handdator

Visa fullständig version : Omelett recept, fler önskas


LarsK
2006-10-13, 05:25
Jag har börjat äta omelett på morgonen den senaste tiden, och vill ha lite fler tips på omeletter.

Jag gör;

3 ägg, men bara gulan från 1 av äggen
En liten bit lök som hackas
En liten bit paprika som hackas
2 skivor skinka, skuren i 1x1cm bitar
Lite svartpeppar

Rör sammans allt, ner i en stekpanna.
När det nästan är klart lägger jag på 2 små skivor ost, typ greve ost och ett par klickar taco sås.
Viker omeletten på mitten och låter den ligga ungefär 30 sekunder.
En liten klick ketchup (utan tillsatt socker) ovanpå.

Ska prova med spenat nästa gång frugan är och handlar.

Har ni fler recept att dela med er?

Wain
2006-10-13, 06:54
Ofta ganska gott med lite keso i omeletten, dock kan keson påverka konstistensen om man tar i för mycket.
:eating:

Lilly
2006-10-13, 07:40
3-4 ägg (vitan+gula eller bara vitan, bara o välja själv)
1 mogen banan som skivas ner
skivad kalkon
curry

severas med en klick keso

:thumbup:

Bao-Bao
2006-10-13, 08:10
Omelett med svampstuvning.:eating:

machine gun
2006-10-13, 08:35
ägg
en skvätt mjölk el vatten
bacon el skinka i små bitar
ost
spenat, fryst hackad
peppar, salt

Blanda äggen med mjölken el vattnet i en skål och rör i ihop med en gaffel, häll i riven/smulad ost. Stek upp bacon/skinka. Häll i äggsmeten i pannan. Tina spenaten i micron och fördela ovanpå omeletten innan den stelnat helt, så att det blandar sig lite på ovansidan. Låt omeletten stelna i pannan.

Klart!

Gjorde denna igår av det som fanns hemma så att säga och det blev väldigt bra. Inga mängdangivelser eftersom jag höftar hejvilt när jag lagar mat. Själv äter jag inte kött, så jag använde vego-baconbitar. Jag använde vanlig ost som jag hade hemma, men jag skulle tro att det blir väldigt gott med fetaost. Att steka lite lök tillsammans med bacon/skinka borde också passa väldigt bra.

Eva_E
2006-10-13, 08:36
"Grekisk-sallad-inspirerat": tomatskivor, fetaost, oliver, lökringar, färsk basilika. Smaskens!

Räkor och keso: rena proteinbomben!

Gammeldags bondomelett: kokt potatis, lök, tärningar av skinka och korv, persilja - den optimala söndagslunchen!

Eva

Handcuff
2006-10-13, 09:15
Omelett??? Scrambled eggs is the shit! Var sjukt less på omelett när jag fick inspiration till att göra "äggröra" istället...dvs att du hackar o blandar omkring i stekpannan ist för att bara steka en omelett. Blir en helt annan rätt...tycker iaf jag. Blandar i lite bacon+fetaost = mums!

LarsK
2006-10-13, 09:23
Mmmm, många bra förslag. Räkor låter inte fel, eller grekisk för den delen. Kyckling får vi ofta över, så den lär provas också.

Tyvärr Bao-Bao, jag är inte glad i svamp. :em:

FLER FÖRSLAG!! :eating:

Lilly
2006-10-13, 11:12
Räkor låter inte fel

Du kan ha räkor i min banan/curry omelett också... :D

Naggande go!
2006-10-13, 16:30
gröna ärter + vitlök.

överbliven tacofärs! (mums)

ajvar å keso

mackrill

bönor

kaviar

Prinsessa
2006-10-14, 00:00
1 lök, 3 fullmogna tomater, 1 stark färsk chilli, och 3ägg + hönsbuljong.

Hacka löken, skala och hacka tomaterna, hacka chillin. Lägg i grönsakerna i pannan och låt dom stekas ihop tills det blir en härlig sås, lägg i 1 eller ½ hönsbuljong(beroende på hur salt man vill ha det, smaka dig fram) + svartpeppar Vispa äggen, och häll i, rör om lite, och låt det stekas i ca 30sek eller mer, smaksak, jag föredrar den vattning. Ät med bröd.


Omelett med broccoli.

Skär broccolin i små bitar, koka upp vatten med 1 hönsbuljong i, lägg i broccolin, låt den koka i ca 1-2min, dunsta vattnet..
Vispa ihop 3ägg. Lägg i broccolin i pannan, stek i ca 1-2min, tillsätt äggen, stek ordentligt, vänd på hela omeletten, som en pannkaka, stek så du får en guldaktig yta. Just ja, blir godast om man steker med smör, fettig jag vet..men mumsigt :)

Godaste!
Smaklig måltid.

LarsK
2006-10-16, 03:52
1 lök, 3 fullmogna tomater, 1 stark färsk chilli, och 3ägg + hönsbuljong.

Hacka löken, skala och hacka tomaterna, hacka chillin. Lägg i grönsakerna i pannan och låt dom stekas ihop tills det blir en härlig sås, lägg i 1 eller ½ hönsbuljong(beroende på hur salt man vill ha det, smaka dig fram) + svartpeppar Vispa äggen, och häll i, rör om lite, och låt det stekas i ca 30sek eller mer, smaksak, jag föredrar den vattning. Ät med bröd.
Den låter inte alls fel. Ska man ta bort saften och kärnorna från tomaterna, eller är det bara skalet som ska bort?

Prinsessa
2006-10-16, 11:41
Den låter inte alls fel. Ska man ta bort saften och kärnorna från tomaterna, eller är det bara skalet som ska bort?

Det ska vara saftigt i just den, så av med skalet, spara resten, doppa brödet och njut :)

Prinsessa
2006-10-16, 11:44
Man ska förstås steka grönsakerna med olja eller margarin. Hur mycket olja eller margarin man vill ha i, får man bestämma själv(ögonmått).

Kryss
2006-10-16, 21:04
Sist så tog jag lite alltmöjligt... morot, selleri, paprika, tomat, gurka, salami. Fräste upp morot selleri paprika för lite bättre konsistens, i med 2 ägg o 2msk vatten, sen i med övriga ingredienser. Rev lite parmesan över också.

Rensade kylen mer eller mindre, men det blev jäkligt gott och matigt (trots en helskum blandning ;))

Fed up
2006-10-16, 21:43
Jag brukar göra omelett i pannan direkt för jag är så jäkla lat. Två ägg och en vita, lite vatten och salt, peppar och lite rosmarin. vispar runt lite. Sen i med tärnat fetaost och tomat. osten smälter så himla fint och det blir skitgott.

Gjorde med spenat och feta en gång också, det blev också gott, tinade först lite spenat i pannan, sen som ovan.

Fed up
2006-10-16, 21:49
bild på ovanstående.

det godaste vore att ha lite fräst färsk spenat i, det ska jag satsa på.

Fed up
2006-10-16, 21:50
Sen finns det ju klassikern också.

Timme
2008-02-15, 18:23
Åååhhh dags för bump!

Jag har blivit totalt kär i den underbara rätten omelett ^^

Det är så vansinnigt gott. Mitt enkla recept:
2ägg
1-2 msk lättmjölk
lite salt
Vispa
I stekpannan (teflon så slipper man ha stekfett)
4 ostskivor lägger man över och steker den sedan fin och gå.

Till omeletten kan man äta coops köttbullar *cupid*

lynguistic
2008-02-17, 00:22
Jag måste nog säga att jag tycker äggröra är godare.

Jag brukar köra en lite lättare variant av bondröra..

Dvs jag gör en äggröra på endast äggvita. Då gäller det att röra runt i det mycket så det inte bränner fast.
Sedan när den börjar bli klar så häller jag ner lite bechamelsås som jag blandar ut det med.

Sedan salt o peppar så är den klar.
Sen ibland så kanske jag har i lite annat. Som tex ost o svamp. =) Mums

kaysim
2008-09-15, 09:47
Jag har börjat äta omelett på morgonen den senaste tiden, och vill ha lite fler tips på omeletter.

