handdator

Visa fullständig version : Knäböj


isato
2006-10-12, 21:21
Jag har problemet att jag "lägger" ryggen lite för mycket i mina knäböjar. Mitt andra problem är att mina armbågar står rakt bakåt när jag böjer. Jag tror dessa två problem går hand i hand men hur blir jag av med dem ?

major Pectoralis
2006-10-12, 22:26
Jag har problemet att jag "lägger" ryggen lite för mycket i mina knäböjar. Mitt andra problem är att mina armbågar står rakt bakåt när jag böjer. Jag tror dessa två problem går hand i hand men hur blir jag av med dem ?

Du är med största sannolikhet för stel. Stretcha berörda muskelgrupper samt ffa. hälsenan. Armbågsfrågan förstod jag inte riktigt men bereonde på hur man vinklar dem (fram/bak) påverkas hållningen ibland. Sträva efter att lyfta bröstet och vinkla armbågarna (högst troligen framåt) efter vilket som känns bäst för hållningen.

major Pectoralis
2006-10-12, 22:28
Du kan även prova att stå mer bredbent, dvs. dryg axelbredd fotstans.

Halldin
2006-10-13, 07:14
Kan väl vara en ren anatomisk fråga också, långa ben osv?

Försök att titta rakt uppåt när du böjer, snett uppåt föredrar vissa.
Så länge ryggraden i sig är rak, så.

pragmatist
2006-10-13, 08:36
Ja, de går hand i hand. Håll i stången med ett mycket smalare grepp, precis utanför axlarna, och pressa armbågarna framåt. Man får en mycket bättre hållning på det sättet.

Bronkitkorv
2006-10-13, 09:18
Lägg en planka under tårna och ha bredare grepp. Bredare grepp gör mindre ont och plankan gör att du stretchar senorna i benen lite mer. Så gjorde jag och det funkade bra.

nemd
2006-10-13, 09:21
En sak som också hjälpte mitt utförande är att titta uppåt och även lägga stången lite längre ned på ryggen än att lägga den precis på nacken.