handdator

Visa fullständig version : ska politiker ha 100% rent mjöl i påsen?


Röda_Lacket
2006-10-13, 10:33
Dom senaste dagarna har det varit mycket prat om den nya regeringer angående svart arbetskraft och diverse andra saker. Idag kan man läsa i aftonbladet att finansminister Anders Borg har erkänt att han har rökt marijuana.

Även arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin erkänner nu att han rökt hasch. Och Maria Borelius har sedan tidigare erkänt att hon anlitat svart arbetskraft

Vart tycker ni gränsen ska dras för att en politiker ska avgå? Räcker det med att skita i att betala tvavgiften? eller att ha testat hasch någon gång ?

Nitrometan
2006-10-13, 10:36
Om det skulle vara så skulle man ju tvingas föda upp politiker i fredade zoner.

Göran Persson tog ju regeringsplanet med sin förra fru (då de fortfarande var gifta) när de skulle på semester till New York. Sånt tycker jag är värre än vad man eventuellt har gjort innan man blev minister.

bubbe
2006-10-13, 10:42
Jag tycker det är viktigt att dom inte förbrukar det förtroende vi har gett dom, eller har saker i garderoben som inte ger förtroende. Dom sitter ju trots allt där dom sitter pga vi litar på att dom agerar för vårat bästa. Sen om det är småsaker som varje människa kan göra av oaktsamhet/slarv det struntar jag i.

Baha
2006-10-13, 10:44
nej det tycker jag inte,dom är ju oxå människor(inte centerpartister), dock skall man som politiker ha vett nog att vara ärlig om man blir påkommen och inte försöka komma med den mest idiotiska förklaringen.

att som i nuläget inte ta itu med problemen tycker jag bara visar på en svag regering(jag röstade blått), vill man ha hårda tag kan man inte dalta i såna här frågor, tycker det sänder dubbla budskap

Rataxes
2006-10-13, 10:45
Bryr mig inte riktigt om vad de gör privat, varför skulle en politiker behöva avgå av någon anledning som inte berör hur bra han sköter sitt jobb?

blekfet2
2006-10-13, 10:54
Bryr mig inte riktigt om vad de gör privat, varför skulle en politiker behöva avgå av någon anledning som inte berör hur bra han sköter sitt jobb?

+1

folket rasar

Dav0d
2006-10-13, 10:55
Röka hasch etc, sådana beslut i livet påverkar inte mitt förtroende för dem. Men när det kommer till att bedra och utnyttja systemet som de själva vill förbättra(förhoppningsvis). Sådant är inte bra och därför borde de avgå.

jontahontas
2006-10-13, 11:07
hahah detta faller för mig ner lite till samma sak som Sextråden.

Erfarenhet är nödvändigtvis inte en egenskap. Det viktiga är vad dom i dagsläget är för sorts personer, vad dom fått ut av sina erfarenheter. Om dom sen rökt hasch eller skitigt i TV-agiften spelar mig ingen som helst roll.

Att döma någon utifrån deras förflutna är ett big NONO i min värld :)

Dumleman
2006-10-13, 11:18
Jag är övertygad om att ingen människa har 100% rent mjöl i påsen även om brottsregistret är vitt som snö.
Arbete & fritid hänger ihop. Man kan lätt få uppfattningen att en person är opålitlig, oärlig, vänder kappan efter vinden osv. om denne på fritiden menar en sak men under arbetstid basunerar ut raka motsatsen. Opålitlig, oärlig och vända kappan efter vinden är väl ganska dålig ledaregenskaper?

Gabbe
2006-10-13, 11:43
nej det tycker jag inte,dom är ju oxå människor(inte centerpartister)


Och på vilket sätt är inte Centerpartister människor? För att dom inte har samma åsikt som dig? För att en eller 2 av dom inte har betet sig som du tycker dom ska i deras position? Eller försökte du bara vara rolig? ;)

Daniiiel
2006-10-13, 11:45
Och på vilket sätt är inte Centerpartister människor? För att dom inte har samma åsikt som dig? För att en eller 2 av dom inte har betet sig som du tycker dom ska i deras position? Eller försökte du bara vara rolig? ;)

Nej han menade ärligt att dom inte är människor, de är igentligen förklädda gorillor som infiltrerar den svenska regeringen.

