handdator

Visa fullständig version : Språk?


Baan
2006-10-10, 23:03
Vad kan ni för roliga (ovanliga) språk?

Engelska går bort. Svenska går bra för SD-folket.

Edit: Och vad skulle ni vilja lära er för språk?

Tolkia
2006-10-10, 23:07
Jag kan bara tråkiga språk (tyska, engelska, fen ord spanska, tjugofem ord latin). :D

Jag skulle vilja lära mig (eller skulle vilja kunna, jag är för lat för att anmäla mig till en språkkurs) finska, ungerska (typ världens vackraste språk?) och mer och bättre latin (det skulle jag ha tänkt på när jag gick i gymnasiet och hade chansen ... men då var man lat).

Baan
2006-10-10, 23:08
Bra tyska? Borde väl satt ett krav på mycket goda kunskaper alt. flytande. Jag har väl pluggat några år tyska men det är knappt man gör sig förstådd i Tyskland :(

Själv kan jag bosniska föruto dom vanliga och rätt lite tyska :(

PowPow
2006-10-10, 23:12
Tyska har jag pluggat men kan inte påstå att jag behärskar det.. Trots X antal års studier.. Men ja, var ju några år sedan.

Sen, förutom språken nämnda i första inlägget, är det spanska bara. Och skånska såklart.

Skulle vilja lära mig japanska. Verkar fett.

SWETiger
2006-10-10, 23:14
Både kinesiska och japanska har ett trevligt skriftspråk och lite udda talspråk, det japanska uttalet är lättare att lära sig och är i mina ögon ett enklara språk i grunden än kinesiskan om man har svenska som bakgrund. Det som talar för kinesiskan är att det är lite mer annorlunda som ett rent analytiskt språk och att tonhöjd i uttalet gör betydelseskillnad.

Persiska och ryska är annars två språk jag gärna skulle ge mig på i framtiden.

Baan
2006-10-10, 23:15
Både kinesiska och japanska har ett trevligt skriftspråk och lite udda talspråk, det japanska uttalet är lättare att lära sig och är i mina ögon ett enklara språk i grunden än kinesiskan om man har svenska som bakgrund. Det som talar för kinesiskan är att det är lite mer annorlunda som ett rent analytiskt språk och att tonhöjd i uttalet gör betydelseskillnad.

Persiska och ryska är annars två språk jag gärna skulle ge mig på i framtiden.

Tror det blir lättare med slaviska språk än japanska t ex. Har inga egna erfarenheter av japanska men läst om en del som pluggat många poäng japanska och ändå är ganska chanslösa när det gäller effektiv kommunikation i Japan..

Tolkia
2006-10-10, 23:15
Bra tyska? Borde väl satt ett krav på mycket goda kunskaper alt. flytande. Jag har väl pluggat några år tyska men det är knappt man gör sig förstådd i Tyskland.
Jawohl, jawohl (ich liebe Alkohol). Eller, nja, det är en definitionsfråga. Jag skulle vilja säga "i dagsläget nej", men jag var rätt bra för att vara svensk när jag var "på topp" (60 p på universitetet och ett år i Lepizig). Men nu läser jag mest en och annan tysk teknisk (tråkig) tidskrift, så kunskaperna har väl återgått till "gut, schlecht, haben och sein"-stadiet. Språk är en färskvara. :(

PowPow
2006-10-10, 23:16
Har pluggat med en japanska som hette Oh Yeah.

Självklart stavades det inte så, men det uttalades så. Tyckte jag var skitfett :D

Edit: Eller hon kanske var kinesiska. Same same.

Baan
2006-10-10, 23:17
Har pluggat med en japanska som hette Oh Yeah.

Självklart stavades det inte så, men det uttalades så. Tyckte jag var skitfett :D

I Sverige? Läste att japaner knappt har några utbytesstudenter. Eller ja, rättare sagt att Tokyo university of technology eller vad den heter knappt har några. Däremot har dom själva ca 10% utbytesstudenter.

