handdator

Visa fullständig version : Köper du Kalle Anka


aliquis
2006-10-15, 02:20
"Brukar" du köpa Kalle Anka & CO eller (mini) Pocket.

Musse Pigg o Oppfinnar Jocke o annan skit struntar vi i, jag har inte ens koll på vilka som finns nu ;)

Gör poll för att jag är lättlurad när det kommer till prenumerationer, och såg nyss en banner med 6nr för 99kr (inkl. väska...), bättre än krogen ;/, så jag tog det :F

Synd att man betalar för väskan o alla jävla småsaker som de skall skicka med, det är ju tidningen jag vill ha. Men när man var liten var det väl spännande med vilken pryl som skulle dyka upp nästa gång, men det är ju alltid skit hur som helst.

nemd
2006-10-15, 05:16
Jag köper den inte längre men det är en sjukt bra tidning. ;F

King Grub
2006-10-15, 05:58
Har prenumererat sedan 1976 (faktiskt pappa som började i mitt namn) och utöver det skaffat i princip samtliga Disneyserier som givits ut i Sverige, så ja.

Kalle Anka & C:o är förhållandevis bra för närvarande. Tidningen var som allra bäst fram till och med slutet av 50-talet. 70- och 80-talet var en sörja av repriser och B-serier, men därefter skedde en uppryckning med friska tecknare och författare och framförallt ett förlag som var intresserat av att producera bra serier, inte bara spotta ut dussinserier för pengarna, faktiskt. Dom som är uppvuxna med KA&C:o på 70- och 80-talet har dock ofta en nostalgisk förtjusning över just dom serierna i alla fall och minns att dom var bra, trots att dom seriemässigt ofta var rätt B, även om guldkorn givetvis fanns.

Kalle Ankas Pocket är okej. Den var också bättre förr, förstås; i dag innehåller den mest italienska löpande-band-tecknade serier, men även där finns det godbitar. Äldre nummer (50 och tidigare) är lysande.

Musse Pigg & C:o är en bra tidning... men det beror på att det främst är en repristidning med gamla Kalle Anka & C:o-serier.

Sverker
2006-10-15, 06:17
Vi som läste Kalle på 70-talet kommer säkert att uppskatta den nya tecknaren Don Rosa.

King Grub
2006-10-15, 06:58
Många gör det, trots att han är en högst medelmåttig serietecknare som döljer sina stilistiska och konstnärliga brister bakom detaljer. Rosas tidiga serier hade en viss charm, men i dag när han koncentrerar sig på att strukturera in ankvärlden i ett värdelöst och onödigt schema, samt bygga ut Barks handlingar (vilket Barks själv ogillade), är det en plåga att se. Givetvis är smaken som baken, dock. Gillar man dom så gör man, hur svårt jag än har att förså det. http://bestsmileys.com/tongs/12.gif

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1650644&postcount=4

Dagens bäste tecknare heter Daan Jippes. Barks är givetvis untouchable.

Sverker
2006-10-15, 07:59
Där satte jag foten rätt ned i grubbstacken:D

Historien är viktig. För att kunna känna oss själva måste vi också kunna vår historia. Jag uppskattar att Don Rosa berättar ankornas historia så att jag med min enkla hjärna kan få lite struktur på Ankeborg och dess invånare.




Utan Don Rosa hade jag aldrig förstått Kalles lojalitet till kusinen Alexander. Det är inte medanklighet Kalle känner när Alexander ligger risigt till utan något djupare.

Papi
2006-10-15, 08:04
Vänta ett tag nu! Menar ni att denna Don Rosa har infört nån slags kronologi och bakgrunder till karaktärerna i Ankeborg? Det låter inte som den Kalle jag läste på det glada 80-talet.
Repriser säger du, Grub? Från när?

King Grub
2006-10-15, 08:10
Vänta ett tag nu! Menar ni att denna Don Rosa har infört nån slags kronologi och bakgrunder till karaktärerna i Ankeborg? Det låter inte som den Kalle jag läste på det glada 80-talet.

