handdator

Visa fullständig version : Dataspel på bärbar?


Grisen
2006-10-12, 10:09
Går det att spela de flesta moderna spel på en dator med dessa prestandan;

Processor: INTEL Core 2 T550 (1.666Hz)

Internminne: 2048 MB

ATI Mobility RADEON x1800 256 MB

Grisen
2006-10-12, 10:17
Det verkar som om processorn är i minsta laget..

Baan
2006-10-12, 10:22
CPUn är ju kass, även om den inte hade varit det så kan det bli kärvt om du gillar fin grafik!

Grisen
2006-10-12, 10:25
CPUn är ju kass, även om den inte hade varit det så kan det bli kärvt om du gillar fin grafik!


Blir det någon skillnad om jag uppgraderar till en intel core 2 duo T7200 med 2.00 ghz?

Kommer jag att kunna spela fler spel och med bättre grafik?

Edit. Tack för svaret!

Baan
2006-10-12, 10:27
Ja, ganska brutal skillnad vågar jag gissa på. Det är så otrolig skillnad i teknik på dom två cpu:na så det borde vara grym skillnad är mitt resonemang. Hur kan du lätt uppgradera CPUn i en bärbar då? Sist jag kollade i svenska webbutiker så säljer dom relativt gamla gfxkort på bärbara med rätt gamla cpu:s, man hänger helt enkelt inte så bra med i tekniken utan försöker sälja gammalt skit till överpris.

Grisen
2006-10-12, 10:30
Ja, ganska brutal skillnad vågar jag gissa på. Det är så otrolig skillnad i teknik på dom två cpu:na så det borde vara grym skillnad är mitt resonemang. Hur kan du lätt uppgradera CPUn i en bärbar då? Sist jag kollade i svenska webbutiker så säljer dom relativt gamla gfxkort på bärbara med rätt gamla cpu:s, man hänger helt enkelt inte så bra med i tekniken utan försöker sälja gammalt skit till överpris.


Fan, inte gissa, du ska veta! =)

Det är en uppgraderad version av "samma" dator. Skillnaden är bättre processor och större hårddisk, men prisskillnaden är ganska stor =/

Baan
2006-10-12, 10:31
Jag kan inte säga att jag vet för jag har inte sett några tester på Celeron vs. C2D, det är liksom min mormor vs. Crocop. C2D är the shit på marknaden vad jag förstått just nu, energisnålare än amds variant och lite bättre prestanda. Du kan iofs gå ner till 1.83 ghz så borde det inte vara så dyrt.

Grisen
2006-10-12, 10:43
Jag kan inte säga att jag vet för jag har inte sett några tester på Celeron vs. C2D, det är liksom min mormor vs. Crocop. C2D är the shit på marknaden vad jag förstått just nu, energisnålare än amds variant och lite bättre prestanda. Du kan iofs gå ner till 1.83 ghz så borde det inte vara så dyrt.


Okej, ska fundera på den uppgraderade, för din mormors skull.

Tack Baan!

Snake
2006-10-12, 11:14
Oftast är det grafikkortet som är gränssättande, så det är där du måste plöja ner pengarna och då drar det iväg prismässigt också.

Farzan
2006-10-12, 11:24
hans grafikkort är faktiskt i toppklass för bärbara datorer.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568 här står det om den och den ligger i topplistan över grafikkort för spel.

"If you are looking for the best possible performance in a notebook, the below cards are the fastest out there. You won't find them in anything short of a 17” notebook. They have considerably power requirements and produce equally high amounts of heat, hence the 17” size notebook is needed to house a cooling system for them. High-end video cards can handle all the latest games at high resolutions and maximum settings.

From lowest to highest performance:


Quote:
Nvidia GeForce Go7800
ATI Mobility Radeon X1800
Nvidia GeForce Go7900GS
Nvidia GeForce Go7800GTX
ATI Mobility Radeon X1800XT
Nvidia GeForce Go7900GTX
"

Får man fråga vad du ska köpa datorn för och vart ifrån? Jag letar själv efter en bärbar speldator.

pragmatist
2006-10-12, 12:15
Går det att spela de flesta moderna spel på en dator med dessa prestandan;

Processor: INTEL Core 2 T550 (1.666Hz)

Internminne: 2048 MB

ATI Mobility RADEON x1800 256 MB

Javisst, du kan spela de allra senaste spelen på den datorn utan några större problem. Möjligen kan du tvingas dra ned lite på effekterna. Den är bättre än min, och jag spelar Company of Heroes och andra nya spel på den.

Baan
2006-10-12, 13:44
Jag har väl inte sett något bättre än 7600 i laptopsen som säljs på dom vanlgia ställerna, så vore intressant att se var ovan nämnda laptop faktiskt säljs...

aliquis
2006-10-12, 14:42
Ja, det går nog finfint.

aliquis
2006-10-12, 14:45
Blir det någon skillnad om jag uppgraderar till en intel core 2 duo T7200 med 2.00 ghz?

Kommer jag att kunna spela fler spel och med bättre grafik?

