handdator

Visa fullständig version : Hur äter ni styrkelyftare?


Diamond
2006-10-10, 23:41
en intressant fråga jag tänker på är hur ni styrkelyftare äter?
allt från amatör till IPF pro:naughty:
även om ni tänker något på proteinintaget mm.

Jense
2006-10-11, 05:17
mat, allt. kenta sa något om chips och pizza har jag för mig.

z_bumbi
2006-10-11, 07:05
Lite kul att två icke styrkelyftare svarar först men i alla fall.

Skillnaden på det som en styrkelyftare behöver jämfört med en "normal" person som inte tränar är mängden energi och lite mer protein.
Återhämtning i form av någon typ av gainer är en fördel men det är inte alla som använder det.

Obligatorisk pizza eller kebab efter en tävling.

Sen finns det rutiner för att ladda inför tävling men det är inte heller något konstigt som jag vet om, ät mindre kolhydrater fram till kvällen innan tävling, sov, väg in och sen fyll på med kolhydrater igen.

Rent generellt upplever jag att lyftare inte hoppar på alla nya tillskott och mattrender på samma sätt som de som tränar för volym.

bubbe
2006-10-11, 12:25
Obligatorisk pizza eller kebab efter en tävling.


Jepp!

Annars försöker man väl äta normal nyttigt, hålla en nivå som känns bra helt enkelt. En och annan pizza/kebab slinker ner för mig då jag inte har behov av att vara "cut".

Återhämtningsdryck naturligtvis, kreatin är fint det med. Ala har jag också haft bra utbyte med, men lite för dyrt för att hålla på med under längre perioder utan mest i toppningarna.

Jense
2006-10-11, 13:41
Lite kul att två icke styrkelyftare svarar först men i alla fall.

även den tredje

Börje H
2006-10-11, 13:47
Ja, va faan jag svarar trots att jag bara tävlar i bänk:D
99% av kosten består av; mussli, minimjölk, kesella, råris, potatis, kycklingfilé, älgkött, keso, nötter samt frukt.
Beroende på planerad tävlingsvikt så är det bara att styra upp mängderna!
I tillskottsväg är det vassle+malto & kreatin som åker ner.

z_bumbi
2006-10-11, 14:53
även den tredje

Bubbe är lyftare. :D (Svarade på frågan = du och jag.)

Jense
2006-10-11, 14:54
Bubbe är lyftare. :D (Svarade på frågan = du och jag.)
ja just, bubbe. tyckte där stod något annat.

kommer snart och hälsar på bubbe

130kg finsk sisu
2006-10-11, 15:44
Jag äter vanlig husmanskost. Försöker äta mycket kött och dricka mycket mjölk, 2-3 liter/dag. Hamburgare käkar jag även mycket av, men inte mac donalds skit utan hamburgare från små grillar där maten påminner mer om vanlig mat. *popcorn* Som tillskott kör jag med magnesium,Omega-3, whey protein samt kreatin vissa perioder.

Och givetvis 2-4 fyllor/månad gör även att psyket och kroppen kommer igång!:hbang:

stahlberg
2006-10-11, 15:53
Freddi : Kom det in ett extra streck mellan siffrorna i 2-4?:D

130kg finsk sisu
2006-10-11, 15:58
Jo, strecket kom dit av misstag... :sleep:

A.Pahkamaa
2006-10-11, 15:59
Det blir mest vanlig mat, men jag käkar lite större mängder och oftare än vanligt folk. Jag har börjat äta lite onyttigare nu då jag försöker väga fullt i 110an, jag har blivit så jävla less på att äta gigantiska mängder hästfoder sju gånger per dag...

Kör även med vassle och maltodextrin i samband med träningen, och kreatin i perioder.

