handdator

Visa fullständig version : databilden till tv:n


nirre
2006-10-13, 17:23
har tv-out grafikkort. har precis köpt en sladd (s-video tror jag den hette) som för över bilden. Grejjen är det att det blir svartvitt bild, hur ändrar man så då blir färgbild som på datorn????

Löjtnant Blank
2006-10-13, 17:26
http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=black%2Fwhite+tv+s-video&btnG=S%C3%B6k&meta=

MasterChief
2006-10-13, 17:26
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57905&highlight=svartvit+datorn

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=46118&highlight=svartvit+datorn

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=79094&highlight=svartvit+datorn

bengdoktor
2006-10-13, 18:05
Något off:

Om det går vågor på tv:n när man kollar på databilden, vad kan man då göra åt det? Vågorna är som ljusfält som driver från vänster till höger på tv:n. :confused:

nirre
2006-10-13, 19:22
får ändå det inte att funka, har ati radeon 9..nånting tror det är 9700

nirre
2006-10-17, 19:19
har fixat färg nu, köpte en slags omvandlare, där man satt i s-video kontakten som sedan på andra sidan var en rca kontakt. omvandlade s-video signalen till komposit signal. Nu funkar det kanon men bara det här att skrivbordet på tv stämmer inte riktigt med den på datorn. skalan alltså.

sleep is the enemy
2006-10-17, 19:26
har fixat färg nu, köpte en slags omvandlare, där man satt i s-video kontakten som sedan på andra sidan var en rca kontakt. omvandlade s-video signalen till komposit signal. Nu funkar det kanon men bara det här att skrivbordet på tv stämmer inte riktigt med den på datorn. skalan alltså.

du får ändra bildens skärmupplösning. ja har en 28 tums tv ja visar bilden på, å då får ja ändra till 1024x768. testa tills du får me hela skrivbordet på tvn. va de de du mena?

nirre
2006-10-17, 19:35
du får ändra bildens skärmupplösning. ja har en 28 tums tv ja visar bilden på, å då får ja ändra till 1024x768. testa tills du får me hela skrivbordet på tvn. va de de du mena?

aa de funka. bara att det är nu svart remsa på den nedre delen av dataskärmen, men den syns inte på tvn. Då måste man ändra skärmupplösningen varje gång då man ska se på tv?

sleep is the enemy
2006-10-17, 21:55
aa de funka. bara att det är nu svart remsa på den nedre delen av dataskärmen, men den syns inte på tvn. Då måste man ändra skärmupplösningen varje gång då man ska se på tv?

förstår inte riktigt vad du menar med svart remsa. men ja man måste ändra upplösning varje gång man ska kolla genom tvn. vad jag vet iaf. om du kommer på nåt sätt för å slippa de får du gärna berätta...

nirre
2006-10-17, 22:01
förstår inte riktigt vad du menar med svart remsa. men ja man måste ändra upplösning varje gång man ska kolla genom tvn. vad jag vet iaf. om du kommer på nåt sätt för å slippa de får du gärna berätta...

alltså det är som man ser på en film på tv. och det är svart ovan och nedanför bilden. så är det på min data. smalare bild kan man säga.

Drfg
2006-10-17, 22:25
alltså det är som man ser på en film på tv. och det är svart ovan och nedanför bilden. så är det på min data. smalare bild kan man säga.

stretcha bilden med knapparna på skärmen

Solros
2006-10-17, 23:34
Något off:

Om det går vågor på tv:n när man kollar på databilden, vad kan man då göra åt det? Vågorna är som ljusfält som driver från vänster till höger på tv:n. :confused:

Kan vara antennsladden som stör, testa dra ur den ur teven!

nirre
2006-10-18, 16:11
stretcha bilden med knapparna på skärmen

funkar inte

MaW
2006-10-24, 21:56
Jag har just själv fått igång färgen på Tv:n... har en s-video sladd och en Scartadapter... bara det, jag tycker detaljer inte sys så bra.. jag ser knappt att det står den här datorn osv,, bilden är väldigt dålig... någon som vet varför??

hasse36
2006-10-24, 22:28
Jag har just själv fått igång färgen på Tv:n... har en s-video sladd och en Scartadapter... bara det, jag tycker detaljer inte sys så bra.. jag ser knappt att det står den här datorn osv,, bilden är väldigt dålig... någon som vet varför??TV:n (PAL-systemet) har en vertikal upplösning på 576 punkter medan ditt grafikkort är inställt på något helt annat. Kanske 768 (om du kör 1024x768). Förutom att upplösningen inte stämmer, måste man göra bilden lite suddig för att det inte skall flimra.

När man spelar upp en DVD i PAL-format på datorn och skickar den till TV:n brukar det bli riktigt bra.

En XviD-film från datorn till TV:n blir aldrig riktigt bra. Däremot är det många som säger att det blir bra - men det är en annan sak.

MaW
2006-10-24, 23:08
TV:n (PAL-systemet) har en vertikal upplösning på 576 punkter medan ditt grafikkort är inställt på något helt annat. Kanske 768 (om du kör 1024x768). Förutom att upplösningen inte stämmer, måste man göra bilden lite suddig för att det inte skall flimra.

När man spelar upp en DVD i PAL-format på datorn och skickar den till TV:n brukar det bli riktigt bra.

En XviD-film från datorn till TV:n blir aldrig riktigt bra. Däremot är det många som säger att det blir bra - men det är en annan sak.


Det kan inte vara taskig kvalité på s-videon då? för på min förra dator med med betyyyyrligt sämre grafikkort, körde jag via kompisitkabel och scartadapter och bilden var lätt 10 ggr bättre...