handdator

Visa fullständig version : Chiliplantor


JJ
2006-10-13, 18:50
Min älskade chili gav mig hur mycket frukter som helst, ska man göra något med den för att den ska överleva till nästa år?

JJ
2006-10-13, 18:54
Men svara då.

Löjtnant Blank
2006-10-13, 18:57
Bump!

sunkan
2006-10-13, 19:06
http://www.partiplantskolan.se/chili.htm

JJ
2006-10-13, 19:07
http://www.partiplantskolan.se/chili.htm

Bra sunkan, du har räddat min planta. Nu ska det klippas.

sunkan
2006-10-13, 19:13
Bra sunkan, du har räddat min planta. Nu ska det klippas.
ja klipp på nu men jobba sedan på dina googlekunskaper:D

JJ
2006-10-13, 19:31
ja klipp på nu men jobba sedan på dina googlekunskaper:D
Vem behöver Google med vänner som dig. Jag hittade den i tvättstugen. Jävla sambo.

MacLeod
2006-10-15, 00:27
Jag hade oxå en sån, rätt kul växt. Men sen fick jag höra att man inte skulle äta frukterna för att dom tydligen är så förbannat jävla besprutade, bara för att hålla så bra som dom gör.

PowPow
2006-10-15, 00:34
Jag hade oxå en sån, rätt kul växt. Men sen fick jag höra att man inte skulle äta frukterna för att dom tydligen är så förbannat jävla besprutade, bara för att hålla så bra som dom gör.

Men.. frukterna du själv odlar är väl inte mer besprutade än du själv har besprutat dem? Eller missar jag något?

Prinsessa
2006-10-15, 00:44
Ååå jag älskar chilliplantor, hade massor, men tydligen är det otur att ha såna hemma, en stark/besk planta "beskar" till förhållanderna i en familj, skrämmer bort hemfriden(<kan man säga så? litte snurring nu mitt i natten).

En dag när jag kom hem hade mami kastat mina stackars plantor, jag grät floder i flera dagar :'( buuuhuuuuuu.. Skämt åsido, blev fly förbannad och skrek på henne, sen köpte jag nya plantor :)

Guess what? Även dom hamnade på soptippen, min mami är inte snäll!

Mantus
2006-10-15, 01:07
Ååå jag älskar chilliplantor, hade massor, men tydligen är det otur att ha såna hemma, en stark/besk planta "beskar" till förhållanderna i en familj, skrämmer bort hemfriden(<kan man säga så? litte snurring nu mitt i natten).

En dag när jag kom hem hade mami kastat mina stackars plantor, jag grät floder i flera dagar :'( buuuhuuuuuu.. Skämt åsido, blev fly förbannad och skrek på henne, sen köpte jag nya plantor :)

Guess what? Även dom hamnade på soptippen, min mami är inte snäll!


Flytta?

Prinsessa
2006-10-15, 01:09
Flytta?

Näää, kurdiska mammor är bra på andra sätt ;)
Jag trivs bra hos mami för det mesta, är inte redo att lämna boet än..

Prinsessa
2006-10-15, 01:11
rättelse *förhållandena:em:

aliquis
2006-10-15, 01:37
Men.. frukterna du själv odlar är väl inte mer besprutade än du själv har besprutat dem? Eller missar jag något?Lär ju bara vara de som sitter på när man köper den som innehåller några större mängder besprutningsmedel om inte annat.

PowPow
2006-10-15, 01:45
Lär ju bara vara de som sitter på när man köper den som innehåller några större mängder besprutningsmedel om inte annat.

Ja, det är klart.. men kan man inte odla från frö då?

Zakath
2006-10-15, 01:51
Ja, det är klart.. men kan man inte odla från frö då?

Det går utmärkt! Jag har 8 olika plantor odlade från frön, och alla bär frukt :D Jag har dock inte en aning om vad jag ska göra med all frukt då jag främst har odlat habanero som är extremt stark, 1 frukt är ungefär lagom till 5 liter gryta. Och jag har bra mycket mer än en frukt!

JJ
2006-10-15, 08:55
Jag odlade Apache, riktigt goda. Nu har jag väl en 50-70 torkade frukter.

Bao-Bao
2006-10-15, 09:28
Ni chiliodlare måste testa chilisorten "Hot Lemon" nästa år om ni inte gjort det tidigare. Så otroligt god smak och framförallt doft.

hatework
2006-10-15, 10:08
då är min fråga! var kan man köpa sånna här växter?

Cilia
2006-10-15, 10:19
då är min fråga! var kan man köpa sånna här växter?
man kan så dom från frö.
köp en fröpåse i affären.
men det är inte riktigt säsong att så just nu

machine gun
2006-10-15, 10:20
då är min fråga! var kan man köpa sånna här växter?