KRILLE!
2006-10-12, 07:09
Husmanskost i ganska stora mängder. Beroende på viktval så anpassar jag mängden på måltiderna. Kör med en hel del vassle+malto och har märkt att det ger ganska mycket på återhämtningssidan. (en å en annan burgare slinker ju ner också :D )

Timme
2006-10-12, 11:07
Jag äter vanlig husmanskost. Försöker äta mycket kött och dricka mycket mjölk, 2-3 liter/dag. Hamburgare käkar jag även mycket av, men inte mac donalds skit utan hamburgare från små grillar där maten påminner mer om vanlig mat. *popcorn* Som tillskott kör jag med magnesium,Omega-3, whey protein samt kreatin vissa perioder.

Och givetvis 2-4 fyllor/månad gör även att psyket och kroppen kommer igång!:hbang:


Dedär fyllorna är väl egentligen inte så bra för träningsresultaten?

jwzrd
2006-10-12, 11:12
Jag äter vanligt sunt käk i stora drivor. Chiligrytor, stekar och kycklingklubbor med fullkornsris huvudsakligen, havregrynsgröt till frukost, proteindrinkar till frukost och sista mål på dagen om tid finns. På helgen och kvällarna slinker det ner lite mer varierad mat eftersom min sambo gärna äter mer varierad mat än jag (fortfarande inte skitmat bortsett från Styrkelyftarpizzor(tm) :))

petersson
2006-10-12, 11:25
Eftersom jag nyligen börjat träna styrkelyft på riktigt och ska tävla nästa vecka känner jag att jag får svara i tråden :)

Flera portioner havregrynsgröt till frukost. Som riktig mat till lunch och middag brukar det ofta bli kött (kotlett eller karré) och potatis, chili con carne med ris, eller köttfärssås med spagetti. På kvällen brukar det bli gröt igen. Efter träningen dricker jag gainer oftast.

damir_T
2006-10-12, 21:23
Jag äter en jävla massa keso :D Kycklingfile, ägg, ( många producter från AXA+protein ) Skit bra:) OCh det har gett resutalt på mig ;)

emmzan
2006-10-13, 07:54
Ja, va faan jag svarar trots att jag bara tävlar i bänk:D
99% av kosten består av; mussli, minimjölk, kesella, råris, potatis, kycklingfilé, älgkött, keso, nötter samt frukt.
Beroende på planerad tävlingsvikt så är det bara att styra upp mängderna!
I tillskottsväg är det vassle+malto & kreatin som åker ner.

Gillar det faktum att älgkött är en av basvarorna i kosten :) *Avis*

Själv äter jag vanlig mat + tillskott såsom vassle, kasein, maltodextrin och kreatin ibland. Tratkantareller är det stort tillskott av just nu!

Börje H
2006-10-13, 08:55
Gillar det faktum att älgkött är en av basvarorna i kosten :) *Avis*

Älgkött är bra skit! Favoriten just nu är Wok:
-älgskav
-fullkornsnudlar
-wokgrönsaker
-bisarr mängd curry att fräsa i
-Mrs Chengs Wok sauce + lite sweet chili
:eating:

Fetknoppen
2006-10-13, 11:52
Älgkött är bra skit! Favoriten just nu är Wok:
-älgskav
-fullkornsnudlar
-wokgrönsaker
-bisarr mängd curry att fräsa i
-Mrs Chengs Wok sauce + lite sweet chili
:eating:

Har ni älgjakt året runt där uppe eller är älgarna så stora så dom räcker till två mål mat/dag fram till nästa höst:)

stahlberg
2006-10-13, 19:23
Men Timme! Freddi är ju FINNE. Han brukar ha en flaska Kosken t.om med till träningarna. "Finsk gainer" :D .

Tyvärr är det slut på den "gamla goda tiden" t.om i Finland. Vem minns inte när Jouko Nyyssönen satte sig ner på plattformen och grät lite fylletårar efter att ha blivit "bara" trea i VM 1978 (ja, det är det kanske inte så många som minns ändå?).