Baha
2006-10-13, 11:52
Nej han menade ärligt att dom inte är människor, de är igentligen förklädda gorillor som infiltrerar den svenska regeringen.

exakt, the way of the ape, centerpartister är mer än dagens undermänniskor

Nalfaren
2006-10-13, 11:55
Politiker skall enligt mig vara vanliga människor som är duktiga
i en viss sakfråga och agera efter folkets vilja och landets bästa.
Politiker är bara ett yrke, det enda jag kräver är att de skall
följa ovanstående princip och kunna lyssna samt ge förtroende.

Tycker det är urlöjligt att hänga ut folk pga tidigare beslut
som de kanske idag tar avstånd ifrån. Lev i nuet, det är ju inte
direkt mördare å våldtäktsmän...

BTW, tycker dessutom att SVT skall läggas ned, skippa tv-licensen.
Tvinga inte folk betala något som mer och mer försvinner... Om
tv-licensen skall vara kvar så tycker jag att den skall sänkas och
göras om så att pengarna går till att ta fram kvalitétsprogram, i form
av debatt, kultur, barnprogram. Definitivt inte såpor. Dessa program
skulle sedan kunna sändas på de andra kanalerna.

Nitrometan
2006-10-13, 12:29
Jag tycker att politiker ska tänka på Immanuel Kants kategoriska imperativ.

"Handla endast efter den maxim om vilken du samtidigt kan vilja att den upphöjdes till allmän lag!"

Alltså; tänk på om du vill att alla ska göra som du själv gör.

Tricklev
2006-10-13, 12:31
Jag hade uppskattat om dom följde lagarna, ja, dock så bryr jag mig inte om någon bryter emot tv-licens lagen. ;)

Baan
2006-10-13, 12:37
Egentligen så ja, det är klart att en politiker kan ha fortkörningsböter eller liknande, som denne har betalat, ja jag skulle väl kunna leva med tygnre grejer så länge man tagit sin skuld osv. Om man inte gjort det är det en annan femma.

Nitrometan
2006-10-13, 12:40
Jag hade uppskattat om dom följde lagarna, ja, dock så bryr jag mig inte om någon bryter emot tv-licens lagen. ;)
Vad du säger här är lite konstigt.

A - man ska följa lagarna (implicit alla lagar)
B - man ska inte följa just denna lag

Endera är det du som bestämmer vilka lagar som är viktiga och som ska följas. Eller så är du helt inkonsekvent.



Tycker man att en lag är felaktig ska man på demokratisk väg påverka för att den avskaffas/förändras.

Tricklev
2006-10-13, 12:42
Vad du säger här är lite konstigt.

A - man ska följa lagarna (implicit alla lagar)
B - man ska inte följa just denna lag

Endera är det du som bestämmer vilka lagar som är viktiga och som ska följas. Eller så är du helt inkonsekvent.



Tycker man att en lag är felaktig ska man på demokratisk väg påverka för att den avskaffas/förändras.

Jepp, jag är en hycklare, jag kan omöjligt se tv-licenslagen som något annat än ett stort skämt, och bryr mig således inte om huruvida folk följer den eller ej, däremot värderar jag andra brott ganska hårt.

Baan
2006-10-13, 12:43
Blir dte inte ett jobbigt dilemma att bestämma vilka lagar som är viktiga och vilka som inte är det? Visst, det går väl göra det simpel för sig och se allt som bara ger böter som skitgrejer, men även där går det ju göra rätt mycket dumt skit som inte är direkt accepterat av dom flesta...

Tricklev
2006-10-13, 12:45
Blir dte inte ett jobbigt dilemma att bestämma vilka lagar som är viktiga och vilka som inte är det? Visst, det går väl göra det simpel för sig och se allt som bara ger böter som skitgrejer, men även där går det ju göra rätt mycket dumt skit som inte är direkt accepterat av dom flesta...

Det är endast tv-licenslagen jag protesterar emot, dom andra rekommenderar jag att följa.

Jepp, jag är en hycklare, och i våran familj betalar vi tvlicensen, inget jag kommer att göra det när jag får eget dock.

