handdator

Visa fullständig version : Ska Borelius och Stegö Chilò avgå?


Dumleman
2006-10-11, 10:51
En mångmiljoner som påstår att hon inte har råd att betala skatt för hemhjälpen och en kulturminister som inte har betalat tv-license på 16 år. Det rimmar illa. Ska de avgå?

kaer
2006-10-11, 10:53
Hyfsat partiska alternativ.
Jag tog ÄH

jwzrd
2006-10-11, 10:54
Nej. Man kickar inte ut Plucke från Bempas Städ AB bara för att han inte pröjsar TV-licensen. Det räcker tycker jag med att de hängs ut och skrattas åt i media. När/om de sköter sitt JOBB dåligt så ska däremot jobbet sitta löst - särskillt för en offentlig politiker.

Magnus
2006-10-11, 11:01
Löjligt, är det det värsta dom kan dra fram, jävla soussar.

jwzrd
2006-10-11, 11:02
Löjligt, är det det värsta dom kan dra fram, jävla soussar.

Vad har soussar med detta att göra? Kallar du all svensk media för soussar?

mini
2006-10-11, 11:04
Nej. Man kickar inte ut Plucke från Bempas Städ AB bara för att han inte pröjsar TV-licensen. Det räcker tycker jag med att de hängs ut och skrattas åt i media. När/om de sköter sitt JOBB dåligt så ska däremot jobbet sitta löst - särskillt för en offentlig politiker.
Inte Plucke, men är man kulturminister med ansvar för den statliga televisionen bör man respektera systemet. Att dessutom skylla ifrån sig på att man flyttat så mycket när det visar sig att så inte är fallet direkt är bara klumpigt. Samma sak med Borelius. Man kan inte skylla på dålig ekonomi när man tjänar över miljonen och bor i Djursholm.

jesse
2006-10-11, 11:10
Nej. Man kickar inte ut Plucke från Bempas Städ AB bara för att han inte pröjsar TV-licensen.

Dålig jämförelse, skulle du t ex snatta lite godis på jobbet (hos en kund) som väktare är det stor risk att du får gå om det kommer fram.
Händer en liknande sak för en person i en annan yrkesgrupp blir konsekvensen säkerligen inte lika kraftig.

Liten Men Fet
2006-10-11, 11:15
Jag tycker det är lite fånigt, dumt av ministrarna att göra bort sig men jag vill inte kicka ut dom förrens dom gjort bort sig lika mycket som dom socialdemokratiska ministrarna gjorde innan. Fast det kanske alla redan glömt?

FreCKo
2006-10-11, 11:18
Jag tycker att hon ska betala tillbaka TV-avgiften, bättre sent än aldrig liksom.

hasse36
2006-10-11, 11:35
Stegö Chilò får kicken men Borelius får stanna. Borelius har lagt korten på bordet och därmed är det Reinfeldt som har ansvaret.

Dessutom ser hon bra ut och gjorde en utmärkt pudel i morse.

nemd
2006-10-11, 11:40
Jag tycker inte dem ska avgå för det där. Visst det är dålig stil. Men om dem kan sköta sina jobb så ser jag ingen anledning till att inte låta dem göra det.

Snafu
2006-10-11, 11:42
Alltså - varför helt enkelt inte göra en spinn på det hela och STÅ UPP FÖR SIG SJÄLVA lite.

1. TV-avgiften är förlegad - ta tillfälle att kritisera den. Erbjud såklart att betala tillbaka den.

2. Svart städhjälp - ta tillfälle i akt att tala alliansens politik om hushållsnära avdrag.

Samtidigt har dom gjort fel men jag gillar det på nåt sätt ändå.

Nitrometan
2006-10-11, 11:44
Man kan väl bara åtala dem för skattebrott?

Det räcker väl?

Wain
2006-10-11, 11:46
Borde kastas ut...
:banned

ManuelIT
2006-10-11, 11:47
jag tycker de ska avgå.

inte bara för att de fuskat, utan för att de kommer med lögner och dåliga bortförklaringar istället för att bara erkänna. sänker deras trovärdighet...

Noodles
2006-10-11, 11:47
Löjligt, är det det värsta dom kan dra fram, jävla soussar.

Den kommentaren var ju oväntad här på Kolo. Kom inte och säg att de socialdemokratiska ministrarna undgick granskning. De hade (självförvållat) sin beskärda del av skandaler. Den dåvarande oppositionen var sällan sen att kritisera. Uppmärksamheten kring eventuella skandaler beror inte på vilken partifärg folk har. Den beror på att en regeringsmedlem är mycket intressantare att granska än en av 349 riksdagsledamöter.

Jag tycker inte att de ska avgå bara pga det här. Dock har Stegö svåra trovärdighetsproblem med tanke på sin position och jag tror hon måste spela sina kort rätt nu. Att bli upprörd på reportrar som vill intervjua henne är inte rätt väg att gå.

TV-licensfusk och svartjobb är tillsammans med fortkörningar lagbrott som folk verkar ha en oändlig acceptans för. Hur illa man än kan tycka om lagarna så är det dock fortfarande lagbrott.

jwzrd
2006-10-11, 11:47
Inte Plucke, men är man kulturminister med ansvar för den statliga televisionen bör man respektera systemet. Att dessutom skylla ifrån sig på att man flyttat så mycket när det visar sig att så inte är fallet direkt är bara klumpigt. Samma sak med Borelius. Man kan inte skylla på dålig ekonomi när man tjänar över miljonen och bor i Djursholm.

Exakt, och därför skrattar hela sverige åt dem och åt aliansen. De kommer att bli släpade i smutsen och förlöjligade. Men jag tycker inte de ska bli av med sina jobb om de är kompetenta.

Nina L
2006-10-11, 11:49
Jag tycker att lögnerna är värre än lagbrotten. Hade inte råd? Glömde? Nä, men sluta...

jwzrd
2006-10-11, 11:50
Dålig jämförelse, skulle du t ex snatta lite godis på jobbet (hos en kund) som väktare är det stor risk att du får gå om det kommer fram.
Händer en liknande sak för en person i en annan yrkesgrupp blir konsekvensen säkerligen inte lika kraftig.

Ja? Har hon tagit något från ämbetets kaffekassa? Hon har gjort samma typ av förseelse som att köra för fort. Bör vi kicka alla poliser som kört för fort? FFS hela jävla kolozzeum skryter om hur de minsann vägrar att betala TV-licensen, det är nästan en hederssak att inte göra det.

Jag tycker att lögnerna är värre än lagbrotten. Hade inte råd? Glömde? Nä, men sluta...

Helt klart. Bourgarbruttan som skyller på att inte ha råd...

Boven
2006-10-11, 11:54
Exakt, och därför skrattar hela sverige åt dem och åt aliansen. De kommer att bli släpade i smutsen och förlöjligade. Men jag tycker inte de ska bli av med sina jobb om de är kompetenta.

+1

mvh Boven

pragmatist
2006-10-11, 12:13
Man kan väl bara åtala dem för skattebrott?

Det räcker väl?

Preskriptionstiden har gått ut för länge sedan för städhjälpen, den är bara 5 år har jag för mig och detta skedde ju på 90-talet. För tv-licensen vet jag inte hur det förhåller sig.

Nitrometan
2006-10-11, 12:41
Preskriptionstiden har gått ut för länge sedan för städhjälpen, den är bara 5 år har jag för mig och detta skedde ju på 90-talet. För tv-licensen vet jag inte hur det förhåller sig.
Jag vet. Jag har heller ingen koll på TV-licensen (vet dock att det rent formellt kan ge böter, men faller på orimligheten i bevisningen).

Jag ville mest påpeka att de nog har fått sitt starff iochmed denna uthängning. Detta kommer nog att hänga med dem i alla debatter fram till jul...

Sen är det illa av en kulturminister att smita undan TV-licensen som ju ska betala det hon är chef för. Dessutom har hon varit avlönad av SR då hon jobbade i ett av P1:s kulturprogram som debattör för några år sen.

Nu hade hon visst begärt att få betala retroaktivt från 1990 (den tid som Radiotjänst har funnits).




Håller med om att undanflykterna kändes löjliga.

hultman
2006-10-11, 13:01
Inte Plucke, men är man kulturminister med ansvar för den statliga televisionen bör man respektera systemet. Att dessutom skylla ifrån sig på att man flyttat så mycket när det visar sig att så inte är fallet direkt är bara klumpigt. Samma sak med Borelius. Man kan inte skylla på dålig ekonomi när man tjänar över miljonen och bor i Djursholm.

Inte för att säga att han tjänar dåligt, men en mille om året är ju ingen enorm summa. Att anställa en hemhjälp (eller var det städhjälp?) kostar en hel del pengar det också.

