handdator

Visa fullständig version : Hur länge kokar man korv?


Nina L
2006-10-13, 16:06
Det står inte på förpackningen och jag hittar inte min hemkunskapsbok.

Angel
2006-10-13, 16:09
korv e en djävulens skapelse...fyy ninish

Destra
2006-10-13, 16:10
Korven är ju varm när vattnet kokar, fas du kanskeinte menar korv med bröd.

Archos
2006-10-13, 16:11
Den ska bara sjudas lätt/kokas upp annars spricker den. För extra smak tillsätt klyftad lök, ett par lagerblad och några pepparkorn.

Mental
2006-10-13, 16:13
Beror ju på korv juh! Vanlig varmkorv, farlukorv osv är ju tillagad i butik, medans viss fläskkorv osv inte är det utan skall tillagas rätt länge.
Vanlig korv som skall avnjutas i korvbröd ska inte kokas alls, den skall bara värmas i vatten till ättemperatur.

Nina L
2006-10-13, 16:14
Det är lättkorv av märket "må bra". Korv är gott. Jag undrar hur länge den skall kokas. Jag skall ha den med pasta och ketchup. (barnmat ftw)

Baha
2006-10-13, 16:26
värm den bara, korv skall ofta inte kokas utan bara ligga i icke-kokande varmt vatten

Nina L
2006-10-13, 16:53
värm den bara, korv skall ofta inte kokas utan bara ligga i icke-kokande varmt vattenDet kan inte stämma... Då blir den ju rå, och smakar rått. *spy* :confused: Jag brukar koka i 10 minuter, fast jag har ingen aning om hur det borde vara.

Trance
2006-10-13, 17:01
Lägg i korven i en gryta med vatten, släng i salt och annat skit du vill ha. Sätt på maxvärme och precis när du börjar misstänka, fan nu kokar det snart.(typ ser småbubblor) drar man ner till lägsta eller näst lägsta. Sedan kan det ligga i så länge du har lust.

Nina L
2006-10-13, 17:04
Lägg i korven i en gryta med vatten, släng i salt och annat skit du vill ha. Sätt på maxvärme och precis när du börjar misstänka, fan nu kokar det snart.(typ ser småbubblor) drar man ner till lägsta eller näst lägsta. Sedan kan det ligga i så länge du har lust.Tack Trance... men hur länge? Man vill att den skall bli kokt och inte vara rå. Rå korv är läskigt. 10 minuter är kanske bra ändå.

Trance
2006-10-13, 17:06
Korven är inte "rå", så det är väl hur mycket smak du vill att den skall ta från sakerna du kokar den med vad jag vet. 10 brukar nog räcka bra ja.

aitamaa
2006-10-13, 17:08
Koooorrrvvvv!!!!!!!!!!!!

tossefar
2006-10-13, 17:12
MmmmMMm malt djur i tarm, sweet!

MasterChief
2006-10-13, 17:14
Jag trodde inte det fanns en enda vuxen i Sverige som inte kunde koka korv. Haha! :D

Bärs
2006-10-13, 17:24
Lägg i korven i en gryta med vatten, släng i salt och annat skit du vill ha. Sätt på maxvärme och precis när du börjar misstänka, fan nu kokar det snart.(typ ser småbubblor) drar man ner till lägsta eller näst lägsta. Sedan kan det ligga i så länge du har lust.

+1

mistermr
2006-10-13, 17:33
korv e en djävulens skapelse...fyy ninish

+1

Johan86
2006-10-13, 20:25
Det är lättkorv av märket "må bra". Korv är gott. Jag undrar hur länge den skall kokas. Jag skall ha den med pasta och ketchup. (barnmat ftw)

Å lättkorv så trevligt. Hur är näringsinnehållet i den?

edvin
2006-10-13, 20:35
Optimala sättet att "koka" korv är att först koka upp vatten. När detta kokar drar man bort kastrullen från plattan och hystar i korven. Sedan kan den simma runt där under lock ett tag. Den ska definitivt flyta på ytan innan man hugger in. Minimal risk att den spricker plus att den inte blir rå eller urvattnad av massa lång kok.

Kolla på första bästa korvgubbe på stan, inte kokar dom korven heller. Den ska ju värmas, det heter ju varmkorv och inte kokkorv.

