handdator

Visa fullständig version : Fett myt?


rhotkiw
2006-10-14, 16:19
Tänkte om någon här kunde slå hål på den här myten för jag tror inte i mina öron att den stämmer iallafalll..

Jo det är så att på min skola så undviker många jag känner typ chokladbollar och liknande och köper godis istället och äter det i mängder.. Dom påstår att om dom äter mycket godis och lite fett så kommer dom inte bli " mulligare / tjocka " eftersom godis är fettsnålt..

Det kan ju inte stämma för 5 öre väl? jag menar bara för man äter fett så betyder det väl inte automatiskt att fettet lägger sig på kroppen? inget fett läggs ju på kroppen utvändigt om det är energibalans väl?
Det är väl inne i kroppen som fettet jobbar? vid organen och så, för att skydda hjärta osv?

Rätta mig..

rhotkiw
2006-10-14, 16:21
För isåfall.. Varför undvika fett, om det är viktigt för kroppen? man lär ju knappast komma upp i rekommenderat fettintag genom att välja lättfil, lättmjölk osv..

Bondlurk
2006-10-14, 16:21
Det stämmer inte nej, du blir lika "fet" av en chokladboll, som motsvarande energimängd godisbitar eller som motsvarande energimängd paprika.

rhotkiw
2006-10-14, 16:23
Tack..Då vet jag :D

Sverker
2006-10-14, 16:38
Kalorier in mot kalorier ut, gäller alltid, även godis.


En koll på SLVs livsmedelstabell gav att Chokladboll Delicatoboll innehöll 495 kalorier. En chokladboll bör rimligen innehålla 350 - 400 kcal vilket motsvarar ca 100 g gelegodis.

Klart lättare att trycka ner kondisbiten än att tugga gelehallon.

rhotkiw
2006-10-14, 16:42
Jag tar då hellre chokladbollen för godis är ju på settovis onyttigare än chokladboll.. Från chokladbollen får man iallafall nån sorts fett och lite lite prottar.. Iaf bättre än säg 87 gram socker och 0 procent fett och proteiner..

Zakath
2006-10-14, 16:55
Tänk dock på att delicatobollarna innehåller en viss del transfetter, därför kanske godis kan vara ett mindre dåligt val.

Sverker
2006-10-14, 17:31
Pest eller cholera:D

skratt
2006-10-14, 19:03
En studie gjord på apor har visat att transfetter sätter sig lättare över buken, än enkelomättade fetter. Lite OT.. men endå:).

tma
2006-10-14, 19:11
En studie gjord på apor har visat att transfetter sätter sig lättare över buken, än enkelomättade fetter. Lite OT.. men endå:).


Om nu transfetter är omättad fett. VARFÖR BYTA NAMN PÅ DET? Ta inte åt dig personligen. Men det är så jävla korkat. Farsan köpte någon sorts kex vars kartong påstod att det innehöll 0% transfetter. Men enl. näringsinnehållet så innehöll det massor av mättat fett. Jag fattar verkligen inte. Kan fixa bild om det behövs

skratt
2006-10-14, 19:15
Men de är ju inte samma sak?

Omättat fett behöver inte vara transfetter. Transfetter är härdade, dvs att de är flytande fett som genom onaturlig tillverkning blivit fast = härdade fetter, transfetter.

Omättat behöver nödvändigtvis inte va dåligt.

rhotkiw
2006-10-14, 19:16
En studie gjord på apor har visat att transfetter sätter sig lättare över buken, än enkelomättade fetter. Lite OT.. men endå:).

Om man ligger överskott väl?

King Grub
2006-10-14, 19:17
Fettinlagring sker konstant, även på underskott.

skratt
2006-10-14, 19:17
Ja, antagligen, om du gör av med mer än du stoppar i dig lägger du ju inte på dig?

rhotkiw
2006-10-14, 19:18
Fettinlagring sker konstant, även på underskott.

Ja men fettförbränning sker ju konstant med och då är det ju samma som kolhydrater och prottar.. energi in vs energi ut.. väl?

King Grub
2006-10-14, 19:19
Ja men fettförbränning sker ju konstant med och då är det ju samma som kolhydrater och prottar.. energi in vs energi ut.. väl?

