "nej", så svarade "annat".

Visst, man kan inte helt välja vem man ska bli kär i, men man kan påverka sitt beteende och till viss del styra sina känslor, tror jag. Sen är det klart, att om kärleken anfaller på riktigt så ska det mycket till för att låta den passera oberörd.

Kärlek är väl trots allt en känsla man själv framkallar?

Diana
2006-10-15, 14:01
Jag är övertygad om att det finns perioder i en människas liv då man kan ha lättare än man anar att inbilla sej kärlek. Tex. efter att precis ha avslutat ett förhållande eller om man bara är i allmänt stort behov av ömhet och värme av olika orsaker. Men somsagt man märker alltid efter en tid om det var rätt eller ej. *popcorn*

Äkta löööve kan man dock inte styra imo. :love:

Däremot försöker nog många att styra kärleken mot dem de attraheras av. Och visst alla förhållanden är olika och vissa par verkar ju trivas hur bra som helst med enbart attraktion som klister. Dock ser jag sällan sådana förhållanden tillhöra dem som varar livet ut.

PowPow
2006-10-15, 14:12
Jag är övertygad om att det finns perioder i en människas liv då man kan ha lättare än man anar att inbilla sej kärlek. Tex. efter att precis ha avslutat ett förhållande eller om man bara är i allmänt stort behov av ömhet och värme av olika orsaker. Men somsagt man märker alltid efter en tid om det var rätt eller ej. *popcorn*

Äkta löööve kan man dock inte styra imo. :love:

Däremot försöker nog många att styra kärleken mot dem de attraheras av. Och visst alla förhållanden är olika och vissa par verkar ju trivas hur bra som helst med enbart attraktion som klister. Dock ser jag sällan sådana förhållanden tillhöra dem som varar livet ut.

Är inte kärlek alltid just inbillning?
Eller är det något som egentligen finns? Finns det inte bara i våra huvud - mao i våran inbillning?

Diana
2006-10-15, 14:26
Är inte kärlek alltid just inbillning?
Eller är det något som egentligen finns? Finns det inte bara i våra huvud - mao i våran inbillning?
Jo det där har jag med läst en del om men då det går tvärt emot min rosa-skimmrande syn på just kärlek har ja bestämt mej för att tvärt ignorera den teorin. :D

Nejmen.. jag håller med om att vi framkallar den på ett sätt... men det krävs en viss kemi mellan två människor för att äkta kärlek ens ska få chans att framkallas. En kemi båda parterna måste samverka i för att den ens ska existera, således är det inte något man helt på egen hand framkallar utan snarare något man faller offer för sas. :D

Sen finns det en annan typ av 'kärlek' man kan framkalla själv, om man 'blir kär' i någon man inte känner(kärlek på håll) är kärleken självframkallad. Dock kallar jag inte det för (äkta)kärlek men många andra gör det. Det kallar jag nog hellre förälskelse.

mini
2006-10-15, 14:27
Inom KBT påstår man att tanke kommer före känsla. Tror ni det kan appliceras även på förälskelse?

mathor
2006-10-15, 14:34
Inom KBT påstår man att tanke kommer före känsla. Tror ni det kan appliceras även på förälskelse?

Ja, absolut.

Diana
2006-10-15, 14:35
Inom KBT påstår man att tanke kommer före känsla. Tror ni det kan appliceras även på förälskelse?
Jag tror det definitivt. Tror man har en hel undermedveten tankeprocess som aktivt 'väljer ut' objekt allt utefter hur mkt just de människorna skulle gynna oss på olika sätt om vi fick leva med dem. Allt medans vi själva tror/vill tro att det ligger så mkt mer mystik bakom förälskelse/kärlek. *popcorn*

Stoltz
2006-10-15, 14:43
Nej.

Men man kan bestämma vad man vill göra åt det.


Håller med fullkomligt.