Jag gör;

3 ägg, men bara gulan från 1 av äggen
En liten bit lök som hackas
En liten bit paprika som hackas
2 skivor skinka, skuren i 1x1cm bitar
Lite svartpeppar

Rör sammans allt, ner i en stekpanna.
När det nästan är klart lägger jag på 2 små skivor ost, typ greve ost och ett par klickar taco sås.
Viker omeletten på mitten och låter den ligga ungefär 30 sekunder.
En liten klick ketchup (utan tillsatt socker) ovanpå.

Ska prova med spenat nästa gång frugan är och handlar.

Har ni fler recept att dela med er?

vad blir det för ungefärligt näringsvärde/kcal på en sån omelett?*popcorn*

aizMan
2008-09-15, 10:18
4st äggvitor
1st äggula
1 skvätt vatten
1 liten bit hackad rökt fläskfilé
1 bit hackad paprika
1 bit hackad lök
Salt & Peppar efter behag

Jag steker i en teflonpanna men använder endå en liten skvätt olivolja innan ja steker.

MyungChul
2008-09-15, 14:51
½ dl rödlöksbåtar
1½ dl kokt delad färskpotatis
2 skivor bacon
1 solmogen tomat

Steks i smör någon minut. Salt och peppar. Slå på 3 vispade ägg med 1 msk grädde/mjölk.

jenni
2008-09-15, 14:57
läste i tråden igår vilket gjorde att jag lagade äggröra imorse ;)
53862
-3ägg (de var rätt små)
-en skvätt rödmjölk
-tomater och lite färska örter
-riven ost

snabbt och gott
Med bröd till , hade varit gott att ha skinka också men det var slut :(
måste handla idag, tror nämnligen att äggfrukostar kommer att dominera mina morgonar ett tag framöver

robztr14
2008-09-26, 17:25
Ingen som har ett recept på omelett med tonfisk i?

magdalenae
2008-09-26, 17:43
Ingen som har ett recept på omelett med tonfisk i?

Behövs det "recept"? Det är väl bara blanda i tonfisk i smeten eller lägga på den efter att du har haft i smeten i pannan ;)

omnibus
2008-09-26, 18:16
Behövs det "recept"? Det är väl bara blanda i tonfisk i smeten eller lägga på den efter att du har haft i smeten i pannan ;)

Precis, det som är så skönt med omelett, bara att hiva i sånt som är gott :)

robztr14
2008-09-26, 18:16
Finns väl fortfarande sånt som är godare än det andra som kanske inte alla har prövat. eller hur?

magdalenae
2008-09-26, 19:05
Finns väl fortfarande sånt som är godare än det andra som kanske inte alla har prövat. eller hur?

Jojo men jag menar att om du vill ha tonfisk i omeletten är det ju bara att slänga i det i den vanliga smeten?

Johan Lindbäck
2008-09-26, 19:28
stek ihop lök o tonfisk. lägg sen över omeletten o stek ihop.

robztr14
2008-09-26, 19:51
jösses, jag vet väl hur man gör en omelett. tänkte mer på någon 'magisk' ingrediens.

omnibus
2008-09-26, 20:04
jösses, jag vet väl hur man gör en omelett. tänkte mer på någon 'magisk' ingrediens.

Curry är gott. Det är dock inte magiskt. :smash:

Eddie Vedder
2008-09-26, 20:19
tänkte mer på någon 'magisk' ingrediens.

Potatis!

Jag var nyligen i Barcelona och där är det populärt med baguetter med potatisomelett. Jag åt en till frukost på flygplatsen dagen då vi skulle hem och det var SJUKT gott!*drool* En frasig baguette och en varm potatisomelett som pålägg.

De serverade även sådana omeletter som tapas på restaurangerna men tyvärr hann jag aldrig testa någon där. Men i vilket fall som helt är det alldeles underbart gott att göra större omeletter i t.ex. en form där du har ordentligt med potatis i. Blandar du i fläsk, ost och lite grädde har du en svensk bondomelett. Också helt suveränt gott, det åt jag när jag jobbade på äldreboende i somras.