Men inte jämnt över kroppen. Om en faktor (transfetter i det här fallet) kan påverka regional inlagring vid överskott, varför inte på underskott? Det finns många faktorer som kan påverka att en större del av energin lagras in i bukregionen (främst hos män); hormonella faktorer och status som insulinresistens, t ex.

rhotkiw
2006-10-14, 19:20
Så man kan generellt sett säga att man kan se "tjock ut" av att vräka i sig chips och ändå ligga energibalans?

King Grub
2006-10-14, 19:22
Osannolikt om man är ung och frisk och aktiv. Men du har säkert sett medelålders män som är smala på hela kroppen, men har en rejäl kulmage i alla fall. Den ser liksom "stinn" ut; fettet ligger inne i bukhålan i stället för subkutant.

rhotkiw
2006-10-14, 19:31
Ahh vet .. Det har jag sett .. Det ser lite weird ut.. Har dom kulmage för dom äter för mycket fett till maten och för lite kolhydrater, proteiner eller vad menar du?

rogue
2006-10-14, 19:31
Osannolikt om man är ung och frisk och aktiv. Men du har säkert sett medelålders män som är smala på hela kroppen, men har en rejäl kulmage i alla fall. Den ser liksom "stinn" ut; fettet ligger inne i bukhålan i stället för subkutant.

Är det någon skillnad huruvida fettet ligger innan- eller utanför bukhålan ur fettförbränningssynpunkt?

King Grub
2006-10-14, 19:52
Ahh vet .. Det har jag sett .. Det ser lite weird ut.. Har dom kulmage för dom äter för mycket fett till maten och för lite kolhydrater, proteiner eller vad menar du?

Nej, det är en kombination av en mängd faktorer som ligger bakom, från genetiska till hormonella till en allmänt dålig livsstil med för lite motion och felaktig kost som leder till dyslipidemi och insulinresistens. En sund, aktiv livsstil hela livet är det bästa botemedlet - ett botemedel i förebyggande syfte.

King Grub
2006-10-14, 19:54
Är det någon skillnad huruvida fettet ligger innan- eller utanför bukhålan ur fettförbränningssynpunkt?

Ja, men framförallt är det dramatiskt mycket mer negativt för hälsan med viscerala fettdepåer.

aliquis
2006-10-14, 20:19
En studie gjord på apor har visat att transfetter sätter sig lättare över buken, än enkelomättade fetter. Lite OT.. men endå:).Kan ju bero på att transfetterna är mättade och därför inte oxiderar lika lätt och är "säkrare" att lagra?Om nu transfetter är omättad fett. VARFÖR BYTA NAMN PÅ DET? Ta inte åt dig personligen. Men det är så jävla korkat. Farsan köpte någon sorts kex vars kartong påstod att det innehöll 0% transfetter. Men enl. näringsinnehållet så innehöll det massor av mättat fett. Jag fattar verkligen inte. Kan fixa bild om det behövsDet är inte omättade, de är mättade, de har gjorts mättade.

Och det är väl därför de har ett annat namn, transfetter är inte naturliga fetter, för transfetter finns väl inte i något naturligt livsmedel?

Kexen innehöll väl mättat fett, men inte något fett som har härdats = gjorts om till ett mättat och därför inga transfetter.

Det finns ju mättade fetter i diverse livsmedel naturligt, men transfetterna skaps genom att man värmer upp oljan med vätgas och eventuellt om det var några metallspån också, minns inte. Hur som helst är det någon kemisk/termisk process där oljan hettas upp, fettkedjorna slås sönder och helt nya typer av fett bildas. Fettet blir hårdare men inte hälsosammare...

tma
2006-10-14, 20:23
Kan ju bero på att transfetterna är mättade och därför inte oxiderar lika lätt och är "säkrare" att lagra?Det är inte omättade, de är mättade, de har gjorts mättade.

Och det är väl därför de har ett annat namn, transfetter är inte naturliga fetter, för transfetter finns väl inte i något naturligt livsmedel?

Kexen innehöll väl mättat fett, men inte något fett som har härdats = gjorts om till ett mättat och därför inga transfetter.

