handdator

Visa fullständig version : Är denna dator någonting att ha?


Dragon
2006-10-11, 16:22
Hej

Funderar på att köpa detta paket, men jag är osäker på hur det kommer fungera att spela på nu och under den närmsta framtiden.
Jag vill inte lägga 15k på en dator som jag blir tvungen att byta ut om 2-3 år. Vi studenter är fattiga.
Jag har som sagt ingen dator alls för tillfället och mina enda krav på datorn är att den ska gå att spela diverse nyare spel på, se lite film och hantera ord- och ildbehandlingsprogram på.
Skulle kolopanelen vilja hjälpa till?

Mvh Drake

dynamo
2006-10-11, 16:24
Är inte inne på pris/prestanda själv. Om du postar en länk till datorn eller information om den, så kanske nån hjälper.

Kryss
2006-10-11, 16:28
Du missade något va? ;)

Om det är till någon hjälp så har jag mitt kommande inköp nerskrivet här (http://xht.se/dator.txt).
Det är hopplock från några olika affärer (ganska uppdaterade priser och billigaste), aningen påkostat minne/nätagg för att kunna överklocka en del, det kan du banta ner lite på om du inte tänker göra detta.

Annars är det imho mest krut för pengarna utan att gå överstyr

tossefar
2006-10-11, 16:34
Jag har köpt två burkar med cirka samma specs som kryss senaste veckorna. En liknande konfiguration är det mest prisvärda just nu.

Vill du spela så räcker inte en dator i 2 år, speciellt inte ur "mellansegmentet". Köp hellre en OK burk för 8000 varje år istället, så slipper du sitta med något kasst om 3 år.

Dragon
2006-10-11, 17:10
Oj..
Ber så mkt om ursäkt.
Klantigt att glömma länken. *slap*

http://www.webshop.se/art-1.asp?id=758&iPageID=32

Hoppas det går bättre nu.

Dragon
2006-10-11, 17:12
Du missade något va? ;)

Om det är till någon hjälp så har jag mitt kommande inköp nerskrivet här (http://xht.se/dator.txt).
Det är hopplock från några olika affärer (ganska uppdaterade priser och billigaste), aningen påkostat minne/nätagg för att kunna överklocka en del, det kan du banta ner lite på om du inte tänker göra detta.

Annars är det imho mest krut för pengarna utan att gå överstyr

Såg väldigt trevligt ut.
Vad är att föredra.
En intel core 2 duo eller en en av AMD's motsvarigheter. Om det nu finns någon?

tossefar
2006-10-11, 17:15
En dator baserad på intel core 2 duo är mer prisvärd och snabbare. Annars ser den ok ut, även om jag inte kan se vad som får upp priset till enorma 15k. Att ta billigast möjliga skärm är inte en bra idé. Satsa på en sjysst 20" ws istället. Samsung har en bra för runt 4k.

shut teh face
2006-10-11, 17:35
Ett 7600GT på en 4600+ och 2gb minne är som ett köra en dodge viper med däck ifrån volvo 740. Nej men seriöst, det där är ett typiskt datorpaket som du ser på din lokala elektronikaffär; extremt mycket cpu och minne jämfört med gfx.

Baan
2006-10-11, 17:44
Enda kraven som du uttrycker det är inte så "enda" utan ganska seriösa. Du får nog leva med att du kanske inte får råd med en ny dator som student där du kan gäjma nya spel med hyfsad upplösning, det är inte realistiskt med en studentekonomi.

Kryss förslag tycker jag är ok om jag ser på det i stort, sen kan man ju alltid själv bestämma sig vilka grafikkort t ex är mest prisvärt map pris kontra prestanda, tror dock det är gansak optimerat :)

Kryss
2006-10-11, 18:23
Såg väldigt trevligt ut.
Vad är att föredra.
En intel core 2 duo eller en en av AMD's motsvarigheter. Om det nu finns någon?