Hades
2006-10-15, 14:52
Jag tror det definitivt. Tror man har en hel undermedveten tankeprocess som aktivt 'väljer ut' objekt allt utefter hur mkt just de människorna skulle gynna oss på olika sätt om vi fick leva med dem. Allt medans vi själva tror/vill tro att det ligger så mkt mer mystik bakom förälskelse/kärlek. *popcorn*
Mycket intressant att detta kommer från dig. Speciellt med tanke på hur kraftfullt du brukar argumentera emot mig när jag och andra killar på forumet påstår samma sak. Men jag håller med. Fullständigt.

Solros
2006-10-15, 14:52
Man kan vara kär i kärleken oxå..


Jäkligt sant!
Nej, man kan inte välja, har försökt att inte bli kär i Bubbe, men det går bara inte :(

PowPow
2006-10-15, 14:58
Man kan vara kär i kärleken oxå..

Om någon nu drar fram ett Winnerbäck-citat så säger jag upp mitt internetabbonemang.

Solros
2006-10-15, 15:05
Om någon nu drar fram ett Winnerbäck-citat så säger jag upp mitt internetabbonemang.

Hum hum från humlegården!

CYA!http://www.burks.de/forum/phpBB2/images/smiles/waving_smiley.gif

PowPow
2006-10-15, 15:17
Hum hum från humlegården!

CYA!http://www.burks.de/forum/phpBB2/images/smiles/waving_smiley.gif

Det var fel citat så jag stannar. lalaalla Through the fire, To the limit, to the wall lalalalala.

Tricklev
2006-10-15, 15:19
Till viss del, man kan nog förhindra att kärleken slår i ordentligt genom rätt agerande och bra tankemönster.:thumbup:

Diana
2006-10-15, 15:37
Mycket intressant att detta kommer från dig. Speciellt med tanke på hur kraftfullt du brukar argumentera emot mig när jag och andra killar på forumet påstår samma sak. Men jag håller med. Fullständigt.
Haha brukar jag? :D Tillfällig hjärndöd alt. missförstånd hehe. För jag minns inte att jag någonsin sagt emot att vi alla vill ha någon i vårt liv som på flera sätt gynnar oss. Däremot står jag fast vid att alla inte vill ha den sk. alfahannen till kärleksobjekt, man måste skilja på attraktion, förälskelse/kärlek. Attraherad kan man bli av totalt motsatta kvaliteer jämfört med vad man blir kär i.

Till exempel kan attraktiva män för många kvinnor vara de aggressiva, dominanta. (aka. alfa) Medans kärlek hyser man oftast till de snällare, känsligare killarna. - Vanligt fenomen.

En kille som spelar på diss-stilen, aggressiv, dominant (lärt sej behärska alfakvaliteer) kan säkert fånga tjejer via attraktion men somsagt är/blir det inte till kärlek håller det sällan i längden... *popcorn*

shadowfire
2006-10-15, 15:46
Absolut, åtminstone när det gäller att avstyra attraktion och försälskelse.
Jag har inget problem med att slå av alla känslor och kemiska reaktioner för en person, det kräver lite mentalt arbete bara. Däremot kan jag aldrig tvinga på mig känslor jag inte har från start för någon.

Förälskelse styrs ju mycket på hur en person tänker, beter sig osv.
Räcker ju med att se en attraktiv snygging som säger något urbota korkat och vips är attraktionen borta. Mental inverkan på känslor. Om man nu istället framkallar samma "kalldusch" själv så försvinner förälskelsen/attraktionskänslorna direkt.

shadowfire
2006-10-15, 15:48
....Jag har försökt några ggr i mitt liv att INTE bli kär i en person pga massa olika orsaker (vilka det är behöver vi inte gå in på) men det har misslyckats varje gång *rolleyes*
Såja, du behöver inte skämmas om du nämner att det är min välfyllda gluteus som hela tiden orsakar dina hormonstinna kärleksförklaringar till mig. :D

