handdator

Visa fullständig version : Artikel:Tjej med anorexia berättar


Pellefant
2006-10-12, 11:12
När det var som värst vägde hon 27 kilo och var en hårsmån från döden. I dag är hon en levnadsglad studentska vid Lunds universitet. Först efteråt har hon förstått hur sjuk hon var....Som sedan 15 års ålder levt med ätstörningssjukdomen anorexia.

– Av ångest för att få in näring i kroppen grävde jag ut droppnålen, tömde droppet i handfatet och satte tillbaka nålen igen, berättar hon.

– Mitt enda fokus var att komma bort från behandlingen och jag såg alla som ville hjälpa mig som fiender. Att spy var den perfekta lösningen. Då kunde jag äta vad jag ville utan att gå upp i vikt.

Ingen som möter denna fräscha, söta studenska kan ana att hon fram till för bara några månader sedan varit mer eller mindre besatt av sin sjukdom.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13815561.asp

Tycker denna var läsvärd och fick mig att tänka på de nya medlemmar som dyker upp här då o då med ett BMI runt 18-20 men ändå vill gå ner i vikt. Tänk efter innan ni ger dem "gå ner i vikt" tips.

Sigurdsson
2006-10-12, 12:10
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13815561.asp

Tycker denna var läsvärd och fick mig att tänka på de nya medlemmar som dyker upp här då o då med ett BMI runt 18-20 men ändå vill gå ner i vikt. Tänk efter innan ni ger dem "gå ner i vikt" tips.

Riktigt bra läsning.

"Tänk efter innan ni ger dem "gå ner i vikt" tips" Det är flera gånger som man har läst sådana tips till folk som redan är "underviktiga" och man blir lika förbannad varje gång.

Noodles
2006-10-12, 14:07
"Tänk efter innan ni ger dem "gå ner i vikt" tips" Det är flera gånger som man har läst sådana tips till folk som redan är "underviktiga" och man blir lika förbannad varje gång.

Å andra sidan tycker jag Kolo är mycket bra på att säga tvärtom. På varje tips om viktnedgång går tio inlägg som säger att de inte behöver gå ner i vikt.

Intressant artikel förresten.

Lilly
2006-10-12, 14:18
Å andra sidan tycker jag Kolo är mycket bra på att säga tvärtom. På varje tips om viktnedgång går tio inlägg som säger att de inte behöver gå ner i vikt.


Håller med om att råden är sunda och välmenande, inte lätt att råda sjuka personer som odlar sin sjukdom även över nätet. Hoppas bara att råden tas på rätt sätt och inte triggar sjukdommen ännu mer. Precis som jag hoppas att artikeln läses och ses som inspiration till att välja livet och att det finns hopp om att bli frisk. Härligt att läsa om henne och att hon mår bra idag!

nutz
2006-10-12, 15:38
Å andra sidan tycker jag Kolo är mycket bra på att säga tvärtom. På varje tips om viktnedgång går tio inlägg som säger att de inte behöver gå ner i vikt.

Intressant artikel förresten.

Mja,

tyvärr har inte alla förmågan att kunna urskilja en definition från en anorexia-bantning.

nutz
2006-10-12, 15:48
Har läst texten nu. Jävligt gripande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

Jacky
2006-10-12, 20:24
Intressant...hoppas att hon ine får ett återfall bara...

livsglad
2006-10-13, 22:12
Oj vad den berörde. Men jag är tyvärr inte övertygad på att hon egentligen mår sådär bra som det till ytan verkar som. Men hon har iallfall varit med om det absolut svåraste. Jag kommer ihåg henne då jag var inlagd på den avdelningen, då kom hon in men ansåg sig inte så sjuk som vi andra var så hon åkte igen. Det borde hon inte gjort för hon hade rasat väldigt mycket mer i vikt då hon blev inlagd igen. Nä, jag är väldigt trött på ätsjukdomar nu, allt är så fixerat kring vad man ska äta och hur man ska träna! Snälla ni som tänker mycket på mat och träning, coola ner lite! Vad är det som är så himla viktigt med att vara vältränad och nyttig? Sunda förnuftet är det som ska gälla. Är du alldeles för trött för att träna, lägg dig och vila. Är du chokladsugen, käka choklad!

Absinteh
2006-10-13, 23:26
*spy* *cry*
Shit, när jag var som värst med tränings och kostfixering så var det inte långt ifrån när jag tänker på det.

maxz
2006-10-14, 07:57
*spy* *cry*
Shit, när jag var som värst med tränings och kostfixering så var det inte långt ifrån när jag tänker på det.

*cry*

MrBoris
2006-10-14, 09:44
verkligen gripande text, fick ärligt vattniga ögon av att läsa artikeln

Absinteh
2006-10-14, 11:27
Vad jag menade var delen att det tar upp så otroligt mycket av ens liv, och man är aldrig nöjd.

