handdator

Visa fullständig version : Musklerna kommer aldrig... hjälp


berggren129
2006-10-12, 16:22
Tja, jag är 23 år och normalbyggd kille, lite smala ben och armar som jag skjälv tycker. Började träna för första gången i juni 2006. Började ganska lugnt och körde 3*15, 3 dagar i veckan i drygt 1,5 månad för att bygga upp muskelfästen. efter det började jag försöka bygga muskler.
Jag körde 3 *10 i 1 månad och efter det så har jag kört 3*8 med följande progam.

Måndag: Bensträck, Benpress, Lårcurs, Vadpress sittande, Lutande bänkpress, Hantelpress liggande.

Tisdag: Vila

Onsdag: Axelpress sittande, axellyft åt sidan, axeldrag bakåt, triceps push ups, Triceps i hiss stående, Bicepscurl i maskin och med curlstång.

Torsdag: Vila

Fredag: Hantelrodd enarms, Ryggdrag fram, sittande rodd, ryggresning 45 grader och magträning i maskin.

Lördag: Vila
Söndag: Vila

Och så har mina veckor sett ut i 2,5 månader.
Nu skulle det ju vara väldigt troligt att man skulle kunna se någon skillnad på mig sen innan jag började träna, trodde jag iallafall. Visst har jag blivit starkare med tyvärr så syns det inte.
Om ni tror att jag fuskar på övningarna så är det inte det för det är jag noga med att övningen ska göras för att trötta ut rätt muskelgrupp och inte belasta fel, och jag lastar på presis så jag klarar att få upp vikten en 8:e eller 9:e gång, jag kör till failure på alla övningar som tillåter det.

Beträffande maten jag får i mig så äter jag en stadig frukost på jobbet kl 9.00 som tyvärr bara består av bröd och ost, men bättre än ingenting.
En lunch från cateringfirma kl 12.00 , en frukt 14.00 och hemlagad middag kl 18.00, oftast pasta med kyckling eller lax. Dom dagar jag tränar så äter jag lite pasta eller gröt 30 min innan jag drar iväg till gymmet och när jag kommer hem så sätter jag i mig lite vassle-protein samt middag innom 1 timme.

Jag vet att mina matvanor inte är optimala för att bygga muskler men jag tycker inte att dom är så dåliga.

Funderar på att köpa kreatin som kanske skulle hjälpa till.

Varför växer jag inte??

Bengan
2006-10-12, 16:25
Ta det lugnt! Det tar mer än 2½ månad att bygga muskler.
Det viktigaste är att träna hårt och äta mycket. Ät dubbelt så mycket som alla dina bekanta så äter du nog lagom.

Maten är hemligheten. :eating:

berggren129
2006-10-12, 16:28
Klart att jag inte trodde jag skulle biff vid det här laget men nån skillnad måste det ju bli efter över 60 timmar på gymmet.

Bengan
2006-10-12, 16:30
Klart att jag inte trodde jag skulle biff vid det här laget men nån skillnad måste det ju bli efter över 60 timmar på gymmet.
Vad väger du idag? Hur lång är du?

berggren129
2006-10-12, 16:33
Jag är ca 1.85 lång och väger 85 kg tack var lite kött och öl på magen :/

Bengan
2006-10-12, 16:40
Antagligen har det gått för kort tid för att det ska synas eller så ligger de nya musklerna dålda under späcket. ;) Har du tittat om hur vikten förändrats under tiden du tränat?

Gpajpen
2006-10-12, 16:53
asso det är ju väldigt svårt att se nån skillnad om du har för mkt kroppsfett. exempelvis kan du ju aldrig se om magmusklerna blivit dubbelt så stora om du har en ölmage i vägen... har du blivit starkare och fortfarande blir det kan du vara lugn för att musklerna blir större och utvecklas. för övrigt är 2,5 månad av gymmande en väldigt liten tid i muskelbyggarsammanhang.
det är när ökningarna har uteblivit under en längre period du kan börja oroa dig, så kör på bara! ät mkt;(protein=muskler) - träna - vila. i den ordningen :D

Liten Men Fet
2006-10-12, 17:27
Som sagt tar det lång tid att bygga muskler, ät mer och framförallt mycket protein annars är det risk att det inte blir några resultat alls. Spelar ingen roll om man tränar bra om man inte äter riktigt bra. Musklerna hamnar ju under fettet därför ser du dom inte, hade du kunnat se din kropp utan fett och skinn så hade du nog sett skillnad men nu kan ju inte det.

Lyft skrot och ät bra låt det ta tid för det tar mycket längre tid än man tror, det går inte att få snabba resultat. Titta mer på vikterna du lyfter och se till att du ökar, det är roligare att titta på vikterna än spegel för där är det nästan omöjligt att se skillnad om man inte jämför foton som är ett år gamla.