Tolkia
2006-10-15, 16:53
Jag tror inte att man kan styra vem man skall bli förälskad i (hade arrangerade äktenskap någonsin varit ett problem då?). Däremot kan man ju välja om man vill "agera ut" förälskelsen; det finns inget som direkt tvingar en att stöta på en gift man/kvinna med fyra barn om man inte vill. Jag tror dock att man kan suggerera sig själv att tro att man är förälskad när man i själva verket inte är mer än lite småförtjust eller attraherad - om så är fallet lär dock märkas om/när det skulle bli något av på allvar, för suggerera fram kärlek tror jag blir svårt.

babbett
2006-10-15, 16:54
Nej, man kan inte bestämma vem man förälskar sig i.

Fast man kan lura sig själv till att tro att man är kär....spec. om man varit ensam länge och personen ifråga är en "lämplig" kandidat.

PowPow
2006-10-15, 17:12
Jag tror inte att man kan styra vem man skall bli förälskad i (hade arrangerade äktenskap någonsin varit ett problem då?).

Är inte det snarare ett bevis på att andra personer inte kan styra vem man ska bli förälskad i?

sissa
2006-10-15, 17:15
Både och tror jag, beroende på hur man ser påt.

I det kortsiktiga så tror jag inte att man kan det. Alltså att man i nuet skulle kunna välja känsla.

Däremot kan man ju tänka att man genomgår nånslags förändring hos sig själv, man tänker inte likadant som innan tex och detta visar sig resultera i att man inte blir förälskad i "samma slags personer" som man kanske fallit för innan.

I det långsiktiga så tror jag att man kan styra över rätt mycket. Jag ser det inte som att man är dömd till vissa känslor forever and ever. Man kan inte rå över vad man känner nu, men man rår över vad man låter (eller inte låter) sina känslor göra med en

Ironbabe
2006-10-15, 17:17
Såja, du behöver inte skämmas om du nämner att det är min välfyllda gluteus som hela tiden orsakar dina hormonstinna kärleksförklaringar till mig. :D
BUSTED :em:

sissa
2006-10-15, 17:26
Är inte kärlek alltid just inbillning?
Eller är det något som egentligen finns? Finns det inte bara i våra huvud - mao i våran inbillning?


Tankar; finns dem? De finns väl bara i våra huvven?
Krävs det att något är fysisk materia för att det ska finnas?

shadowfire
2006-10-15, 17:29
Mind control ftw...
Ingen konst heller att dräpa känslor för ett ex eller om man går ut ur ett förhållande. Kan låta hur känslokallt som helst, men det går alldeles utmärkt o släcka ner sig själv känslomässigt.

Metal_boy_
2006-10-15, 17:33
Man kan ju vara blåögd och bli förälskad i en person som ändå har saker man inte gillar men blundar för. Skulle man lära sig att tänka lite visare så påverkar det ju vad man sedan faller för. Alltså säger jag ja.

PowPow
2006-10-15, 17:56
Tankar; finns dem? De finns väl bara i våra huvven?
Krävs det att något är fysisk materia för att det ska finnas?

Tankar finns i våra huvuden. Det är dels vi själva som framkallar våra tankar - alltså kan vi väl styra dem?

Är inte kälek samma sak? Något som finns i vågra egna huvud, och som vi därför bör kunna kontrollera. Åtminstonde till viss del. Precis som tankar så framkallar viss stimuli en viss respons.. Eller lockar en viss respons iaf.

Frågetecknena i mina inlägg är inte retoriska grepp - det är faktiska frågor :)

shadowfire
2006-10-15, 17:58
Tankar finns i våra huvuden. Det är dels vi själva som framkallar våra tankar - alltså kan vi väl styra dem?

Är inte kälek samma sak? Något som finns i vågra egna huvud, och som vi därför bör kunna kontrollera. Åtminstonde till viss del. Precis som tankar så framkallar viss stimuli en viss respons.. Eller lockar en viss respons iaf.

Frågetecknena i mina inlägg är inte retoriska grepp - det är faktiska frågor :)
+1. Huvudet på spiken.

