handdator

Visa fullständig version : Superslow, funkar?


Yes
2006-10-15, 12:10
Vi har ju lärt oss att HIT inte funkar annat än för räkodlare. Menzter´s Heavy Duty anses ofta vara lite väl extremt även för räkodlande HIT;are. Sen har vi SuperSlow... som bara är för extrema formonanister med fobi för tunga vikter.

Heinz Senor verkar dock trivas med Heavy Duty och SuperSlow...

"i am training super slow since november last year and i grow , my legs and shoulders grow and my arms look better, my hams and glutes are bigger without deadlift, and remember i used to train basic hit and heavy duty by mike mentzer, but super slow change my body i am training only once a week or every 10 days, each body part once a month, i now it is unbiliveble but it change my body."

Heinz är dessutom grofv som f-n!
Iden här (http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=CCBABB2B8049A305E0C23AD1C8 9BA8B2.hydra?id=394306) tråden finns lite info om hur han tränar.

"Day 1: Chest/Shoulders/Triceps
7 days rest
Day 2: Back/Biceps/Traps
7 days rest
Day 3: Quads/Hams/Calves
7 days rest
Day 1 again.

He does 1-2 sets to failure per exercise, with 1-2 exercises per muscle group"

Nu är det iof lite gammal info så han har säkert ändrat upplägg både en eller två gånger. Jävligt coolt dock med ett proffs som tränar varje muskelgrupp en gång i månaden(!!) och tycker sig göra bra ökningar på det.

Inte för att jag är det minsta sugen på superslow, men det är ballt med framgångsrika byggare som går rakt emot allmäna dogmer.

Magnus
2006-10-15, 12:24
verkar som ett *bs* program, men jag gillade de banners som fanns på sidan *popcorn*

Zakath
2006-10-15, 12:24
Min första reaktion är - skitsnack. Men jag vet inte, någon som känner till något mer om detta?

Yes
2006-10-15, 12:26
Crap, jag såg inte bannersarna! Således en rätt olämplig sida att länka till.

Zakath
2006-10-15, 12:31
Crap, jag såg inte bannersarna! Således en rätt olämplig sida att länka till.

Man får se till att hålla fingrarna i styr med alla fantastiska erbjudanden på sterila sprutor och olja :D

Slartibartfast
2006-10-15, 12:44
Nu har jag beställt olja.

On topic tror jag superslow och Heavy Duty är bs.

Yes
2006-10-15, 12:48
Min första reaktion är - skitsnack. Men jag vet inte, någon som känner till något mer om detta?
Tja, har han någon anledning att hitta på och ljuga om det? Det skulle antagligen göra att han förlorar all trovärdighet hos sina kunder han tränar på gymet. Rätt dåligt för ekonomin. Det vore också rätt dåligt för hans karriär att av någon anledning hålla sig till metoder som inte ger honom bra resultat.

Man får se till att hålla fingrarna i styr med alla fantastiska erbjudanden på sterila sprutor och olja :D
Ja, det är onekligen rekomenderat att hålla sig borta från sånt. Begrips!? :D

Yes
2006-10-15, 12:58
Nu har jag beställt olja.

On topic tror jag superslow och Heavy Duty är bs.
SuperSlow är inget jag direkt tror på som metod. Däremot kanske det funkar bra så som Heinz gör, att periodisera så han kör SS under kortare tid. Många som har provat SS har rapporterat att styrkan ökat rejält ett tag men att det senare planat ut och de krympt istället.

Beträffande Heavy Duty vet jag inte. BS är det definitivt inte. Mentzer var inte korkad. Jag tror det kan passa en smalare grupp människor, precis som extremare högvolym passar andra.

J.Saarela
2006-10-15, 13:48
Heinz Senor verkar vara ett pundhuvve,läs hans andra trådar om hans megadoseringar och dylik lol.

jwzrd
2006-10-15, 13:57
Heinz Senor verkar vara ett pundhuvve,läs hans andra trådar om hans megadoseringar och dylik lol.