Yes
2006-10-13, 21:43
Den ska bara sjudas lätt/kokas upp annars spricker den.
Sådana däringa långa varmkorvar tycker jag är godast när de har spruckit lite. Då blir det ju också en optimal fåra att ha ketchup och senap i.

mathor
2006-10-13, 22:08
Jag tänkte håna dig för att du inte kunde värma korv i vatten, men jag kom på att det är ungefär som att håna Putte från Snickeriet för att han inte kan multiplikationstabellerna.

regus
2006-10-13, 22:49
Sådana däringa långa varmkorvar tycker jag är godast när de har spruckit lite. Då blir det ju också en optimal fåra att ha ketchup och senap i.

+1

spruckna korvar. :eating:

Eller kan man värma varmkorv i micron, funkar bra.

Prinsessa
2006-10-13, 23:44
Ca 10 min låter bra. Man ska ej koka korv så länge, när den blir sådär svullen och får lite annorlunda färg, då är det dags hugga i :)

grabben i skogen
2006-10-13, 23:45
Jag tänkte håna dig för att du inte kunde värma korv i vatten, men jag kom på att det är ungefär som att håna Putte från Snickeriet för att han inte kan multiplikationstabellerna.

håhåhå den där sågningen är i värsta jwzrd-klass.
Men är du säker på att snickerietkillen inte kunde tabellen ändå?

Sverker
2006-10-14, 06:21
MmmmMMm malt djur i tarm, sweet!


Ja. Det är fantastiskt gott att äta kött i tarmskinn. Det blir ett ordentligt "snäpp" när du biter av, mums:eating:

Är det tarmskinn som känns främmande finns ju alltid grillkorv eller vanlig falukorv, den är skinnfri eller rökt i plastskinn. Det mesta korven är kokt i kollagenskinn och får tyvärr inte samma "snäpp".

Nina L
2006-10-14, 08:18
MasterCief & mathor: Jag är nästan utvecklingsstörd, och inte har jag vett att skämmas för det heller. :D

Johan86: Här hittar du näringsinnehållet i Må Gotts lättkorv. (http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=6256&Cat=30&ref=1)

Sverker: Nu blev jag sugen. :P :P

Cilia
2006-10-14, 11:41
Jag kokar inte korv direkt.
Jag kokar upp vattnet med korvarna i sen så stänger jag av värmen helt och låter korvarna ligga kvar i 10 min.

Det ska vara salt, peppakorn och lagerblad i vattnet.

Rellos_87
2006-10-24, 11:07
Jag kokar inte korv direkt.
Jag kokar upp vattnet med korvarna i sen så stänger jag av värmen helt och låter korvarna ligga kvar i 10 min.

Det ska vara salt, peppakorn och lagerblad i vattnet.

Word! Det är så dom ska tas minsann! :thumbup:

Hur i helskotta kan man gilla sprucken korv? Den blir ju alldeles sladdrig och oapptitlig.

Korv i micro?! Sluta våldta korvkonceptet, korvarna rasar! :banned

Kurash
2006-10-24, 11:10
Optimala sättet att "koka" korv är att först koka upp vatten. När detta kokar drar man bort kastrullen från plattan och hystar i korven. Sedan kan den simma runt där under lock ett tag. Den ska definitivt flyta på ytan innan man hugger in. Minimal risk att den spricker plus att den inte blir rå eller urvattnad av massa lång kok.

Kolla på första bästa korvgubbe på stan, inte kokar dom korven heller. Den ska ju värmas, det heter ju varmkorv och inte kokkorv.

Exakt!

LadyG
2006-10-24, 11:38
Optimala sättet att "koka" korv är att först koka upp vatten. När detta kokar drar man bort kastrullen från plattan och hystar i korven. Sedan kan den simma runt där under lock ett tag. Den ska definitivt flyta på ytan innan man hugger in. Minimal risk att den spricker plus att den inte blir rå eller urvattnad av massa lång kok.

Kolla på första bästa korvgubbe på stan, inte kokar dom korven heller. Den ska ju värmas, det heter ju varmkorv och inte kokkorv.

Det låter ju logiskt. Men enbären och lagerbladen kan väl koka med när man kokar upp vattnet, såde hinner fälla ut riktigt mycket smak?

Bamse79
2006-10-24, 12:42
Rå korv? finns det? Trodde bara det fanns kall och varm....;)

Grillad korv på eld (i glöd) är iaf den godaste korven om man nu ska käka korv.... :thumbup: