handdator

Visa fullständig version : vilken typ av träning ger bäst resultat?


ilikeu
2006-10-14, 18:48
tänkte kolla runt lite o se vad ni här på kolo tycker?

o då tänker jag mest på muskelökning och och volymmässigt.

ska det va tungt o max 6-8 rep??

eller ska det va sådär tungt så att man klarar 8-12 reps?

eller ni kanske har andra tips ?*flex*

nemd
2006-10-14, 18:50
Varierande-stenhård-träning-och-mycket-mat träning.

pragmatist
2006-10-14, 19:56
C:a 50 reps totalt per muskel och träningspass, 60%+ av 1RM, variera antalet reps per set ofta, relativt kort vila mellan seten, två träningspass i veckan per muskelgrupp (tre om du prioriterar), öka det totala arbetet utfört varje pass på ett systematiskt och progressivt sätt (mer vikt, mer reps, mer set eller mer arbete utfört på kortare tid - något måste öka varje gång). Halvera mängden träning var fjärde vecka för att avlasta kroppen och låta den återhämta sig.

Sov minst åtta timmar per dygn.

Ät allt som inte sitter fast.

Ja, det är väl det hela ungefär. :D

nemd
2006-10-14, 20:08
C:a 50 reps totalt per muskel och träningspass, 60%+ av 1RM, variera antalet reps per set ofta, relativt kort vila mellan seten, två träningspass i veckan per muskelgrupp (tre om du prioriterar), öka det totala arbetet utfört varje pass på ett systematiskt och progressivt sätt (mer vikt, mer reps, mer set eller mer arbete utfört på kortare tid - något måste öka varje gång). Halvera mängden träning var fjärde vecka för att avlasta kroppen och låta den återhämta sig.

Sov minst åtta timmar per dygn.

Ät allt som inte sitter fast.

Ja, det är väl det hela ungefär. :D

Shiet. Källa på det? ;P

denny
2006-10-14, 20:34
tänkte kolla runt lite o se vad ni här på kolo tycker?

o då tänker jag mest på muskelökning och och volymmässigt.

ska det va tungt o max 6-8 rep??

eller ska det va sådär tungt så att man klarar 8-12 reps?

eller ni kanske har andra tips ?*flex*Den som blir av!! Den du trivs med, annars blir den inte av.:thumbup:

gnagaren
2006-10-15, 13:03
Jag har en fråga:
Jag kör alltid mellan 6-8reps, på vissa övningar kan det ibland bli 8-12reps, huvudsakligen så satsar jag alltid på 8. Nu har jag gjort det under nästan hela min tränings "era". Borde jag variera och köra 10-12reps vissa veckor? Jag vet att variation är bäst, men jag gillar att köra 8reps och det har funkat bra.

Philippp
2006-10-15, 13:12
C:a 50 reps totalt per muskel och träningspass, 60%+ av 1RM, variera antalet reps per set ofta, relativt kort vila mellan seten, två träningspass i veckan per muskelgrupp (tre om du prioriterar), öka det totala arbetet utfört varje pass på ett systematiskt och progressivt sätt (mer vikt, mer reps, mer set eller mer arbete utfört på kortare tid - något måste öka varje gång). Halvera mängden träning var fjärde vecka för att avlasta kroppen och låta den återhämta sig.

Sov minst åtta timmar per dygn.

Ät allt som inte sitter fast.

Ja, det är väl det hela ungefär. :D

Så varje gång jag går till gymmet och tränar säg, biceps så ska jag göra 50 reps med den sen gå hem igen?
alltså typ hammercurl, 15 - 12- 8 och z stång curl 15, sen gå hem? eller är jag trög och har missförstått :(?

Olof
2006-10-15, 14:52
C:a 50 reps totalt per muskel och träningspass, 60%+ av 1RM, variera antalet reps per set ofta, relativt kort vila mellan seten, två träningspass i veckan per muskelgrupp (tre om du prioriterar), öka det totala arbetet utfört varje pass på ett systematiskt och progressivt sätt (mer vikt, mer reps, mer set eller mer arbete utfört på kortare tid - något måste öka varje gång). Halvera mängden träning var fjärde vecka för att avlasta kroppen och låta den återhämta sig.