Don Rosa har på eget bevåg skapat ett släktträd och knytit samman Barks tidigare historier på ett sätt som går emot allt Barks själv föredrog. Barks hade skissat lite lätt på ett släktträd för eget bruk, men han ville inte ha ett "officiellt" då alla inrutningar av Disneyuniversat leder till inskränkningar i berättarfriheten. Bestämda regler kan vara bra i vissa genrer, men ankornas värld är motsatsen till en sådan genre. Som tur är struntar författare/tecknare som Jippes, Heymans och Van Horn fullständigt i Rosas påhitt.

Papi
2006-10-15, 08:19
Jag minns att jag älskade Kalle Anka på 80-talet och även de tidningar/pocketar jag köpte som var från 70-talet. Sedan i början på 90-talet så tyckte jag att det mest blev skräp och skittråkiga historier.
När gavs dessa serier ut ursprungligen, vet du det? Du skrev tidigare att det mest var repriser under 70- och 80-talen.
Favoriten var nog när Björnligan kidnappade Kalle och började övergöda honom. De skulle få betalt i hans vikt eller nåt sånt. Det var från en pocket tror jag. :)

King Grub
2006-10-15, 08:26
Favoriterna i repris som går i KA & C:o är ofta Kalleserier av Barks från 40, 50 och tidigt 60-tal, och Musseserier av Murry från samma tidsperiod och lite senare.

Många andra tecknare har gjort ypperliga verk under 70- och 80-talet också förstås. Vicar, Branca, mfl.

Bland tecknare som dykte upp under 90-talet märks Rota, Van Horn och Heymans för att nämna några.

Pocketserierna är nästan alltid italienproducerade. Tidigare var dom mycket trevliga, bl a av mästaren Scarpa, men idag har kvaliteten tyvärr sjunkit.

Rosa är populär och anses allmänt vara en högkvalitetsserieskapare, men jag håller inte med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Disney_comics

Dom långa äventyrsserierna med Musse Pigg av Murry och Fallberg är en riktig njutning för serieögat.

Mass-Tech
2006-10-15, 09:01
Brukar köpa den lite då och då när jag är handlar, Stål-Kalle "därimot" köper jag varje nummer av:thumbup:

bonydrop
2006-10-15, 09:24
Har prenumererat sedan 1976 (faktiskt pappa som började i mitt namn) och utöver det skaffat i princip samtliga Disneyserier som givits ut i Sverige, så ja.

Kalle Anka & C:o är förhållandevis bra för närvarande. Tidningen var som allra bäst fram till och med slutet av 50-talet. 70- och 80-talet var en sörja av repriser och B-serier, men därefter skedde en uppryckning med friska tecknare och författare och framförallt ett förlag som var intresserat av att producera bra serier, inte bara spotta ut dussinserier för pengarna, faktiskt. Dom som är uppvuxna med KA&C:o på 70- och 80-talet har dock ofta en nostalgisk förtjusning över just dom serierna i alla fall och minns att dom var bra, trots att dom seriemässigt ofta var rätt B, även om guldkorn givetvis fanns.

Kalle Ankas Pocket är okej. Den var också bättre förr, förstås; i dag innehåller den mest italienska löpande-band-tecknade serier, men även där finns det godbitar. Äldre nummer (50 och tidigare) är lysande.

Musse Pigg & C:o är en bra tidning... men det beror på att det främst är en repristidning med gamla Kalle Anka & C:o-serier.

Själv har jag läst de flesta KA & Co tidningarna sen nånstans mot slutet av 70-talet (född 85 själv men de äldre tidningarna fanns i familjen). Visste faktiskt inte att serierna från 70-80 talet var repriser från 50-talet, kanske itne så konstigt då det var en bra bit före jag började läsa.

Men i vilket fall är min personliga åsikt att tidningarna var bäst på 80- och 90-talet (utav det jag läst). Själva Kalle Anka serierna under 70-talet tyckte jag var lika bra, men pga av att det var mycket mer andra serier i tidningen som jag inte tycker om gillade jag de aningen senare årgångarna lite mer.

