handdator

Visa fullständig version : Datorproblem..


Challenge
2006-10-14, 14:37
Är hemma över helgen och ska försöka ge mig på att fixa föräldrarnas dator.

Fallet är som såhär:
Enlig dom var "alla filer bara borta en dag". Och så ser det ut, det vill säga som om någon har formaterat disken. Men när jag tittade lite närmare så finns alla program som var installerade kvar i program mappen. Men alla dokument, musik, bilder och liknande som fanns i "mina dokument" mappen är försvunna.
Kort sagt, ser ut som att datorn har gjort en återställning av windows?
Alla program finns kvar men inget som låg på skrivbordet eller liknande finns kvar utan det ser ut precis som när man startade datorn för första gången. Det går dock utmärkt att spara på disken nu och datorn verkar fungera precis som innan vilket talar emot att h-disken skulle ha kapsejsat eller nåt?

Jag är säker på att mor och far inte skulle kunna genomföra en sån här återställning, och det är heller inte troligt att man kan göra den utan att märka vad man gör. Så frågan är, kan det vara något hårdvaru fel? Eller vart har egentligen allt som fanns på skrivbordet tagit vägen?

:MrT:

aliquis
2006-10-14, 14:41
Använder fel användare?

Challenge
2006-10-14, 14:43
Använder fel användare?
nej samma situation på alla användare, dock finns alla användare kvar i inloggningsskärmen utan att någon har lagt in dom, men lösenorden har försvunnit.

Scratch89
2006-10-14, 15:24
Låter väldigt mycket som en systemåterställning. Det är inte särskilt svårt att slå på dem, det är ju lika lätt som att ändra upplösningen på skärmen.

dynamo
2006-10-14, 15:32
Låter som att användarprofilerna kan ha blivit korrupta på något sätt och att den skapat nya automatiskt.

Logga in med användare som har administratörsbehörighet och kolla sedan i C:\documents and settings\ (eller på vilken partition Windows är installerat)

Där ska det ligga en profil för varje användare. Det som kan ha hänt är att det nu ligger två profiler för varje användare. En som heter precis som användarnamnet och en som heter användarnamn.datornamn.

EDIT: Om det gör det kan alltså informationen ligga kvar i den ursprunliga (den utan datornamnet troligtvis).

Challenge
2006-10-14, 15:51
Låter som att användarprofilerna kan ha blivit korrupta på något sätt och att den skapat nya automatiskt.

Logga in med användare som har administratörsbehörighet och kolla sedan i C:\documents and settings\ (eller på vilken partition Windows är installerat)

Där ska det ligga en profil för varje användare. Det som kan ha hänt är att det nu ligger två profiler för varje användare. En som heter precis som användarnamnet och en som heter användarnamn.datornamn.

EDIT: Om det gör det kan alltså informationen ligga kvar i den ursprunliga (den utan datornamnet troligtvis).

Stämmer! det ligger precis som du säger dubbla profiler där. Och tittar man i de gamla hittar man det som fanns där innan :thumbup: Men nu har jag då ett nytt problem, jag kan inte komma åt de filer som ligger i min mapp eftersom min användare var lösenordsskyddad. När jag trycker på min mapp får jag åtkomst nekad. Finns det något sätt som jag kan skriva in lösenordet här och komma åt mappen? Eller går det att logga in på den gamla användaren på något sätt?

Tack för hjälpen så långt.

j_p
2006-10-14, 15:55
Du behöver nog logga in med administratörsrättigheter för att komma åt dokumenten i de gamla profilerna.
Det skapas ett administratörskonto när Windows installeras. Har du inte koll på vilket lösen som angavs för det kan det bli värre.

Challenge
2006-10-14, 15:59
Du behöver nog logga in med administratörsrättigheter för att komma åt dokumenten i de gamla profilerna.
Det skapas ett administratörskonto när Windows installeras. Har du inte koll på vilket lösen som angavs för det kan det bli värre.