Melker
2006-10-11, 14:21
Inte för att säga att han tjänar dåligt, men en mille om året är ju ingen enorm summa. Att anställa en hemhjälp (eller var det städhjälp?) kostar en hel del pengar det också.

1 mille om året är skapligt mycket pengar.
Medelsvenssons årsinkomst ligger är väl ca 200-250 000?

Anser man sig ha råd med städhjälp så betalar man vad det kostar, vitt, eller så låter man bli och städar efter sig själv som alla andra.

Cilia
2006-10-11, 14:38
Inte Plucke, men är man kulturminister med ansvar för den statliga televisionen bör man respektera systemet. Att dessutom skylla ifrån sig på att man flyttat så mycket när det visar sig att så inte är fallet direkt är bara klumpigt.
fast tydligen har hon sagt på ett möte där flera personer deltog att hon gärna ser att hon blir åtalad för brottet. Så det var inte slarv utan ett medvetet val. Då är det inte så smart att sen skylla på slarv

Jag tror som Hasse att Stegö får gå för pressen är ute efter henne. Hon har provocerat dom redan innan är inte så säker på att dom låter henne slippa ur greppet. Borelius har klarat sig bättre och är inte lika kontroversiell.

hultman
2006-10-11, 15:39
1 mille om året är skapligt mycket pengar.
Medelsvenssons årsinkomst ligger är väl ca 200-250 000?

Anser man sig ha råd med städhjälp så betalar man vad det kostar, vitt, eller så låter man bli och städar efter sig själv som alla andra.

Ja, klart att det är mer än medellönen, men det betyder inte att du blir rik på det. Du får ut runt 45 lax i månaden, sen kostar det antagligen en hel del att anställa en städhjälp. Min familj har också haft svart städhjälp förut.

Svart arbetskraft bland byggjobbare är ett mycket större problem.

jesse
2006-10-11, 15:44
Ja? Har hon tagit något från ämbetets kaffekassa? Hon har gjort samma typ av förseelse som att köra för fort. Bör vi kicka alla poliser som kört för fort? FFS hela jävla kolozzeum skryter om hur de minsann vägrar att betala TV-licensen, det är nästan en hederssak att inte göra det.


I just hennes position är det rätt känsligt oavsett hur folk skryter om det på kolo, eller skulle det förändra det faktum att 90% av befolkningen ändå betalar sin avgift? Jag lägger ingen röst på hurvida hon bör avgå eller ej, det jag vände mig emot var ditt första exempel.

hultman
2006-10-11, 15:47
I just hennes position är det rätt känsligt oavsett hur folk skryter om det på kolo, eller skulle det förändra det faktum att 90% av befolkningen ändå betalar sin avgift? Jag lägger ingen röst på hurvida hon bör avgå eller ej, det jag vände mig emot var ditt första exempel.

Det finns inte en chans att 90 % av befolkningen betalar tv-licensen.

MilkmaN
2006-10-11, 15:56
Det finns inte en chans att 90 % av befolkningen betalar tv-licensen.

Stod i tidningen idag. 9 av 10.

Om det är sant eller inte vet jag däremot inte :Virro

Dumleman
2006-10-11, 16:26
fast tydligen har hon sagt på ett möte där flera personer deltog att hon gärna ser att hon blir åtalad för brottet.
Oh så ädelt av henne! Jag föreslår att hon får nobels fredspris och blir helgonförklarad i alla eu länder för hennes enorma tapperhet.

Baha
2006-10-11, 16:32
man kan ju tycka att tycker man att fusk inte skall uppmuntras och går till val med parollen att fuskare skall sättas åt, då bör man kanske sätta åt hårt nu.


tycker nästan dom idiotiska bortförklaringarna är värst.

aliquis
2006-10-11, 18:24
Klart de skall bort som politiker, varför skall vanligt folk arbeta vitt och betala tv-licensen om inte ens höjdarna inom respektive område gör det?

Lellan
2006-10-11, 19:48
"Packet" är att ta i, men de har ju riktigt gjort bort sig och förlorat en massa förtroende - det är väl ingen tvekan om det.

Stegö var ju inte direkt smidig med det hela, jag menar antingen har hon då hon bestämde sig för att inte betala tagit ställning emot tv-licensen och får stå för det (vilket hon inte verkar vara beredd att göra nu när hon fick den position hon fick) eller så får hon mediatränas lite bättre, nu kommer nog pressen käka henne och det rör mig inte så mycket i ryggen..

Borelius är lite pinsam att titta på, typ som när någon ställer upp i Idol och man skäms åt personen och byter kanal. Först verkade hon inte bry sig så mkt, "äh hade inte råd", sen verkade hon bli lätt förvånad över att det svaret kan verka provocerande när man i hushållet har miljoninkomster.. Å då tittar hon med hundögon och lägger sig platt och förklarar bort åt alla möjliga håll. Mest pinsamt är det när partimedlemmar försöker använda hennes agerande som ett argument FÖR skattlättnader hushållsnära tjänster.. "Inte ens miljonärer har råd att betala dessa tjänster! De måste sänkas". När miljonärer inte ANSER sig ha råd (för det är väl det det handlar om , om de anser sig ha råd att betala rättmätigt för den tjänst de använder och säkra att personen i fråga får en tryggare anställning..) så blir det väl ännu mer tydligt för vilka dessa lättnader ska underlätta för? Dessutom nämnde hon väl själv att med den standard de vant sig vid hade de inte råd, alltså hade de vant sig med en för hög standard utifrån hur de ville använda pengarna. Ville de så gärna att en barnflicka tog hand om deras barn fanns det säkert andra områden att spara in på. Äh, pinsamt är det ju bara.

Nä, nu orkar jag inte engagera mig mer i pinsamma tanter.. :)

snelhest
2006-10-11, 19:54
Ska det vara så jävla speciellt att inte ha någon TV? Jag har inte heller någon TV och betalar inte TV-licens. Om jag hade TV skulle jag inte heller betala TV-licens eftersom att jag hatar radiotjänst och hellre lägger pengarna på prottepulver..

hultman
2006-10-11, 21:02
Stod i tidningen idag. 9 av 10.

Om det är sant eller inte vet jag däremot inte :Virro

På Aftonbladets hemsida så hade 62 % klickat i alternativet "Jag betalar tv-licens" och lite drygt 25 % valde "Jag betalar inte". Sen tror jag att talet är ännu längre i verkligheten.

jesse
2006-10-11, 21:19
På Aftonbladets hemsida så hade 62 % klickat i alternativet "Jag betalar tv-licens" och lite drygt 25 % valde "Jag betalar inte". Sen tror jag att talet är ännu längre i verkligheten.


På de undersökningar som är gjorde samt på den informationen radiotjänst har att tillgå så handlar det om ca 9/10 svenskar som betalar sin tv-licens. Om det fortfarande är svårt att förstå så kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer *cry*

hasse36
2006-10-11, 21:21
På Aftonbladets hemsida så hade 62 % klickat i alternativet "Jag betalar tv-licens" och lite drygt 25 % valde "Jag betalar inte". Sen tror jag att talet är ännu längre i verkligheten.Nej, det handlar om ca 90%.

egge
2006-10-11, 21:33
Borelius är lite pinsam att titta på...

Ja fyyfan vad jag stör mig på henne efter att bara ha hört henne yttra en enda mening!!

Nyheterna frågade henne om hon var ett lämpligt statsråd pga hennes tidigare ringa erfarenhet av politik och hon svarade "konstigt att man alltid ställer dessa frågor till kvinnor"...*slap* *grr27* :banned

mister_power
2006-10-11, 21:44
Jag tycker det har blivit nån slags jakt på de nya ministrarna iaf de från moderaterna, att de är så rika o att de bor i fina områden. Känns som att iaf sosse aftonbladet vill rikta det så.

Titta här så rika är de ministrarna, det brukar väl inte stå när sossarna vinner. Det var bara ett ex.

Men visst är det konstigt att hon inte hade råd när hon hade tjänat 16 milj under 90-talet. Men om man ska nämna lite ministrar som gjort värre saker så ska man väl nämna Sahlin, Ringholm o Schyman som ex. Men det är ju inte lika allvarligt som att inte betala tv-licens nä fyfan vilka kriminella personer det är att lura staten sådär. Fan halva Sveriges befolkning betalar ju inte tv-licens varför tror ni de har de där upplyssningar på SVT "Ni som inte har betalat Tv-licens i Huddinge, Nacka o Vällingby...."

Anledingen att jag skrev det här är att jag har tiltat lite på pokern *grr*

Lellan
2006-10-11, 21:57
Jag tycker det har blivit nån slags jakt på de nya ministrarna iaf de från moderaterna, att de är så rika o att de bor i fina områden. Känns som att iaf sosse aftonbladet vill rikta det så.

Fast jag läste i expressen och det var rätt mkt jakt där med..