PowPow
2006-10-15, 17:59
Man kan ju vara blåögd och bli förälskad i en person som ändå har saker man inte gillar men blundar för. Skulle man lära sig att tänka lite visare så påverkar det ju vad man sedan faller för. Alltså säger jag ja.

Precis.. Det faktum att vi under olika faser i våra liv ofta faller för olika sorters människor borde väl tyda på att vem vi faller för är beroende på oss själva. Och är det beroende på oss själva så är det något vi, mer eller mindre, kan kontrollera.

Dumleman
2006-10-15, 18:01
Kärleken är den yttersta formen av ha-begär. Sexlust finns men inte kärlek.

sissa
2006-10-15, 18:05
Tankar finns i våra huvuden. Det är dels vi själva som framkallar våra tankar - alltså kan vi väl styra dem?

Är inte kälek samma sak? Något som finns i vågra egna huvud, och som vi därför bör kunna kontrollera. Åtminstonde till viss del. Precis som tankar så framkallar viss stimuli en viss respons.. Eller lockar en viss respons iaf.

Frågetecknena i mina inlägg är inte retoriska grepp - det är faktiska frågor :)


Bara för att det existerar i våra egna huvven innebär inte att vi har full kontroll på det. Tror jag. (Inte ens tankar) Men till viss del är jag med på, det tror jag.

Sen tror jag att tankar påverkar känslor, att de två sitter ihop, men jag tror att det är mer komplicerat än så. Man kan komma åt känslorna till viss del genom att man påverkar sina tankar, men inte helt.

PowPow
2006-10-15, 18:08
Bara för att det existerar i våra egna huvven innebär inte att vi har full kontroll på det. Tror jag. (Inte ens tankar) Men till viss del är jag med på, det tror jag.

Sen tror jag att tankar påverkar känslor, att de två sitter ihop, men jag tror att det är mer komplicerat än så. Man kan komma åt känslorna till viss del genom att man påverkar sina tankar, men inte helt.

Nej, full kontroll menade jag inte heller:
"Något som finns i vågra egna huvud, och som vi därför bör kunna kontrollera. Åtminstonde till viss del."

Kontroll är väl kanske fel ord över huvud taget. Inflytande är nog ett bättre ord.

PowPow
2006-10-15, 18:09
Kärleken är den yttersta formen av ha-begär. Sexlust finns men inte kärlek.

Läste i någons signatur något i stilen med:
"Det finns ingen kärlek längre - bara avancerad kåthet"
:D

sissa
2006-10-15, 18:25
Sen är det klart..(svår fråga det här) att man borde ju ändå rimligtvis kunna ta till vissa åtgärder för att styra undan eventuell förälskelse. Typ undvika att träffa personen ifråga. (Om man nu inte fallit dit redan..)

Tolkia
2006-10-15, 19:24
Är inte det snarare ett bevis på att andra personer inte kan styra vem man ska bli förälskad i?
INte nödvändigtvis. Om du visste att du var tvungen att gifta dig med Maggan, oavsett vad du och hon tyckte, tror du inte att ni skulle välja att bli förälskade i varandra då (givet att det var möjligt) - bara för att få en uthärdligare vardag?

Metal_boy_
2006-10-15, 19:35
INte nödvändigtvis. Om du visste att du var tvungen att gifta dig med Maggan, oavsett vad du och hon tyckte, tror du inte att ni skulle välja att bli förälskade i varandra då (givet att det var möjligt) - bara för att få en uthärdligare vardag?


I det fallet är man nog mer inställd på själva kränkningen och ställer sig till försvar i själva situationen. Jag har aldrig varit i den situationen så jag vet inte iof.

Capt
2006-10-15, 20:04
Nej. Man kan inte bestämma, som så många redan sagt. Värre är däremot när man är helt nedkörd i en person, man avgudar personen i fråga. Och man vet att det finns en tredje person, som inte möjligtvis känner samma sak som du, men som är intresserad. Och man vet att han i grund och botten är en dålig person. Och skulle såra den du avgudar.

