handdator

Visa fullständig version : En liten fråga


bamzizen
2006-10-11, 20:47
Jag undrar om det går att förlora fett utan att ligga på energiunderskott.
Alltså man går ju ner i vikt när man förlorar fett osv, men jag vill egentligen inte gå ner i vikt, jag väger bra på vågen, men jag vill ändå få bort fett från magen exempelvis. Går det att bränna bort fett utan att ligga på energiunderskott, exempelvis om man styrketränar under samma period som man gör träningar som bränner fett?

King Grub
2006-10-11, 20:52
Jag undrar om det går att förlora fett utan att ligga på energiunderskott.

Nej.

Fettförbränning sker konstant, både på underskott och överskott, men så även fettinlagring. Vid energiunderskott kommer fettförbränningen över dygnet att vara större än inlagringen, och tvärtom vid energiöverskott.

flenders
2006-10-11, 20:53
Nej, det går inte. Däremot, om du börjar styrketräna och behåller samma kost som du gör nu kommer du gå ner (så det kommer inte kännas som om du ligger på underskott). Om du är nöjd med din vikt så måste du antingen offra lite av den eller bygga mer muskler och bli av med fettet så att det jämnar ut sig.

bamzizen
2006-10-11, 20:56
ok, tack för svaren =)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, men jag funderar på att köra en intensiv månad med underskott och mycket konditionsträning, så förlorar man det sista överflödiga fettet, för att sedan därefter ägna all sin träning åt att bygga muskler.

Tycker ni att det låter bra?

King Grub
2006-10-11, 21:01
Bättre att koncentera sig på det ena eller det andra.

Obs att "det överflödiga fettet" snabbt kommer tillbaka vid överätning och muskelbygge. Du kan inte i praktiken bygga muskler på +-0 i deffat tillstånd utan att öka i fettvikt också - det krävs ett överskott, och då kommer fettdepåerna att öka snabbast. Så är det bara. Den som vill vara i toppform året runt... får finna sig i att inte öka i muskelmassa nämnvärt.

bamzizen
2006-10-11, 21:12
Ok, men hur tycker du att jag borde göra då?

Jag vill ju först bli smal nog så att jag känner mig nöjd, alltså inte "översmal", bara genomsnittsligt, allmänt smal.

Men när jag har nått det målet så vill jag ju givetvis bli starkare och få mera muskler, men inte vill jag bli mullig igen när jag bygger muskler =/

Känner mig lite förvirrad.

King Grub
2006-10-11, 21:25
Ok, men hur tycker du att jag borde göra då?

Det är helt upp till dig själv. Jag tycker ingenting om vad du bör göra.

Går man ner i fettvikt, ökar man inte i muskelmassa. Det gäller i praktiken. Undantag finns (dopning, nybörjare i tonåren, kraftigt överviktiga i initialskedet av viktnedgång, genetiska underbarn, t ex), men i praktiken lyckas man sällan åstadkomma anabolism (muskeltillväxt) och katabolism (fettreducering) samtidigt.

Ökar man i muskelmassa, ökar man även i fettvikt. Fettökningen går att hålla under kontroll med ett modest överskott, men ligger man på +-0 eller däromkring är dock risken överhängande att det inte händer varken till eller från på muskler eller fett.

Fredrik_S
2006-10-12, 08:01
Jag tycker du ska försöka se till att bygga muskler först då det är lättare att bli av med just det där överflödiga fettet med en större muskelmassa. Se det som ett långtidsprojekt.
Många vill bli av med det där lilla fettet på magen för att få fram magrutorna och håller på att smådeffar och testar i flera år och bara tappar lite fett tillfälligt för att sedan lägga på sig det igen.

jeppelaget
2006-10-12, 09:00
hur mycket behöver ett kaloriöverskott vara egentligen, måste man lägga på sig 10-15kg? Eller kan det räcka med t.ex. 0,5 kilo/månad i säg ett halvår?

Fed up
2006-10-12, 09:36
Jag har bara tränat styrka i lite mer än ett år, dietade i våras och har sedan dess inte gått upp alls i kg, men iallafall få mer muskelmassa.
Jag har ätit ungefär som på diet, men utan att räkna och lite mer+lite skit då och då.
Jag har dock en del kroppsfett kvar, men har iaf inte fått nåt mer, vad jag kan märka av.

Fredrik_S
2006-10-13, 09:22
hur mycket behöver ett kaloriöverskott vara egentligen, måste man lägga på sig 10-15kg? Eller kan det räcka med t.ex. 0,5 kilo/månad i säg ett halvår?

Överskottet behöver nog inte vara så jätte stort. Man vet inte exact hur stort men säg att du ligger på 500 kcal i överskott. Då resulterar det i en viktökning på ungefär ett kilo i månaden med individuella skillnader förståss.

Exhale_
2006-10-13, 14:30
Överskottet behöver nog inte vara så jätte stort. Man vet inte exact hur stort men säg att du ligger på 500 kcal i överskott. Då resulterar det i en viktökning på ungefär ett kilo i månaden med individuella skillnader förståss.

500 kcal/dag * 30 dagar (genomsnittsmånad) = 15 000 kcal

15000/ 7500 kcal (ungefär vad ett kilo fett motsvarar i kcal) = 2 kg

Det borde alltså bli en viktökning på 2 kg i månaden isåfall.

Själv försöker jag ligga på ett överskott på 200-300 kcal, men då krävs det att man har en hyfsad koll på hur stora mängder energi man trycker i sig!