Titta här så rika är de ministrarna, det brukar väl inte stå när sossarna vinner. Det var bara ett ex.

Fast det är väl en funktion av att man vill ha folkvalda som gärna får vara ett representativt urval av resten av befolkningen? Därav att man vill ha fler invandrare och kvinnor inom politiken (säger inte att JAG vill det, kvotering är jag rätt mkt emot om det inte är så att det finns stort underlag att välja ur för det). Vet inte, men det kanske inte var lika många höginkomsttagare/förmögna eller vad ni vill kalla dem, inom sosseregeringen.

Men visst är det konstigt att hon inte hade råd när hon hade tjänat 16 milj under 90-talet. Men om man ska nämna lite ministrar som gjort värre saker så ska man väl nämna Sahlin, Ringholm o Schyman som ex. Men det är ju inte lika allvarligt som att inte betala tv-licens nä fyfan vilka kriminella personer det är att lura staten sådär. Fan halva Sveriges befolkning betalar ju inte tv-licens varför tror ni de har de där upplyssningar på SVT "Ni som inte har betalat Tv-licens i Huddinge, Nacka o Vällingby...."

Anledingen att jag skrev det här är att jag har tiltat lite på pokern *grr*

HON tjänade inte, utan det var hushållets sammanlagda väl? Och sen sa hon att hon själv stod för hushållsutgifterna såsom barnsköterska, och hennes man för kapitalköpen (fin jämställd fördelning där.. typisk kvinnofälla) och att hon själv inte hade råd. Men ändå säger hon ju att hon inte ANSÅG sig ha råd, det är ju en helt annan sak än att de facto ha det.

Tv-licensfrågan hade ju inte blivit någon större grej om hon inte hamnat på just DEN posten.. hade hon blivit någon annan sorts minister hade det ju inte sett fullt så illa ut som det gör nu.

Bättre pokerlycka nästa gång då! :)

Scratch89
2006-10-11, 22:01
Är det ens straffbart att inte betala TV-licensen?

hasse36
2006-10-11, 22:06
Är det ens straffbart att inte betala TV-licensen?Ja, men nästan alla väljer att börja betala när de blir påkomna. Då blir det ingen polisanmälan.

Dumleman
2006-10-11, 22:12
Nyheterna frågade henne om hon var ett lämpligt statsråd pga hennes tidigare ringa erfarenhet av politik och hon svarade "konstigt att man alltid ställer dessa frågor till kvinnor"...*slap* *grr27* :banned
Haha ja det var verkligen ett värdelöst svar.

Scratch89
2006-10-11, 22:17
Varför var det ett dåligt svar?

Ame
2006-10-11, 22:20
Jag tycker det har blivit nån slags jakt på de nya ministrarna iaf de från moderaterna, att de är så rika o att de bor i fina områden. Känns som att iaf sosse aftonbladet vill rikta det så.

Titta här så rika är de ministrarna, det brukar väl inte stå när sossarna vinner. Det var bara ett ex.

Men visst är det konstigt att hon inte hade råd när hon hade tjänat 16 milj under 90-talet. Men om man ska nämna lite ministrar som gjort värre saker så ska man väl nämna Sahlin, Ringholm o Schyman som ex. Men det är ju inte lika allvarligt som att inte betala tv-licens nä fyfan vilka kriminella personer det är att lura staten sådär. Fan halva Sveriges befolkning betalar ju inte tv-licens varför tror ni de har de där upplyssningar på SVT "Ni som inte har betalat Tv-licens i Huddinge, Nacka o Vällingby...."

Anledingen att jag skrev det här är att jag har tiltat lite på pokern *grr*

Men vilket jävla gnäll, media skrev om vänsterblocket när de satt vid makten också. Det är inget nytt påfund att skriva om politiker.

TCOG
2006-10-11, 22:40
Man ska kasta ägg på dem....Skämmigt. Århundradets kometkarriär inom politik?!?!? Kasta skor på henne!!

LadyG
2006-10-11, 22:55
Känns som att iaf sosse aftonbladet vill rikta det så.


SvD och DN (båda mer eller mindre djupblå) skriver ganska hårda ord de också.

"Fredrik Reinfeldts val av Maria Borelius till handelsminister och Cecilia Stegö Chilò var svårbegripliga redan innan. Borelius är politisk novis och saknar kunskaper om ett av de viktigaste utrikespolitiska områdena för ett exportberoende land som Sverige. Och Stegö Chilò är inte bara politiskt oerfaren, hon har dessutom fått börja sin ministerperiod med att deklarera att hennes personliga åsikter om kultur inte gäller längre utan nu är det regeringens hon ska stå för." (DN) (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=579616&previousRenderType=6)

"– När jag flyttade hemifrån 1996 valde jag att inte betala, eftersom jag inte tyckte att SVT producerade några bra program. Med åren blir man klokare och självklart ska man följa de lagar vi stiftat, säger han.
Att han blivit klokare just nu förklarar Billström så här:
– Jag behövde uppenbart den här sparken i ändan." (SvD) (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13837467.asp)

Det handlar inte om att oppositionen säger si eller så, den här gången har moderaterna fuckat upp alldeles på egen hand och utan extern hjälp.

Löjtnant Blank
2006-10-11, 22:58
Ha, ha. Snygg bild på Maria Borelius AB har grävt fram.

http://img.aftonbladet.se/nyheter/0610/11/fuskbalk.jpg
http://img.aftonbladet.se/nyheter/0610/11/ministrar440.jpg

Baan
2006-10-11, 23:16
Solarium eller semmester?

PowPow
2006-10-11, 23:23
Alltså - varför helt enkelt inte göra en spinn på det hela och STÅ UPP FÖR SIG SJÄLVA lite.

1. TV-avgiften är förlegad - ta tillfälle att kritisera den. Erbjud såklart att betala tillbaka den.

2. Svart städhjälp - ta tillfälle i akt att tala alliansens politik om hushållsnära avdrag.

Samtidigt har dom gjort fel men jag gillar det på nåt sätt ändå.

Närmare politiskt självmord kan man nog inte komma. Man kan tycka vad man vill om tv-liciensen, men att motarbeta den genom att gå emot lagen och vägra betala den? Nej, då hade man nog inte haft några vidare möjligheter som politiker. Som att vägra betala skatt bara för att man tycker att den är för hög eller snatta hälften av allt man får från systembolaget, eftersom man tycker att det borde vara hälften så dyrt. Funkar inte så.

Deceiver85
2006-10-11, 23:42
Jag förstår inte det "fasliga" med situationen? Kulturministern tänker betala alla sina skulder till Radiotjänst, och kärringen som köpte svart hemtjänst gjorde det för flera år sedan.

De som spökat upp "fusket" är naturligtvis vänsterdebattörer och vänstermedia. Man kanske bör påminna dem lite över hur illa deras egna har uppträtt genom åren...

PowPow
2006-10-11, 23:45
De som spökat upp "fusket" är naturligtvis vänsterdebattörer och vänstermedia. Man kanske bör påminna dem lite över hur illa deras egna har uppträtt genom åren...

...och vilken kritik de fått utstå från högerdebattörer.

Självklart kritiserar man sina motståndare, och inte sina egna. Det hade ju bara varit dumt...

Och vad är det för jidder om att "vänstermedia" spökat upp fusket? Skitsnack.

hasse36
2006-10-11, 23:53
Ha, ha. Snygg bild på Maria Borelius AB har grävt fram.Med tanke på att hon är 46 år och 4-barnsmor ser hon väldigt bra ut.

skaparn
2006-10-12, 00:06
Det skulle verkligen värma gott i mitt hjärta ifall Stegö utnyttjade situationen till att låta svavel regna över hela licenslagstiftningen, men det lär inte hända. Stegö må ha haft en finfin karriär inom den liberala tyckarsfären men hon verkar ibland sakna skärpa, minst sagt. I mina elakare stunder skulle jag kalla henne utmanad.
Jag blir så trött på gardet av moderater som mer intresserad av högerpolitik än liberalism, och hur blev hon egentligen något på Timbro kan man undra.

Stegö ska avgå för att hon betalar avgiften i efterhand. Alla kulturministrar ska avgå så länge TV-licensen finns i lagboken.
Borelius ska avgå för att hon var så fruktansvärt dum att hon inte insåg att allt hon sa skulle granskas av media och att undanflykten "vi hade inte råd" blir synad fortare än Lalia Fridvalls smäller igen en lägenhetsdörr.

Dumleman
2006-10-12, 00:30
Japp dumma människor ska inte sitta i riksdagen.

Deceiver85
2006-10-12, 00:35
...och vilken kritik de fått utstå från högerdebattörer.

Självklart kritiserar man sina motståndare, och inte sina egna. Det hade ju bara varit dumt...