Isabella
2006-10-14, 14:16
Oj vad den berörde. Men jag är tyvärr inte övertygad på att hon egentligen mår sådär bra som det till ytan verkar som. Men hon har iallfall varit med om det absolut svåraste. Jag kommer ihåg henne då jag var inlagd på den avdelningen, då kom hon in men ansåg sig inte så sjuk som vi andra var så hon åkte igen. Det borde hon inte gjort för hon hade rasat väldigt mycket mer i vikt då hon blev inlagd igen. Nä, jag är väldigt trött på ätsjukdomar nu, allt är så fixerat kring vad man ska äta och hur man ska träna! Snälla ni som tänker mycket på mat och träning, coola ner lite! Vad är det som är så himla viktigt med att vara vältränad och nyttig? Sunda förnuftet är det som ska gälla. Är du alldeles för trött för att träna, lägg dig och vila. Är du chokladsugen, käka choklad!

Ibland är det lättare sagt än gjort.

Absinteh
2006-10-14, 15:06
Oj vad den berörde. Men jag är tyvärr inte övertygad på att hon egentligen mår sådär bra som det till ytan verkar som. Men hon har iallfall varit med om det absolut svåraste. Jag kommer ihåg henne då jag var inlagd på den avdelningen, då kom hon in men ansåg sig inte så sjuk som vi andra var så hon åkte igen. Det borde hon inte gjort för hon hade rasat väldigt mycket mer i vikt då hon blev inlagd igen. Nä, jag är väldigt trött på ätsjukdomar nu, allt är så fixerat kring vad man ska äta och hur man ska träna! Snälla ni som tänker mycket på mat och träning, coola ner lite! Vad är det som är så himla viktigt med att vara vältränad och nyttig? Sunda förnuftet är det som ska gälla. Är du alldeles för trött för att träna, lägg dig och vila. Är du chokladsugen, käka choklad!

Vi som bryr oss mycket om maten etc är ju sådana som vill ha resultat av sin träning. Precis som en bilintresserad inte kör med en moped, så äter inte en seriös byggare skitmat/husmanskost hela tiden.

kollebolle
2006-10-14, 21:35
Ja vet att det kanske uppfattas som stötande för vissa, men för tjejer är det i väldigt många fall lugnt att vara "underviktig" på samma sätt som en väldigt vältränad man kan ligga på 28-29 i BMI utan att vara överviktig. I det fallet får man ställa sig frågan om det verkligen är så osunt att ha ett BMI på 17 som kvinna och springa milen på 35 minuter med perfekta levervärden, blodtryck och puls. Kontra en man som har ett BMI på 28 och tar 200 i bänkpress. Så att oroa sig för att ge anorektiker råd tror jag är överdrivet, är man så besatt som hon i artikeln klarar man det utan kolozzeum. Jag tror snarare att risken är större med att ge alla herrar råd om hur man ska öka i vikt med risken för att de inte klarar av att behålla musklerna och fortsätter äta som en elitidrottsman och slutligen blir en tjockis.

Milia
2006-10-15, 08:01
kollebolle:jag håller inte med.

kollebolle
2006-10-15, 11:06
Okej, då vet jag det. Jag förstår nog varför du tycker som du gör också.

Tolkia
2006-10-15, 16:42
Den här diskussionen har vi haft förut, tycks det mig. Det är, som sades ovan, inte samma sak att vara "långdistansarmager" osm att vara anorektiker, så man kan inte generalisera och säga att "alla tjejer med BMI <19 är anorektiska eller på väg att bli det". MEN jag skulle vilja påstå att antalet smala tjejer med skev kroppsuppfattning och den verklighetsfrämmande åsikten att de "har några kilo fett på magen att deffa bort" (ordet deff hör egentligen inte hemma i det sammanhanget, men det brukar ändå användas) är fler än antalet lätta långdistansare i kanonkondition. Hursomhelst är det sällan särskilt svårt att skilja vare sig den lätta långdistansaren eller den "genetiska spaghettin" (som helt enkelt har svårt att lägga på sig, och som regel inte alls uppskattar detta trots att många andra tjejer är dödsavundsjuka) från en anorektiker eller en "ännu-icke-anorektiker" med en anorektisk syn på kropp, mat och träning när man haft kontakt ett tag, inte heller över nätet, faktiskt. Ibland, ja, men sällan. Och vad gäller rådgivning på Kolozzeum skulle jag säga att vi åtminstone i min tid haft betydligt fler tjejer som platsat i den senare kategorin än som platsat i de två förra. Så visst kan det vara på plats med eftertanke när man ger råd.

Samma sak gäller f.ö. killar; ätstörningar är absolut inget som är förbehållet det kvinnliga könet, och behöver inte visa sig som extrem magerhet och vilja att banta. Många dieter och kostprogram påminner närmast om ätstörning under kontroll, och alla skall inte ge sig på en sådan livsföring. Ett typexempel är "jättestrikt på veckan oct tok-grisa på helgen-dieter", som ibland inte alls ligger långt från hur en person med bulimi eller hetsätningsstörningar äter. Eftertanke även här, m.a.o.