handdator

Visa fullständig version : Varför är det så många våldtäkter just nu ?


Bronkitkorv
2006-10-13, 06:44
Är det invandrarna.... nä

Är alla svenska män psykiskt störda ... nä

Vill en del tjejer utnyttja sitt kön... ja

Jag sökte på ljög om våldtäkt på google och hur många svar som helst dök upp och då kan man ju tänka sej hur många som blivit oskyldigt dömda för att tjejen dagen efter haft lite ågren och intalat sej själv att hon blev våldtagen.. Vi män är utsatta för en hemsk förföljelse och smutskastning... Hemskt..



Försäkringsbolagen betalar ut efter anmälan
En riktigt bra lögn kan vara lättförtjänta pengar.
Det räcker med en polisanmälan för att få ut ersättning från försäkringsbolaget. För att få ut pengar efter en våldtäkt måste man ha en hemförsäkring med olycksfalls- och överfallsskydd.
Det enda som krävs är att man gjort en polisanmälan och att polisen påbörjat en utredning.
En fällande dom behövs inte.
- Som försäkringstagare ska du "göra sannolikt att det har inträffat", säger Claes Caroli, utredningschef på Trygg Hansa.
Bolaget ersätter cirka fem till tio fall av våldtäkt om året. Han tror inte att någon av dem lurats.
- Men det är så här det sprider sig bland kompisar. På sikt kan vi bli tvungna att kräva mer utredningsmaterial, säger Claes Caroli.
Sedan lagen för sexualbrott skrevs om 2005, då kravet på vad som räknas som våldtäkt sänktes, har antalet krav på ersättningar hos Folksam fördubblats.
Bolagets maxbelopp för grov våldtäkt är 110000 kronor. Motsvarande summa hos Trygg Hansa är 100 000 kronor.
- Men vi har inte haft skäl att misstänka bedrägeri, säger
Staffan Tellebach, samordnare för överfallsskydd.
I jakten på bedragare har de stora försäkringsbolagen skapat ett gemensamt skadeanmälningsregister. När det är utbyggt finns möjlighet att kartlägga en person tio år bakåt i tiden.

mini
2006-10-13, 07:03
Och hur många menar du falskanmäler? Hur menar du att din googling är bevis på något annat än att någon skriver så som du gör i ditt inlägg ovan?

Edit: och god ton gör gällande att du visar källan.

zirak
2006-10-13, 07:06
Sen har vi alla som drabbas och som inte vågar/vill/orkar göra en anmälan.

Groggen
2006-10-13, 07:07
Sen har vi alla som drabbas och som inte vågar/vill/orkar göra en anmälan.


Men det är ju ändå inte hälften så tragiskt som när ngn oskyldig blir dömd.

Baha
2006-10-13, 07:19
att falskt anklaga ngn för våldtäkt är lika hemskt som att våldta ngn och borde bestraffas därefter.

att våldtäkt och falska anklagelser ens förekommer är vidrigt med tanke på brottets natur*spy*

paddanboy
2006-10-13, 07:26
Ja det har många förklaringar, en är invandringspolitiken. TYVÄRR.


Hela världen ska hit, så enkelt är det!

Daniel_S
2006-10-13, 07:34
Är du säker att antalet har ökat? Frågan är varför våldtäkter rapporteras mer i nyheterna, liksom all annan form av vålds- och övergreppsnyheter.

Det börjar kännas som om Securitas och Falck sponsrar hela jävla mediebranshen.

Herkulez
2006-10-13, 07:35
att falskt anklaga ngn för våldtäkt är lika hemskt som att våldta ngn och borde bestraffas därefter.

att våldtäkt och falska anklagelser ens förekommer är vidrigt med tanke på brottets natur*spy*
+1

Bronkitkorv
2006-10-13, 07:47
Ja det har många förklaringar, en är invandringspolitiken. TYVÄRR.


Hela världen ska hit, så enkelt är det!
Hur kom invandrarna in i det hela nu då ?