Och vad är det för jidder om att "vänstermedia" spökat upp fusket? Skitsnack.
Jämför vänstertidningar (Aftonbladet, Expressen) med högertidningar (DN och SvD) och titta på deras rapportering om "skandalerna".

I Aftonbladet och Expressen hittar du nästan uteslutande kritiska artiklar och ledare runkar sig sömnlösa över hur ondskefulla moderater fuskar. I DN och SvD är det en mer sansad bild, och man tonar ner det "katastrofala" med händelsen..

Löjtnant Blank
2006-10-12, 00:48
Med tanke på att hon är 46 år och 4-barnsmor ser hon väldigt bra ut.
På den bilden? (Vilken mitt inlägg avhandlade!)

Dumleman
2006-10-12, 00:51
Jämför vänstertidningar (Aftonbladet, Expressen) med högertidningar (DN och SvD) och titta på deras rapportering om "skandalerna".
Schibsted vänster?

PowPow
2006-10-12, 01:22
Jämför vänstertidningar (Aftonbladet, Expressen) med högertidningar (DN och SvD) och titta på deras rapportering om "skandalerna".

I Aftonbladet och Expressen hittar du nästan uteslutande kritiska artiklar och ledare runkar sig sömnlösa över hur ondskefulla moderater fuskar. I DN och SvD är det en mer sansad bild, och man tonar ner det "katastrofala" med händelsen..

*rolleyes*
Är Expressen en vänstertidning?
Enligt wikipedia (som man iofs inte ska lyssna allt för mycket på) så klassas såväl Expressen som DN som liberala.

Du ser ingen annan anledning till Aftonbladet och Expressen inte förmedlar nyheter på samma sätt som DN och SvD? Att två av sveriges mest skandalkåta kvällstidningar inte förmedlar nyheter på samma maner som två av sveriges mest välrenomerade morgontidningar?

Som att jämföra TV3-Direkt med Aktuellt, eller Parlamentet med Rapport.

PowPow
2006-10-12, 01:50
Schibsted äger för övrigt både Aftonbladet och SvD. Hade jag ingen aning om..

Vidare har DN och Expressen samma ägare.. men Bonnier äger ju fanken allting nu för tiden...

Edit: Detta inlägg var inte för att peka på tidningarnas politiska ställning, då ägarens politiska ställning inte nödvändigtvis behöver gå hand i hand med tidningens.

Noodles
2006-10-12, 07:00
De som spökat upp "fusket" är naturligtvis vänsterdebattörer och vänstermedia. Man kanske bör påminna dem lite över hur illa deras egna har uppträtt genom åren...

Men för fan. Har folk glömt hur mycket skit som grävdes fram om socialdemokratiska ministrar? Den nya regeringen får stå ut med att de granskas mycket hårdare nu när de är statsråd. Är "vänstermedia" ett standardförsvar så fort det kommer kritik mot någon höger om sossarna? I så fall är jag på väg att ändra min åsikt om att vänsterfolket brukar ha den sämsta retoriken.

Både Borelius och Stegö behöver fyra års intensiv mediaträning. De borde också förstå att med det nya spännande jobbet kommer all eventuell skit att grävas fram.

Jag tycker ändå Reinfeldt har hanterat det hela rätt bra. Han vågar kritisera sina egna ministrar. Något som GP var försiktigare med.

Dumleman
2006-10-12, 10:08
Jag tycker ändå Reinfeldt har hanterat det hela rätt bra. Han vågar kritisera sina egna ministrar. Något som GP var försiktigare med.
Japp han har varit lysande.

Nitrometan
2006-10-12, 10:14
Om inte Göran behövde avgå efter den klumpiga/klantiga hanteringen av tsunamikatastrofen så behöver knappast de alldeles nyutnämnda ministrarna avgå.

Ge de en chans att göra bort sig på riktigt - sen kan de få avgå.

egge
2006-10-12, 11:37
Varför var det ett dåligt svar?

Antar att du menade det jag skrev.

Tycker du det var ett bra svar?

Skylla på sitt kön för att hon får en fråga som är befogad till 100%?

Löjtnant Blank
2006-10-12, 13:13
Med tanke på att hon är 46 år och 4-barnsmor ser hon väldigt bra ut.
Nu kan du skatta dig lycklig, hasse, för nu behöver du bara söka reda på ett av mina inlägg för att få se en hawt fyrbarnsmor.

Scratch89
2006-10-12, 16:35
Antar att du menade det jag skrev.

Tycker du det var ett bra svar?

Skylla på sitt kön för att hon får en fråga som är befogad till 100%?
"Nyheterna frågade henne om hon var ett lämpligt statsråd pga hennes tidigare ringa erfarenhet av politik"

En fråga som jag aldrig sett någon fråga en man. De verkar nästan alltid vara självklara riksdagsledamoter eller vad de nu har för position.

egge
2006-10-12, 17:44
"Nyheterna frågade henne om hon var ett lämpligt statsråd pga hennes tidigare ringa erfarenhet av politik"

En fråga som jag aldrig sett någon fråga en man. De verkar nästan alltid vara självklara riksdagsledamoter eller vad de nu har för position.

Meh...hon fick ju frågan just pga sin ringa politiska erfarenhet, inte för att hon är kvinna, lamt och skylla på ngt helt irrelevant.

Allan
2006-10-12, 17:53
"Nyheterna frågade henne om hon var ett lämpligt statsråd pga hennes tidigare ringa erfarenhet av politik"

En fråga som jag aldrig sett någon fråga en man. De verkar nästan alltid vara självklara riksdagsledamoter eller vad de nu har för position.

Det vette fan. Nog har diverse tidigare statsråds eventuella kompetens ifrågasatts. Och plockar man in folk utan tidigare politisk erfarenhet vore det ju snudd på tjänstefel att inte ställa frågan. Jag kan på rak arm påminna mig att Sven Romanus, som var justitieminister i regeringen Fälldin, ställdes inför samma fråga, eftersom han var "opolitisk" tjänsteman.
Dessutom hittar jag absolut ingenting i Borelius CV som formellt skulle kvalificera henne som handelsminister. Nu råkar jag veta att de olika ministerposterna inte fordrar specialkompetens - dvs det är inte nödvändigt att utrikesministern är diplomat, att finansministern är ekonom eller försvarsministern militär - eftersom deras uppgift främst är arbetsledande. Men kan nån tala om vad Maria Borelius kan tillföra som handelsminister? Jag hittar inte ett dugg om att hon ens yttrat sig rörande de frågorna....


allan

regus
2006-10-12, 17:54
Jag förstår inte varför dom kan bara kan säga "Ja, jag gjorde fel. Det var dumt av mig." istället för att försöka linda in det och säga; vi inte hade råd att betala barnflickan vitt, buhu det var jobbigt."

För det första, det ger ju pressen hur mycket som helst att gräva upp.. Hur mycket hon tjänade då, osv osv..

Skulle vara kul om politikerna skulle bli raka och ärliga, fast då skulle ju dagstidningarna drabbas av nyhetstorka. Eller större torka än idag.

Ont: nej jag tycker inte de ska avgå, Är det en skräll att någon betalar ut lönen svart? eller inte betala Tv-licensen? det gör ju bara.. hmm 70% av oss?
Om dom är tillräckligt kompetenta som ministrar kan jag inte utala mig om.

Allan
2006-10-12, 18:21
Dessutom har helt uppenbart Stegö-Chilo tydligen fortfarande inte sagt hela sanningen... http://www.resume.se/nyheter/2006/10/12/anders-carlgren-stego-chil/index.xml

Och hon är i gott sällskap...
http://www.resume.se/nyheter/2006/10/12/johan-forssell/index.xml


allan

Pingu
2006-10-12, 18:53
Klart dom ska ut

Lellan
2006-10-12, 20:16
Japp dumma människor ska inte sitta i riksdagen.

Varför sitter då Alliansen där? :confused:










(Lågt, men "jag har rätt till min åsikt" ;))

Scratch89
2006-10-12, 21:30
Jag tycker iallafall inte att de ska åka ut för det här. Jag tycker det är relativt små saker jämfört med annat, och det skedde ju inte under deras tid som makthavare.

PowPow
2006-10-12, 21:43
Tycker det är ganska intressant hur man alltid bedömmer denna sortens "skandaler" utan att reflektera över att ens reaktion väldigt mycket bygger på huruvida man sympatiserar med den politiken personen i fråga representerar. Jag menar absolut inte att jag skulle vara bättre på något vis.

Men ändå
Moderaten säger

"Äh, att låta bli att betala fuska från att betala tv-licensen i 10-20 år är inte så farligt.. handlar ju bara om några tiotusentalskronor."

"OMFG! Den jeevulen har betalt Toblerone med pengar som annars kunde tillfallit stadskassan!! GiiiiI!123! 29 jeeeevla spänN!"