Edit. Tack för svaret!Någon skillnad blir det väl, men lägg inte för stor vikt på det, jag tror mest att de andra snackar i nattmössan, 1.66ghz core 2 duo (meron antar jag) är ju inte särskilt kass den heller.

Men jag är iofs ingen übergamer.

aliquis
2006-10-12, 14:46
Ja, ganska brutal skillnad vågar jag gissa på. Det är så otrolig skillnad i teknik på dom två cpu:na så det borde vara grym skillnad är mitt resonemang. Hur kan du lätt uppgradera CPUn i en bärbar då? Sist jag kollade i svenska webbutiker så säljer dom relativt gamla gfxkort på bärbara med rätt gamla cpu:s, man hänger helt enkelt inte så bra med i tekniken utan försöker sälja gammalt skit till överpris.Vad är skillnaden då? Har jag missat något? Är inte båda core 2 duo?

aliquis
2006-10-12, 14:47
Jag kan inte säga att jag vet för jag har inte sett några tester på Celeron vs. C2D, det är liksom min mormor vs. Crocop. C2D är the shit på marknaden vad jag förstått just nu, energisnålare än amds variant och lite bättre prestanda. Du kan iofs gå ner till 1.83 ghz så borde det inte vara så dyrt.Men första är ju en core 2 duo och inte en celeron? :/

Grisen
2006-10-12, 15:53
Datorn kan köpas via företag och den levereras i december (tror jag). Skriver mer sedan om pris o.s.v.

Baan
2006-10-12, 16:56
Men första är ju en core 2 duo och inte en celeron? :/

Löl. helt rätt. Jag är kvalificerat blind.

Nej men då får jag ta tillbaks det jag sagt och att man ska försöka få den mest prisvärda av C2D-cpuna vilket jag tror är 1.83 ghz men jag ska inte svära på det...

Baan
2006-10-12, 17:01
Vad är skillnaden då? Har jag missat något? Är inte båda core 2 duo?

Man brukar generalisera när man talar just grafik, i spel t ex, och föreslå så hög frekvens som möjligt. C2D-cpuna som sitter i laptops har ju inte så jättehög frekvens tyvärr. Sen gör dte väl förivsso ingen jätteskillnad att byta upp sig enbart till nästa cpu dvs från 1.66 -> 1.83, tror man måste ta ett rejält steg om det ska bli en dramatisk ändring. Jag skulle satsa på mest CPU för pengarna, där borde någon mellanvariant vara bäst.

Grisen
2006-10-12, 19:56
Man brukar generalisera när man talar just grafik, i spel t ex, och föreslå så hög frekvens som möjligt. C2D-cpuna som sitter i laptops har ju inte så jättehög frekvens tyvärr. Sen gör dte väl förivsso ingen jätteskillnad att byta upp sig enbart till nästa cpu dvs från 1.66 -> 1.83, tror man måste ta ett rejält steg om det ska bli en dramatisk ändring. Jag skulle satsa på mest CPU för pengarna, där borde någon mellanvariant vara bäst.


Yo, 1.83an är inte aktuell i och med att den inte finns att välja, var har du fått den ifrån?

Det är 1.66 och 2.0 jag har att välja mellan, är det nån större skillnad mellan dessa när det kommer till spelande?

aliquis
2006-10-12, 20:01
Den ena är 20% snabbare men samma grafik. Bedöm själv.

High1ander
2006-10-12, 21:08
Den ena är 20% snabbare men samma grafik. Bedöm själv.
Hur far du fram att den e 20% snabbare? Har inte 2ghz lite battre arkitektur cache-minne o sa?

aliquis
2006-10-13, 00:49
Hur far du fram att den e 20% snabbare? Har inte 2ghz lite battre arkitektur cache-minne o sa?Det är jag inte insatt i, jag tycker att det är lite konstigt att den ena heter T550 medans den andra heter T7200, ser ju ut att vara helt olika serier av cpuer, men det är ju Core 2 Duo i båda fallen och då finns väl bara Meron i bärbar väg? Så verkar ju vara en 1.66GHz Meron och en 2GHz Meron?

T550 är visst 1.66GHz, 2MB cache.
T5600 1.83GHz, 2MB cache.
T7200 2GHz, 4MB cache.
T7400 2.13GHz, 4MB cache och
T7600 2.33GHz

Så ja, det var 4MB cache istället för 2MB, tror jag läste något om prestandaskillnaden som detta gav, så visst, det kanske är något mer än 20%, men jag tvivlar på att cacheminnet gör så stor skillnad faktiskt, men det förklarar prisskillnaden om den är väsentlig.

20% fick jag från 2/1.66.

Sir Anselm
2006-10-24, 14:26
Lånar den här tråden.....

Jag har sneglat på en bärbar dator eftersom jag vill slippa ha en stor dator ståendes som tar plats.... Men jag vill ju ändå kunna spela med hyffsad grafik...

Den jag tittat på har följande spec's:

Intel Core 2 Duo 2GHz
2048MB RAM
Geforce Go 7600 512MB

Det måste väl funka!? Har ingen koll på datorvärlden så det kanske är en dum fråga, men men... Kanske t.o.m finns någon här som testat?