Jo men jag har adminrättigheter kan titta i alla mappar som inte har lösenordsskyddat. Men man kan väl ändå inte se filerna som finns i en mapp med lösenord utan att logga in på den profilen med lösenordet, ovasett admin eller inte?

j_p
2006-10-14, 16:13
Jo men jag har adminrättigheter kan titta i alla mappar som inte har lösenordsskyddat. Men man kan väl ändå inte se filerna som finns i en mapp med lösenord utan att logga in på den profilen med lösenordet, ovasett admin eller inte?
Vet inte hur rättigheterna ser ut på dokument-mappen faktiskt.
Men som administratör ska du kunna ställa om rättigheterna. Välj egenskaper för de kataloger du vill komma åt och ändra rättigheterna så att ditt nya konto kan läsa allt. Borde fungera.

dynamo
2006-10-14, 16:50
Vet inte hur rättigheterna ser ut på dokument-mappen faktiskt.
Men som administratör ska du kunna ställa om rättigheterna. Välj egenskaper för de kataloger du vill komma åt och ändra rättigheterna så att ditt nya konto kan läsa allt. Borde fungera.

Detta tror jag också på. Se till att användarnamnet du vill komma åt mappen med blir inlagt rekursivt på \documents and settings\username med Full Control.

Om det tidigare valts att kryptera datan som ligger i mappen tror jag inte du har nån nytta av att komma åt mappen, men det är ju inget som de flesta har påslaget.

Challenge
2006-10-14, 17:10
Detta tror jag också på. Se till att användarnamnet du vill komma åt mappen med blir inlagt rekursivt på \documents and settings\username med Full Control.

Om det tidigare valts att kryptera datan som ligger i mappen tror jag inte du har nån nytta av att komma åt mappen, men det är ju inget som de flesta har påslaget.

Humm okej, vad menas med rekursivt?
Tittar man på den mappen jag villkomma åt i documents and settings så visar den att innehållet är 0 kb. Så jag antar att jag har krypterat innehållet eller?
Edit: Eller jag är ganska säker på att jag har den krypterad..

dynamo
2006-10-14, 17:54
Humm okej, vad menas med rekursivt?
Tittar man på den mappen jag villkomma åt i documents and settings så visar den att innehållet är 0 kb. Så jag antar att jag har krypterat innehållet eller?
Edit: Eller jag är ganska säker på att jag har den krypterad..

Njae, det tror jag då inte att det behöver innebära. Har du inte rättigheter att komma in i mappen tror jag inte att du får info om hur stort utrymme mappen tar upp.

För att kryptera filer så måste gå in i egenskaperna för mappen, klicka på knappen Avancerat.. och där bocka för "Encrypt contents to secure data" (vad det nu heter på svenska).

Eftersom jag inte är helt säker på att du förstått vad vi menar, klistrar jag in en länk till en artikel som beskriver steg-för-steg:
http://support.microsoft.com/kb/810881/sv

Hoppas det går bra!

EDIT: Med rekursivt menas mappen du ändrar på samt alla mappar och filer som ligger under den. Möjligt att den gör så automatiskt. Har inte behövt tjafsa så mycket med behörigheter i Windows XP, så vet inte med säkerhet. Följ artikeln där så blir det nog bra.

Challenge
2006-10-14, 18:50
Eftersom jag inte är helt säker på att du förstått vad vi menar, klistrar jag in en länk till en artikel som beskriver steg-för-steg:
http://support.microsoft.com/kb/810881/sv

Hoppas det går bra!

Nej jag fattar nog inte riktigt *slap*

1. Så här stänger du av förenklad fildelning:
a. Klicka på Start och sedan på Den här datorn.
b. Klicka på Mappalternativ på Verktyg-menyn och sedan på fliken Visning.
c. Avmarkera Använd förenklad fildelning (rekommenderas) under Avancerade inställningar och klicka på OK.

Det kör dessutom ihop sig på c steget. Jag hittar inget som varken heter använd föenklad fildelning eller avancerade inställningar?

dynamo
2006-10-14, 18:58
Nej jag fattar nog inte riktigt *slap*

1. Så här stänger du av förenklad fildelning:
a. Klicka på Start och sedan på Den här datorn.
b. Klicka på Mappalternativ på Verktyg-menyn och sedan på fliken Visning.
c. Avmarkera Använd förenklad fildelning (rekommenderas) under Avancerade inställningar och klicka på OK.

Det kör dessutom ihop sig på c steget. Jag hittar inget som varken heter använd föenklad fildelning eller avancerade inställningar?

Rutan med alla alternativ du kan bocka för heter "Avancerade inställningar", rulla ner i den listan med hjälp av rullningslisten till höger i fönstret. I engelska versionen ligger alternativet du söker längst ner i den listan. Det står i alfabetisk ordning i den engelska versionen. Antingen står det i bokstavsordning även i den svenska versionen, eller så ligger alternativet längst ner i listan för dig också.

Hittar du fortfarande inte vore det bra om du meddelade vilket operativsystem du använder.

Challenge
2006-10-14, 19:01
Längst ner i listan finns öppna mappfönster i separat process. Hittar inget om förenklad fildelning i denna listan...
Windows XP home

dynamo
2006-10-14, 19:12
Längst ner i listan finns öppna mappfönster i separat process. Hittar inget om förenklad fildelning i denna listan...
Windows XP home

Ahh ok. Då går det inte att slå av simple file sharing där, så vitt jag vet.

Det som troligtvis gjorts är att användaren valt "Gör den här mappen privat".

Då har användaren (den gamla profilen för användaren, som inte laddas nu) och systemet full behörighet, ingen behörighet är satt för administratör. Eftersom du inte kommer åt att ställa om det med hjälp av mer avancerade alternativ (som finns i xp pro), så finns det nog inget regelrätt sätt att enkelt komma runt det. Jag lägger ner lite mer tid på att söka info, men garanterar inget.

Challenge
2006-10-14, 19:15
Ahh ok. Då går det inte att slå av simple file sharing där, så vitt jag vet.

Det som troligtvis gjorts är att användaren valt "Gör den här mappen privat".

Då har användaren (den gamla profilen för användaren, som inte laddas nu) och systemet full behörighet, ingen behörighet är satt för administratör. Eftersom du inte kommer åt att ställa om det med hjälp av mer avancerade alternativ (som finns i xp pro), så finns det nog inget regelrätt sätt att enkelt komma runt det. Jag lägger ner lite mer tid på att söka info, men garanterar inget.

Okej ja så hette nog alternativet som jag tryckte i för länge sen ja. Schysst att du lägger ner tid på det, det uppskattas :)
Det finns inget sätt som man kan få windows att ladda de gamla profilerna när datorn startas? i så fall kan jag ju enkelt bara skriva i lösenordet..

dynamo
2006-10-14, 19:20
Okej ja så hette nog alternativet som jag tryckte i för länge sen ja. Schysst att du lägger ner tid på det, det uppskattas :)
Det finns inget sätt som man kan få windows att ladda de gamla profilerna när datorn startas? i så fall kan jag ju enkelt bara skriva i lösenordet..

Just det. Du måste vara inloggad med ett administratörskonto via Felsäkert läge för att kunna dona med det där i Home edition.


http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

dynamo
2006-10-14, 19:23
Ifall nån hann se mitt förra meddelande (som nu är borttaget), skit i det. Microsoft använde fel terminologi i sin översättning.

Edit: för den intresserade använde de termen "felsäkert läge" i en artikel som handlade om hur man gör en "clean boot" (http://support.microsoft.com/kb/310353/sv). Alltså inget som trådskaparen ska försöka följa.

Challenge
2006-10-14, 20:42
Stort tack, jag lyckades ta kontroll över den tjuriga mappen :thumbup: Borde anställa dig som personlig datatekniker!
Tack ska du ha

/Martin

dynamo
2006-10-14, 20:47
Stort tack, jag lyckades ta kontroll över den tjuriga mappen :thumbup: Borde anställa dig som personlig datatekniker!
Tack ska du ha

/Martin

Skönt att det löste sig. Jag är rätt dyr som anställd, är nog bättre nöja sig med gratis-alternativet då. :)

Varsågod och tack för återkopplingen!