Som sagt, jag är inte bättre själv :D

Dumleman
2006-10-12, 21:44
Som sagt, jag är inte bättre själv :D
Hehe ja men jag är ganska övertygad om att skalan är graderad :).

Fjod0r
2006-10-12, 23:52
nej

Lucipha
2006-10-13, 00:34
Inte för att säga att han tjänar dåligt, men en mille om året är ju ingen enorm summa

*slap*

Dumleman
2006-10-13, 10:54
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=580292&previousRenderType=6
"Maria Borelius hälsar via sin pressekreterare att hon tänker förklara för Finansinspektionen att affären gjordes under en hektisk period med flytt och valrörelse."

Naw stackarn. Både fattig och stressad.

PowPow
2006-10-13, 11:33
Hehe ja men jag är ganska övertygad om att skalan är graderad :).

Hrm.. förstår inte vad du menar riktigt (inte ironisk).

Nitrometan
2006-10-13, 11:36
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=580292&previousRenderType=6
"Maria Borelius hälsar via sin pressekreterare att hon tänker förklara för Finansinspektionen att affären gjordes under en hektisk period med flytt och valrörelse."

Naw stackarn. Både fattig och stressad.
Ja. Stackarn.

Dessutom äger hon inte ens sin sommarstuga i Falsterbo. Hon är tvungen att låta ett bolag på Jersey äga den. Stackarn.

tano
2006-10-13, 11:44
Alltså aftonbladet och pressen är ju ett skämt ibland.

De gräver och gräver efter saker. Minsta sak förstoras till katastrof. lol
Det är en sak att Borelius inte betalat tv avgiften. Det är fel och det får hon känna nu. Kanske måste hon avgå.

Men det man nu läser på aftonbladets hemsida är ju så överdrivet. Komma in två veckor för sent med en anmälning, vilket kan innebära en straffavgift. Men halå?
sedan detta med huset. Hon har skrivit sig i Sverige för en månad sedan. Det är ju nu hon måste betala för sig. Ändå framställs det som att hon gjort de grövsta brotten.
Fast det är klart tidningarna vill ju ha flashiga nyheter.

Vi får väl se hur det slutar.

tano
2006-10-13, 11:59
Förövrigt har Powpow en poäng. Men jag försöker se nyanserat på allt. Om en politiker är dålig vill man ju inte ha kvar den oavsett färg. Är det bra politiker tycker jag bättre om dem oavsett vilken partihörighet de har.
t.ex. tyckte jag inte så illa om Göran Persson, men i partidebatter gillade jag honom verkligen inte, pga sina påhopp och undanflykter.

Förövrigt såg på nyheterna där sa de att en av de anmälda endast undanhållit sig att betala under senaste sommaren. Är det ett skämt?
Då kan de ju anmäla hela Sveriges befolkning när de ändå håller på.

Baha
2006-10-13, 12:00
tycker hon verkar va helylle den där borelius annars, inte alls nån fifflare/snyltare/parasit

http://www.di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleId=2006\10\13\205628&SectionId=Ettan

tano
2006-10-13, 12:12
det måste ju vara något exceptionellt bra med henne om reinfeldt inte vill ta bort henne

Dumleman
2006-10-13, 13:41
det måste ju vara något exceptionellt bra med henne om reinfeldt inte vill ta bort henne
Skyltdockeminister.

Zpliff
2006-10-13, 14:16
Kanske dags att fundera över Tv-licensens vara eller icke-vara när inte ens de nuvarande ministrarna med alla sina pengar "vill" betala den ;)

Yankeee
2006-10-13, 14:41
Bara jag som tycker att det kommer fram lite för mycket på en och samma gång? Taktik anyone? Jag börjar ana att de vill undvika det som soussarna gick igenom precis innan valet. Drar de fram all skit som finns nu kommer ingen att komma ihåg eller bry sig om 4 år.

Nitrometan
2006-10-13, 14:46
Yankeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee: Jag tycker ändå att det är bättre att det kommer nu än om ett halvår eller ett år. Ska de bytas ut (??) så är det väl lika bra att göra det nu?

Bättre att ta smällen med en gång.

Om de får sitta kvar så har motståndarna inte så mycket kvar att ta till. Då är det överspelat.

Yankeee
2006-10-13, 15:14
Yankeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee: Jag tycker ändå att det är bättre att det kommer nu än om ett halvår eller ett år. Ska de bytas ut (??) så är det väl lika bra att göra det nu?

Bättre att ta smällen med en gång.

Om de får sitta kvar så har motståndarna inte så mycket kvar att ta till. Då är det överspelat.

Klart det är bättre att det kommer nu. Ju längre tid innan valet desto bättre. Kommer all skit fram direkt blir det svårare för soussarna att få media att fokusera på annat än just politiken senare.

Angel
2006-10-13, 15:23
kan dom inte rota lite i gubbarnas liv me? hon höjjer ju snygg och stilhetsfaktorn stort i den där fula äckliga regeringen...

NiXPhoenix
2006-10-13, 15:27
*slap*



Allvarligt, istället för att bara lägga in en rolig gubbe, hur mycket tror du av exakt en miljon om året blir kvar efter skatt? 350 000 kanske, oj, då var det vips inte så mycket...

tano
2006-10-13, 15:34
Allvarligt, istället för att bara lägga in en rolig gubbe, hur mycket tror du av exakt en miljon om året blir kvar efter skatt? 350 000 kanske, oj, då var det vips inte så mycket...

350 000 är väl iof ganska mycket.

NiXPhoenix
2006-10-13, 15:37
Ja. Stackarn.

Dessutom äger hon inte ens sin sommarstuga i Falsterbo. Hon är tvungen att låta ett bolag på Jersey äga den. Stackarn.



Sånt är väldigt dåligt tycker jag, strävar personligen efter att komma ifrån det här landet när jag pluggat klart, till stor del just pga skatterna.
Om man är "rik" och vill bo kvar i Sverige får man fanemig leva enligt de villkor som gäller här också. Tycker det kan vara halvt ok med lite mindre fusk som svart hemhjälp och bygga sin villa som en enplansvilla med stor beboelig källare för att få ner värdet på den, men att hålla på och trixa med bolag i skatteparadis? Nää.

hasse36
2006-10-13, 15:41
Allvarligt, istället för att bara lägga in en rolig gubbe, hur mycket tror du av exakt en miljon om året blir kvar efter skatt? 350 000 kanske, oj, då var det vips inte så mycket...En miljon i inkomst och 30 kr i kommunalskatt innebär 46% i sammanlagd skatt.

Man får behålla 540 000 kr.

Fatalist
2006-10-13, 15:43
kan dom inte rota lite i gubbarnas liv me? hon höjjer ju snygg och stilhetsfaktorn stort i den där fula äckliga regeringen...

Vad har utseende med förmåga att fatta beslut att göra?

Lucipha
2006-10-13, 15:47
Allvarligt, istället för att bara lägga in en rolig gubbe, hur mycket tror du av exakt en miljon om året blir kvar efter skatt? 350 000 kanske, oj, då var det vips inte så mycket...

Om hennes sambo tjänar lika mycket så ska de klara sig på ungefär 60k i månaden. Det är 40k mer i månaden än vad många "normala" familjer lever på. Men det är klart, 40k extra är ju småpengar för en svensk genomsnittsfamilj?

NiXPhoenix
2006-10-13, 15:47
350 000 är väl iof ganska mycket.


Vet jag inte om jag tycker, inga enorma summor om man har de vanliga löpande utgifterna som de flesta har och lever med en lite högre levnadsstandard än de flesta andra. Nu betalar man inte hyra om man bor i en villa, men många har då istället hyfsat stora lån (kanske inte just fallet med den här Djursholmsfamiljen dock). Mat, kläder ja allt det vanliga. Inte så att man får några jättebelopp att spara om man lever med en ganska hög standard.

Säg att jag personligen vill ha lite häftigare bilar än en vanlig tråkig Volvo med lån på. Måste spara all min inkomst i 1½ år för att få råd med en BMW M3, ingen jätteexotisk bil precis. Sen kanske jag vill ha en lite finare glidarmersa för dryga miljonen, ja oj då var vi uppe i 3½ årsinkomst. 5 år för att få råd med två bilar!? Jag lever då ensam och sparar all min inkomst, löpande utgifter använder jag tidigare besparingar till. Självklart kan man ju ta lån, men säg att man inte vill ta det på mer än hälften av bilarnas värde. Får ändå kämpa i fem år, samtidigt som jag kan använda hälften av lönen till normala utgifter som hyra, mat etc.

Summa sumarum, Sverige är inget land man lätt blir rik i. Rika svenskar är ofta inte alls speciellt rika om man jämför med motsvarande personer i länder utomlands.

NiXPhoenix
2006-10-13, 15:52
En miljon i inkomst och 30 kr i kommunalskatt innebär 46% i sammanlagd skatt.