Nitrometan
2006-10-13, 13:19
Det är endast tv-licenslagen jag protesterar emot, dom andra rekommenderar jag att följa.
Så om du upptäcker en annan lag du ogillar i framtiden så kommer du att "protestera" genom att inte följa den?

Nån hastighetsbegränsning du inte gillar kanske?

Cilia
2006-10-13, 13:28
Ska en politiker överhuvudtaget ha mjöl i påsen i dessa GI-tider?

Überbiffen
2006-10-13, 13:34
Jag betvivlar att det finns någon som har 100% rent mjöl i påsen. Finns en del som vill tro att dom har det dock.

Deceiver85
2006-10-13, 13:48
Det är mänskligt att fela

PowPow
2006-10-13, 13:51
Det är mänskligt att fela

Just det. Och allt är väntermedias fel! Eller hur var det?

Baha
2006-10-13, 14:26
klart dom kan fela som sagt,att vägra ta ansvar tycker jag dominte kan göra.

Nitrometan
2006-10-13, 14:29
Det är mänskligt att fela
Jo. Men de borde kunna ta ansvar för vad de har gjort. Erkänna att det var fel osv

Istället för att ljuga och slingra sig.

mini
2006-10-13, 14:49
Misstag får alla göra. Det är hur man hanterar dem jag tycker är viktigt. Det handlar också om att inte utnyttja och urholka det system man anser sig vara lämpad att fatta beslut om. Som politiker tar man på sig att styra hur andra ska leva. Då måste man vara ett gott exempel. Och såklart - inte ljuga. Demokrati bygger på öppenhet.

heltzonicka
2006-10-14, 15:28
SKANDAL! KATASTROF! EXTRA EXTRA!
Känns som att media har gjort en höna av en fjäder verkligen, men lite kul tycker jag att det är.
Det börjar bra för dom blå :)

Lizard
2006-10-14, 15:53
Är det en fråga om fjäder?

En person blir utvald som minister bl a över ett verk som finansieras med avgifter som är allmänna. Trots att hon inte betalat avgiften under större delen av sitt vuxna liv hoppar hon glatt på tåget.
Illa?
Ungefär som att en person som hela tiden skrivit arga insändare för att inskränka vår rätt att träna med vikter sedan blir ordförande i Svenska Bodybuildingförbundet.
Då ställer man sig frågan - varför gör hon så? Svaret blir bluddrigt och det går inte att utesluta att hon tycker det är fel på verket, dess finansiering eller hela systemet med statstelevision/bodybuilding. Varför tar man då jobbet? Maktkåt? Pengakåt? Nedläggningskåt? Det synes i vilket fall vara en sjuhelsikes fjäder. Fram med den!

Lizard

aliquis
2006-10-14, 17:27
Hasch skiter jag väl i, TV-licensen blir dock lite dubbelmoral om man nu tycker att medborgarna skall betala, men det kanske de inte alla tycker.. Men kulturministern borde ju iaf betala för det med tanke på posten.

skaparn
2006-10-14, 17:38
Är det en fråga om fjäder?

En person blir utvald som minister bl a över ett verk som finansieras med avgifter som är allmänna. Trots att hon inte betalat avgiften under större delen av sitt vuxna liv hoppar hon glatt på tåget.
Illa?
Ungefär som att en person som hela tiden skrivit arga insändare för att inskränka vår rätt att träna med vikter sedan blir ordförande i Svenska Bodybuildingförbundet.
Då ställer man sig frågan - varför gör hon så? Svaret blir bluddrigt och det går inte att utesluta att hon tycker det är fel på verket, dess finansiering eller hela systemet med statstelevision/bodybuilding. Varför tar man då jobbet? Maktkåt? Pengakåt? Nedläggningskåt? Det synes i vilket fall vara en sjuhelsikes fjäder. Fram med den!

Lizard

Tycker du verkligen den liknelsen var så lyckad?

En kulturminister har uppgifter även i ett land utan TV-licenslag. Det verkar nästan som att du sätter ett likhetstecken mellan kulturliv och licens, eftersom hon enligt dig inte alls borde ta jobbet bara för att hon är mot licenssytemet. Hon gör väl snarare rätt i att ta sig an jobbet och driva den liberala tesen att hela finansieringen borde förändras i grunden.