Det är värre:(

Sitter själv i den sitsen nu...

PowPow
2006-10-15, 20:43
INte nödvändigtvis. Om du visste att du var tvungen att gifta dig med Maggan, oavsett vad du och hon tyckte, tror du inte att ni skulle välja att bli förälskade i varandra då (givet att det var möjligt) - bara för att få en uthärdligare vardag?

Ingen aning faktiskt.
men jag hänger lite på meta_boy, det lät bra :D

Och är det inte så att folk i en del av dessa fall väljer att bli förälskade? Jag bara spekulerar nu. Jag har ingen aning.

Cilia
2006-10-15, 20:44
Jag menar att man kan styra över det.

Krokodil
2006-10-15, 22:13
Nej man kan inte styra över förälskelsen. Med det menar jag att man inte kan låta bli att bli förälskad i en person om hjärtat redan bestämt sig. Däremot kan man inte bli förälskad i någon på "order", finns inte kemin går det inte att intala sig det. Inte speciellt länge iaf.

Fast man råder alltid över sina gärningar, alltså man behöver inte hoppa i säng med alla man blir förälskad i.

shadowfire
2006-10-15, 22:15
Nej man kan inte styra över förälskelsen. Med det menar jag att man inte kan låta bli att bli förälskad i en person om hjärtat redan bestämt sig. Däremot kan man inte bli förälskad i någon på "order", finns inte kemin går det inte att intala sig det. Inte speciellt länge iaf.

Fast man råder alltid över sina gärningar, alltså man behöver inte hoppa i säng med alla man blir förälskad i.
Visst kan du det.
Jag har blivit förälskad i personer på mina tidigare jobb, som det inte har varit lämpligt att bli förälskad i. Jag har fått ta kontroll över mina känslor och se till o släcka ner dem och det går alldeles utmärkt att se på samma person en månad senare och bara känna att det är en medarbetare - helt utan känslor.

Tror det handlar lite om försvarsmekanismer, när man vet att man mår bäst av att inte vara förälskad i en viss person så ser man till att lösa det.

mini
2006-10-15, 22:17
Visst kan du det.
Jag har blivit förälskad i personer på mina tidigare jobb, som det inte har varit lämpligt att bli förälskad i.
Då har du ju inte styrt den från början?

Tricklev
2006-10-15, 22:18
Visst kan du det.
Jag har blivit förälskad i personer på mina tidigare jobb, som det inte har varit lämpligt att bli förälskad i. Jag har fått ta kontroll över mina känslor och se till o släcka ner dem och det går alldeles utmärkt att se på samma person en månad senare och bara känna att det är en medarbetare - helt utan känslor.

Tror det handlar lite om försvarsmekanismer, när man vet att man mår bäst av att inte vara förälskad i en viss person så ser man till att lösa det.

Tror du att du hade kunnat göra det efter 15års av intensiv förälskelse till någon du har 3 barn med?

shadowfire
2006-10-15, 22:19
Då har du ju inte styrt den från början?
Nej, helt rätt, jag har släppt på det utan att tänka på det och sedan vaknat upp och insett att så kan jag inte fortsätta.

Krokodil
2006-10-15, 22:19
Visst kan du det.
Jag har blivit förälskad i personer på mina tidigare jobb, som det inte har varit lämpligt att bli förälskad i. Jag har fått ta kontroll över mina känslor och se till o släcka ner dem och det går alldeles utmärkt att se på samma person en månad senare och bara känna att det är en medarbetare - helt utan känslor.

Tror det handlar lite om försvarsmekanismer, när man vet att man mår bäst av att inte vara förälskad i en viss person så ser man till att lösa det.
Om du blev förälskad i dem först så bekräftar det ju min tes.

shadowfire
2006-10-15, 22:21
Tror du att du hade kunnat göra det efter 15års av intensiv förälskelse till någon du har 3 barn med?
I min värld är det för det första kärlek och helt annan typ av känslor om det är ett långvarigt förhållande med någon man har barn ihop med. Flera faktorer inblandade där, då handlar det även om mina barns mamma. Förälskelse för mig är pirr i magen, attraktion, hångelsug osv. Det är en enklare variant, mer primitiv känslovariant.