Man får behålla 540 000 kr.



Nu är jag tyvärr 21 år och kan jag inte läsa skattetabeller alls, men det där ställer mig jag mig väldigt tveksam till. Om det nu ändå skulle vara som du säger så har vi moms på 25% i det här landet, vilket är klart mer än de flesta andra länder. Så om man nu köper olika varor för en stor del av sin inkomst förlorar man ändå mer än 460 000 till staten.

Lucipha
2006-10-13, 15:52
Enligt Hasse36's sifror skall det vara:

Om hennes sambo tjänar lika mycket så ska de klara sig på ungefär 90k i månaden. Det är 70k mer i månaden än vad många "normala" familjer lever på. Men det är klart, 70k extra är ju småpengar för en svensk genomsnittsfamilj?

hasse36
2006-10-13, 16:29
Nu är jag tyvärr 21 år och kan jag inte läsa skattetabeller alls, men det där ställer mig jag mig väldigt tveksam till. Om det nu ändå skulle vara som du säger så har vi moms på 25% i det här landet, vilket är klart mer än de flesta andra länder. Så om man nu köper olika varor för en stor del av sin inkomst förlorar man ändå mer än 460 000 till staten.Dela årsinkomsten med 12 och använd en tabell för månadslön.

Skattetabeller (http://www.skatteverket.se/skatter/skattetabeller/06/preliminar/main.4.dfe345a107ebcc9baf8000997.html#31.dfe345a10 7ebcc9baf80001050)

Allan
2006-10-13, 16:51
Det är faktiskt allt fler moderater som tycker att de ska ta konsekvenserna och avgå... http://sr.se/webbradio/webbradio.asp?typ=db&namn=273635&intUnitID=

allan

DavidN
2006-10-13, 17:28
Jag tycker Borelius verkligen har tappat markfästet. Det hon står med nu (skattefiffel och diverse skit) ger inte vidare bra intryck

Rockhard
2006-10-13, 17:32
Tycker det springer runt såna där tv licenskontrollanter hela tiden i mitt hus... Undrar hur många gånger dom knackat på ministrarnas dörrar eller det kanske bara är dom fattiga som ska betala avgift.

hum
2006-10-13, 18:26
Min åsikt är att politiker ska sköta sig och annars bör de avgå. Oavsett färg (Anna Sjödin!)

Allan
2006-10-14, 12:13
Och där var det slut!

allan

PowPow
2006-10-14, 12:17
Ja jäklart. Det är vad jag kallar en kometkarriär. Upp som ett skott och ner som en pannkaka.

Hört några spekulationer om efterträdare?

PowPow
2006-10-14, 12:24
Varför tror ni att just Borelius har pressats så hårt i pressen? Jag menar, det finns ju andra ministrar som också varit med om "skandaler", som väl måste ses som minst lika "allvarliga".

Är det för att hon saknar större politisk erfarenhet? Eller för att hon hanterat det hela väldigt dåligt?

LadyG
2006-10-14, 12:24
Kortaste MTBF för en minister hittils?

Handelsminister, vem vill ha ett sånt jobb?

LadyG
2006-10-14, 12:29
Varför tror ni att just Borelius har pressats så hårt i pressen? Jag menar, det finns ju andra ministrar som också varit med om "skandaler", som väl måste ses som minst lika "allvarliga".

Är det för att hon saknar större politisk erfarenhet? Eller för att hon hanterat det hela väldigt dåligt?

Hon hanterade hela situationen otroligt klumpigt. Hade hon varit smidigare, lite mer erfaren hade hon kunnat sitta kvar. Politisk novis, oärlig och en uppsjö skelett i garderoben... En given måltavla för en nyhetstörstande kvällspress.

Rätt eller ej vet jag inte, men man kan ju fundera på om vi vil ha fifflande politiker vid makten eller slagskämpar som förebild i ungdomsförbunden.

Borde inte politiker hålla en högre moralisk standard än de som de företräder? Hur ska de annars med någon trovärdighet göra något, när det bara gäller alla andra och inte de egna partimedlemmarna?

Gandalf
2006-10-14, 13:55
Betalar man pigan svart och smiter från TV-licensen och omger sig med folk som tycker att det är rätt med svarta pigor för det är så synd om miljonärer och att TV-licensen ska man skita i att betala för den ska bort och samtidigt så skäller man på sjuka och arbetslösa för jävla fuskare ja då är man en solklar Moderat.
Självklart ska fuskarna sitta kvar för alla borgare fuskar med allt dom kan fuska med för så gör ju ALLA (som dom umgås med).:cool:

hultman
2006-10-14, 14:00
Betalar man pigan svart och smiter från TV-licensen och omger sig med folk som tycker att det är rätt med svarta pigor för det är så synd om miljonärer och att TV-licensen ska man skita i att betala för den ska bort och samtidigt så skäller man på sjuka och arbetslösa för jävla fuskare ja då är man en solklar Moderat.
Självklart ska fuskarna sitta kvar för alla borgare fuskar med allt dom kan fuska med för så gör ju ALLA (som dom umgås med).:cool:

zzz

Den enda anledningen till att folk verkligen bryr sig är att det är höginkomsttagarna som bidrar med mest pengar till samhället, vilket betyder att de är viktigast. Jag tycker inte att det är konstigt att människor struntar i att betala TV-licens när de bidrar med mycket mer pengar till samhället än medelpersonen.

Är det bättre att inte ha någon piga alls än att anställa en svart?

PowPow
2006-10-14, 14:06
zzz

Den enda anledningen till att folk verkligen bryr sig är att det är höginkomsttagarna som bidrar med mest pengar till samhället, vilket betyder att de är viktigast. Jag tycker inte att det är konstigt att människor struntar i att betala TV-licens när de bidrar med mycket mer pengar till samhället än medelpersonen.

*rolleyes*
Ja, så måste det vara.

PowPow
2006-10-14, 14:08
Jag tycker för övrigt att allting är soussejefvlarnas fel.

Gandalf
2006-10-14, 14:09
Så du Hultman ser inte dubbelmoralen i att man jagar sjuka och arbetslösa och kallar dom för fuskare när man fuskar själv?
Eller menar du att det finns skillnad på fusk och fusk eller menar du att om vissa välbeställda fuskar så gör det inget men fuskar den ensamstående mamman med barn så ska hon genast sättas dit?

olle lindblad
2006-10-14, 14:09
Jag tycker för övrigt att allting är soussejefvlarnas fel.
På vilket sätt är det deras fel?

PowPow
2006-10-14, 14:12
På vilket sätt är det deras fel?

Ja, men vadå? Klart det är deras fel. De har ju lämnat efter sig ett sådant h-vete att.. eh .. ja.. det är deras fel!1!
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Satir)

mini
2006-10-14, 14:12
zzz

Den enda anledningen till att folk verkligen bryr sig är att det är höginkomsttagarna som bidrar med mest pengar till samhället, vilket betyder att de är viktigast. Jag tycker inte att det är konstigt att människor struntar i att betala TV-licens när de bidrar med mycket mer pengar till samhället än medelpersonen.

Är det bättre att inte ha någon piga alls än att anställa en svart?
Ojoj...
Bara för att man betalar mer skatt som höginkomsttagare betyder det inte att man har rätt att ställa sig utanför systemet. Om jag ska låna dina tankegångar är det ju mer rätt att en låginkomsttagare som har mindre medel kvar efter inkomstskatten är betald smiter från andra skatter och avgifter.

Ja, det är bättre att inte köpa tjänsten om man inte har råd att ha den.

PowPow
2006-10-14, 14:14
Nu tycker jag att mini förtjänar en jordgubbstårta :thumbup:

http://www.lidaker.se/blogg/bilder/tarta.jpg

Löjtnant Blank
2006-10-14, 14:18
Vad ska jag nu med min avatar till?

Bolio
2006-10-14, 14:19
Håller med PowPow.

Klart som fan att idioterna skall betala skatt och TV-avgift, och klart som fan att de skall sparkas ut ur politiken. Jag hoppas på att Reinfeldt (som jag tror på och gillar) tar sitt ansvar och sparkar ut borgarsvinen. ;)

PowPow
2006-10-14, 14:23
Håller med PowPow.

Klart som fan att idioterna skall betala skatt och TV-avgift, och klart som fan att de skall sparkas ut ur politiken. Jag hoppas på att Reinfeldt (som jag tror på och gillar) tar sitt ansvar och sparkar ut borgarsvinen. ;)

Jag har för fanken inte sagt att jag tycker att Borelius eller någon av de andra så kallade "skandalministrarna" bör avgå!

Har inte heller sagt att de bör betala skatt och tv-licens, fast det tycker jag såklart. Brukar man tjänster ska man betala för dem.

