handdator

Visa fullständig version : Hur mycket är det möjligt att jag kan öka?


HjulaMedMig
2006-10-11, 17:58
Hej. Jag har nu tränat i c:a 2 år. Jag har hela livet varit liten och smal för min ålder, när jag var 17 år så vägde jag 53kg med en längd på 174cm. Jag kände då att gymmet var min enda räddning. Jag började träna efter max-ot och har nu gjort det dessa 2 år, någon gång har jag väl ökat till 8reps men sedan gått tillbaka till max-ot principerna.

Jag väger idag 74kg och är 177cm lång. Jag tycker att mass-utvecklingen varit bra, jag (och många av mina träningskompisar) tycker jag ser starkare ut än vad jag egentligen är. Har inte mätt så mycket men armarna mäter iallafall 39cm spända.

Styrkeutvecklingen är desto sämre. Jag kommer ihåg att jag i början blev förbannad på mig själv för att jag inte ens lyckades trycka upp ynka 30kg. Idag har jag maxxat 80kg som mest. Marklyft började jag på 50kg, idag gör jag 6or på 115. Benen är väl min sämsta grupp, maxxat 90kg som mest.

Jag kan erkänna att jag många ggr under denna period hoppat över träningen för att jag inte orkat, skulle ut med polarna, velat se ett speciellt tv-program och blabla, ni vet vad jag menar...

Men jag känner nu att jag vill börja riktigt seriöst med min träning, försöka uppnå så bra resultat som möjligt. Jag ska börja sköta kosten "optimalt" och verkligen börja ta i på gymmet.

Jag hade tänkt sätta upp styrkemål denna vecka. En viss vikt som jag vill kunna klara av om ett exakt ett år i bänkpress, marklyft och knäböj.

Jag hade tänkt köra på 8reps bara för att få lite variation helt enkelt, har ju kört 4-6reps under större delen av "karriären". Frågan är, vad är rimliga mål för mig? Hur mycket skulle jag kunna klara av i dessa 3 övningar om ett år om jag verkligen går in för detta? Vad tror ni?

Ulf A Big
2006-10-11, 18:11
Först och främst lägg träningen på en nivå som du hinner med utan att behöva välja bort saker som du tycker är roligare.

HjulaMedMig
2006-10-11, 20:21
Först och främst lägg träningen på en nivå som du hinner med utan att behöva välja bort saker som du tycker är roligare.

Ja. And then?

Ulf A Big
2006-10-11, 20:40
Ja. And then?

Jag tror att du ska satsa på något så´nt här:

http://www.fitness-school.se/uploadedFiles/pdf-files/form-beginner-se.pdf?PHPSESSID=6b9c3bc18a1a64aeba92ea154b4b2956# search=%22nyb%C3%B6rjarprogram%22

Det går snabbt och kan köras var annan dag och det gör inget om hoppar över ett pass pga andra saker. Det är bara gå till gymmet dagen efter och köra vidare...

Om man vill göra det lite avancerat så kör man pass ett tungt säg 4-6or andra passet 12-15 och tredje passet 8-12

HjulaMedMig
2006-10-11, 20:53
Okej tack. Frågan kvarstår dock... hur mycket skulle jag möjligtvis kunna ta i bänk, mark å böjj nästa år om jag tränar hårt? Jag har som sagt tränat i 2 år. Det är självklart rätt svårt att svara på, men några ungefär borde väl gå att säga...

flenders
2006-10-11, 21:01
Okej tack. Frågan kvarstår dock... hur mycket skulle jag möjligtvis kunna ta i bänk, mark å böjj nästa år om jag tränar hårt? Jag har som sagt tränat i 2 år. Det är självklart rätt svårt att svara på, men några ungefär borde väl gå att säga...

Det är ganska omöjligt om jag skall vara ärlig. Det finns så många faktorer som spelar in som kost, vila, gener osv att det blir oerhört svårt att ens gissa sig på vad du kommer nå i vikter. Kan ge dig ett exempel på hur jag ökat. Började med 40kg i bänk och ligger nu på 105. Började med 50kg i marklyft och tränar nu på 180. Detta är efter 1 år och 8 månaders träning. Jag har dock skött kosten och vilan bra samt antar att jag har iaf hyfsade gener.

HjulaMedMig
2006-10-11, 21:04
Det är ganska omöjligt om jag skall vara ärlig. Det finns så många faktorer som spelar in som kost, vila, gener osv att det blir oerhört svårt att ens gissa sig på vad du kommer nå i vikter. Kan ge dig ett exempel på hur jag ökat. Började med 40kg i bänk och ligger nu på 105. Började med 50kg i marklyft och tränar nu på 180. Detta är efter 1 år och 8 månaders träning. Jag har dock skött kosten och vilan bra samt antar att jag har iaf hyfsade gener.

ok tack...