handdator

Visa fullständig version : fin form till sommaren.


Giza
2003-01-29, 16:57
Hrm *harkel*

Ja, det var ju längesen jag sa nåt här på forumet. Jag brukar ivarjefall läsa här ofta och suga åt mig bra tips när det gäller träning... ni e ju så himla bäst... :bow:

Jag har stryrketränat periodvis i 5 år men aldrig fått så bra resultat som sedan i somras då jag började köra tuuungt. Har lyckats öka volymen på rygg och axlar riktigt bra (har gått från päronformad till rektangel). Jag har lagt på mig några kilon förstås och nu skulle jag vilja deffa bort fläsket innan sommaren... ja, ja, jag är väl en sån där "beach 2003"-människa, :em: det är bara det att jag verkligen skulle vilja komma i mitt livs form och trivas i min lilla bikini för en gångs skull...

Min fråga är... hur ska jag få bort fettet? Visst det finns en massa trådar som handlar om detta men jag har försökt med morgonpromenader och tycker inte att jag får nåt resultat med dem. -kanske beror det på att jag har dåligt tålamod-

Jag har också som mål att springa tjejmilen 31 aug så jag behöver allt lite bättre kondis också...

Vad tror ni om:

-fortsätta med styrkan som vanligt 2 ggr /v
-jogga 3 gånger -variera tempo och längd
-morgonpromenader 3 gånger

Jag är lite nyfiken på de sk lågkolhydratsdieterna men har hört att man luktar gris... stämmer verkligen det? Kan man inte få bra resultat även om man inte kör en ren ketodiet utan bara äter mindre mängd kolisar? kan någon isf rekommendera en bok eller site där detta förklaras ingående? Är det helt nödvändigt att börja räkna kalorier och väga maten för att lyckas? Tycker det är såååå himla tråååkigt!!!

Matexempel:

Frukost:
Gröt + 2 grova mackor med olivolja istället för smör och 2 skivor kalkonplägg

Mellan:
1/2 burk keso med grova kex (finncrisp) + frukt

Lunch:
Pastasallad med tonfisk och massa grönsaker, fetaost + olivolja.

mellan:
grov macka med olivolja och kalkonpålägg

middag
som lunch ungefär

kväll
äggviteomelett (magen tål inte gulorna) och grönsaker

Är matglad kan man väl säga, tar gärna stora portioner och äter lite väl mycket godis... men det är väl det som kallas för att bulka :eating:

Jag är inte tjock men det faktum att jag ökat volymen på musklerna under fettet och i princip inte lyckats bränna nåt fett alls gör att jag ser hm... "stadig" ut. Har inga problem med att skära ner på godiset och även portionerna. Jag undrar nu om det räcker att äta små portioner ofta och på så sätt se till att jag aldrig är hungrig, då borde jag väl få i mig tillräckligt? eller måste jag börja räkna och väga?

Kan tillägga att jag är (blott) 154cm lång och väger ca 59kg, men jag är inte så intresserad av vikten som jag är av att bli nöjd med mina mått. Jag är 32 år gammal med en vilopuls på 46.

Jag ska göra ett fystest om ett par veckor för att kolla kondition och bf. Tänkte sedan göra om det efter 3 månader för att kolla hur "deffen" går.

Vad tror ni om mina tränings och matfunderingar är jag på rätt väg eller är jag helt ute och cyklar?


Giza... :)

EiseltUK
2003-01-29, 18:12
Hej!
Träningen verkar ok.

Vid flera tillfällen under dagen blandar du kolhydrater och fett, vilket inte är optimalt för att bränna fett. Jag skulle rekommendera dig att äta antingen protein + kolhydrater eller protein+fett. Kolhydrater och fett i kombination bidrar lätt till att du lägger på dig fett. Personligen tycker jag att en ketogen diet är det bästa, då tar du bort alla kolhydrtratier i kosten och baserar den istället på rent kött (behöver inte vara magert), fisk och annat som innehåller protein utan kolhydrater och grönsaker och dressingar/ såser utan kolhydrtarer. Akta dig för färdiga såser och dressingar för där finns ofta dålga kolhydrater. Allt som innehåller över 10 % kolhydrater bör du definitivt undvika. Förutom att unvika kolhydrater så kan du äta hur mycket protein och fett du vill - du går ned i vikt ändå. Det finns en ännu mer extrem dietvariant - men den är så effektiv - att jag inte vill tala om den. :)

Du bör evenutellt mer protein. Kalkonen ger troligen inte så många gram protein? Du har inte funderat på att använda ett proteintillskott som mellanmål? Det blir nog billigare och enklare. Proteinet hjälper till att hålla ämnesomsättningen igång och är ju dessutom bra för att du inte ska tappa muskelmassa under dieten.