Gandalf
2006-10-14, 14:25
Hörru Hultman vad tycker du ska den ensamstående mamman sättas åt medan överklassen ska få fuska just för att dom är överklass?

shut teh face
2006-10-14, 14:26
Fallskärm får hon också. :thumbup:

Trance
2006-10-14, 14:33
Hörru Hultman vad tycker du ska den ensamstående mamman sättas åt medan överklassen ska få fuska just för att dom är överklass?

Den ensamstående mamman får skylla sig själv att hon inte är kvinna nog att behålla en man som kan försörja henne.

Bolio
2006-10-14, 14:44
Jag har för fanken inte sagt att jag tycker att Borelius eller någon av de andra så kallade "skandalministrarna" bör avgå!

Har inte heller sagt att de bör betala skatt och tv-licens, fast det tycker jag såklart. Brukar man tjänster ska man betala för dem.

Jag höll med dig om att mini skrev ett mycket bra inlägg, som hon ibland gör.

Lucipha
2006-10-14, 14:49
Är hon inte "sjukskriven" nu dessutom? Vilken tur att M är så tolleranta mot människor som lyfter sjukersättning på tvivelaktiga grunder.

Gandalf
2006-10-14, 15:23
Ja det är visst en jävla skillnad på överklassen och vanligt folk, medans överklassen kan sjukskriva sig för minsta lilla och dom kan fuska med TV-licensen och betala pigor svart så kan ju inte vanligt folk fuska med ett enda dugg för då ska dom ju jagas och sättas dit.

PowPow
2006-10-14, 15:26
Jag höll med dig om att mini skrev ett mycket bra inlägg, som hon ibland gör.

Ah, ok. Då får du en chokladtårta med garnityr som liknar stekt ägg

http://www.jerkstrands.se/images/Chokladmousse.jpg

Rockhard
2006-10-14, 15:39
Vilket skämt, 4 skandaler, diverse lögner, en sjukskrivning och sedan avgå första veckan på jobbet :laugh:

Cilia
2006-10-14, 16:30
Fallskärm får hon också. :thumbup:
Det är inte klart än men kan bli så eller inte.

Lucipha
2006-10-14, 16:35
Det är inte klart än men kan bli så eller inte.

Vilken underbar moral i så fall.

jontahontas
2006-10-14, 16:42
Min åsikt är att Sverige har förlorat vad som skulle kunna varit en duktig handelsminister pga medias smutskastande.

Och nej, det centrala i att vara handelsminister är INTE huruvida du har betalt din TV-agvift de senaste 16 åren eller inte eller om du betalt barnflickor i svarta pengar.

SWETiger
2006-10-14, 16:54
Min åsikt är att Sverige har förlorat vad som skulle kunna varit en duktig handelsminister pga medias smutskastande.

Och nej, det centrala i att vara handelsminister är INTE huruvida du har betalt din TV-agvift de senaste 16 åren eller inte eller om du betalt barnflickor i svarta pengar.
Du tror inte det kan finnas en rakryggad person utan läggning åt smitarhållet som skulle kunna fylla den positionen? Om man enbart ser till att bästa person får jobbet skulle det väl inte ske någon som helst fördelning av ministerposter baserat på partitillhörighet.

Mr Zero
2006-10-14, 16:56
Vad ska jag nu med min avatar till?
Du kan ta den här istället: http://www.svd.se/images/ettan2006/061011/stego_339.jpg

stukad57
2006-10-14, 17:06
Nej. Man kickar inte ut Plucke från Bempas Städ AB bara för att han inte pröjsar TV-licensen. Det räcker tycker jag med att de hängs ut och skrattas åt i media. När/om de sköter sitt JOBB dåligt så ska däremot jobbet sitta löst - särskillt för en offentlig politiker.
Plucke från Bempas Städ AB
Är ju knappast vald att förvalta dina/mina pengar
Vågar man dessutom inte stå för eller förklarar varför man inte respekterar svensk lagstiftning framstår ju militanta veganer som bättre föredömmen

shut teh face
2006-10-14, 17:06
"Media är den tredje statsmakten"
Jag anser att media är den andra statsmakten, helt klart. De kan sätta åt vem de vill med sina tryck- och yttrandefriheter.

Clyde
2006-10-14, 17:07
Bra att den där sopan borelius avgick! fast jag ser nästan hellre på att den nya "kulturministern" avgår, och det fort!

Det hela luktar som en stor avfallstunna.

MilkmaN
2006-10-14, 17:16
Det hela är ju så löjligt.

Man kan inte försöka ställa sig utanför systemet och ignorera den lagstiftning vi har i sverige bara för att det strider mot ens politiska ideologi.

"Nej, det här med skatter är jävligt dumt -" jag vägrar att betala. Fastigheteskatten ska vi ju snart avskaffa, men så länge så placerar jag mitt sommarhus i ett bolag i ett skatteparadis så jag slipper det."

Oh, vad bra! Att driva sina egna små privata krig är ju bara knäppt, och om inte de lyssnar på de bestämmelser som den sittande regeringen och riksdagen bestämt (och de innan dem), varför skulle någon då respektera deras beslut och åsikter?

Bra att hon har avgått iaf. Kulturministern verkar ju av sitt uppträdande i media att döma relativt inkompentent också (missar fina möjligheter att krititisera licenssystemet och när han börjar få frågor springer hon ut från en pressträff, ljuger och slingrar sig på ett osmidigt sätt)

jontahontas
2006-10-14, 17:18
Du tror inte det kan finnas en rakryggad person utan läggning åt smitarhållet som skulle kunna fylla den positionen? Om man enbart ser till att bästa person får jobbet skulle det väl inte ske någon som helst fördelning av ministerposter baserat på partitillhörighet.

Hon var den nya regeringens förstahandsval, och givet att man litar på att regeringen letar upp kandidater som de anser vara bäst så var hon det bästa alternativet. Det finns säkert andra individer som kan genomföra ett bra arbete men hon var val nr1.

Alliansen vann valet - de har ansvaret att utse de ministrar de anser är bäst lämpade för att genomföra det arbete som behövs för att uppnå de uppsatta målen. Det ska vara en viss fördelning M, Kd, C och Fp som de bestämmer tillsammans baserat på den procentuella fördelningen av röster.

Alliansen valde Borelius. Hade deras val varit annorlunda om de i förväg vetat om att hon skippat TV-agviften i 16 år? Jag hoppas inte det, isf hade jag inte velat ge dom mitt förtroende i valet.

Scratch89
2006-10-14, 17:21
Vad är olagligt i att placera ens sommarhus i ett bolag i ett skatteparadis så man slipper skatterna?

Allan
2006-10-14, 17:22
Min åsikt är att Sverige har förlorat vad som skulle kunna varit en duktig handelsminister pga medias smutskastande.


Exakt vad gjorde att Maria Borelius skulle ha varit en kompetent handelsminister? Jag fattar fortfarande inte vad människan gjorde där; och hittar inte nåt i hennes bakgrund som ger henne några kvalifikationer. Hon har inte ens tillräcklig politisk erfarenhet för att passa där. Så varför valde man henne? Eller är det som SvD påstod; att hon antingen skulle vara kuttersmycke eller att hon satt där för att Bildt ville det?

allan

PowPow
2006-10-14, 17:23
Vad är olagligt i att placera ens sommarhus i ett bolag i ett skatteparadis så man slipper skatterna?

Nej, men det är ett sätt att ta sig runt det systemet som hon nu själv skulle vara med och leda. Det kan man ogilla, om man vill det.

Scratch89
2006-10-14, 17:24
Exakt vad gjorde att Maria Borelius skulle ha varit en kompetent handelsminister? Jag fattar fortfarande inte vad människan gjorde där; och hittar inte nåt i hennes bakgrund som ger henne några kvalifikationer. Hon har inte ens tillräcklig politisk erfarenhet för att passa där. Så varför valde man henne? Eller är det som SvD påstod; att hon antingen skulle vara kuttersmycke eller att hon satt där för att Bildt ville det?

allan
Hur definierar du politisk erfarenhet?

Tolkia
2006-10-14, 17:25
En sak är ju säker, och det är att alla kommer att skratta varje gång Stegö Chiló säger "public service" (vilket hon lär få göra ett antal gånger framöver ...). F.ö. är det inte utan att man undrar på vilka meriter hon egentligen valdes (öh ... hörde jag någon säga "Timbro"?).