I nuläget ligger intels c2d före AMDs motsvarigheter inom det mesta, kör på c2d E6400, alternativt E6600 för större cache och lite mer krut (själv tycker jag inte det är värt 800kr extra, men vissa gör)

Om du nu inte vill bygga själv så sägs det mycket gott om komplett.se iallafall, datorbutiken.se tycker jag är bra de med, enkelt att plocka ihop det du vill ha och så får du betala nånting i stil med 500-1000 för bygge och systemtest.

Baan
2006-10-11, 18:27
Om du bor nära GBG, eller ja: i stan så kan du ju hämta datorn direkt från deras lager så blir det inte någon fraktkostnad om du handlar på komplett. Ganska hyfsad affär annars vad jag hört av kompisar och bekanta.

Dragon
2006-10-11, 18:32
Tar till mig av vad ni säger.
Sjävla byggandet är inga större problem. Byggde en dator till farsan för några år sedan så jag är inte helt obekant med det. Det är bara så att jag inte har hängt med i dagens utveckling, så jag har ingen aning om vad som är bra eller inte.

Skulle lika gärna kunna bygga en dator själv bara jag vet vilka delar som är något att ha. Men det verkar bli ganska dyrt om man ska köpa delar löst. Har inte så mkt pengar att röra mig med. Runt 13-14k och då måste jag köpa skärm, mus och t-bord till det. Kanske även några högtalare.

Baan
2006-10-11, 18:35
Det är ju billigare köpa dom löst... har iaf varit det när jag kollat

Dragon
2006-10-11, 18:41
Det är ju billigare köpa dom löst... har iaf varit det när jag kollat

Där ser man. Jag lyckas alltid på något knepigt sätt få upp priset varje gång jag ska kolla delar.
Hur är det med standardisering av diverse komponenter. Har fortfarande lite problem att se vad som passar bra till vad och vilka delar som körs bäst tillsammans. Allt går helt enkelt för fort i teknikens värld. Jag hinner inte med.

Baan
2006-10-11, 18:43
Det som kan vara problem är att vissa grafikkort kanske inte passar vissa moderkort och så. Annars ska ju inte minnen och cpu t ex vara några större problem så länge du har koll på vad det är för minnen och vad grafikkortet stödjer.

Dragon
2006-10-11, 18:50
Det som kan vara problem är att vissa grafikkort kanske inte passar vissa moderkort och så. Annars ska ju inte minnen och cpu t ex vara några större problem så länge du har koll på vad det är för minnen och vad grafikkortet stödjer.

Ok. Du verkar kunnig inom detta område.
Om jag nu ska bygga själv. Vilka komponenter skulle du rekommendera?
Om vi säger att jag slänger iväg en ca 9-10k på datorn.
Behöver absolut inte vara någon superdator. Men så jag klarar mig.
Spelar inte riktigt tunga spel ändå.

Baan
2006-10-11, 18:58
Jag tror Kryss och grabbarna har lite bättre koll på vad man kan få för vilken peng, det var ganska länge sen jag satte ihop en dator, kör mest bärbar numera. 9-10k är inte mycket röra sig med alltså, om du inte går med på en kass skärm, billigaste hdn man kan hitta och lite såna fultryck för att försöka spara lite. Från kryss länk så tycker jag CPUn är prisvärd, det du kan dra ner på något är väl minnet och grafiken, möjligtvis nätagget också så kommer du lite närmare 10k.

Annars är det i princip omöjligt ge en optimal konfiguration för si ch så många kronor, det du kan göra dock är att läsa tester på t ex www.tomshardware.com och www.anandtech.com och se hur bra dator du kan få för en viss peng, med avseende på grafikkortet t ex. En annan svår jag inte heller kan hjälpa dig med är att ha en så pass bra konfiguration så att du inte har någon flaskhals i prestandan, dvs att du lägger mycket krut på cpu och minne men taskigt grafikkort (vanligt i datorpaket). Där är det inte heller så lätt rekommendera något då jag inte köpt något nyligen själv.

Dragon
2006-10-11, 19:08
Ok. Jag får kika runt lite. Dock så räknade jag inte med skärm och liknande. Tänkte lägga ut 9-10k på enbart datorn.
Vad är bäst att satsa pengar på isf. Att köpa ett bra grafikkort och en medelmåttig processor och minnen därtill? Jag ser inga problem i att uppdatera datorn senare. Kan ju alltid köpa till delar efteråt.

Baan
2006-10-11, 19:14
Ok. Jag får kika runt lite. Dock så räknade jag inte med skärm och liknande. Tänkte lägga ut 9-10k på enbart datorn.
Vad är bäst att satsa pengar på isf. Att köpa ett bra grafikkort och en medelmåttig processor och minnen därtill? Jag ser inga problem i att uppdatera datorn senare. Kan ju alltid köpa till delar efteråt.

Det jag menade innan med flaskhals var att du inte ska lägga extra krut på något, möjlgitvis kanske det går klura ut att grafikkortet får vara lite bättre, men det är inte alls säkert. Bästa är att lägga sig på ungefär samma nivå på alla komponenter..

Dragon
2006-10-11, 19:18
Det jag menade innan med flaskhals var att du inte ska lägga extra krut på något, möjlgitvis kanske det går klura ut att grafikkortet får vara lite bättre, men det är inte alls säkert. Bästa är att lägga sig på ungefär samma nivå på alla komponenter..

Ok. kikar runt lite på diverse forum och webshoppar.
Vad kör du själv för dator? Monstermaskin?

Kryss
2006-10-11, 19:19
Banta ner på minne/gfx/nätagg som baan sa så tror jag mitt paket passar dig ganska bra. Sen kanske du inte behöver 600gb hårdiskutrymme som det innehåller.

Räknar jag lite grovt så blir det 11 000 om du tar bort en disk, byter till ett ATI x1800 grafikkort, byter till Corsair value minnen... sen kanske du inte ens behöver 2gb ram (det är så enkelt att lägga till mer minne sen om du känner för det, kanske kan köpa 1gb till att börja med)

Dragon
2006-10-11, 19:25
Banta ner på minne/gfx/nätagg som baan sa så tror jag mitt paket passar dig ganska bra. Sen kanske du inte behöver 600gb hårdiskutrymme som det innehåller.

Räknar jag lite grovt så blir det 11 000 om du tar bort en disk, byter till ett ATI x1800 grafikkort, byter till Corsair value minnen... sen kanske du inte ens behöver 2gb ram (det är så enkelt att lägga till mer minne sen om du känner för det, kanske kan köpa 1gb till att börja med)

Låter som en bra idé.
Får kika lite på det.
Vilka "begränsningar" har den datorn? När börjar det gå segt att köra den?

Baan
2006-10-11, 19:28
Eftersom du skriver student så får jag fråga om du inte är sugen på en laptop istället? Visst, spelandet blir väl tufft men mobilitet har sina fördelar om du använder datorn i skolarbetet!

Dragon
2006-10-11, 19:33
Eftersom du skriver student så får jag fråga om du inte är sugen på en laptop istället? Visst, spelandet blir väl tufft men mobilitet har sina fördelar om du använder datorn i skolarbetet!

Har redan en laptop till mitt skolarbete. Den är inte den bästa men den duger. Lagom långsam. För kass för att spela på så jag behöver inte belasta systemet med tunga spel. Så den är min lilla skol-låda.

Baan
2006-10-11, 19:35
Vad är det för spel du vill kunna spela då?

Dragon
2006-10-11, 19:37
Vad är det för spel du vill kunna spela då?

Inga större spel.
Jag gillar Legacy of Kain serierna, kanske lite Far Cry och liknande.
Jag har aldrig gillat de allra tyngsta spelen som Wow osv.

Dragon
2006-10-11, 19:45
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787
Detta verkar väl vara ett helt okey paket.
Om man bortser från diskettstationen och att minnena är 2st 512 stick.

Dragon
2006-10-11, 19:50
Får äta och sova lite på saken. Kikar runt lite mer i morgon.
Tack för alla tips och kom gärna med fler.
Hej så länge

//Drake