Många gör det, trots att han är en högst medelmåttig serietecknare som döljer sina stilistiska och konstnärliga brister bakom detaljer. Rosas tidiga serier hade en viss charm, men i dag när han koncentrerar sig på att strukturera in ankvärlden i ett värdelöst och onödigt schema, samt bygga ut Barks handlingar (vilket Barks själv ogillade), är det en plåga att se. Givetvis är smaken som baken, dock. Gillar man dom så gör man, hur svårt jag än har att förså det

Jag förstår att du, och många andra, gillar Barks bäst. Men även om jag inte heller gillar sättet Rosa avviker från Barks, så är Rosa den jag gillar mest, speciellt om man ser till det rent humoristiska. Jag tycker inte det finns någon tecknare som ens är i närheten av Rosa på att ge figurerna de mest klockrena uttrycken, alltså det är när jag läser hans serier jag sitter dubbelvikt av skratt.

Men som sagt detta är min högst subjektiva åsikt

Scratch89
2006-10-15, 10:38
Var det Barks som kom på Stål-Långben och Stål-Kalle, eller är det någon annan som gjorde det? Det känns som ett litet bispår, som bara är där för att skapa lite snabba cash på kontot. Fast jag kanske har fel här, de kanske har funnits länge?

Fed up
2006-10-15, 10:39
Min karl jobbar på egmont som ger ut Kalle anka så, köp Kalle anka och stöd (indirekt) min ekonomi!

Empe
2006-10-15, 11:05
Dom långa äventyrsserierna med Musse Pigg av Murry och Fallberg är en riktig njutning för serieögat.
Aaah! grädden på moset, pricken över i:t och allt vad det heter. Jag ÄLSKAR äventyrsserierna med Musse, speciellt de som fortsätter vecka efter vecka. Man läste (läser inte längre :() de där serierna och bara gick och längtade tills nästa nummer kom ut. Då lästa man igenom tidningen fort som satan för man ville spara den där bästa serien till sist, men ändå ville man läsa den så snart som möjligt :D

Trance
2006-10-15, 11:08
Brukade läsa Kalle för många år sedan och gillar Don Rosa bäst. Dels tecknar han finast(enligt mig) och dels har den bäst humor. Mer slapstick i bakgrunden och smådetaljer som jag gillar. Dessutom utbildar han rätt bra, efter att ha läst en Don Rosa-serie har man ofta ett hum om en ny mytologisk sak(om än något förvridet)

Tricklev
2006-10-15, 11:11
Vi hade en prenumeration som varade i cirka 17år, men inte längre.

Edit: Och ja, Don Rosa är skönast.

mangemani
2006-10-15, 11:13
nope,brukar ej köpa dom nya i affärn,men älskar att läsa.
är jag på marknader så brukar jag alltid köpa dessa tidningar,gustav,uti vår hage,kalle anka,musse pigg,he-man,transformers,you name it..slutar med att man går hem med ett antal kassar tidningar.

skulle det ligga en vetenskapens världs(eller nån annan liknande tidning) tidning brevid en kalle anka tidning så skulle jag lätt välja kalle anka.
underbar läsning.

Whistler
2006-10-15, 11:39
"Joakim von Ankas liv" i kartonage är det enda man behöver. Underbar bok. Fan att jag inte har den.

Snake
2006-10-15, 11:43
Finns ju i PDF-format *popcorn*

Tricklev
2006-10-15, 12:03
"Joakim von Ankas liv" i kartonage är det enda man behöver. Underbar bok. Fan att jag inte har den.

<--- *flex*

hultman
2006-10-15, 12:25
Jag prenumererade när jag var 10-12 typ.

n1tro
2006-10-15, 12:33
det händer faktiskt hehe

JustinCredible
2006-10-15, 12:38
Ja jag har hittat en affär som säljer gamla kalle anka tidningar för 3kr/st. Igår köpte jag 10 st och sträckläste. Idag blir det några till. Jag prenumererade fram till några år sedan då jag tyckte den blev sämre med modernisering. Typ Knattarna och IT-laget eller vad det hette *bs*

Sverker
2006-10-15, 13:05
"Joakim von Ankas liv" i kartonage är det enda man behöver. Underbar bok. Fan att jag inte har den.