Svar på din edit, mer troligt skulle jag säga. Har träffat på en del kineser kan man lugnt säga i Gbgstudentghettot ;)

Edit2. Finns väl iofs annat också. Tror koreaner och taiwaneser (?) också pluggar lite utomlands.

blekfet2
2006-10-10, 23:19
Jag kan sjörövarspråket.

Fofanon vovadod noni lolukoktotaror bobalollole.

Prankie
2006-10-10, 23:20
japanska, kinesiska, plus hur man säger ollon på Indiska. :D

Baan
2006-10-10, 23:21
japanska, kinesiska, plus hur man säger ollon på Indiska. :D

Hur svår var japanskan för dig då?

PowPow
2006-10-10, 23:22
I Sverige? Läste att japaner knappt har några utbytesstudenter. Eller ja, rättare sagt att Tokyo university of technology eller vad den heter knappt har några. Däremot har dom själva ca 10% utbytesstudenter.

Svar på din edit, mer troligt skulle jag säga. Har träffat på en del kineser kan man lugnt säga i Gbgstudentghettot ;)

Edit2. Finns väl iofs annat också. Tror koreaner och taiwaneser (?) också pluggar lite utomlands.

Ja, det är som sagt möjligt att det var kines. Ser inte skillnad :em:

Det var inte i sverige dock - spanien.

Kwon
2006-10-10, 23:25
Jag gissar på en Korean.

Dom brukar ha "Oh" med i namnen.

Prankie
2006-10-10, 23:26
Inte så farlig, japanska har grammatik vilket är svårt för många kineser. Skrifter är det svårare för västlänningar. Så japanska har egentligen det svåraste från både asien och västländer tycker jag. Men kan man kinesiska och engelska är det inte allt för svårt att lära sig, de följer ju strikt efter grammatiken vilket man inte kan säga om svenska eller engelska. Kanji lär man sig allt eftersom. Bara lite jobbigt ibland så dasspapper i kina blir brevpapper i japan. :D

SWETiger
2006-10-10, 23:26
I Sverige? Läste att japaner knappt har några utbytesstudenter. Eller ja, rättare sagt att Tokyo university of technology eller vad den heter knappt har några. Däremot har dom själva ca 10% utbytesstudenter.

Svar på din edit, mer troligt skulle jag säga. Har träffat på en del kineser kan man lugnt säga i Gbgstudentghettot ;)

Edit2. Finns väl iofs annat också. Tror koreaner och taiwaneser (?) också pluggar lite utomlands.
Nu när du nämner koreanska är det också högt på min lista, efter att ha vant sig vid att höra japanskt uttal låter det ungefär som när en svensk försöker förtstå en dansk, orden liksom flyter ihop och man tycker man förstår men det gör man inte.

Apropå att japanska skulle vara svårt skulle jag snarare tro att de studenter du hört talas om antingen fått bristande träning i praktiskt språkbruk eller att de försöker snacka med kidsen utan att ha fått lära sig "vardagsspråk". Håller fast vid att japanska i grunden är ett lätt språk men i mer avancerade sammanhang finns det otroliga mängder undantag. :)

Baan
2006-10-10, 23:29
Apropå att japanska skulle vara svårt skulle jag snarare tro att de studenter du hört talas om antingen fått bristande träning i praktiskt språkbruk eller att de försöker snacka med kidsen utan att ha fått lära sig "vardagsspråk". Håller fast vid att japanska i grunden är ett lätt språk men i mer avancerade sammanhang finns det otroliga mängder undantag. :)

Näh, menar inte folk som gjort grova misstag. Reseberättelser, eller ja utbytesstudenter som försökt lära sig språket på plats kom ju ingenstanns, sen läste jag en tjejs rapport som faktiskt hade bott i Japan (som liten) och läst ca 30p japanska på universitetet här i Gbg. Hon tyckte ändå det var ganska svårt.

