handdator

Visa fullständig version : EU stöder regimen(diktatur) i Iran


porja
2006-10-12, 20:29
# EU:s oljeavtal med Iran
# EU:s många handelavtal med Iran:

Frankrike, Tyskland, England är en av de sora länderna som har stora avtal med landet.

såg att 60 % av bilar ute på gatan där var Peugeot 206 och andra Peugeot-bilar... vilka avtal med Frankrike!!!

EU satsar på miljön, men ändå stödjer de detta regim som helt o hållet skiter i miljön, (många äldre bilar i landet, gamla statliga bussar som släpper ut gaser rakt i luften), nya bilar som inte uppfyller miljökraven fullt ut...
Alltså ingen mening med att vi tänker på miljön. helt otroligt...

EU stödjer regimen, regimen stödjer terroristorganisationer som Hizbollah, Hamas m.fl. och hotar Europeiska folkets säkerhet och trygghet.

Stor del av oljeinkomster går rakt in sheikernas(mullornas) bankkonton, Hizbollah och de muslimer som bor i södra Libanon, Palestinier, och till terrroorganisationer.

inte bara det att oljeinkomster inte går till folket och landet, utan mullorna tar extra avgifter från folket (bla annat bilskatt, lumpavgift för att slippa lumpen

EU vill att regimen skall vara kvar för att suga allt rikedom ur landet, EU stödjer dikaturregimen, EU stödjer brott mot mänskliga rättigheter, EU stödjer avrättning av homosexuella i Iran.

Folket i Iran lever under existensminimum, det vill regimen, det vill EU,
allt detta för att regimen skall vara kvar, ingen revolution uppstår...

Regimen stoppar utbredningen och utvecklingen av internet i landet.
De tar stora straffavgifter på de som har parabollantenner på sina hustak.

för att stoppa satelittsändningarna från persiska TV-kanaler från demokratiska länder så köper de från EU (köpta av Ericsson) apparater för att sända ut parasiter som stoppar sändningarna från dessa kanaler, detta gjordes under de student- och folkdemonstarionenrna som gjordes för några år sedan.

Varje dag sänds propaganda program och nyheter i statliga Tv:en.
Tidningarna är extremt kontrollerade och fullt med propaganda...

De som vill ha demokrati dvs folket, författare, inteligenta, regimkritiker, frihet, mördas, slängs i fängelser, utsätts för våldtäkt, till och med på deras familjer........

en kille och en tjej får inte umgås hand i hand ute på stan, diskoteksförbud, alkoholsförbud.

Damerna ligger under Herrarna i samhället. en ex är att det är väldigt svår för en kvinna att skiljas med sin man.

En annan exempel är att om en bil kör ihjäl en man, så är det dubbelt så hög straffavgift på föraren, än att man kör på en kvinna.

På flygplatsen i Iran såg jag Tyska och Franska affärsmän gå omkring, många många...

på tal om homosexuella så är det direkt avrättning, häromåret gjordes en avrättning på 2 homosexuella killar, båda under 18 år dessutom, helt otroligt...

stening av familjer görs varje år pga något sorts brott......

det är svårt att hitta jobb i landet, det samma för ingengörer och andra högkvalicifierade jobb....

det finns mkt mer att skriva......fortsättning följer........

Vad är detta för värld vi lever i?
Det ser ut att intressen går före allt annat...

Mehdi
2006-10-12, 21:18
Bikari badbakht? :laugh:

Scratch89
2006-10-12, 21:24
Va?
Har du några länkar, bevis eller källor på det du skriver?

porja
2006-10-12, 21:25
merci, pesare gol..

kheili maalomatet balaye...

bolio, Allan ?

Trance
2006-10-12, 21:29
Folket i Iran lever under existensminimum, det vill regimen, det vill EU,
allt detta för att regimen skall vara kvar, ingen revolution uppstår...


Varför tror du detta, EU skulle tjäna bra mycket mer på att Iran hade en västvänlig regering. Jag menar lite instabilitet för att få bort hot om eventuella kärnvapen, massivt stöd åt terrorister, hotelser om krig, ingen säkerhet om oljan skulle försvinna. De skulle även tjäna på en köpkraftig befolkning, då man skulle kunna exporera en hel del saker. Iran är inget land man tjänar på att hålla fattigt, då det inte t.ex. finns någon textilproduktion.

Jag undrar lite hur genomtänkt denna posten faktiskt var, man kan kritisera EU för att de ej gör tillräckligt för att få bort regimen. Men då tror jag det är bättre att göra det sakligare än vad du gör.