LarsK
2006-10-13, 07:47
Det står om en idag i Aftonbladet. Dock var det inget gärningsman utpekad, som tur var.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,906660,00.html

Våldtog Billy Butt verkligen alla de kvinnorna? Eller lovade han dem berömmelse om de hade sex med honom? Jag tror att de anklagade honom för våldtäkt bara för de inte blev kända.
Sexuellt utnyttjande kanske, men våldtäkt tror jag inte på.

Om jag inte minns fel så hänvisade de till hans utseende när de dömde honom, att han såg ut som en våldtäktsman. Eller var det någon annan jag blandar ihop honom med?

mini
2006-10-13, 07:49
Kvinnor är onda. (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,562671,00.html)

Bronkitkorv
2006-10-13, 07:51
Och hur många menar du falskanmäler? Hur menar du att din googling är bevis på något annat än att någon skriver så som du gör i ditt inlägg ovan?

Edit: och god ton gör gällande att du visar källan.
http://www.google.se/search?hl=sv&q=falsk+v%C3%A5ldt%C3%A4ktsanm%C3%A4lan&meta=

Jag tycker att detta problem borde tas på allvar.. Att göra en falsk anmälan borde få samma straff som en våldtäkt.

Bronkitkorv
2006-10-13, 07:55
Jag anser att alla borde skärpa sej, både män och kvinnor...
Angående Billy Butt så vet jag inte vad man ska tro jag menar det var 9st som anmälde han, ganska många för en komplott kanske.

mini
2006-10-13, 07:55
Jag kan googla själv. Vilken källa klippte och klistrade du från? Vad har du för stöd för dina medvetet fånigt provokativa slutsatser? Vilket problem vill du diskutera; påföljd för falskanmälningar eller kvinnors benägenhet att falskanmäla?

Beecher
2006-10-13, 07:57
:confused: har våldtäkterna ökat om man jämför med "förr i tiden"?

LarsK
2006-10-13, 08:00
Jag anser att alla borde skärpa sej, både män och kvinnor...
Angående Billy Butt så vet jag inte vad man ska tro jag menar det var 9st som anmälde han, ganska många för en komplott kanske.
Var det inte en som anmälde först, sen hakade resten på? Då är det inte så svårt med en komplott.
Det var ett tag sen, jag kommer inte ihåg omständigheterna kring det.

mini
2006-10-13, 08:01
Anmälningarna har ökat. De fällande domarna har det knappast. Det kan tolkas på två sätt:
* Våldtäkterna har ökat
* Våldtäkterna har inte ökat, men anmälningsbenägenheten har det.

Media tillåts i mångt och mycket "skapa" vår världsbild. Rapporteringen har ökat, och gör så under perioder. Det skapar i bästa fall en diskussion och öppenhet, i värsta fall (obefogad) rädsla hos halva befolkningen.

Bronkitkorv
2006-10-13, 08:01
Jag kan googla själv. Vilken källa klippte och klistrade du från? Vad har du för stöd för dina medvetet fånigt provokativa slutsatser? Vilket problem vill du diskutera; påföljd för falskanmälningar eller kvinnors benägenhet att falskanmäla?
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,846378,00.html

Källa

Jag tycker att man kan diskutera allt som rör detta ämne...

Trance
2006-10-13, 08:01
Problemet är att bevisa en falskanmälan är ofta till och med svårare än att bevisa en våldtäkt utan skador. Man vill ju kanske inte slänga en kvinna som faktiskt blev våldtagen i fängelse i ett par år, även om jag kanske tycker att det lättare borde delas ut straff mot de som uppenbarligen ljuger, speciellt de som ljuger för att sätta dit någon.

Men det är knappast ett jättestort problem, stort mörkertal för falskanmälning och stort mörkertal för de som inte anmäler är vad jag tror.

Bronkitkorv
2006-10-13, 08:03
Anmälningarna har ökat. De fällande domarna har det knappast. Det kan tolkas på två sätt:
* Våldtäkterna har ökat
* Våldtäkterna har inte ökat, men anmälningsbenägenheten har det.