Jontez
2006-10-12, 17:33
Vad tråkigt =/ Jag har gymmat sen augusti, lite drygt 2 månader och har märkt en del resultat, men mest som du, alltså ökat vikterna på gymmet något grymt.
Menar du att du inte ser nån skillnad alls? Jag har tex. ökat biceps 2 cm och ca 4 cm i flex, och bröstena (bröstet?) har fått mycket bättre kontur. Jag är 182 cm och väger 80kg

berggren129
2006-10-12, 17:49
njea, man kan nog säga att jag inte förändrats varken på vågen eller i spegeln, jag har lite speck på magen men inte mkt på armar eller ben så får jag muskler så kommer dom synas direkt. men får kanske ta o äta lite bättre då... svårt att få i sig mer mat bara, är ganska mätt efter träningen när man druckit vatten och proteintillskott.

prime^
2006-10-12, 17:56
Tycker detta låter väldigt konstigt. Måste säga att jag tror du äter för lite. Men det tar tid för att d ska synas, men om du vekrligen inte ser non liten skillnad alls e d nått som e fel! :/ Hoppas du kommer på vad d e!

Allan
2006-10-12, 17:57
Jag började 1975 och väntar fortfarande....


allan

major Pectoralis
2006-10-12, 18:22
Jag tror du skall sattsa på att träna igenom varje muskelgrupp 2ggr i veckan samt öka till 4 set per övning. Det brukar hjälpa de flesta
Ha 5-7 övningar per pass + extra träning för centralpartiet. Är du inte stark där påverkar det träningsvikten i övriga övningar negativt, vilket inte är bra.
Du bör även variera antalet repetitioner du kör och inte fixera dig vid 8-9.

Shadow Warrior
2006-10-12, 18:55
Jag tycker övningsvalen verkar lite mesiga, det måste vara jobbigt att träna man kommer inte undan med benspark före benpress osv...

psirus
2006-10-12, 19:49
rom byggdes inte på en dag, sluta grina å förtsätt träna!

pragmatist
2006-10-12, 20:27
För de flesta innebär de första månaderna mest neurologiska anpassningar, d.v.s. kroppen blir effektivare på att använda de muskler som redan finns snarare än bygger några nya. Det är sedan som volymen börjar komma.

delta_mats
2006-10-12, 20:38
Jag håller inte riktigt med de andra. Som otränad bör du fixa hyggliga resultat på 2,5 månader, både styrkemässigt och volymmässigt.
Jag tror du felar i kosten rejält. Din frukost tex är under all kritik, var är proteinet? Räkna på hur många gram protein du får i dig under en dag. Du bör ligga på minst 170 gram. Sen en ynka frukt till mellanmål, bättra på det också. Är övertygad om att du kan hämta hem mycket genom att justera kosten. Går du upp i vikt? Om inte förstår jag varför du inte blir större.

berggren129
2006-10-12, 20:46
Hmm, ja, jag äter säkert inte lika optimalt som jag borde göra, vad kan man ta med sig till jobbet att käka som är lätt att ha med sig som är proteinrikt? räcker det med en proteindrink? duger vassle? Vad har ni att säga om mitt träningsprogram, nån övning jag kan ta bort eller byta mot nåt annat, vill inte vara på gymmet mer än 1 timme, 3 dagar i veckan.

delta_mats
2006-10-12, 20:51
Hmm, ja, jag äter säkert inte lika optimalt som jag borde göra, vad kan man ta med sig till jobbet att käka som är lätt att ha med sig som är proteinrikt? räcker det med en proteindrink? duger vassle? Vad har ni att säga om mitt träningsprogram, nån övning jag kan ta bort eller byta mot nåt annat, vill inte vara på gymmet mer än 1 timme, 3 dagar i veckan.


Har du tillgång till kylskåp på jobbet? I så fall kan du ju ta med dig mjölk. 1l lättmjölk ger dig 34 gram protein och bra kolhydrater.
Proteindrink funkar också bra.

