handdator

Visa fullständig version : EAA tom mage


rQx
2006-10-12, 17:43
Hej!

Stämmer det som jag ha för mig att jag läst att man ska ta EAA på tom mage? Om jag då vill ta kolhydrater i form av malto innan passet, när ska jag ta det?

MvH / Tim

King Grub
2006-10-12, 17:48
Ja. Direkt innan. Maltodextrin tillsammans går bra. Det saktar inte ned magsäckstömningen.

Halldin
2006-10-12, 17:49
Ja. Direkt innan. Maltodextrin tillsammans går bra. Det saktar inte ned magsäckstömningen.
Gör det något om ens kolhydratspulver råkar innehålla cirka 5% fruktos?

King Grub
2006-10-12, 17:50
Äh.

mangemani
2006-10-12, 17:51
så en halva fördigblandad gainer är uteslutet innan passet då?

rQx
2006-10-12, 17:53
Tack för snabbt svar!

King Grub
2006-10-12, 17:55
så en halva fördigblandad gainer är uteslutet innan passet då?

Vad skall du med den till om du tar EAA?

mangemani
2006-10-12, 19:35
Vad skall du med den till om du tar EAA?


trodde den behövdes bara;)

men efter passet då,då ska man väl få i sej en gainer eller? även fast man nu käkar EAA?eller ska man ta EAA direkt efter och sen käka mat när man kommer hem?

King Grub
2006-10-12, 19:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78120

tma
2006-10-12, 20:03
Hur viktigt är det här med tom mage? Tror nog jag presterar bättre på gymet om jag fått i mig energi timmarna innan

King Grub
2006-10-12, 20:05
Läs tråden jag länkar till ovan.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1769820&postcount=8

tma
2006-10-12, 20:13
Om man håller sig till kolhydrater timmarna innan passet då? Blir rätt tråkigt annars, eftersom jag tränar på kvällen ;)

mangemani
2006-10-12, 20:27
Hur viktigt är det här med tom mage? Tror nog jag presterar bättre på gymet om jag fått i mig energi timmarna innan


vad jag fick ut utav tråden som grub länkade till var att man kan käka en måltid för att sen låta det gå 3-4 timmar innan man tar EAA.
vill man då så kan man ta maltodextrin tillsammans med EAA,alltså direkt före träningen.

Absinteh
2006-10-12, 21:12
Har kolhydraterna någon positiv effekt och vad är direkt innan? 1 min? sedan börja med första uppvärmningen?

Fredrik_S
2006-10-13, 09:42
Har kolhydraterna någon positiv effekt och vad är direkt innan? 1 min? sedan börja med första uppvärmningen?

närmare inpå. Drick den under uppvärmningen.

Baha
2006-10-13, 10:22
en sak jag undrat och inte läst ett svar om nånstans, funkar eaa att ta likabra utan kolhydrat på tom mage?

tex eaa -träning sen efter träningen vanlig frukost`?

skulle gärna testa EAA men vill inte trycka i mig en massa snabba kolhydrater av diabetes-skäl

King Grub
2006-10-13, 10:26
Proteinsyntesen stimuleras lika bra av EAA utan kolhydrat, men minskningen av proteinnedbrytningen kommer inte att vara lika stor.

Baha
2006-10-13, 11:09
tack flör svaret

läste för att du rekomenderare det vid en vlcd med, skulle man kunna spara "betydligt" mer muskler vid en typ svältkost låt säga 1000 kcal om man lade till EAA? hur tycker du/ni att man skall ta det isf?

Sniggel
2006-10-13, 13:46
tack flör svaret

läste för att du rekomenderare det vid en vlcd med, skulle man kunna spara "betydligt" mer muskler vid en typ svältkost låt säga 1000 kcal om man lade till EAA? hur tycker du/ni att man skall ta det isf?

Är nog svårt att veta, men jag tror det kan hjälpa att använda EAA under diet. 6g 1 gång direkt före träning räcker säkert långt isåfall.

King Grub
2006-10-13, 14:06
tack flör svaret

läste för att du rekomenderare det vid en vlcd med, skulle man kunna spara "betydligt" mer muskler vid en typ svältkost låt säga 1000 kcal om man lade till EAA? hur tycker du/ni att man skall ta det isf?