Scratch89
2006-10-14, 17:25
Nej, men det är ett sätt att ta sig runt det systemet som hon nu själv skulle vara med och leda. Det kan man ogilla, om man vill det.
Allt beror ju på hur man vrider och vänder på saken. Om det nu var en sommar/semesterstuga, varför ska man då ha den i Sverige? Är det inte vanligt bland "vanligt folk" att ha fastigheter i andra länder nuförtiden?

jontahontas
2006-10-14, 17:28
Exakt vad gjorde att Maria Borelius skulle ha varit en kompetent handelsminister? Jag fattar fortfarande inte vad människan gjorde där; och hittar inte nåt i hennes bakgrund som ger henne några kvalifikationer. Hon har inte ens tillräcklig politisk erfarenhet för att passa där. Så varför valde man henne? Eller är det som SvD påstod; att hon antingen skulle vara kuttersmycke eller att hon satt där för att Bildt ville det?

allan

Vad som gjorde henne till en kompetent/inkompetent handelsminister har jag ingen aning om och det var heller inte relevant för min poäng.

Hon får avgå på helt felaktiga grunder och det är detta jag ställer mig emot. Om hon hade fått avgå pga inkomepetens och ett misslyckat arbetsgenomförande hade saken varit en annan.

SWETiger
2006-10-14, 17:29
Vad är olagligt i att placera ens sommarhus i ett bolag i ett skatteparadis så man slipper skatterna?
Vet inte om det är olagligt men jag tycker definitivt att det är moraliskt fel. Hon gynnar sig själv på sveriges befolknings bekostnad, tillämpas samma anda i styrande position tvivlar jag på att resultatet blir bra.

PowPow
2006-10-14, 17:29
Allt beror ju på hur man vrider och vänder på saken. Om det nu var en sommar/semesterstuga, varför ska man då ha den i Sverige? Är det inte vanligt bland "vanligt folk" att ha fastigheter i andra länder nuförtiden?


Det beror nog lite på hur du definierar begreppen "vanligt" och "vanligt folk" ;)

Men ja, saken var väl även att hon hade och brukade sommarstugan i Sverige, men lät den stå på ett bolag som fanns utomlands. Av nån anledning. Samt att hon på andra sätt gått runt systemet genom att skippa tv-licens och skippa att skatta för betalningen till barnflickan.

Måste tillägga att jag inte riktigt har 100% koll på detta.. har lite valt att slå dövörat till när det behandlas på tv-nyheterna och bläddra lite snabbare på de sidor som behandlat det i dagstidningarna. Är liite trött på det hela faktiskt.

Deceiver85
2006-10-14, 17:32
Detta hade aldrig hänt ifall ministrarna hade varit Sverigedemokrater

jontahontas
2006-10-14, 17:33
Nej då hade man kunnat avskeda allihopa på helt legitima grunder ;)

PowPow
2006-10-14, 17:36
Detta hade aldrig hänt ifall ministrarna hade varit Sverigedemokrater

Har inte du gjort ditt i denna tråd? ;)

MilkmaN
2006-10-14, 17:45
Är det bara jag som ser ironin i att hon är sjukskriven nu?

Nedrans fuskare. (Nej, personlig kris-situation är inte godkänt längre)

Deceiver85
2006-10-14, 18:00
Nej, men helt allvarligt: en sverigedemokratisk minister hade aldrig tvingats avgå för obetalda tv-avgifter, villor registrerade på bolag förlagda i skatteparadis och dylikt. Vi sverigedemokrater är inte direkt kända för att tillhöra den rika överklassen som har råd med sånt. Däremot kan man tänka sig att följande saker mer frekvent kan drabba SD-ministrar:

* Rasistiska uttalanden
* Tidigare misshandeldomar
* Fiffel med bostadsbidrag

Men åter till Borelius och Stegö Chilò:

Borelius har avgått, hur lång tid tar det innan Stegö avgå?

Allan
2006-10-14, 18:44
Reinfeldt har ju ett problem där - fimpar han henne måste han ju fimpa migrationsministern, sin stabschef, ett par riksdagsmän + ytterligare lite folk. Nu råkar hon dessutom vara polisanmäld - och skulle hon fällas, vilket låter troligte ftersom hon medger brottet, blir det ju rysligt svårt.

Edit// såg KG Bergström säga i stort sett samma sak. Men han trodde hon skulle få gå. Det gör nog jag med. Och de övriga.

allan

egge
2006-10-14, 19:16
Reinfeldt har ju ett problem där - fimpar han henne måste han ju fimpa migrationsministern, sin stabschef, ett par riksdagsmän + ytterligare lite folk. Nu råkar hon dessutom vara polisanmäld - och skulle hon fällas, vilket låter troligte ftersom hon medger brottet, blir det ju rysligt svårt.

Edit// såg KG Bergström säga i stort sett samma sak. Men han trodde hon skulle få gå. Det gör nog jag med. Och de övriga.

allan

Nja, är det inte snäppet värre att kulturministern, som dessutom får ut lön av SR, struntar i att betala tv-avgiften än att de andra ministrarna gör det?

Jag tycker det iaf.

Dumleman
2006-10-14, 21:16
Undra vem de vågar välja som ny handelsminister. Det lär finnas fler som har fuskat bland de som kandiderar till ministerposter bland moderaterna.

tano
2006-10-14, 21:52
Reinfeldt har ju ett problem där - fimpar han henne måste han ju fimpa migrationsministern, sin stabschef, ett par riksdagsmän + ytterligare lite folk. Nu råkar hon dessutom vara polisanmäld - och skulle hon fällas, vilket låter troligte ftersom hon medger brottet, blir det ju rysligt svårt.

Edit// såg KG Bergström säga i stort sett samma sak. Men han trodde hon skulle få gå. Det gör nog jag med. Och de övriga.

allan

Fast iof kan inte statsministerna avskeda folk, De måste avgå av egen vilja. Vilket de ju gör om de inte har förtroende.
Varför skulle alla dessa behöva avgå?

Förövrigt, att det kommit fram att det var en sosse som första letade fram uppgifterna om detta är ju inte förvånande. Påverkar inte läget eller resultatet, men ändå kul veta att man i politiken verkligen försöker trycka ner motståndarna så mycket det går.

PowPow
2006-10-14, 23:15
Nej, men helt allvarligt: en sverigedemokratisk minister hade aldrig tvingats avgå för obetalda tv-avgifter, villor registrerade på bolag förlagda i skatteparadis och dylikt. Vi sverigedemokrater är inte direkt kända för att tillhöra den rika överklassen som har råd med sånt. Däremot kan man tänka sig att följande saker mer frekvent kan drabba SD-ministrar:

* Rasistiska uttalanden
* Tidigare misshandeldomar
* Fiffel med bostadsbidrag

Men åter till Borelius och Stegö Chilò:

Borelius har avgått, hur lång tid tar det innan Stegö avgå?

Vilken god självinsikt i egna partiet du verkar ha. Det ger cred!

Stegö tror jag inte kommer avgå. Inte självmant iaf. Hon verkar skatta sin situation högre än Borelius gjorde.

pragmatist
2006-10-14, 23:40
Fast iof kan inte statsministerna avskeda folk, De måste avgå av egen vilja. Vilket de ju gör om de inte har förtroende.
Varför skulle alla dessa behöva avgå?

Förövrigt, att det kommit fram att det var en sosse som första letade fram uppgifterna om detta är ju inte förvånande. Påverkar inte läget eller resultatet, men ändå kul veta att man i politiken verkligen försöker trycka ner motståndarna så mycket det går.

Nix, statsministern kan sparka och anställa precis vem han vill i sin regering. Han kan anställa Björne som statsråd om han vill.

Viss risk för misstroendeförklaring i riksdagen dock. :D

Cilia
2006-10-16, 10:37
Nu kan vi väl låsa den här tråden?
och så kan vi starta en ny huruvida det var rätt att dom avgick eller inte

Clyde
2006-10-16, 10:53
Bra att den där sopan borelius avgick! fast jag ser nästan hellre på att den nya "kulturministern" avgår, och det fort!

Det hela luktar som en stor avfallstunna.


Gick stigö chilo också då :thumbup:

mini
2006-10-16, 10:54
Tihi, det känns inte helt oväntat. Hon backade på en diskussion arrangerad av Publicistklubben om public service som skulle hållas ikväll.
Hon erkänner på en nivå sina misstag ("Genom att inte betala TV-avgift och att anlita s.k. svart hemhjälp, har jag under tiden innan jag blev statsråd begått förseelser som inte är acceptabla men som jag på alla sätt försökt att rätta till.") men skyller ändå på andra i nästa andetag. Det är polisanmälningarna från bland annat Radiotjänst som gör att hon inte kan göra rätt för sig. Suck.

Intressant vem som nu får äran att fylla hennes plats. Det krävs mycket av efterföljaren.

LadyG
2006-10-16, 11:28
Vem det än blir är det bäst att han/hon betalat TV-licensen, och då kan det bli svårt att hitta en moderat till posten. Kanske måste välja någon från KD isf, någon med lite ärlighet kvar i kroppen måste det ju finnas.

jim
2006-10-16, 12:55
Haha det här blir nog en intressant regering! *lutar mig tillbaka och laddar upp* *popcorn* :thumbup: