handdator

Visa fullständig version : Oregelbunden styrketräning..


rhotkiw
2006-10-14, 16:39
Mitt syfte med att träna styrketräning är att " stärka min kropp ". Är inte så jätte noga med att bygga muskler och allt sådant. Vill bara bli starkare så jag kan dra nytta av det i mina sporter ( tennis och badminton )

Nu undrar jag:

Gör det något om jag har jävligt oregelbunden styrketräning? eller är min styrketräning helt meninglös om jag inte tränar dom tider jag satt upp? då talar vi om kanske vissa veckor kan det vara styrketräning 3 dagar i veckan .. sen är det uppehåll i 3 veckor sen samma igen..

delta_mats
2006-10-14, 16:57
Mitt syfte med att träna styrketräning är att " stärka min kropp ". Är inte så jätte noga med att bygga muskler och allt sådant. Vill bara bli starkare så jag kan dra nytta av det i mina sporter ( tennis och badminton )

Nu undrar jag:

Gör det något om jag har jävligt oregelbunden styrketräning? eller är min styrketräning helt meninglös om jag inte tränar dom tider jag satt upp? då talar vi om kanske vissa veckor kan det vara styrketräning 3 dagar i veckan .. sen är det uppehåll i 3 veckor sen samma igen..


Helt bortkastat är det ju inte. Men du kommer få resultat långt sämre än om du tränar regelbundet.

Tabbe
2006-10-14, 17:01
Allt ar battre an inget

rhotkiw
2006-10-14, 17:49
Okej.. skulle aldrig gå att få in mig i nåt slags mönster.. Jag är så oregelbunden som man kan bli..

Otto GROV
2006-10-14, 17:59
bättre att köra ett hårt helkroppspass i veckan, än att köra 5stenhårda pass ena veckan för att sedan vila 3veckor

L-Sami
2006-10-14, 18:00
Om du satsar på att bli tennisproffs så är det nog bättre att träna 3 gånger i veckan regelbundet. Om inte, så kan du väl göra vad du känner för.

rhotkiw
2006-10-14, 18:04
Okej.. Tennisproffs lär jag ju inte bli i vilket fall så :P

Deceiver85
2006-10-14, 18:05
Oregelbunden träning är bättre än ingen träning alls, sen är det väl lite olika hur lång tid det tar innan musklerna börjar "säcka ihop", King Grub borde kunna svara på den frågan.

farre
2006-10-14, 23:42
Det säger ju sig självt, ju mer regelbundet du tränar desto bättre är det ju.

pragmatist
2006-10-15, 03:00
Så länge du äter ordentligt så tappar du ganska lite volym på tre veckor, nästan ingenting. Däremot tappar man en del styrka på att göra uppehåll på det sättet (även om man också tar igen det relativt snabbt).

rhotkiw
2006-10-15, 08:22
Då måste jag medge att styrketräning är ingenting för mig.. jag menar.. ta te.x en tennis spelare.. om han gör uppehåll för att han varit skadad el liknande så kan han jobba sig upp det han förlorat på en träning bara.. om en som styrketränar blir skadad får han en jävla massa att jobba upp.. och inte på en träning..jag är nog den typen som vill göra saker då jag själv känner för det.. inte för att jag så att säga " måste ".

obesogen
2006-10-15, 09:22
Då måste jag medge att styrketräning är ingenting för mig.. jag menar.. ta te.x en tennis spelare.. om han gör uppehåll för att han varit skadad el liknande så kan han jobba sig upp det han förlorat på en träning bara.. om en som styrketränar blir skadad får han en jävla massa att jobba upp.. och inte på en träning..jag är nog den typen som vill göra saker då jag själv känner för det.. inte för att jag så att säga " måste ".

Hur drar du den parallellen? En duktig tennisspelare jobbar inte upp det han förlorat på en träning, det tar tid det med. Inrikta dig på den träningsform du vill utvecklas inom, man blir bra på det man tränar.

Sniggel
2006-10-15, 10:05
Hur drar du den parallellen? En duktig tennisspelare jobbar inte upp det han förlorat på en träning, det tar tid det med. Inrikta dig på den träningsform du vill utvecklas inom, man blir bra på det man tränar.
Håller med, Det borde ta lika lång tid för båda egentligen.