Sen svårt och svårt, ger man sig fan på något kan man säkert prata hjälpligt. Sen om man aldrig får bort brytningen är en annan femma. Om vi skulle klassificera japanskan med svenskan så finns det nog betydligt lättare språk att lära sig (dvs dom germanska) än just japanskan.

PowPow
2006-10-10, 23:29
Jag gissar på en Korean.

Dom brukar ha "Oh" med i namnen.

Inte omöjligt. Än mer komiskt blev det av det faktum att vi var i spanien, där "lyssna!" (oye) uttalas så gott som likadant. Så när man sa hennes samn så sa man antingen "lyssna!" eller "oh ja" beroende på vilket språk man kopplade det till :)

MacLeod
2006-10-10, 23:30
Inte så farlig, japanska har grammatik vilket är svårt för många kineser. Skrifter är det svårare för västlänningar. Så japanska har egentligen det svåraste från både asien och västländer tycker jag. Men kan man kinesiska och engelska är det inte allt för svårt att lära sig, de följer ju strikt efter grammatiken vilket man inte kan säga om svenska eller engelska. Kanji lär man sig allt eftersom. Bara lite jobbigt ibland så dasspapper i kina blir brevpapper i japan. :D

Jag läste på lite om kinesiska nu innan jag åkte dit, och läste nått kul exempel på ett ord som kunde betyda 4-5 olika saker beroende på hur man uttalade det.. =)

SWETiger
2006-10-10, 23:36
Näh, menar inte folk som gjort grova misstag. Reseberättelser, eller ja utbytesstudenter som försökt lära sig språket på plats kom ju ingenstanns, sen läste jag en tjejs rapport som faktiskt hade bott i Japan (som liten) och läst ca 30p japanska på universitetet här i Gbg. Hon tyckte ändå det var ganska svårt.

Sen svårt och svårt, ger man sig fan på något kan man säkert prata hjälpligt. Sen om man aldrig får bort brytningen är en annan femma. Om vi skulle klassificera japanskan med svenskan så finns det nog betydligt lättare språk att lära sig (dvs dom germanska) än just japanskan.
Hehe, lätt för att vara av en annan språkstam (japanskan är sin egen om man bortser från skriftspråket?). Kanske bara mitt huvud som fungerar lite annorlunda men jag tycker det är ovanligt lätt att uppfatta japanska ord i förhållande till många andra språk och det tror jag mycket beror på att grundstavelserna är väldigt enkla.

Baan
2006-10-10, 23:39
Hehe, lätt för att vara av en annan språkstam (japanskan är sin egen om man bortser från skriftspråket?). Kanske bara mitt huvud som fungerar lite annorlunda men jag tycker det är ovanligt lätt att uppfatta japanska ord i förhållande till många andra språk och det tror jag mycket beror på att grundstavelserna är väldigt enkla.

Tycker även dom har färre ljud/bokstäver/etc, dom verkar ju sakna l t ex. Kanske har något vi har men jag har inte märkt av någon särskilt jag inte kan uttala.

The_RobRoy
2006-10-10, 23:39
Jag kan sjörövarspråket.

Fofanon vovadod noni lolukoktotaror bobalollole.

Kokalolasos fofinontot!

Kan finska också

SWETiger
2006-10-10, 23:44
Jag läste på lite om kinesiska nu innan jag åkte dit, och läste nått kul exempel på ett ord som kunde betyda 4-5 olika saker beroende på hur man uttalade det.. =)
ba kan vara siffran 8, att dra ut, måltavla, papa och en grammatisk partikel beronde på tonfall. Men nu är det ju faktiskt 5 olika ord i kinesiskan, det är bara vi som uppfattar det som samma "ord". Skånskt r och stockholms r är ju samma sak i svenska men de låter inte särskilt lika och skulle vara förvirrande för en nysvensk. ;)

PowPow
2006-10-10, 23:51
Kokalolasos fofinontot!