Gpajpen
2006-10-12, 21:04
Jag håller inte riktigt med de andra. Som otränad bör du fixa hyggliga resultat på 2,5 månader, både styrkemässigt och volymmässigt.
Jag tror du felar i kosten rejält. Din frukost tex är under all kritik, var är proteinet? Räkna på hur många gram protein du får i dig under en dag. Du bör ligga på minst 170 gram. Sen en ynka frukt till mellanmål, bättra på det också. Är övertygad om att du kan hämta hem mycket genom att justera kosten. Går du upp i vikt? Om inte förstår jag varför du inte blir större.

jag håller med dig med proteinet osv självklart ska han se till så att han får i sig 2-3g/kg kroppsvikt. skrev det också i första inlägget, men faktum kvarstår.
du kan vara hur optimal som helst. 2,5 månad är en piss i havet. 1 år är liten tid för att styrketräna. 2,5månad är ungefär 1/5 av 1 år.

fortsätt träna ät mkt !

major Pectoralis
2006-10-12, 21:05
Hmm, ja, jag äter säkert inte lika optimalt som jag borde göra, vad kan man ta med sig till jobbet att käka som är lätt att ha med sig som är proteinrikt? räcker det med en proteindrink? duger vassle? Vad har ni att säga om mitt träningsprogram, nån övning jag kan ta bort eller byta mot nåt annat, vill inte vara på gymmet mer än 1 timme, 3 dagar i veckan.

prova exempelvis:

1. Överkropp: bänkpress, rodd, militärpess, chins, bicepscurl, liggande tricepsextenion, omvända flyes
2.Underkropp: Knäböj, goodmornings, benspark, legcurl, vadpress, hyperextensions + mage
3.
4.
5.Helkropp: bänkpress, rodd, knäböj, goodmornings, militärpess, vadpress + mage
6.
7.

major Pectoralis
2006-10-12, 21:07
....Ett annat gott alternativ är helkroppspass.

delta_mats
2006-10-12, 21:25
jag håller med dig med proteinet osv självklart ska han se till så att han får i sig 2-3g/kg kroppsvikt. skrev det också i första inlägget, men faktum kvarstår.
du kan vara hur optimal som helst. 2,5 månad är en piss i havet. 1 år är liten tid för att styrketräna. 2,5månad är ungefär 1/5 av 1 år.

fortsätt träna ät mkt !


Ja 2,5 månad är väldigt kort tid. Men inte så kort att man inte bör se synliga resultat.

berggren129
2006-10-12, 22:34
men att få i sig 170 gram utspritt under dagen är rätt kämpigt väl!? nån som har några bra lösningar på vad man äter? förutom mjölk. hur många gram protein innehåller ett ägg?

Liten Men Fet
2006-10-12, 23:17
men att få i sig 170 gram utspritt under dagen är rätt kämpigt väl!? nån som har några bra lösningar på vad man äter? förutom mjölk. hur många gram protein innehåller ett ägg?

Jag tror det är 6 gram... så det är kört med bara ägg.
Men en stor proteindrink innehåller väl 35 gram? Sen mycket kött och böner, drick mjölk. Gröt till frukost med en skopa proteinpulver i.
Sen innehåller ju nästan all mat lite protein och den måste man ju räkna med. Men när man tar en mellanmål så kan man ju dra i sig en kycklingfile på en macka och dricka en proteinshake till så har man ju fått i sig 50 gram protein. Eller är jag ute och cyklar?

Shadow Warrior
2006-10-13, 05:27
Så svårt är det inte, drick mjölk till varje måltid, 3l mjölk ger 102g protein, 2mål mat per dag med 20g protein i vardera måltid (inte heller svårt eller jobbigt) 2måltider till (frukost och kvällsmål) med samma mängd där. plötsligt har du 182g Protein utan tillskott. Om om du tycker 3l mjölk är mycket så kan jag fråga dej hur mycket vätska du dricker om dagen? Det är inte så svårt att hälla i sej 3l som sagt fördelat på 4 fasta måltider+ mellanmål.

Robban
2006-10-13, 07:38
Ät dig mätt och ät sen lite till utöver det. Upprepa detta med två timmars mellanrum. Du kommer växa, tro mig! ;)

Eva_E
2006-10-13, 08:18
Min femöring är att du som nybörjare ska ta en liten titt på BFL-konceptet: http://www.bodyforlife.com/exercise/weighttraining.asp!

Halvkroppspass, varvat över- och underkropp varannan gång. Ett slags pyramider - 12,10, 8, 6, 12 + 12 i kompletterande övning. Välj bland övningarna i övningsbanken - bra, allsidiga övningar.

Kombinera gärna det med valda delar av deras matfilosofi - i princip små, proteinrika måltider ofta.

Sen är faktiskt BFL-varianten av HIIT ruggigt effektiv, även om ditt mål inte är primärt att öka konditionen/förbränna fett...

Jag körde själv efter det här konceptet i stort sett i ett år när jag började om med seriös styrketräning för några år sedan. Jag ökade i styrka till det dubbla och mer för åtskilliga muskelgrupper, och fick en bra grund inför de följande årens tränande. Att sen det här konceptet inte är någon höjdare att följa typ för alltid är en annan femma...

Eva