Det finns ju mättade fetter i diverse livsmedel naturligt, men transfetterna skaps genom att man värmer upp oljan med vätgas och eventuellt om det var några metallspån också, minns inte. Hur som helst är det någon kemisk/termisk process där oljan hettas upp, fettkedjorna slås sönder och helt nya typer av fett bildas. Fettet blir hårdare men inte hälsosammare...


Klantigt av mig att skriva "omättat" i början när det självklart ska stå "mättat". Tack för svaret iallafall

aliquis
2006-10-14, 20:31
Iofs tycker jag att det låter konstigt med slås sönder o byggs ihop igen, men det är typ så jag har läst om det någonstans.

Annars borde det väl vara så att ett mättat fett bara har enkla bindningar, ett enkelomättat har en dubbelbindning och att ett fleromättat har minst två dubbelbindningar, och att det är så att väteatomerna "fastnar" i de omättade fetterna och därför gör dem mättade?

hasse36
2006-10-14, 20:39
Kan ju bero på att transfetterna är mättade och därför inte oxiderar lika lätt och är "säkrare" att lagra?Det är inte omättade, de är mättade, de har gjorts mättade.

En transfettsyra är inte mättad. Härdningen "misslyckas" och fettsyran blir rak eftersom väteatomerna pekar åt motsatta håll.

http://www.landfood.ubc.ca/courses/fnh/301/lipid/trans_fa.gif

rogue
2006-10-14, 20:47
Ja, men framförallt är det dramatiskt mycket mer negativt för hälsan med viscerala fettdepåer.

Jag hänger inte riktigt med här.

Är det så här:

Viscerala fettdepåer = fett innanför bukhålan

Subkutanta fettdepåer = fett utanför bukhålan (utanför muskulatur?)

:Virro

Tolkia
2006-10-14, 21:50
Jag hänger inte riktigt med här.

Är det så här:

Viscerala fettdepåer = fett innanför bukhålan

Subkutanta fettdepåer = fett utanför bukhålan (utanför muskulatur?)

:Virro
Visceralt fett: Fett som ligger rint inälvorna (viscera), d.v.s. i bukhålan.
Subkutant fett: Underhudsfett (subcutis = underhuden)

aliquis
2006-10-14, 22:14
En transfettsyra är inte mättad. Härdningen "misslyckas" och fettsyran blir rak eftersom väteatomerna pekar åt motsatta håll.

http://www.landfood.ubc.ca/courses/fnh/301/lipid/trans_fa.gifOk, så man tar en enkelomättad fettsyra och försöker härda den, eventuellt blir den härdad och vanligt mättat fett men om man har otur går det fel och man får en transfettsyra istället? Som är helt onaturlig och inget av något?

pragmatist
2006-10-14, 22:15
Det finns naturliga transfetter i mejeriprodukter, de bildas i magen på kossor.

hasse36
2006-10-14, 23:14
Som är helt onaturlig och inget av något?
Pragmatist har rätt.

Men jag har uppfattat det som att det stora problemet är när det står "delvis härdat vegetabiliskt fett" eller "hydrogenated vegetable fat" i innehållsförteckningen.

Trist att många vegetarianer och hälsomedvetna människor blir blåsta.

"Va bra, det här är kan jag äta."

Känner du igen dig?

Sverker
2006-10-15, 06:37
En transfettsyra är inte mättad. Härdningen "misslyckas" och fettsyran blir rak eftersom väteatomerna pekar åt motsatta håll.

http://www.landfood.ubc.ca/courses/fnh/301/lipid/trans_fa.gif


Vilken pedadgogisk bild du la upp hasse36:bow:
Här syns det tydligt att en transfettsyra och en mättad fettsyra för den delen också är helt raka.
En fettsyran kan bara rotera kring sin axel vid "C " till höger i bilden.
Mättade och transfettsyror ligger som tändstickor i en ask och packar sig snabbt till hårda kristaller.

Den omättade oljesyran tar större plats i rymden och den är svårare att packa in i ett kristallgitter.
Tänker själva vad som händer med en fleromätad fettsyra. Den nästan viker sig på mitten.

Lizard
2006-10-15, 10:14
Och idag står det om ett närliggande ämne i DN: *klickisen* (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=580689&previousRenderType=6)

Zakath
2006-10-15, 11:00
Vilken pedadgogisk bild du la upp hasse36:bow:
Här syns det tydligt att en transfettsyra och en mättad fettsyra för den delen också är helt raka.
En fettsyran kan bara rotera kring sin axel vid "C " till höger i bilden.
Mättade och transfettsyror ligger som tändstickor i en ask och packar sig snabbt till hårda kristaller.