Sov minst åtta timmar per dygn.

Ät allt som inte sitter fast.

Ja, det är väl det hela ungefär. :D

Tycker det inlägget sammanfattar övergripande de punkter som funkat bäst för mig. :thumbup:

Men vad som funkar bäst är väl också indviduellt antar jag.

Clyde
2006-10-15, 15:16
C:a 50 reps totalt per muskel och träningspass, 60%+ av 1RM, variera antalet reps per set ofta, relativt kort vila mellan seten, två träningspass i veckan per muskelgrupp (tre om du prioriterar), öka det totala arbetet utfört varje pass på ett systematiskt och progressivt sätt (mer vikt, mer reps, mer set eller mer arbete utfört på kortare tid - något måste öka varje gång). Halvera mängden träning var fjärde vecka för att avlasta kroppen och låta den återhämta sig.

Sov minst åtta timmar per dygn.

Ät allt som inte sitter fast.

Ja, det är väl det hela ungefär. :D


Den nya artikeln Waterbury skrev borde faktiskt läggas in som sticky här i träningsdelen. Folk orkar ju inte gå in på t-nation och läsa verkar det som ;)

roddaren
2006-10-15, 15:17
Jag har en fråga:
Jag kör alltid mellan 6-8reps, på vissa övningar kan det ibland bli 8-12reps, huvudsakligen så satsar jag alltid på 8. Nu har jag gjort det under nästan hela min tränings "era". Borde jag variera och köra 10-12reps vissa veckor? Jag vet att variation är bäst, men jag gillar att köra 8reps och det har funkat bra.

10-12 reps e inte nödvendigt. men därimot borde du träna mer 3-5 rep, men tänk på att volymen bör ligga på ca 40/muskelgrupp för annars så bygger det inte bra.

pragmatist
2006-10-15, 15:52
Så varje gång jag går till gymmet och tränar säg, biceps så ska jag göra 50 reps med den sen gå hem igen?
alltså typ hammercurl, 15 - 12- 8 och z stång curl 15, sen gå hem? eller är jag trög och har missförstått :(?

Siffran 50 är inte gjuten i sten utan mer en indikator på ungefär hur mycket jobb som är lagom. Använder du en ganska lätt vikt (kring 60% av 1RM) så kan du kanske behöva göra lite fler, använder du en ganska tung så räcker det säkert med lite färre (30-35 kanske). Betydligt fler (eller färre) än 50 är dock säkerligen varken särskilt effektivt eller ändamålsenligt om det är volym du är ute efter.

Philippp
2006-10-15, 17:48
ok så jag dödar 15-12-8 serierna och börjar köra styrkelyfts reps på typ 1-5? såhär kan en dag isåfall se ut:
hammercurl 5 reps, 4 reps, 2 reps -11
koncentrations curl 5reps, 4reps, 3reps -12
z stångs curl 8-5-3 - 16
preacher 5-4-3
alltsammans 50
är det uppläget bra eller har jag förstått fel?
tacksam för svar

Philippp
2006-10-15, 19:44
ok jag har fattat nu, men en sak förstår jag inte, på t.ex 80%rm om jag kör 6*6 eller något ska jag vara SLUT på den sjätte repititionen då eller? eller ska jag ha 20% kvar eller

Philippp
2006-10-15, 20:09
ok har fattat den nu också nevermind:P

Xenod
2006-10-16, 13:59
Vad betyder 1RM?

Och även, vad betyder 60% av 1 RM?

jim
2006-10-16, 14:02
Vad betyder 1RM?

Och även, vad betyder 60% av 1 RM?

1RM är den maximala vikt du klarar 1 repetition på.

Med andra ord om du maxar 100 kg så är 60% 1RM = 60 kg.

Xenod
2006-10-16, 22:51
OK tack!

Exhale_
2006-10-16, 23:07
Den regelbundna träningen ger bäst resultat.. Arnold byggde inte sin kropp på att träna någon gång då och då..

Diggler
2006-10-16, 23:52
Tunga treor till femmor i många set ger bäst volymökning imho.