Sedan så tror jag inte på att total bojkott och isolering av Iran skulle föra det närmare en västvänlig regering direkt.

Melody
2006-10-12, 21:48
Bikari badbakht? :laugh:

merci, pesare gol..

kheili maalomatet balaye...



:D

Dav0d
2006-10-13, 09:29
hotar Europeiska folkets säkerhet och trygghet.

Enda jag inte tycker stämmer. De utför inte alls ett hot mot Europa eftersom de skulle inte tjäna något syfte alls för Mullorna. Som du sagt, allting handlar i grund och botten med syftet om att bli rikare.

Men fortfarande, "bikari"

Trance
2006-10-13, 09:30
Enda jag inte tycker stämmer. De utför inte alls ett hot mot Europa eftersom de skulle inte tjäna något syfte alls för Mullorna. Som du sagt, allting handlar i grund och botten med syftet om att bli rikare.

Men fortfarande, "bikari"

Du tror verkligen allt annat stämmer?

Dav0d
2006-10-13, 09:39
Du tror verkligen allt annat stämmer?

Jag har varit i Iran 4 gånger. Jag vet hur landet ser ut, hur det fungerar, hur de styrs. Jag tror inte på allting 100% men jag vet att EU är nöjd med nuvarande läget, men de självklart tycker det kunde vara bättre(för deras vinst!). Det orkar bara inte bry sig, det skadar ju inte dem som sagt.

Bolio
2006-10-13, 10:25
Jag håller med porja till stor del.

Trance
2006-10-13, 10:29
Anser du att detta stämmer:

"EU vill att regimen skall vara kvar för att suga allt rikedom ur landet, EU stödjer dikaturregimen, EU stödjer brott mot mänskliga rättigheter, EU stödjer avrättning av homosexuella i Iran."

"EU stödjer regimen, regimen stödjer terroristorganisationer som Hizbollah, Hamas m.fl. och hotar Europeiska folkets säkerhet och trygghet."

"EU satsar på miljön, men ändå stödjer de detta regim som helt o hållet skiter i miljön, (många äldre bilar i landet, gamla statliga bussar som släpper ut gaser rakt i luften), nya bilar som inte uppfyller miljökraven fullt ut...
Alltså ingen mening med att vi tänker på miljön. helt otroligt..."

Bolio
2006-10-13, 10:31
Nja, självklart inte formulerat på det sättet. Men det ligger en poäng i hans inlägg. Dock tycker jag inte alla EU-länder kan beskyllas på samma sätt. England med Tony Blair är t.ex. generellt mycket bättre.

Baan
2006-10-13, 11:37
Det är väl klart att det finns två tydliga sätt att förhålla sig tlil ett land som inte är genompositivt, som t ex Iran. Var väl ett liknande scenario om Bildts förhållningssätt till Ryssland.

Nåväl, vi kan välja att kritisera Iran och reta upp dom och förlora i princip alla möjliga intäkter vi kan göra där nere, och även om Iran inte är en fetekonomi som Ryssland så finns det ändå feta pengar att tjäna. Som t ex att få exklusiva avtal för Peugeotbilar, det blir nog bra med pengar där.

Alternativet är att vi blundar för problemen i Iran och öppnar dörrarna för handel, och kritiersar bara så mycket vi vågar utan att äventyra för relation med landet. Jag tror det är på det här sättet vi i Europa kommer att handla. Sen är det inte omöjligt att öppnare dörrar mot Europa kan leda till att dom ledande iranierna demokratiserar sitt land, dvs att vi går liknande väg som Kina (som vi får säga är på rätt väg). Jag vet inte alls om det här är säkert, det kan likväl istället stärka regimen genom att vi möjliggör för dom att tjäna mer pengar och växa sig starka. Svåra frågor det här ;)

porja
2006-10-13, 12:40
ni vet att vi lever i ENERGIBRÄNSLE VÄRLD där olja är mkt viktig för västvärlden.

Baan
2006-10-13, 12:42
Ja det vet väl dom flesta.

Vad dom flesat inte vet är att vi har stora lager olja ifall något skulle krisa (enligt en jag pratade med från energimyndigheten), hur länge den räcker vet jag inte, men jag skulle tippa på ett x antal månader. Så om Iran slutar sälja olja har vi gott om tid för en markninvasion utan att stridsvagnarna för gå på luft ;)

porja
2006-10-13, 12:56
EU stödjer regimen, i sin tur stödjer regimen terroristorganisationer som Hizbollah, Hamas m.fl.