Allan
2006-10-14, 17:47
Det skadar ju inte om hon har ett visst kulturpolitiskt intresse annat än att hävda att det är en privatsak. Och att hon har ett politiskt stöd inom "sitt" parti
http://expressen.se/index.jsp?a=718012

allan

Allan
2006-10-14, 18:58
Vad sägs om det här då? Sabuni i blåsväder för ett par år sen...Nån som vet vad som hände?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/utskrift/0,3258,215330,00.html

allan

Lizard
2006-10-14, 22:32
Tycker du verkligen den liknelsen var så lyckad?

En kulturminister har uppgifter även i ett land utan TV-licenslag. Det verkar nästan som att du sätter ett likhetstecken mellan kulturliv och licens, eftersom hon enligt dig inte alls borde ta jobbet bara för att hon är mot licenssytemet. Hon gör väl snarare rätt i att ta sig an jobbet och driva den liberala tesen att hela finansieringen borde förändras i grunden.
Det är en utmärkt liknelse och det känns en smula genant att du inte ser sambanden. Hon kan mycket väl driva tesen att hon är motståndare till TV-avgiften, precis som Harry Schein gjorde. Men på frågan varför hon inte betalt så kommer det ett sagolikt bludder och inte ett ord om att hon är motståndare till avgiften som sådan och därför inte betalat. Anledningen bakom bluddret får jag endast spekulera i, men gissningsvis, och av Allans länk att döma, så saknar hon politisk grund och mandat för frågan och därmed ämbetet. Ämbetet var viktigare än ståndpunkten uppenbarligen och därmed torde även skaparn ha fått saken utredd.

Lizard

Metal_boy_
2006-10-14, 22:49
Absolut. Ta t.ex att jobba svart eller anställa svart. Folk bryr sig inte när man inser att alla myglar, t.o.m dom som ska föregå med gott exempel.

Metal_boy_
2006-10-14, 22:51
Ska en politiker överhuvudtaget ha mjöl i påsen i dessa GI-tider?

Jag börjar fan gilla cilia.

skaparn
2006-10-14, 23:00
Det är en utmärkt liknelse och det känns en smula genant att du inte ser sambanden. Hon kan mycket väl driva tesen att hon är motståndare till TV-avgiften, precis som Harry Schein gjorde. Men på frågan varför hon inte betalt så kommer det ett sagolikt bludder och inte ett ord om att hon är motståndare till avgiften som sådan och därför inte betalat. Anledningen bakom bluddret får jag endast spekulera i, men gissningsvis, och av Allans länk att döma, så saknar hon politisk grund och mandat för frågan och därmed ämbetet. Ämbetet var viktigare än ståndpunkten uppenbarligen och därmed torde även skaparn ha fått saken utredd.

Lizard

Allans länkar har jag inte läst eftersom de, trots Allans uttalade motstånd till kvällspress, länkar till AB respektive Expressen, men om det handlar om att du vill ha en rakryggad kulturminister som verkligen kan stå för det enligt uppgift tidigare föraktet för TV-licensen så kan jag hålla med. Att försöka slingra sig tjänar ingenting till och drar bara ut på tortyren från media som obönhörligen kommer syna alla förklaringar i sömmarna. Jag håller fast vid att den största anledningen till att någon av de ministrar som nu är i blåsväder ska avgå, ifall de nu ska det, är den uppvisning i feghet de givit oss genom att inte våga stå för en frihetlig ideologi.

Att du sedan försöker rädda din liknelse genom att kalla min protest genant funkar lika dåligt nu som i H.C. Andersens sagor. Den som vill förbjuda viktträning slår undan benen för hela konceptet byggning eftersom det senare ej kan existera utan det förra, medan TV inte på något sätt är beroende av ett system där alla tvingas betala för av professionella tablåmakare utvalda TV-nyttigheter.

TV och licenslagen är en del av hela kulturpolitiken, och om du förväntar dig att ett statsråd som tar över efter en ideologiskt avlägsen företrädare ska gilla varenda sådan beståndsdel får du nog räkna med att bli besviken varje gång en regering byts ut och nya statsråd tillsätts.

Ämbetet kan mycket väl vara viktigare än sakfrågan. Det finns som jag nämnt annat än TV som räknas till kultur, och därmed torde även den i tredje person talande Lizard fått saken utredd.