handdator

Visa fullständig version : Spricka i revbenet, träning?


mvda
2006-10-14, 11:26
Har antagligen fått en spricka i revbenet. Spelade fotboll och fick en armbåge rätt hårt mot revbenet. Gjorde lite ont men jag tänkte inte så mycket mer på det. Sen när jag satt hemma och bara skulle sträcka på armarna rakt upp så sträckte det till rätt ordentligt, lät ungefär som att något slets loss från benet. Detta hände för 2-3 veckor sedan och det känns fortfarande en del när jag sträcker ut armen.

Min fråga är först och främst om jag borde gå och kolla upp det. Vet ju att dom inte gör något åt en spricka i revbenet mer än säger till en att vila 4-5 veckor och det känns lite onödigt att betala massa pengar för det, men kan det vara något annat? Gör som sagt inte speciellt mycket ont och känns ingenting när jag bara sitter/står helt vanligt.

Min andra fråga är om jag nu efter 2-3 veckor vågar köra något mer annat än ben. Lite bicepscurl och pushdowns med mycket lätta vikter/högreps kanske inte är någon fara?

Tacksam för svar.

Guddi
2006-10-14, 11:33
Finns ingen orsak att hålla tillbaka på övningar som inte provocerar skadad. Gör det inte ont så kör på.

mvda
2006-10-14, 11:45
Om jag inte har fel, pratade men en sjukgymnast, så provocerar all överkroppsträning mer eller mindre en revbensskada. Dock vet jag inte om detta gäller "mycket lätt" träning och om detta bara är något som sjukgymnaster säger för att vara på den säkra sidan. Förstår ju att det kanske inte är så smart att köra ett hårt bröstpass.

sammy1
2006-10-14, 12:08
Är du skadad så ta det lugnt, annars kommer du bara skada sig ännu mer. Bit I det sura äpplet och vila några veckor till det är läkt! Sen kör hårt igen :thumbup:

Ryska_raketen
2006-10-14, 12:10
träna.