Det är just under katabola tillstånd EAA-supplementering är av värde. Typ sepsis, sarkopeni, immobilisering, t ex. Ett kraftigt energiunderskott får sägas vara ett potentiellt katabolt tillstånd, även om det inte är av ovanstående situationers påverkan. Vid normalt ätande där man redan får energi och aminosyror, vid en kroppsbyggardiet alltid mer av alla aminosyror än vad som behövs för anabolism, kommer gensvaret att vara mycket mindre, om ens märkbart.

EAA mellan målen ger anabolt gensvar (stimulering av proteinsyntesen) utan att gensvaret från vanliga mål påverkas. Säkert av värde vid katabola tillstånd.

In conclusion, ingestion of a CAA supplement produces a greater anabolic effect than ingestion of a nutritionally mixed meal, despite similar EAA content. Furthermore, ingestion of the CAA supplement does not result in a subsequent compensatory nadir in net phenylalanine balance and does not effect the normal anabolic response to ingestion of a nutritionally mixed meal.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/288/4/E761

EiseltUK
2006-10-13, 15:05
tack flör svaret

läste för att du rekomenderare det vid en vlcd med, skulle man kunna spara "betydligt" mer muskler vid en typ svältkost låt säga 1000 kcal om man lade till EAA? hur tycker du/ni att man skall ta det isf?


Vid ett så pass lågt energiintag skulle jag ta 6 gram minst 3-5 gånger om dagen (ink en dos före och en efter träningen). 5 doser ger lite drygt 100kcal extra per dag så det är inte mycket men en viktig del för att minska muskelnedbrytningen.

Den här studien är ganska intressant:

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/9/4351

Baha
2006-10-13, 16:25
om man åt då 1000 kcal uppdelade på 3 måltider, typ frukost, lunch middag.

hur skulle ni ta doserna för maximal effekt..tex en innan frukost, mellan frukost-lunch..låt säga man tränade innan middag 1 dos innnan träning, 1 efter träning sen middag sen 1 dos senare på kvällen?

är just det att man inte tillför just några kcal men kanske ändå får en bra muskelsparande effekt jag gillar.

EiseltUK
2006-10-13, 19:18
Det skulle kunna se ut så här:

Före frukost: EsaPro
Frukost:
Mellamål: EsaPro
Lunch
Mellanmål: EsaPro
Direkt före träning: EsaPro
Träning (gärna lite kolisar under träningen för att minska nedbrytning)
10 min före middag: EsaPro (om du äter ca en timme efter träningen)
Middag
Kväll: Esapro

Kör på det i en månad och ta före- och efter bilder!

-squat-
2006-10-13, 19:37
ja håll oss uppdaterade Baha. *flex*

Baha
2006-10-13, 19:46
tack för tipsen iaf, om jag nu kommer köra nåt liknande så blir det en träningslogg.

jeppelaget
2006-10-14, 12:48
men hur gör man om man tränar på morgonen, enda tiden på dagen jag hinner. Ska jag skippa frukosten o bara ta EsaPro o kolhydrater?

MrBoris
2006-10-14, 12:57
men hur gör man om man tränar på morgonen, enda tiden på dagen jag hinner. Ska jag skippa frukosten o bara ta EsaPro o kolhydrater?

1. Ja skippa frukosten och äter ett ordentligt mål med mycket kolhydrater innan läggdags kvällen innan (då den egentliga påfyllnaden av glykogen sker i vilket fall för dig som tränar på morgonen).

2. Eller så äter du ett mindre mål till frukost (som du kanske "smälter" på 1-2timmar) och drar sedan i dig EsaPro+maltodextrinet strax före passet.

jeppelaget
2006-10-14, 13:38
ok, så 1,5 dl havregrynsgröt en och en halv timme innan träning går bra?

MrBoris
2006-10-14, 13:41
ok, så 1,5 dl havregrynsgröt en och en halv timme innan träning går bra?

tror det är i värsta laget, men vad vet jag:confused: Testa nummer 1 som jag skrev, att träna på fastande mage och inta EsaPro och maltodextrin precis före passet, bara du har ätit rejält innan läggdags så ska det funka.