EU = FIASKO

Bolio
2006-10-13, 19:20
Skönt att USA och Israel finns. :hbang:

porja
2006-10-20, 20:46
En otrolig bra sida, här står senaste nytt från Iran

http://www.friairanvanner.blogspot.com/



http://www.arbetaren.se/articles/utrikes20061013

porja
2006-10-20, 22:33
om USA och EU vill så kan de på en dag avsätta regimen...men tyvär....billig olja från regimen går före allt annat


IRAN - BEFORE and AFTER

http://www.youtube.com/watch?v=ZwQZxrA_nlk
.
.

Trance
2006-10-20, 22:41
om USA och EU vill så kan de på en dag avsätta regimen...men tyvär....billig olja från regimen går före allt annat


IRAN - BEFORE and AFTER

http://www.youtube.com/watch?v=ZwQZxrA_nlk
.
.

Hur skall USA och Iran avsätta regimen på en dag?

Hur är det just nu i Irak?

[EDIT] Lite roligt dock, när USA går in i ett mellanösternland är det för oljan och när de inte går in i ett mellanösternland så är det för oljan.

pragmatist
2006-10-20, 23:46
Jag undrar vad du egentligen menar med uttrycket "stöder". Det är sant att ungefär hälften av Irans oljeexport går till olika EU-länder, om det är det du menar med "stöd". Det land som importerar i särklass mest olja från Iran är Japan, följt av Sydkorea.

porja
2006-10-21, 23:04
.
detta händer varje dag i Iran:

http://www.youtube.com/watch?v=zLf5c_smnVI
.
.

porja
2006-10-21, 23:13
Hur skall USA och Iran avsätta regimen på en dag?

Hur är det just nu i Irak?

[EDIT] Lite roligt dock, när USA går in i ett mellanösternland är det för oljan och när de inte går in i ett mellanösternland så är det för oljan.

Detta innebördeskrig i Irak ville USA uppnå och det har de nått...
USA vill bara få alla i Mellanöstern att slåss mpt varandra och i bakvägen köpa olja billigt mm... USA vill att de försvagas... vill ha det oroligt där nere..... det har vi sett i historien:

Stödet till Saddam förut, stödet till talianerna, vapelhandeln.....m.fl....

porja
2006-10-21, 23:33
har hört att Shahen (kungen av Iran) före revolutionen sa till väst att vi inte säljer olja så här billigt... Shahen var ordförande i OPEC då
och USA och Europa tyckte inte om detta och de var nöja med revolutionen.




_______________
Historik:

Under 1970-talet bildades den olja kartellen OPEC. Shahen av Iran var en av de huvudaktörerna som satte hela denna process igång. Det blev ett bakslag för hela västvärlden efter bildandet av kartellen. Oljepriserna höjdes och många industrier slog om och gick i konkurs i Europa och USA

hämtad:
http://www.peykeshahr.se/sve/sve.asp?bodyId=start&menyId=kronika

porja
2006-10-21, 23:34
Jag undrar vad du egentligen menar med uttrycket "stöder". Det är sant att ungefär hälften av Irans oljeexport går till olika EU-länder, om det är det du menar med "stöd". Det land som importerar i särklass mest olja från Iran är Japan, följt av Sydkorea.


du har delvis rätt, de är också med i detta...

cortez
2006-10-21, 23:35
Skönt att USA och Israel finns. :hbang:
Vad e det du vill säga med ditt inlägg?

USA, EU, Iran och alla andra länder gör allt för egen vinning, även om det innebär att de kommer stödja t.ex diktatur i länderna.

TCOG
2006-10-21, 23:40
Porja, jag vill inte vara dryg men jag rekommenderar starkt att du investerar i en Ordbok.

porja
2006-10-21, 23:47
släpp taget på kylskåpet och håll dig On Topic min lille vän, du är född här och vet ingenting om Iran osv...

TCOG
2006-10-21, 23:52
släpp taget på kylskåpet och håll dig On Topic min lille vän, du är född här och vet ingenting om Iran osv...

:sleep:

pragmatist
2006-10-21, 23:54
Om det är någon som är djupt insyltad i Iran så är det väl Ryssland, med försäljning av kärnreaktorer, vapensystem och annat.

De där Peugeot-bilarna du såg är för övrigt licenstillverkade i Iran och kommer snart exporteras till Ryssland. Fransk bil, tillverkad i Iran, exporterad till Ryssland - tänk vad spännande det är med globalisering. :D

Chris
2006-10-22, 00:57
Alltid nån som klagar på USA, oavsett vad dom gör. Gör dom något så klagas det, gör dom inget så klagas det ännu mer.

Hur tycker du själv situationen ska lösas?