Den trycktes ju bara i en liten upplaga på svenska:(
Har du den oöppnad blir den värd en slant. Den amerikaka är mer tillgänglig, och läsvärd.

egge
2006-10-15, 13:11
Don Rosa är ju kung! Läste "Den svarte riddaren glorpar igen"(tror den hette så) i veckan och jag skrattade högt flera gånger. Om han tecknar bäst kan jag inte uttala mig om, tycker det är ganska oviktigt, dock har han överlägset bäst humor och ett grymt sinne för detaljer.

"Samtidigt i pöngabing...eeh...ja...äsch ni fattar.":laugh:

aliquis
2006-10-15, 13:15
Brukar köpa den lite då och då när jag är handlar, Stål-Kalle "därimot" köper jag varje nummer av:thumbup:Stålkalle tillhör väl iofs favoritserierna i KA pocket =P, och allt med våra kära busar.

Brukar väl gilla pocketversionen mer eftersom varje serie är lite längre..

Fatalist
2006-10-15, 13:17
Barks är kungen, och fyfan vad jag saknar alla somrar man legat på öland och läst Kalle Anka-pockets :)

Scratch89
2006-10-15, 14:04
Barks är kungen, och fyfan vad jag saknar alla somrar man legat på öland och läst Kalle Anka-pockets :)
Åh, du med! :)
Böda Sand, Kalle Anka pockets, mjukglass och stringbikinis (på andra då, såklart) är livet!

King Grub
2006-10-15, 14:08
Var det Barks som kom på Stål-Långben och Stål-Kalle, eller är det någon annan som gjorde det? Det känns som ett litet bispår, som bara är där för att skapa lite snabba cash på kontot. Fast jag kanske har fel här, de kanske har funnits länge?

Stål-Kalle är en italiensk skapelse. Stål-Långben dök upp första gången 1965 i en serie skriven av Del Connell och tecknad av Paul Murry. Paul Murry är den definitiva Mussetecknaren för serietidningar (Gottfredson är motsvarande för dagstidnings-Musse).

http://art-bin.com/art/murryeng.html

antonio
2006-10-15, 18:35
Kalle o jag går inte riktigt ihop =) Har nog säkert en 10-15 pockets hos mina föräldrar men jag har nog endast läst 1 av böckerna. Ska kolla vilka det är så kan den som vill få köpa dom för en billig peng :)

Men serier i övrigt är jag ganska intresserad av..samt att tecka själv även om jag gör det alldeles för sällan. Ska dock inte gå in på det i denna tråd.
Nej jag har aldrig fattat vad det är som gör att så många gillar Kalle Anka. Kanske någon som kan förklara ???


/A

Metal_boy_
2006-10-15, 19:18
Så sjukt bra med kalle anka. Jag gillar mest Joakim von anka. Har alltid gillat tidningarna och för ett tag sedan så funderade jag på att börja prenumerera igen.

Thewind
2006-10-15, 19:24
Det var ett tag sedan. Budgeten räckte inte till tidningar som var halvbra när man var tvungen att åka på marknader för att jaga bra tidningar i stil med Gaston.

aliquis
2006-10-15, 20:01
Kalle o jag går inte riktigt ihop =) Har nog säkert en 10-15 pockets hos mina föräldrar men jag har nog endast läst 1 av böckerna. Ska kolla vilka det är så kan den som vill få köpa dom för en billig peng :)

Men serier i övrigt är jag ganska intresserad av..samt att tecka själv även om jag gör det alldeles för sällan. Ska dock inte gå in på det i denna tråd.
Nej jag har aldrig fattat vad det är som gör att så många gillar Kalle Anka. Kanske någon som kan förklara ???


/AVet inte, folk kanske måste läsa om någon som är ännu mer misslyckad? :D

De är snälla o lättsamma?