När Jarmo Virtanen (niofaldig världsmästare) hade avslutat sin karriär så skulle han tävla i SFI-mästerskapen i bänkpress på Åland. Vi åkte båt. Vi steg av båten i Mariehamn, och Ove Lehto mötte oss i hamnen. Mitt i allt märkte jag en sak, och frågade : "Men var tusan är Jarmo?".

Det visade sig att Jarmo Virtanen och ett par till (tror det var Ari Virtanen och Ilkka Ahola, två numera f.d lyftare, Ahola var f.d redan då) hade haft så roligt i båtens restaurang att de helt hade missat att båten var i Mariehamn. De åkte hela vägen till Stockholm. Sedan tog de skärgårdsflyg till Mariehamn, och kom till tävlingsplatsen ca 2 minuter före invägningstidens slut. Virtanen tävlade och vann. Tur det var bara bänk och inte SL. Efter tävlingen gick Virtanen in i judosalen i idrottshuset i Mariehamn, lade sig på golvet, somnade och sov ända till kvällen. Så historien fick ett lyckligt slut.

Freddi är en av de få som håller de finska traditionerna levande :thumbup:

130kg finsk sisu
2006-10-13, 20:55
Igen en utomordentlig skrivelse av Stålis. Vill inte påstå att jag är värst på något sätt att supa. Men att ta en fylla var eller varannan vecka är bara bra. Man slappnar av samtidigt som man äter som en häst och blir stark. Så riktigt old school e jag ej, men lite finns kvar...*popcorn*

stahlberg
2006-10-14, 10:46
Samtidigt har Freddi uppfattat sens moralen i mitt inlägg.

Jag uppmanar inte någon att dricka alkohol. Alkoholintag påverkar dessutom träningen i någon mån negativt. Men man behöver också avkoppling - i from av en liten fylla ibland eller i någon helt annan form. (På psykologspråk kan man kalla den lilla fyllan "regression i jagets tjänst").

Vad jag vill säga är att träning är allvarligt - men inte GRAVallvarligt. Träningsresultaten kan bli lika bra - eller bättre - om man inte fanatiskt vaktar på allt man gör utanför träningssalen. Sedan går man och tränar - utestänger allt annat - och koncentrerar sig på träningen.

Det är DELVIS samma sak som jag pratat med Timme om privat. Om man sovit lite sämre en natt, eller ätit lite sämre, så inverkar detta på träningen bara MARGINELLT (på kort sikt, fortsatt dålig kost eller sömn under en längre tid påverkar förstås mera) : det är lika möjligt att göra ett bra pass och klara dagens mål ändå (om man inte låter tanken på att man ätit eller sovit "icke-optimalt" psyka sig).

Fördelen med den "lilla fyllan" är dessutom att den ger direkt avkoppling, rekreation. I den mån den kan störa träningsresultaten uppvägs den av den psykiska "avlastningen". Detta gäller så länge man inte låter den "lilla fyllan" psyka sig genom att tänka : "I lördags drack jag alkohol, och var t.om "lite full". Tänk om det stör dagens träning". DÅ stör det, säkert som amen i kyrkan. Men om man inte låter TANKEN på den "lilla fyllan" störa så stör inte själva fyllan heller. Detta gäller förhållandevis små och sällan förekommande fyllor, går "den lilla fyllan" till ÖVERDRIFT kan den naturligtvis störa.

Överlag är många nybörjare på forumet alltför fixerade vid näringsintaget. Det är klart att det är viktigt att äta bra. Men till att börja med räcker det med att lära sig - och äta - en bra grundläggande normal kost.

Börje H
2006-10-14, 12:47
Har ni älgjakt året runt där uppe eller är älgarna så stora så dom räcker till två mål mat/dag fram till nästa höst:)
:D Runt 50 kg/år brukar det bli, varav 25-30 kg "hyra" av mark till jakten och 25 kg köps av en på Korpis-bo på jobbet. Hur hans förråd alltid kan vara så stora vill jag nog inte veta...