Skulle precis upplysa härskapet HIT-anhängare om AAS-bruket. :)

mystic[-_-]
2006-10-15, 13:59
Gillar killen som är proffs och gör reklam för sin sponsor som enbart tillverkar synthol

Yes
2006-10-15, 14:03
Skulle precis upplysa härskapet HIT-anhängare om AAS-bruket. :)
Det var ju iof rätt uppenbart från bilderna på honom. Han lär inte skilja sig från något annat proffs, bortsett från träningsmetoderna.

Slartibartfast
2006-10-15, 14:15
För att vara proffs såg han dessutom riktigt jävla kass ut.

jwzrd
2006-10-15, 14:17
Det var ju iof rätt uppenbart från bilderna på honom. Han lär inte skilja sig från något annat proffs, bortsett från träningsmetoderna.

Tricket är som alltid med AAS att träningsinsatsen inte behöver vara särskillt bra för att bli kunna stor.

Yes
2006-10-15, 14:48
Tricket är som alltid med AAS att träningsinsatsen inte behöver vara särskillt bra för att bli kunna stor.
Klart att medicineringen påverkar en hel del. Och jag tänker för allt i världen inte promota SS och HD som dunderkurer för stora muskler. Det är dock kul och intressant att sätta det i kontrast till hur andra proffs tränar.

Ofta heter det dock att det inte går att träna HIT för att bli riktigt stor, och absolut inte HD. Inga proffs kör med det. Förutom Heinz nu då. Liknande saker sägs ofta generellt om helkroppsträning. Då är det intressant med exempel som visar på motsatsen.

Annars är det lustigt att när proffsens medicinvanor diskuteras är det alltid några som påpekar hur mycket och hårt de faktiskt tränar, medicinerna gör visst inte att man växer hejvilt. Inget jag sett dig påstå dock och jag gissar att du har en annan uppfattning om den saken.

Inget proffs är förstås ett bra exempel på någon träningsmetods försträfflighet. Det funkar dock för att röra om grytan lite och kanske ge ett nytt perspektiv. Droger eller inte så är det extremt lite träning och det i sig är rätt intressant.

Finns för övrigt någon "natural Mr. Universe" som verkar trivas med HD. Jag skall kolla om jag hittar länken.

Olof
2006-10-15, 14:55
Jag skulle bli väldigt uttråkad av superslow träning. Tycker 3/4 i repshastighet är precis vad jag mäktar med. Långsammare skulle bli tråkigt och möjligen för tufft psykologiskt. Prioriterar man kampsport vill man inte bränna sin mentala styrka på gymet. Men det är min åsikt. Tror dock att superslow ger goda resultat.

Timme
2006-10-15, 15:04
Superslow är så förfärligt ologiskt och korkat. Vad kallas de muskelfibrerna man vill åt? Jo snabba/eplosiva muskelfibrer som är starka. De är till för att ta i och explodera snabbt! Snabbhet krävs för att förflytta tunga vikter. Super slow är verkligen rent bullshit!

Men i denna tråden verkar alla vara ganska överns om hur värdelöst super slow är.

Timme
2006-10-15, 15:05
Tror dock att superslow ger goda resultat.

Det tror inte jag med tanke på vad de snabba muskelfibrena är till för. Men det skrev jag ju i posten över.

Yes
2006-10-15, 15:37
Superslow är så förfärligt ologiskt och korkat. Vad kallas de muskelfibrerna man vill åt? Jo snabba/eplosiva muskelfibrer som är starka. De är till för att ta i och explodera snabbt! Snabbhet krävs för att förflytta tunga vikter. Super slow är verkligen rent bullshit!

Men i denna tråden verkar alla vara ganska överns om hur värdelöst super slow är.
Är snabb rörelse samma sak som att aktivera snabba muskelfibrer?

Olof
2006-10-15, 15:45
Det tror inte jag med tanke på vad de snabba muskelfibrena är till för. Men det skrev jag ju i posten över.

Men om du lyfter explosivt är skaderisken mycket större. Själv har jag inte råd med skador eftersom jag prioriterar kampsport framför styrketräningen.

Mr. Moose
2006-10-15, 16:00
Men om du lyfter explosivt är skaderisken mycket större. Själv har jag inte råd med skador eftersom jag prioriterar kampsport framför styrketräningen.

Tränar du Tai-Chi, eller?