Men visst skulle jag släcka ner känslorna om jag blivit lämnad av min fru efter 15 års förhållande, det skulle dock troligen ta lite mer än en månad, men för min egen mentala hälsa så skulle jag absolut gå vidare i livet.

shadowfire
2006-10-15, 22:23
Om du blev förälskad i dem först så bekräftar det ju min tes.
ah, jag läste nog inte ditt inlägg riktigt, jag läste om det nu och funderar lite till...

... om du är rädd för ett förhållande t.ex. bränd pga ditt förra, tror du inte sådant gör att man hindrar sig själv från att falla för någon ny? Jag har sett många tjejkompisar som har gått i många år och dateat hundratals grabbar, men de faller inte. Eller tillåter inte sig själva falla.

PowPow
2006-10-15, 22:26
Nej man kan inte styra över förälskelsen. Med det menar jag att man inte kan låta bli att bli förälskad i en person om hjärtat redan bestämt sig.

Är inte hjärtat bara en muskel som pumpar runt blodet i kroppen?

Krokodil
2006-10-15, 22:30
ah, jag läste nog inte ditt inlägg riktigt, jag läste om det nu och funderar lite till...

... om du är rädd för ett förhållande t.ex. bränd pga ditt förra, tror du inte sådant gör att man hindrar sig själv från att falla för någon ny? Jag har sett många tjejkompisar som har gått i många år och dateat hundratals grabbar, men de faller inte. Eller tillåter inte sig själva falla.
Visst kan man i vissa fall stänga av "förälskelsecentrat" i hjärnan, precis som man kan stänga av hunger, kättja o.dyl. Men oftast är det inte överlagt eller ens genomtänkt, snarare är det en överlevnadsinstinkt eller ett sätt för själen att läka sig själv. Inte heller styr man alla gånger över när den delen av hjärnan (eller hjärtat) börjar funka igen.

Krokodil
2006-10-15, 22:31
Är inte hjärtat bara en muskel som pumpar runt blodet i kroppen?
Nej!

PowPow
2006-10-15, 22:33
Nej!

Jo.

High1ander
2006-10-16, 00:02
Generellt sett sa "Nej". Men jag tror att man kan gora "aktiva val" for att bli eller inte bli foralskad.

Bara for att ta det mest extrema exemplet: Lycka till att bli foralskad i nagon om du inte spenderar tid med personen.

Om man nu skulle vara tvungen att spendera tid pa personen kan man ju forsokte tanka cyniskt o negativt och ogilla allt personen gor.

Man kan aven "lura sig sjalv" genom att kroppen/hjarnan tolkar saker omedvetet. Klassiska exemplet e att ak berg-o-dal-bana med nagon, efterat kommer du ha en adrenalinkick och hjartat kommer sla snabbare. Hjarnan kan uppfatta det som "wow, det e personen som far mitt hjarta att rusa ivag" istallet for att "det var akturen som gjorde det".

aliquis
2006-10-16, 00:22
Tror ni att det ligger någon skillnad i tjejer och killar i det här fallet? Är det så att tjejer omedvetet "dras till busar"? :D
Är det deras från utsidan sett självsäkerhet och ledaregenskaper de är ute efter?
Har killar något liknande de söker efter? Eller är de nöjda så länge de får äta, sova o ******? Letar killar efter de fysiologiska egenskaper som gör partnern till en potentiellt bra mor? Exempelvis en viss nivå av energireserver och ett brett bäcken?

Tror ni att killar eller tjejer har lättare än det andra könet att ignorera dessa fysiologiska/genetiska förutsättningarna och välja att gå efter något annat?