Media tillåts i mångt och mycket "skapa" vår världsbild. Rapporteringen har ökat, och gör så under perioder. Det skapar i bästa fall en diskussion och öppenhet, i värsta fall (obefogad) rädsla hos halva befolkningen.
Men nu är det jämnvikt då eftersom alla män också får gå omkring och vara rädda för att bli falskt anklagade.

tano
2006-10-13, 08:03
:confused: har våldtäkterna ökat om man jämför med "förr i tiden"?

Det känns ju som det, men man vet ju inte. Vissa "experter" i tv säger ju att det beror på att fler anmäler etc.
Men jag tror nog att det ökat, iaf de som sker med överfall på gatorna, de som görs av "kompisar" är nog svårare säga.

mini
2006-10-13, 08:05
Men nu är det jämnvikt då eftersom alla män också får gå omkring och vara rädda för att bli falskt anklagade.
Är du rädd för det? Tror du att alla män är det? Hur vanligt tror du att det är med falskanmälan? Hur många tror du blir oskyldigt dömda? Vet du ens hur många som döms för våldtäkt per år?

Trance
2006-10-13, 08:05
Men nu är det jämnvikt då eftersom alla män också får gå omkring och vara rädda för att bli falskt anklagade.

Knappast.

mini
2006-10-13, 08:07
Problemet är att bevisa en falskanmälan är ofta till och med svårare än att bevisa en våldtäkt utan skador.
Det är inte vanligt att man dömer när ord står mot ord. Det krävs ganska omfattande bevis. Det är ett av problemen med att få våldtäktsmän dömda öht.

Bronkitkorv
2006-10-13, 08:08
Är du rädd för det? Tror du att alla män är det? Hur vanligt tror du att det är med falskanmälan? Hur många tror du blir oskyldigt dömda? Vet du ens hur många som döms för våldtäkt per år?
Nej.. Ganska.. En del.. Nej.

Tricklev
2006-10-13, 08:09
Det är inte vanligt att man dömer när ord står mot ord. Det krävs ganska omfattande bevis. Det är ett av problemen med att få våldtäktsmän dömda öht.

Det finns ju dock ett par rejält skumma fall där killar har åkt in för det, utan någon riktig bevisning.

mini
2006-10-13, 08:11
Nej.. Ganska.. En del.. Nej.
Med all respekt, men hur ska man kunna diskutera något om man bara gissar? Det blir ännu en spekulerande blattedebatt med fingerpekande åt alla håll. Ointressant. Läs på. Kom tillbaka.

tano
2006-10-13, 08:11
Men nu är det jämnvikt då eftersom alla män också får gå omkring och vara rädda för att bli falskt anklagade.

Om du inte gör ett skit så behöver du inte vara rädd. Skulle någon kompis anmäla dig utan anledning? eller skulle någon på gatan plötsligt börja skrika : "han våldtog mig !".
De som festar hårt och ofta hamnar i säng med folk, ja de kanske behöver vara mer orolig, men det beteendet är självvalt. Om tjejen är full, ej närvarande och framförallt inte vill, då är det våldtäckt, det måste inte handla om att du slår tjejen halvt till döds.

Förövrigt behövs det mycket bevis för att du ska fällas.

mini
2006-10-13, 08:13
Det finns ju dock ett par rejält skumma fall där killar har åkt in för det, utan någon riktig bevisning.
Möjligt, jag har inte läst så många domstolsprotokoll. Jag säger heller inte att det inte existerar falskanmälningar eller felaktiga domar.

Tricklev
2006-10-13, 08:14
Förövrigt behövs det mycket bevis för att du ska fällas.

Som sagt, inte alltid, och det finns en hel del fallen där tjejen har anmällt fall då hon helt enkelt inte vågar erkänna för sin man/kille att hon har varit otrogen.

Dock inte sagt att kvinnor är svin.;)

Groggen
2006-10-13, 08:19
Det är inte vanligt att man dömer när ord står mot ord. Det krävs ganska omfattande bevis. Det är ett av problemen med att få våldtäktsmän dömda öht.


En snyftande tjejs berättelse har visat sig trovärdigare i en del fall. För annars hade ju inte ngn oskyldig kunnat bli dömd.