I kampsport rör du dig betydligt snabbare än I gymmet. Jag har tränat båda sporterna i många år och har skadat mig många ggr fler under kampsportträning än i gymmet.

Ang explosiv träning, det går faktiskt att köra så på ett kontrollerat sätt, utan speciellt hög skaderisk.

pragmatist
2006-10-15, 16:01
Men om du lyfter explosivt är skaderisken mycket större. Själv har jag inte råd med skador eftersom jag prioriterar kampsport framför styrketräningen.

Tai-chi då antar jag, om du tränar superslow. :D

Edit: doh, pucktvåa.

Yes
2006-10-15, 16:10
Han kör ju inte superslow. 3/4 i repshastighet är långt ifrån SS.

J.Saarela
2006-10-15, 16:10
Heinz kommer aldrig bli ett bra proffs,grov är han absolut.Men längre än så kommer han ej.Sen ska man ej spekulera i vad han lr hon trycker i sig om man ej vet.Men nu är det ju så att Heinz är mega cool och berättar på brädan vad han trycker i sig*screwy*

obesogen
2006-10-15, 17:04
Är snabb rörelse samma sak som att aktivera snabba muskelfibrer?

Ja.

Nitrometan
2006-10-15, 18:11
Är snabb rörelse samma sak som att aktivera snabba muskelfibrer?
I princip - ja.

Undantaget att man gör en snabb rörelse länge (typ springer maraton), då blir det iaf typ I fibrrna som får jobba efter en stund.

Det finns ett undantag åt andra hållet också - om man lyfter maximalt tungt så aktiverar man främst de snabba fibrerna även om lyftet kanske inte blir det mest explosiva.

Yes
2006-10-15, 18:14
Varför då träna med tunga vikter? De gör trots allt att rörelsen blir långsammare än vad den kunnat vara med en lätt vikt.

obesogen
2006-10-15, 18:17
Varför då träna med tunga vikter? De gör trots allt att rörelsen blir långsammare än vad den kunnat vara med en lätt vikt.

Nitrometan förklarade precis det ovan.

MasterChief
2006-10-15, 18:30
Syftet med SS är att ta bort "momentet" och isolera arbetet bättre till de specifika muskler man vill träna. Jag har gjort rätt omfattande tester med SS och måste säga att jag föredrar och rekommenderar en vanligt repstempo. De flesta HIT-are anser att SS inte är fördelaktigare. Däremot är det skönt att köra lite SS-set ibland.

Yes
2006-10-15, 18:40
Jag läste lite fort, fast det är ingen fullgod förklaring.

Aktiveras de snabba fibrerna om jag kastar en 5-kilos hantel i väggen? Jag vet inte, men vi säger att de gör det.

Blir jag stor av att kasta 5-kilos hantlar i väggen? Jag vet inte det heller, men det skulle förvåna mig oerhört mycket.

Belastningen borde alltså vara väldigt viktig. Med tunga belastningar följer också långsammare rörelse. Det gäller framförallt i isolationsövningar där man inte kan(eller vill) koppla in andra muskler och utnyttja muskelkoordinationen.

Hastigheten borde då inte ha en avgörande roll, medan belastningen har det. För att knyta det till SS är då frågan om man kan använda tillräckligt hög belastning. Jag har aldrig provat så jag vet inte, men det borde inte vara omöjligt. Dock tror jag just problemet med SS är att vikterna gärna blir för låga.

Ulf A Big
2006-10-15, 18:43
Mike Mentzer HIT handlar inte om Superslow utan om superconcentrerat arbete. Superslow är 10 sekunder ned och 10 sekunder upp.
För att få muskelkontakt är det en bra metod men det är inget för en som vill bli stark...*popcorn*

Yes
2006-10-15, 18:55
Syftet med SS är att ta bort "momentet" och isolera arbetet bättre till de specifika muskler man vill träna. Jag har gjort rätt omfattande tester med SS och måste säga att jag föredrar och rekommenderar en vanligt repstempo. De flesta HIT-are anser att SS inte är fördelaktigare. Däremot är det skönt att köra lite SS-set ibland.
SS verkar rätt sågat av många HIT;are men många verkar också ha gjort tillfälliga ökningar med det. Så det är kanske inte fullständigt korkat att göra som Heinz och köra det i perioder.