När du har nått idealvikten så börjar du successivt öka upp kolhydraterna sakta vecka för vecka tills du kommer till "brytpunkten" då fettförbränningen avtar. Om du äter mer kolisar än brytpunken så kommer du lägga på dig fett och om du äter färre så bränner du fett. Det är bara justera och se till att du inte går upp allt igen när du väl har lyckats.

Mvh
Henrik

EiseltUK
2003-01-29, 18:23
PS. Du luktar bara gris om du inte tvättar dig. Du kan få lite dålig andedräkt, speciellt i början, men det är bara att tugga tuggummi (sockerfritt!).

ivandrago
2003-01-29, 18:40
håller med henrik på alla punkter, men du behöver inte köra en ren ketodiet. Eftersom det är lite tid kvar till sommaren kan du ta det lugnt och äta lite gröt på morgonen och ett par frukter under dagen, men skippa annars kolhydraterna, framförallt mot kvällen. Försök omfördela så att du under förmiddagen äter protein + kolhydrater och under eftermiddagen protein + fett. Fungerar utmärkt och är en lätt diet att hålla.

Giza
2003-01-29, 19:34
Tack för synpunkterna. Låter som nåt jag kan anpassa mig till.

Jag har köpt ett proteinpulver på rea "EAS simply protein" chokladsmak, smakar sådär men det går ju ner. Min mage är lite speciell och protesterar våldsamt när jag ändrar mycket i kosthållningen. därför äter jag det inte varje dag än så länge utan håller på att vänja magen vid det.

Jag hade stora problem med att öka proteinintaget i början men jag fick rådet av någon här att trappa upp intaget långsamt och det har jag gjort. Och det har gått bra :) Jag kan tom äta äggvitor (iof inte varje dag men ändå) numera vilket var helt omöjligt för ett år sedan.

Giza...

EiseltUK
2003-01-29, 19:36
Originally posted by ivandrago
håller med henrik på alla punkter, men du behöver inte köra en ren ketodiet. Eftersom det är lite tid kvar till sommaren kan du ta det lugnt och äta lite gröt på morgonen och ett par frukter under dagen, men skippa annars kolhydraterna, framförallt mot kvällen. Försök omfördela så att du under förmiddagen äter protein + kolhydrater och under eftermiddagen protein + fett. Fungerar utmärkt och är en lätt diet att hålla.

Ja det är en lite mindre radikalt program som säkert funkar bra också.

/ Henrik

EiseltUK
2003-01-29, 19:42
Originally posted by Giza
Jag har köpt ett proteinpulver på rea "EAS simply protein" chokladsmak, smakar sådär men det går ju ner. Min mage är lite speciell och protesterar våldsamt när jag ändrar mycket i kosthållningen. därför äter jag det inte varje dag än så länge utan håller på att vänja magen vid det.

Testa ett anat protein som inte innehåller vassleproteinkoncentrat. Det är ganska mycket laktos i den och det kanske stället till problem? Det är väl dessutom dyrt? Det kan ju också vara så att det är något specifikt protein i vassleprotein som du inte tål. Det finns ganska många olika proteinkomponenter "inbakade" i vassleproteinet.

/ Henrik

Giza
2003-01-29, 20:20
Kom att tänka på keso.

Om jag ska hålla mig till protein +kolhydrater på FM och protein +fett på EM är keso eftermiddagsmat då? 100g keso: P=12g K=2g F=4g. Och mjölk (låglaktos) P=3,4g K=5g F=1,5 borde jag kanske skippa helt eller?

När det gäller pp har du nog rätt i att det är för mycket laktos fast försäljaren påstod att det inte skulle vara det. Det svider i plånboken att tänka på det även om det var kampanjpris. Jag ska testa några gånger till annars får jag köpa nåt annat.

Har ni något tips på pp med fin chokladsmak?

Tack för all hjälp...
Giza

EiseltUK
2003-01-29, 21:08
Originally posted by Giza
När det gäller pp har du nog rätt i att det är för mycket laktos fast försäljaren påstod att det inte skulle vara det. Det svider i plånboken att tänka på det även om det var kampanjpris. Jag ska testa några gånger till annars får jag köpa nåt annat.

Har ni något tips på pp med fin chokladsmak?



Gå tillbaka till butiken där du köpte den och reklammera! Om jag skulle sälja ett protein till någon som är laktosintolerant och att personen ifråga inte skulle tåla produkten så är det ju jag som har gjort fel och därmed ta tillbaka den.