En våldtäkt kan ju yttra sig precis som ett vanligt samlag (förutom att det senare sker med ngn form av tvång). Med det vill jag säga att bevisen inte alltid är mer än tjejens version. Du säger ju själv att det är problem med att få en del dömda, just för att det ofta saknas bevis.

tano
2006-10-13, 08:40
Som sagt, inte alltid, och det finns en hel del fallen där tjejen har anmällt fall då hon helt enkelt inte vågar erkänna för sin man/kille att hon har varit otrogen.

Dock inte sagt att kvinnor är svin.;)

finns alltid folk som blir dömda oskyldiga, men med tanke på hur många våldtäkter som görs så måste den vara försvinnande liten i detta fall.

Förövrigt tror du att tjene går igenom en rättegång bara för att ljuga för sin man? I dessa fall är det nog vanligast att kvinnan intalar sig att det skett en våldtäkt, förnekelse helt enkelt.
Men fortfarande krävs det nog mer bevis än du tror. Och för felaktiga dommar har vi just möjligheten till överklagande. Där görs det en helt ny prövning så chansen att hon bara ska snyfta till sig en fällande dom utan några bevis.
Svenska rättssystemet bygger ju på att "bevisa utom alla tvivel".

pragmatist
2006-10-13, 08:55
Fällande domar för våldtäkt:

2005: 216
2004: 153
2003: 131
2002: 113
2001: 111
2000: 121
1999: 98
1998: 127

Källa: BRÅ:s statistik. http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=8

Klart uppåtgående trend med andra ord, men delvis beror det på att definitionen av vad som är en våldtäkt har breddats, saker som förr kallades sexuellt ofredande etc kallas idag för våldtäkt.

Som ett kuriosum kan man nämna att antalet anmälda våldtäkter är c:a 10-20 gånger högre än antalet fällande domar.

Groggen
2006-10-13, 08:59
Förövrigt tror du att tjene går igenom en rättegång bara för att ljuga för sin man? Det kanske är hennes enda chans att få behålla honom, om han misstänker att hon varit otrogen.
Men fortfarande krävs det nog mer bevis än du tror.

Ju mer bevis, desto bättre. Men väldigt ofta är det inga synliga skador (på våldtäkterna i hemmet, vilka jag har för mig är vanligast) och då är det ju tjejens version som det hela står och faller med.

krilleh
2006-10-13, 09:04
en tjej i min klass sa att hon hade blivit våldtagen. jag o mina kompisar trodde först hon skämta för sånt berättar man liksom inte till sina klasskompisar. Men sen trodde vi på henne och blev skitsura. VI ville slå ner den där killen som gjorde det osv. Nu efterhand har hon lagt till massa och tagit bort massa från 'berättelsen' så vi befarar att hon bara pratar strunt. Detta är ju rätt läskigt. varför ljuga om en sådan hemsk sak? kanske vill ha uppmärksamhet men det är ju ett dåligt sätt att få de på.

Baal_Sebul
2006-10-13, 09:06
Gammal artikel (http://www.ipt-forensics.com/journal/volume6/j6_2_4.htm)

aliquis
2006-10-13, 09:11
Jag trodde mest att det var ökat mediarapportage / fler länkar till aftonbladet.

RösböJunior
2006-10-14, 20:20
det är dagens generation (eftersom det blivit så accepterat & omtalat i samhället) och därför förstår flickor detta och kanske ljuger ihop en hel del.

hade sj en god tjej-kompis som ville få uppmärksamhet å lite sån dära
saker som låg bakom hon diktade ihop hon blev utnyttjad lr hur det var.

fortfarande våldtas det mkt! och jag tkr det är skamligt, skäms för att vara man. invandrare kan man inte heller skylla på direkt, det finns juh
över allt i världen & har alltid gjort.
med hårdare straff, men främst en vettig uppfostran hoppas man iaf jag det ska bli bättre.

idag är det väl bäst "ta lagen i egna händer" eftersom vårat
sjuka rätts-system bara är maktspel & teater med patetiska straff som följd.

Metal_boy_
2006-10-14, 21:15
Vetefan, men folk verkar bli mer och mer dumma i huvet. Hur svårt är det egentligen att gå ut och få ett vanligt hederligt knull?