Jag är visserligen inte själv så mycket för vad jag tycker är onödigt långsamma reps. Jag kör gärna lite snabbare än de flesta HIT;are brukar rekomendera, vilket dock fortfarande är relativt långsamt jämfört med resten av världen. Det jag helst fokuserar på är tung belastning, hårt arbete och ett strikt och säkert utförande.

Mr. Moose
2006-10-15, 20:11
Som rehab kan nog SS fungera bra men för övrigt tycker jag att tempo är ganska överskattat. En kontrollerad negativ och så en explosiv positiv rörelse tror jag fungerar bäst för de absolut flesta. Finns ju undantag men de är nog ganska få?

jwzrd
2006-10-15, 20:20
Klart att medicineringen påverkar en hel del. Och jag tänker för allt i världen inte promota SS och HD som dunderkurer för stora muskler. Det är dock kul och intressant att sätta det i kontrast till hur andra proffs tränar.

Ofta heter det dock att det inte går att träna HIT för att bli riktigt stor, och absolut inte HD. Inga proffs kör med det. Förutom Heinz nu då. Liknande saker sägs ofta generellt om helkroppsträning. Då är det intressant med exempel som visar på motsatsen.

Annars är det lustigt att när proffsens medicinvanor diskuteras är det alltid några som påpekar hur mycket och hårt de faktiskt tränar, medicinerna gör visst inte att man växer hejvilt. Inget jag sett dig påstå dock och jag gissar att du har en annan uppfattning om den saken.

Inget proffs är förstås ett bra exempel på någon träningsmetods försträfflighet. Det funkar dock för att röra om grytan lite och kanske ge ett nytt perspektiv. Droger eller inte så är det extremt lite träning och det i sig är rätt intressant.

Finns för övrigt någon "natural Mr. Universe" som verkar trivas med HD. Jag skall kolla om jag hittar länken.

Frågar du mig om varför proffsen är så stora och hårda som de är så handlar det till mycket stor del om hur stora doser de tar och av vilka mediciner. Men det är för mycket begärt av steroid-skallar att samtidigt förstå att flera saker kan ha en stor betydelse för slutresultatet - Samtidigt.

Ulf A Big
2006-10-15, 20:31
Mike Mentzer HIT handlar inte om Superslow utan om superconcentrerat arbete. Superslow är 10 sekunder ned och 10 sekunder upp.
För att få muskelkontakt är det en bra metod men det är inget för en som vill bli stark...*popcorn*
Muskler lär de få också men ingen riktig toppstyrka... obesogen visade tidigare i en tråd EMG studier:

"Jag hade förmånen att få prova en sådan idag lite överskådligt, mycket intressant. Björn satte ett antal elektroder på biceps och sen gjorde vi lite enkla övningar för att se antalet aktionspotentialer. Tex provade jag att hålla i en stol i 90 graders flexion i 30 sekunder. Det var ett linjärt samband mellan tiden och aktionspotentialerna. Alltså ju längre tid jag höll - desto fler aktionspotentialer = desto större aktivering av biceps.... "

jwzrd
2006-10-15, 20:35
Jag läste lite fort, fast det är ingen fullgod förklaring.

Aktiveras de snabba fibrerna om jag kastar en 5-kilos hantel i väggen? Jag vet inte, men vi säger att de gör det.

Blir jag stor av att kasta 5-kilos hantlar i väggen? Jag vet inte det heller, men det skulle förvåna mig oerhört mycket.

Belastningen borde alltså vara väldigt viktig. Med tunga belastningar följer också långsammare rörelse. Det gäller framförallt i isolationsövningar där man inte kan(eller vill) koppla in andra muskler och utnyttja muskelkoordinationen.

Hastigheten borde då inte ha en avgörande roll, medan belastningen har det. För att knyta det till SS är då frågan om man kan använda tillräckligt hög belastning. Jag har aldrig provat så jag vet inte, men det borde inte vara omöjligt. Dock tror jag just problemet med SS är att vikterna gärna blir för låga.

Det handlar om hur mycket kraft du kopplar på, inte om hur tung du upplever att vikten är.