Vi (eiselt) har smakprover som du kan beställa.

Henrik

ivandrago
2003-01-29, 21:52
Originally posted by Giza
Kom att tänka på keso.

Om jag ska hålla mig till protein +kolhydrater på FM och protein +fett på EM är keso eftermiddagsmat då? 100g keso: P=12g K=2g F=4g. Och mjölk (låglaktos) P=3,4g K=5g F=1,5 borde jag kanske skippa helt eller?

Tack för all hjälp...
Giza

keso funkar alltid! Mjölk skulle jag indvika, förutom om du måste ha till gröten t.ex. Men annars är det verkligen ett onödigt sätt att få i sig kolhydrater, i och med att det är ganska lätt att hälla i sig något glas mjölk om dagen utan att det mättar och vips har man dragit i sig 40g insulinhöjande kolhydrater med jämna mellanrum.

Jag brukar tänka på vad som ger "mest mättnad per kolhydrat".. och enligt mig är grönsaker det ultimata, följt av frukt. T.ex. så kan du äta över 1 kilo morötter och fortfarande få i dig mindre kolhydrater än från 100g pasta. Därför äter jag mycket hellre kött och frukt och grönt än kött och spannmål. Men om du verkligen känner att du vill äta ris eller pasta så gör det, men undvik att äta fett samtidigt och undvik att äta det på kvällen!

Mr Pink
2003-02-02, 00:37
Om du ska köra en CKD så dra ner på proteinet i början av veckan och ät mer fett, jag har märkt att det är lättare att komma in i rätt fas om man äter "mycket onyttig" mat dvs tex hamburgerkött med majonäs. bara ett knep från mig, sen så håller vanlig mat magen i bättre trim än vilket pulver som helst.. och glöm inte fibrerna

feldtarn
2003-02-08, 11:42
Vid flera tillfällen under dagen blandar du kolhydrater och fett, vilket inte är optimalt för att bränna fett. Jag skulle rekommendera dig att äta antingen protein + kolhydrater eller protein+fett. Kolhydrater och fett i kombination bidrar lätt till att du lägger på dig fett. Personligen tycker jag att en ketogen diet är det bästa, då tar du bort alla kolhydrtratier i kosten och baserar den istället på rent kött (behöver inte vara magert), fisk och annat som innehåller protein utan kolhydrater och grönsaker och dressingar/ såser utan kolhydrtarer. Akta dig för färdiga såser och dressingar för där finns ofta dålga kolhydrater. Allt som innehåller över 10 % kolhydrater bör du definitivt undvika. Förutom att unvika kolhydrater så kan du äta hur mycket protein och fett du vill - du går ned i vikt ändå.


Läst att du skrivit detta om fett o kolhydrater vid flera tilfällen! om man nu tex inte deffar!

hur ska man lägga upp fettintaget då?

tex frukost på morgonen? långsamma kolisar o protte.... inget fett? ska jag slurpa i mig det tex en timma efter?

gäller även övriga mål...



Tackar för dina inlägg, ger kunskap:thumbup:

Bamse
2003-03-15, 20:59
Originally posted by EiseltUK
Jag skulle rekommendera dig att äta antingen protein + kolhydrater eller protein+fett. Kolhydrater och fett i kombination bidrar lätt till att du lägger på dig fett.

Är det så? :MrT:

King Grub
2003-03-15, 21:16
Originally posted by Bamse


Är det så? :MrT:

Jajjemensan. Särskilt snabba kolisar+fett bör undvikas. Kolhydraterna ger insulinpåslag, vilket leder till att energin från målet slussas in i fettcellerna istället för till musklerna.

Bamse
2003-03-15, 21:22
OK, tack, ska ha det i beaktning :thumbup:

Sitter just och funderar på hur pass seriös jag ska vara med dieten. Om jag ska börja räkna kalorier etc, eller om jag i princip bara ska fortsätta äta som jag gör nu - men med en massa extra cardiopass (HIIT) i veckan + att börja tänka mer på smågrejer som det här med att undvika snabba kolisar+fett samtidigt, att ta vatten i stället för mjölk i before läggdags-drinken o.s.v. Plus att skippa skräpmat som brukar slinka ner nån gång då och då :)

King Grub
2003-03-15, 21:24
Om du nu gillar HIIT cardio kan du ju prova att börja med att lägga till ett antal sådana pass per vecka. Det sätter rejält med skruv på förbränningen, det kan jag garantera. Efterhand kan du ju börja justera kosten allt eftersom det behövs.