Testa en plantskola. Frön finns hos varenda blomsteraffär och även ibland i mataffärer tom :)

Vi har odlat upp tre sorter i år - Habanero, Lombardo och emn.. "vanlig chilipeppar" :D Lombardo blev inge stark alls, kan ätas som paprika, men habaneron går man ju omvägar kring ;) Har aldrig haft såhär mkt chili, vetefan va man ska göra av all frukt. Har lagt några på tork i experimentiellt syfte :thumbup:

hatework
2006-10-15, 10:24
då får jag köpa mig lite frön och odla nästa sesong :D

Zakath
2006-10-15, 10:54
Ni chiliodlare måste testa chilisorten "Hot Lemon" nästa år om ni inte gjort det tidigare. Så otroligt god smak och framförallt doft.

Sa du inte att den hette Lemon drop tidigare? Jag har letat efter sorten, men den har varit slutsåld överallt :(

DavidN
2006-10-15, 10:58
Vi borde samla lite bra länkar för beställning av olika hybrider (jag älskar också chili :D).

Tyvärr fick jag en stor attack med ohyra i år som slut ut mina chiliplantor totalt :( :(

Nästa år jävlar i det.

DavidN
2006-10-15, 11:31
http://www.froer.nu/product-search.asp?PageNo=4&q=Capsicum&flowers=true&vegetables=true&accessories=true

:D :D

Trance
2006-10-15, 11:31
De skall odlas över sommaren antar jag, funkar inte nu i vinterns mörker?

DavidN
2006-10-15, 11:50
från mars och fram

z_bumbi
2006-10-15, 11:52
De skall odlas över sommaren antar jag, funkar inte nu i vinterns mörker?

Med rätt belysning är det nog inte omöjligt att få dem att trivas även på vintern.

Trance
2006-10-15, 12:18
Med rätt belysning är det nog inte omöjligt att få dem att trivas även på vintern.

Med rätt belysning menas? Starka lampor eller speciella lampor? Skall nog googla, chili i köksfönstret vore rätt snyggt och det är ju rätt gott också. Jag är dessutom otålig och vill ha nunununu.

Hur som helst, vilka sorter rekommenderar ni? Ej för starka, jag är säker i min manlighet och vill kunna finhacka en och ha en sallad t.ex. De stört starka går ju inte att ha till något praktiskt. De måste även vara tåliga för jag är inte överdrivet duktig på växter.

Rekommendera gärna andra saker man kan odla i köksfönstret.

Zakath
2006-10-15, 12:21
Problemet med att odla dem sent på året är att de blir så väldigt långa och rangliga, de behöver verkligen mycket ljus!

Men plantorna ska gå bra att övervintra, mina har precis börjat med årets tredje blomning :D

Bao-Bao
2006-10-15, 12:41
Sa du inte att den hette Lemon drop tidigare? Jag har letat efter sorten, men den har varit slutsåld överallt :(

Sant men nu säljs den också som Hot Lemon, enligt brorsan. Hur som helst, fruktansvärt god. Frön finns på ortagarden.com sist jag kollade. Hoppas dom inte är slutsålda, annars kan du pm:a mig så kan jag skicka några åt dig.

Bao-Bao
2006-10-15, 12:45
När jag hade chilisar inomhus fick dom bladlöss, ingen höjdare men jag kanske hade otur då.

Får man mycket frukt kan man ju både frysa dom och torka. Visserligen kan dom bli lite mosiga men ska dom ändå finhackas och vara i gryta eller liknande så gör det ju inget.

DavidN
2006-10-15, 13:12
När jag hade chilisar inomhus fick dom bladlöss, ingen höjdare men jag kanske hade otur då.

Får man mycket frukt kan man ju både frysa dom och torka. Visserligen kan dom bli lite mosiga men ska dom ändå finhackas och vara i gryta eller liknande så gör det ju inget.

spreya/pensla/duscha i en svag grönsåpeblandning.

Fatalist
2006-10-15, 13:25
Med rätt belysning menas? Starka lampor eller speciella lampor? Skall nog googla, chili i köksfönstret vore rätt snyggt och det är ju rätt gott också. Jag är dessutom otålig och vill ha nunununu.

Hur som helst, vilka sorter rekommenderar ni? Ej för starka, jag är säker i min manlighet och vill kunna finhacka en och ha en sallad t.ex. De stört starka går ju inte att ha till något praktiskt. De måste även vara tåliga för jag är inte överdrivet duktig på växter.

Rekommendera gärna andra saker man kan odla i köksfönstret.

Du om någon borde väl ha rätt sorts lampor att odla växter med på vintern. :D