Jag skulle vilja se video på när du tränar 3/4-tempo också. Många påstår att de tränar så långsamt, ändå använde jag själv långsammast negativ fas av alla på de flesta gym på det sätt jag tränade tidigare och jag låg närmare 2.5-3 sekunder i negativ fas.

buttcrack
2006-10-15, 20:52
Hej, såg just denna tråden och kan säga att jag är ganska ny inom styrketräning. Eller jag har tränat ett tag men är dålig på uttryck och förkortningar osv, skulle någon kunna vara väldigt snäll och berätta vad AAS och SS är? Plus vad är 3/4 något :S såg det någon stanns.... tackar

jwzrd
2006-10-15, 20:55
Hej, såg just denna tråden och kan säga att jag är ganska ny inom styrketräning. Eller jag har tränat ett tag men är dålig på uttryck och förkortningar osv, skulle någon kunna vara väldigt snäll och berätta vad AAS och SS är? Plus vad är 3/4 något :S såg det någon stanns.... tackar

AAS: anabola androgena steroider
SS: super slow
3/4: 3 sekunder lång positiv fas; 4 sekunder lång negativ fas

buttcrack
2006-10-15, 21:01
3/4: 3 sekunder lång positiv fas; 4 sekunder lång negativ fas

Kan du förklara det med ord jag förstår?:)

Yes
2006-10-15, 21:24
Frågar du mig om varför proffsen är så stora och hårda som de är så handlar det till mycket stor del om hur stora doser de tar och av vilka mediciner. Men det är för mycket begärt av steroid-skallar att samtidigt förstå att flera saker kan ha en stor betydelse för slutresultatet - Samtidigt.
Du har mycket större kunskap än mig om den sortens medicinerande så jag har själv ingen uppfattning om exakt hur mycket det påverkar. Men ett är ju i varje fall säkert, medicinerna skulle inte vara så populära om de inte gav ordentliga resultat. Sen är det som säger också att flera saker påverkar.

Det handlar om hur mycket kraft du kopplar på, inte om hur tung du upplever att vikten är.

Jag skulle vilja se video på när du tränar 3/4-tempo också. Många påstår att de tränar så långsamt, ändå använde jag själv långsammast negativ fas av alla på de flesta gym på det sätt jag tränade tidigare och jag låg närmare 2.5-3 sekunder i negativ fas.
Är det inte bättre att snacka om belastning? En stor kraft kan ju avlasta vissa muskler genom att man kopplar in andra - t.ex. rygg och ben i bicepscurl.

Upplevelsen i sig kan ju också tala om hur belastningen är, fast bara för att det känns jobbigt behöver man såklart inte jobba tungt.

Om jag hade bra möjligheter att filma hade jag för länge sedan lagt upp marklyfts- och knäböjsfilmer för bedömning. Men jag påstår inte att jag tränar strikt 3/4 tempo. Det kan möjligtvis vara något jag siktar på i vissa övningar men inget som efterlevs konsekvent. Jag tror det är vanligare att de sista repetitionerna hamnar däromkring. Sen handlar det om vad som känns bra i just den övningen(jag är t.ex. inte speciellt förtjust i att sega upp vikten i marklyft, jag skulle dock tro att jag är något långsammare än dig där).

Annars är det lätt att missbedömma hur långsamt ett 3/4 tempo är. Jag tror för min del att jag börjar få en ganska god uppfattning om det. Jag har sett en del olika exempel. 3/4 är långsammare än allt jag sett på gymet där jag tränar. 5/5 skulle antagligen bli utskrattat om det visades här. Ser nog ut som träning i slow motion för de flesta.

Yes
2006-10-15, 21:26
Kan du förklara det med ord jag förstår?:)
3 sekunder att lyfta upp vikten, 4 sekunder att sänka ned den igen.

Timme
2006-10-15, 22:39
I princip - ja.

Undantaget att man gör en snabb rörelse länge (typ springer maraton), då blir det iaf typ I fibrrna som får jobba efter en stund.

Det finns ett undantag åt andra hållet också - om man lyfter maximalt tungt så aktiverar man främst de snabba fibrerna även om lyftet kanske inte blir det mest explosiva.

Precis men man försöker endå förflytta vikten så snabbt som möjligt vilket är raka motsatsen till superslow.