handdator

Visa fullständig version : Träna bänk med brygga?


Alexlindgren
2006-10-12, 19:45
Goddag. Jo jag undrar bara om man skall träna bänk med brygga, eller ska man ligga "normalt" med ryggen inte svankad dvs.

Och sedan bara använda svanken på maxningar.

?

tp_88
2006-10-12, 19:50
Jag tränar med brygga (så mycket jag nu klarar...), ja. Utom när jag kör med fötterna i luften.

emmzan
2006-10-12, 19:54
Jupp! Brygga så mycket det går :)

En bra brygga och bra fotposition ger extremt bra stabilitet etc.

Mattias Hallberg
2006-10-12, 19:57
Jupp.
Fast när det gäller mig blir det inte så mkt brygga när jag lägger mig i brygga... ;)
Är alldeles för stel för det.

DavidN
2006-10-12, 19:59
Förlorar man inte rörelselängd när man går i brygga?
Vad är syftet med det?

regus
2006-10-12, 20:00
Förlorar man inte rörelselängd när man går i brygga?
Vad är syftet med det?

Ta mer vikt. Vilket är det viktigaste på gymet! (väntar på någon enbiten kroppsbyggare ska hugga till!;))

130kg finsk sisu
2006-10-12, 20:05
Givetvis med brygga. Även om jag inte har nån brygga att tala om. MEr bara ordentlig volym på bröstet/magen.
Om man kör med brygga får man lite extrakilon och blir starkare vilket borde resultera i mer volym oxå. Och i.o.m bryggan aktiveras andra muskler mer såsom triceps,rygg och axlar. Men vill man träna bröst mer så kan man ligga flat.
(DavidN uttalade sej negativt om utrustning häromdagen, redan då visste jag att han inte sett mycket av lyftarvärlden. Och hans fråga i tråden förstärker bara mitt antagande, att killen är en hobbybyggare...)

Diggler
2006-10-12, 20:11
Jag kör med en liten brygga, för att det känns mest bekvämt. Ligga helt platt är lite obehagligt.

130kg finsk sisu
2006-10-12, 20:12
Glömde bara att påpeka att det är bara upp till var och en att köra hur man vill...

Diggler
2006-10-12, 20:13
Förlorar man inte rörelselängd när man går i brygga?
Vad är syftet med det?

Om du inte överdriver så blir det inte särskilt mycket mindre rörelselängd, komplettera med hantelflyes om du vill ha en lång rörelse för pecsen.

flenders
2006-10-12, 20:18
Jag brukar ligga ganska plant. Det är fram mot de sista repsen eller när man höjer vikten som man börjar brygga. Jag vet inte om det är dåligt men det känns bra när jag går bryggar och eftersom man klarar några extra rep eller lite extra vikt så lär det inte vara helt dåligt heller. :)

MickeZZ
2006-10-12, 20:23
Tranar med brygga da jag tycker det ar kul att forsoka ta sa mycket vikt som mojligt i banken. Jag kor dock ocksa med fotterna i luften emallanat och da blir det ju inte mycket brygga.

Om man efterstravar max ROM i lyftet och hypertrofi for brostet kanske man vill kora utan brygga och med armbagarna vinklade mer rakt ut fran kroppen.

Som nagon sa ovan det ar val bara att kora som man vill... se aven i min signatur nedan :)

Bondlurk
2006-10-12, 20:27
Glömde bara att påpeka att det är bara upp till var och en att köra hur man vill...

Finsk sisu, du har en av dom mest imponerande bänkreslutat jag sett på länge, därav måste jag fråga dig, när du tränar bänk, kör du strikt med stopp och allt dithörande eller lite studs vid bröstet? Vilket anser DU ge bäst vid träning?

(Om frågan verkar korkad är det möjligtvis för att jag inte vet vad brygga är.)

130kg finsk sisu
2006-10-12, 20:34
Brygga är när man böjer upp ryggen i bänkpress.

Jag kör inte med stopp men studsar inte heller och allra minst lyfter jag på häcken. Och forced reps kör jag aldrig.

Jag stoppar inte på träning därför jag tävlar med bänktröja.

Ove Lehto säger att stoppträning är effektiv men han upplever det som utbränande. Dvs han får ingen bra volym i passen om han kör med stopp.

A.Pahkamaa
2006-10-12, 20:42
Jag varierar, men mestadels lyfter jag med maximal brygga. Det är svårt att säga om man ska lyfta med brygga eller inte, det beror ju bland annat på vilka mål man har med sin träning. Men om du (Alex), vill bli så stark som möjligt så tjänar du nog på att träna mycket med brygga. (Det finns vissa som blir svagare med brygga, eftersom dom får fel vinklar då, men det är inte så vanligt.)

DavidN
2006-10-13, 22:12
okok.

För min del ligger intresset i ROM :)
All hail Arne