Den omättade oljesyran tar större plats i rymden och den är svårare att packa in i ett kristallgitter.
Tänker själva vad som händer med en fleromätad fettsyra. Den nästan viker sig på mitten.

Hur kan de packa sig till hårda kristaller? Eller är det någon typ av flytande kristall du menar?

Tolkia
2006-10-15, 11:17
Hur kan de packa sig till hårda kristaller? Eller är det någon typ av flytande kristall du menar?
De ligger tätt bredvid varandra, vilket ger starka bidningar mellan molekylerna. Egentligen är inte den här typen av bindning så jättestark, men eftersom kontaktytan blir så stor när två raka kedjor ligger bredvid varandra jämfört med när två krokiga gör det, så blir det massor med små "svaga" bidning ar som tillsammans blir starka. Ang. konsistensen - jämför kokosfett (mättat) och rapsolja (i stor utsträckning omättad).

Zakath
2006-10-15, 12:18
De ligger tätt bredvid varandra, vilket ger starka bidningar mellan molekylerna. Egentligen är inte den här typen av bindning så jättestark, men eftersom kontaktytan blir så stor när två raka kedjor ligger bredvid varandra jämfört med när två krokiga gör det, så blir det massor med små "svaga" bidning ar som tillsammans blir starka. Ang. konsistensen - jämför kokosfett (mättat) och rapsolja (i stor utsträckning omättad).

Tack för svaret.

Men det kan väl ändå inte klassas som kristallstruktur? Då kristaller i allmänhet har väldigt starka bindningar så vitt jag vet, med plana distinkta ytor.

Jag trodde att transfetter hade ungefär samma struktur som smör, ett fast ämne utan en bestämd geometrisk form. Jag är dock inte särskilt påläst i transfettsyrors makrostruktur, men det var just ordet kristall jag hängde upp mig på.

Sverker
2006-10-15, 13:16
De bildar kristaller, punkt:D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B6r

Tänk nu på att vi pratar triglycerider ( eg triacylglycerol ) med ofta olika fettsyror på samma glycerol. Det ger ett komplext mönster och olika kristallliceringskurvor.

Exenpel:
Kakaosmör är ett ganska likformat fett med två mättade fettsyror på kanterna ( position 1 och 3 ) med en omättad oljesyra i mitten ( position 2 ).
Fettsyrorna på kanterna kristallicerar med andra mättade fettsyror medan den omättade fortfarande kan rotera fritt och vägra lägga sig till rätta. Det ger upphov till små kristaller med en snabb avsmältning i munnen.

Zakath
2006-10-15, 13:49
De bildar kristaller, punkt:D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%B6r

Tänk nu på att vi pratar triglycerider ( eg triacylglycerol ) med ofta olika fettsyror på samma glycerol. Det ger ett komplext mönster och olika kristallliceringskurvor.

Exenpel:
Kakaosmör är ett ganska likformat fett med två mättade fettsyror på kanterna ( position 1 och 3 ) med en omättad oljesyra i mitten ( position 2 ).
Fettsyrorna på kanterna kristallicerar med andra mättade fettsyror medan den omättade fortfarande kan rotera fritt och vägra lägga sig till rätta. Det ger upphov till små kristaller med en snabb avsmältning i munnen.

Ah jag tror att jag misstolkade nog min kemibok (Atkins & Jones, Chemical Principles), där stod det: "A crystalline solid in which the atoms, ions, or molecules lie in an orderly array. (...) An amorphous solid is one in which the atoms, ions or molecules lie in a random juble, as in butter, rubber, and glass." mm mm

Jag förstod inte att en amorf struktur också är en form av kristallstruktur.

Tack för svaret :)

rhotkiw
2006-10-15, 14:47
Det är synd att man ej kan välja på nåt sett var fettet ska lägga sig.. haha har fått höra från kompisar att jag ser smalare ut på kroppen än tidigare ( alltså innan ätstörningen ) men pluffsigare i ansiket än innan.. Har fan fått dubbelhaka and shit :S :D