Ch4rles
2009-11-18, 15:33
Jag blev tidigare idag brutalt sugen på äggröra med ädelost! Har aldrig ätit kombinationen tidigare, men i mitt huvud kommer det bli delikat. Jag vet dock inte vad man kan ha i mer, vad som passar till grönmögelost. Tips?

Mimix
2009-11-18, 15:41
Du gör en omelettsmet med grädde i...skjuts in i ugnen...
Medan den gräddas så steker du kantareller med timjan och vitlök...sedan i med grädde här också...
Häll sedan såsen över omeletten...mumsa den!!...Faktiskt magisk ;o)

Lando
2009-11-18, 15:43
Jag brukar steka tärnad squash i lite olivolja, blanda ihop två ägg och 50 g rökt skinka, svartpeppar, salt och torkade franska örter/mynta/timjan/vad man nu är sugen på. Sen häll i det i pannan där squashen redan ligger.

Tunroth
2009-11-18, 17:01
Ett tips till lata morgon personer.

gör omeletten i mikron!

Funder prima ballerina.

- du slipper extra disk
- du slipper stekfett
- det går snabbt
-du kan bre en macka undertiden eller fixa till frisyren :D

Ch4rles
2009-11-18, 17:53
Ett tips till lata morgon personer.

gör omeletten i mikron!

Funder prima ballerina.

- du slipper extra disk
- du slipper stekfett
- det går snabbt
-du kan bre en macka undertiden eller fixa till frisyren :D

Precis vad jag just gjorde! Fast äggröra, så jag vispade om ett par gånger under tiden. Hade i en stor klump grönmögelost och skivade champinjoner. Helt underbart gott!

Zikoria
2009-11-18, 20:01
Jag själv är en pizzaälskare, men har faktiskt med god disciplin inte ätit en sådan på över 2 år. Detta recept har jag använt när pizzasuget tagit vid eller på bakisdagar:

2 hela ägg
1 äggvita
2 msk mjölk
Salt och peppar

Häll detta i stekpannan när den är riktigt upphettad. Sänk sedan till 4:an och låt den stelna där. När den börjat stelna något så när, så lägger du på:

4-5 skivor skinka
Frivilligt antal skivor ost
Frivilligt antal skivor tomat
Toppa med oregano

Lägg sedan på en tallrik eller liknande över stekpannan så att den är helt täckt. Sänk värmen till 2:an eller 3:an och låt så vara i cirka 5 min.
Servera! MUMS! :)

otherside
2009-11-18, 20:17
Jag själv är en pizzaälskare, men har faktiskt med god disciplin inte ätit en sådan på över 2 år. Detta recept har jag använt när pizzasuget tagit vid eller på bakisdagar:

2 hela ägg
1 äggvita
2 msk mjölk
Salt och peppar

Häll detta i stekpannan när den är riktigt upphettad. Sänk sedan till 4:an och låt den stelna där. När den börjat stelna något så när, så lägger du på:

4-5 skivor skinka
Frivilligt antal skivor ost
Frivilligt antal skivor tomat
Toppa med oregano

Lägg sedan på en tallrik eller liknande över stekpannan så att den är helt täckt. Sänk värmen till 2:an eller 3:an och låt så vara i cirka 5 min.
Servera! MUMS! :)

lovely, det ska testas! gillar pizzakrydda, ost och Barillas basillika sås till massor av maträtter, klockrent till kyckling mm/also fd pizza ätare=)

kalaskonrad
2009-11-18, 20:38
2-3 ägg
1dl mjölk
röd/gul lök
några skivor ost (keso fungerar dock också bra)
skinka
salt och peppar eller grillkrydda!

Men jag brukar köra ner i stort sett alla olika sorters rester från maten dagen innan. Det blir oftast succé! :ike

thompaboy
2009-11-18, 22:50
3 ägg
tonfisk eller skinka
jalapeno
lite riven ost
hp-sauce
pizzakrydda