Börje H
2006-10-14, 12:50
Överlag är många nybörjare på forumet alltför fixerade vid näringsintaget. Det är klart att det är viktigt att äta bra. Men till att börja med räcker det med att lära sig - och äta - en bra grundläggande normal kost.
Supande har jag aldrig förstått och kommer aldrig att prata väl om, men ovanstående är en klockren iaktagelse.

stahlberg
2006-10-14, 17:23
Ju mindre man super deto bättre är det naturligtvis. Det var inte heller min point att göra reklam för supande. (Men ett visst måttligt drickande behöver INTE hindra att man blir en bra styrkelfytare/bänkpressare)

Lillgrabben
2006-10-14, 18:21
Ju mindre man super deto bättre är det naturligtvis. Det var inte heller min point att göra reklam för supande. (Men ett visst måttligt drickande behöver INTE hindra att man blir en bra styrkelfytare/bänkpressare)


Bra skrivet!

Mina tankar nedan:

Själv är jag mycket sparsam med drickat, men det beror mest på att jag inte känner för att dricka sprit / öl så speciellt ofta.

Om man känner att man vill gå ut på lokal med polarna ibland & festa till det litegranna ska man göra det! Den lilla återhämtningsförsämringen man får av några enstaka kalas torde vara mkt bättre än att man konstant känner att man är rädd för att unna sig något.

Om man aldrig unnar sig något & börjar känna att man försakar allt förutom träningen kommer psyket snart att sätta stopp & det roliga med träningen försvinner. Har man inte längre trevligt med träningen & det runtomkring kommer även resultaten att försämras rejält.

Huvudet måste också få sitt vad gäller rekreation / avkoppling - det är minst lika viktigt som att kroppen får sina vilotimmar mellan passen. För vissa kan den avkopplingen bestå av ngt enstaka kalas i vänners lag & för andra kan den bestå av jakt, fiske eller annan trevlig aktivitet.

Lillgrabben
2006-10-14, 18:26
Om jag ska återgå till ursprungsfrågan så äter jag vad jag känner för & gör det ganska ofta!

Vanlig husmanskost blir det - dvs samma mat som övriga famlijen äter, klämmer förvisso även ner nån burgare ibland. Hamburgare, pizza & liknande skräpmat är dock inte speciellt matigt i min mening utan det räknar jag mer som ett "fika" eller en extra måltid.

polaren
2006-10-14, 19:52
Att du Lillgrabben, räknar en pizza som "fika" gör att jag utser dig till den ultimata biffen *popcorn* :thumbup: :bow:

Börje H
2006-10-15, 12:35
Hamburgare, pizza & liknande skräpmat är dock inte speciellt matigt i min mening utan det räknar jag mer som ett "fika"
Nuff said.

Wille__
2007-03-03, 19:24
Jag äter vanligt sunt käk i stora drivor. Chiligrytor, stekar och kycklingklubbor med fullkornsris huvudsakligen, havregrynsgröt till frukost, proteindrinkar till frukost och sista mål på dagen om tid finns. På helgen och kvällarna slinker det ner lite mer varierad mat eftersom min sambo gärna äter mer varierad mat än jag (fortfarande inte skitmat bortsett från Styrkelyftarpizzor(tm) :))

vad är en styrkelyftarpizza då?*drool*

jwzrd
2007-03-03, 19:27
vad är en styrkelyftarpizza då?*drool*

Familjepizza inhalerad av styrkelyftare :)

Piranha
2007-03-03, 19:29
Inte för jag är lyftare, men jag kör sopnedkastmodellen.

Anything goes...

NisseEriksson
2007-03-03, 20:57
Varierad kost med nyttiga "nya" saker som dinkelpasta och bulgur.
Kyckling, kött och mycket grönsaker.
Jag äter sällan godis men nu ska jag äta upp mig några kilon så det gör inget om nåt sånt slinker ner, men jag äter aldrig sånt annars, finns mycket godare saker.
Proteintillskott används, müsli,kvarg ibland, MJÖLK i stora mängder, keso.