Kan finska också

Särsskriver man på rövarspråket? :smash:

Bolio
2006-10-11, 00:03
Jag kan flytande kurdiska, persiska och turkiska, en hel del arabiska, tyska (jag läser rätt avancerad litteratur på tyska, men suger på att skriva och kan absolut inte prata - snarare sagt: vågar inte prata), samt läsa (och faktiskt skriva, men då mycket knackligt) en del latin. Jag förstår även en del syrianska och kan prata om enkla vardagssaker.

Angel
2006-10-11, 00:04
jag pratar sve,eng och franska. Men ja vill lära mig ryska

The_RobRoy
2006-10-11, 00:05
Särsskriver man på rövarspråket? :smash:

Japp *kissass*

Bolio
2006-10-11, 00:06
Jawohl, jawohl (ich liebe Alkohol). Eller, nja, det är en definitionsfråga. Jag skulle vilja säga "i dagsläget nej", men jag var rätt bra för att vara svensk när jag var "på topp" (60 p på universitetet och ett år i Lepizig). Men nu läser jag mest en och annan tysk teknisk (tråkig) tidskrift, så kunskaperna har väl återgått till "gut, schlecht, haben och sein"-stadiet. Språk är en färskvara. :(

Du har läst och förstått Så talade Zarathustra på tyska. Då är man per definition grym på det språket. :)

PowPow
2006-10-11, 00:09
Japp *kissass*

Jag kan inte säga emot dig ;)

n1tro
2006-10-11, 00:15
svenska, engelska, spanska, kurdiska, förstår persiska bra.

Bolio
2006-10-11, 00:20
svenska, engelska, spanska, kurdiska, förstår persiska bra.

:thumbup:

Tozek bi kurdi qisse bikeyn kaka? :)

heltzonicka
2006-10-11, 00:21
japanska, kinesiska, plus hur man säger ollon på Indiska. :D


TUNGA Indiskakunskaper!

n1tro
2006-10-11, 00:25
:thumbup:

Tozek bi kurdi qisse bikeyn kaka? :)

ei bo na ;) imro chiu kerdoa? :D

Bolio
2006-10-11, 00:28
ei bo na ;) imro chiu kerdoa? :D

her biji =)

emro yekem jar ishem kirduwe. duajar yari asinem kirduwe: knäböj, raka mark, duayi zigg u pisht. proteinekem xuard, chumewe male u esta danishtum li ser kursiyekem deng u bas delem legel to. to chit kurduwe emro bram? :)

Daniiiel
2006-10-11, 01:03
estniska,tyska,engelska och förstår en del albanska


hajt tung!

n1tro
2006-10-11, 01:53
her biji =)

emro yekem jar ishem kirduwe. duajar yari asinem kirduwe: knäböj, raka mark, duayi zigg u pisht. proteinekem xuard, chumewe male u esta danishtum li ser kursiyekem deng u bas delem legel to. to chit kurduwe emro bram? :)

afo bram, men chim kirdoa..le khao hestam, nan o shti oam xuard o inca legel beraderekem chom bo gym... rozeki xosh. dobani ish o kar ;/ . abet ba suedi kesa bekein, agina allan jet o banna man akat :D

Krampus
2006-10-11, 03:14
Någon som talar Thai?

dared
2006-10-11, 03:35
Jag kan lite svartiska från min tid som nörd. :cool:

Bolio
2006-10-11, 11:09
afo bram, men chim kirdoa..le khao hestam, nan o shti oam xuard o inca legel beraderekem chom bo gym... rozeki xosh. dobani ish o kar ;/ . abet ba suedi kesa bekein, agina allan jet o banna man akat :D

hahaha, qet nawere bannay ema bikat =)

men ok. kurder :hbang:

Baan
2006-10-11, 12:03
men helvete, det finns PM för utrikiska!

jwzrd
2006-10-11, 12:03
Bara tyska förutom de vanliga.

Baan
2006-10-11, 12:08
Bara tyska förutom de vanliga.

jwzrd = jürgen wizdrich?

jwzrd
2006-10-11, 12:09
jwzrd = jürgen wizdrich?

Baan == Banarne?

Baan
2006-10-11, 12:15
Otäckt nära!

nossralj
2006-10-11, 14:47
Kan prata svenska, engelska, tyska, ungerska och turkiska flytande :)

n1tro
2006-10-11, 15:41
hahaha, qet nawere bannay ema bikat =)

men ok. kurder :hbang:

hehe :)

s_himself
2006-10-11, 15:42
Jag har på de senaste 9 månaderna lärt mig lite bosniska =)

130kg finsk sisu
2006-10-11, 15:45
Talar förutom mitt modersmål svenska även finska och engelska.

Chandler
2006-10-11, 15:45
Svenska, finska, engelska, tyska; grundkunskaper (universitet) i isländska, danska och norska.

Mr. Moose
2006-10-12, 08:15
Någon som talar Thai?

Nidnoj, yoo thini sippett pi taonan, kikiatt rian :em: Tammai?

Kunde hyfsad Indonesiska men har tyvärr glömt det mesta av det.

Var ganska flytande i franska men det var för mycket länge sen, otroligt vad man glömmer på 25 år.

Räknas danska?

Daniel_S
2006-10-12, 10:45
Svenska, finska, engelska, samt läsförståelse i tyska och spanska. Om jag finge välja ett språk till, voro det utan tvekan ryska.

Jay-Z
2006-10-12, 10:47
Engelska, spanska, italienska och tyska.

AFanatic
2006-10-12, 12:49
Viss kunskap i franska och spanska, men skulle gärna vilja kunna båda flytande, även ryska och italienska vore kul att kunna flytande.

Bolio
2006-10-12, 13:01
Viss kunskap i franska och spanska, men skulle gärna vilja kunna båda flytande, även ryska och italienska vore kul att kunna flytande.

Du är jugoslav. Jag vet det. Jag vet att du alltid påstår att du är svensk, men jag köper inte det.

AFanatic
2006-10-12, 13:15
Du är jugoslav. Jag vet det. Jag vet att du alltid påstår att du är svensk, men jag köper inte det.

Det förstår jag att du inte gör. Jag centraleuropieska rötter (troligtvis Belgien, men kan mkt väl vara åt ngn annan riktning), har tyvärr inte kommit så långt i släktforskningen än.

Bolio
2006-10-12, 13:19
Det förstår jag att du inte gör. Jag centraleuropieska rötter (troligtvis Belgien, men kan mkt väl vara åt ngn annan riktning), har tyvärr inte kommit så långt i släktforskningen än.

:)

Jag kom på häromdagen varför jag alltid trott att du var jugge förresten. Det finns en känd pitbull-kennel i juggeland som heter "Fanatic Kennel". Jag kopplade samman dig med den kennelns namn på något sätt, och vips så är du jugge nu. :hbang:

AFanatic
2006-10-12, 13:27
:)

Jag kom på häromdagen varför jag alltid trott att du var jugge förresten. Det finns en känd pitbull-kennel i juggeland som heter "Fanatic Kennel". Jag kopplade samman dig med den kennelns namn på något sätt, och vips så är du jugge nu. :hbang:


Haha ska jag känna mig hedrad?

Bolio
2006-10-12, 13:45
Haha ska jag känna mig hedrad?

Haha, jag vet inte. Lite kanske. :D

Sebbe_H
2006-10-12, 13:52
Svenska, engelska och delvis franska och tyska.

Vill lära mig italienska "kärlekens språk"*rolleyes*

Jay-Z
2006-10-12, 13:53
Vill lära mig italienska "kärlekens språk"*rolleyes*

Det är väl grekiska som är kärlekens språk?

Sebbe_H
2006-10-12, 13:53
Det är väl grekiska som är kärlekens språk?

Aha, skitsamma då:D Men jag vill lära mig italienska iallafall:D

wintersnowdrift
2006-10-12, 16:20
Ååh, det är så häftigt med folk som verkligen är flerspråkiga.... dvs behärskar fler än två språk (modersmål och engelska) flytande. Själv är jag rätt dålig på språk och talar inget utöver svenska och engelska (den franska jag läst i grundskolan och gymnasiet är redan på väg att damma igen någonstans långt inne i min hjärnas djupaste garderober).

Alla människor borde vara tvungna att skaffa barn ihop med någon som talar ett annat språk än man själv, så att ungarna automatiskt blir minst tvåspråkiga. Att lära sig språket från födseln är ju det allra enklaste. Det känns mycket sorgligt tycker jag att språk hela tiden dör ut, även om det också finns många positiva aspekter med att allt fler människor världen över kan kommunicera med varandra genom ett gemensamt språk. Någon som vet hur många år svenskan spås ha kvar här på jorden?

//Kristin

Groggen
2006-10-12, 16:24
Kroppsspråket är jag väldigt bra på, teckenspråket är jag en mästare på, och sen kan jag ju även passa på att nämna att jag kan 3 språk till, varav 2 är väldigt utbredda i den stora vida världen :)

mathor
2006-10-12, 16:28
En gång i tiden var jag dum och lärde mig en del esperanto.

Princy
2006-10-12, 16:35
Jag kan flytande kurdiska, persiska och turkiska, en hel del arabiska, tyska (jag läser rätt avancerad litteratur på tyska, men suger på att skriva och kan absolut inte prata - snarare sagt: vågar inte prata), samt läsa (och faktiskt skriva, men då mycket knackligt) en del latin. Jag förstår även en del syrianska och kan prata om enkla vardagssaker.

Wow, nu är du min språk-idol. :)

Jag kan lite persiska själv, efter att min halviranska kompis lärt mig kontinuerligt under gymnasietiden. :D Turkiska och arabiska är också två jättevackra språk. Eftersom jag dansat orientalisk dans och lyssnar på orientalisk musik är det extra kul att få en inblick i språken.

Daniiiel
2006-10-12, 16:41
Det är väl grekiska som är kärlekens språk?

Nej det är estniska som är kärlekens språk.

PowPow
2006-10-12, 16:44
Engelska, spanska, italienska och tyska.

¿Y donde has aprendido español?
¿Italiano es bastante facil si hablas español, no?

Groggen
2006-10-12, 16:46
Jag trodde finska var kärlekens härliga språk, så jag började en kurs och lyckades lära mig det ganska bra och på kort tid dessutom.

Men nu så här i efterhand så har jag förstått att det förmodligen inte alls är kärlekens språk :-(, och det beror säkert på alla nobbar jag fått sen jag började snacka finska med alla tjejer jag träffade :em:

Slayerized
2006-10-12, 16:54
Kan italienska, flytande.

Kan hänga med i, och tillföra lite i en konversation på franska.

Och, om det räknas, danska ;)

Baan
2006-10-12, 17:06
Kan italienska, flytande.

Kan hänga med i, och tillföra lite i en konversation på franska.

Och, om det räknas, danska ;)

Borde det inte ge en bra fördel om du vill lära dig spanska och även franska som du nämner? Har alltid haft dom fördommarna :)

Kwon
2006-10-12, 17:21
Kan Svenska, Engelska, lite franska, spanska å danska, aningens tyska och portugisiska, ytterst lite japanska, kinesiska, koreanska, thailändska, ryska samt några svärord på grekiska, jugoslaviska (som det hette förr) turkiska, italienska och finska.

Baan
2006-10-12, 17:24
Kan Svenska, Engelska, lite franska, spanska å danska, aningens tyska och portugisiska, ytterst lite japanska, kinesiska, koreanska, thailändska, ryska samt några svärord på grekiska, jugoslaviska (som det hette förr) turkiska, italienska och finska.

Om vi tar bort dom du bara kan svära på, hur många är kvar? :D

Kwon
2006-10-12, 17:27
Om vi tar bort dom du bara kan svära på, hur många är kvar? :D

Sve, Eng. *grr*

Nä, jag klarar mig i Fra, Kin, Dan, Jap, Tys o Spa. (dvs kan köpa mjölk o krejjer)

Mantus
2006-10-12, 17:36
Sve, Eng. *grr*

Nä, jag klarar mig i Fra, Kin, Dan, Jap, Tys o Spa. (dvs kan köpa mjölk o krejjer)


De ord du kan på japanska är väl mest, soto matte, matte, ohh come on, come on Toshi. Kan tänkas:D

Kwon
2006-10-12, 17:41
De ord du kan på japanska är väl mest, soto matte, matte, ohh come on, come on Toshi. Kan tänkas:D

Hahahah Come on Toshi.... :laugh:

AFanatic
2006-10-12, 18:11
¿Y donde has aprendido español?
¿Italiano es bastante facil si hablas español, no?

En España.
Sí!

*innocent*
:D

Deceiver85
2006-10-12, 18:14
Flytande: Svenska, engelska
Inte fullt så flytande: Spanska, skånska
Enskilda fraser: Tyska, franska
Enskilda ord: Arabiska, ryska, quenya, sindarin

Skulle vilja lära mig: Latin

Jay-Z
2006-10-12, 18:26
En España.
Sí!

*innocent*
:D

Miss Knowitall. :D

Bolio
2006-10-12, 18:48
Ååh, det är så häftigt med folk som verkligen är flerspråkiga.... dvs behärskar fler än två språk (modersmål och engelska) flytande. Själv är jag rätt dålig på språk och talar inget utöver svenska och engelska (den franska jag läst i grundskolan och gymnasiet är redan på väg att damma igen någonstans långt inne i min hjärnas djupaste garderober).

Alla människor borde vara tvungna att skaffa barn ihop med någon som talar ett annat språk än man själv, så att ungarna automatiskt blir minst tvåspråkiga. Att lära sig språket från födseln är ju det allra enklaste. Det känns mycket sorgligt tycker jag att språk hela tiden dör ut, även om det också finns många positiva aspekter med att allt fler människor världen över kan kommunicera med varandra genom ett gemensamt språk. Någon som vet hur många år svenskan spås ha kvar här på jorden?

//Kristin

Hur många barn skall vi ha Kristin? :)

Bärs
2006-10-12, 19:00
Det känns mycket sorgligt tycker jag att språk hela tiden dör ut, även om det också finns många positiva aspekter med att allt fler människor världen över kan kommunicera med varandra genom ett gemensamt språk. Någon som vet hur många år svenskan spås ha kvar här på jorden?

//Kristin

Antagligen lika många år som det finns år kvar för jorden. Svenskan är ett enormt stort språk i ett globalt perspektiv.

PowPow
2006-10-12, 19:02
Miss Knowitall. :D

Ey, yo tambien.. donde?

Trance
2006-10-12, 19:03
Flytande: Svenska, engelska


Flytande på riktigt?

Alltså man kan utan problem säga i en diskussion: "Jo, jag tycker makaroner är helt ok men det är jobbigt att diska durkslaget, dessutom har jag så lite plats så jag förvarar det på hatthyllan" utan att tänka efter eller staka dig?

Groggen
2006-10-12, 19:04
Flytande på riktigt?

Alltså man kan utan problem säga i en diskussion: "Jo, jag tycker makaroner är helt ok men det är jobbigt att diska durkslaget, dessutom har jag så lite plats så jag förvarar det på hatthyllan" utan att tänka efter eller staka dig?

Är du på det där humöret idag med :)

Trance
2006-10-12, 19:07
Är du på det där humöret idag med :)

Nej, det var mer en fråga. Han kan ju faktiskt bott i England eller liknande i flera år.

Deceiver85
2006-10-12, 19:14
Nej, det var mer en fråga. Han kan ju faktiskt bott i England eller liknande i flera år.

Jag har inte bott i Storbritannien/USA/Australien/Kanada eller någon annanstans där engelska är modersmål. Däremot har jag alltid haft lätt för engelska.

Men utifrån din definition av "flytande språkkunskap" så kan jag inte ens svenska :D

adis
2006-10-13, 00:37
Alltid Trance som vill leka hardass.... get e job!

Prinsessa
2006-10-13, 04:01
Kurdiska, turkiska, svenska, engelska, förstår lite, pyttelite franska, spanska och även lite persiska eftersom att det är rätt likt kurdiskan.

Trance
2006-10-13, 08:04
Alltid Trance som vill leka hardass.... get e job!

Heh, du har inte släppt ditt ogillande än. Tycker bara fenomenet är lustigt då väldigt få är så bra på engelska som de påstår.

Baan
2006-10-13, 11:03
Heh, du har inte släppt ditt ogillande än. Tycker bara fenomenet är lustigt då väldigt få är så bra på engelska som de påstår.

Och visst har du rätt, så stå på dig :) ! Vi överskattar vår engelska som fan, jag blev själv ganska förvånad när jag äntligen fick jämföra melodin i språket i USA med min egen, fan vad svengelska man talar (utan att för den delen tro det själv). Tog inte lång tid för en amerikan att börja gissa var man kom ifrån :/

Läste i en studentidning idag att många skriver flytande engelska i sina CV:s, lite för många. Gymnasiekunskaper i engelska och allmänt intresse för språket räcker visst inte för att det ska klassas som flytande, generellt är som du säger tidigare att man praktiserat språket i stor grad i utlandet. Gymnasiekunskaperna ger som bäst mycket god engelska. Jag är väl benägen att hålla med.

Bärs
2006-10-13, 11:57
Och visst har du rätt, så stå på dig :) ! Vi överskattar vår engelska som fan.

Sant. Att behärska ett språk innebär även att man behärskar uttalet och intonationen perfekt. En annan stötesten är att behärska alla otaliga idiom som existerar. Därtill bör man ha fingertoppskänsla för ordens och uttryckens stilvalör, samt kunna variera sig mellan olika register. Ytterst få har den kunskapen om andra språk än sitt modersmål.

jwzrd
2006-10-13, 12:06
Alltid Trance som vill leka hardass.... get e job!

Jag tycker som Trance; alldeles för många svänger sig med "Joråsåatteh, jag kan inglish ba" och så prater dom som Zune Capone sen med dålig skolengelska kombinerad med trasiga hib hop-citat och missuppfattad amerikansk engelska.

Chris
2006-10-13, 12:29
Jag förstår japanska hyfsat bra (på nybörjarnivå) Kan hänga med i enkla samtal och fraser, men uttala något vågar jag knappt prova.

Hade tråkigt på jobbet och lyssnade igenom en 90 timmars lär dig japanska-kurs på mp3spelaren :D Ska plugga några poäng japanska på högskolan sen när jag får välja egna kurser. 2 år kvar!

mela
2006-10-13, 12:44
Jag har kunnat prata LOTR alviska.. :MrT:

Tricklev
2006-10-13, 12:48
Jag tycker som Trance; alldeles för många svänger sig med "Joråsåatteh, jag kan inglish ba" och så prater dom som Zune Capone sen med dålig skolengelska kombinerad med trasiga hib hop-citat och missuppfattad amerikansk engelska.

+1


Mela: :MrT:

jwzrd
2006-10-13, 12:54
Sant. Att behärska ett språk innebär även att man behärskar uttalet och intonationen perfekt. En annan stötesten är att behärska alla otaliga idiom som existerar. Därtill bör man ha fingertoppskänsla för ordens och uttryckens stilvalör, samt kunna variera sig mellan olika register. Ytterst få har den kunskapen om andra språk än sitt modersmål.

Jag håller med dig helt. Jag skulle även påstå att de flesta inte ens behärskar svenska så väl.

mela
2006-10-13, 12:56
Mela: :MrT:

Vadå? :confused:

Tricklev
2006-10-13, 12:57
Vadå? :confused:

Jag har kunnat prata LOTR alviska.. :MrT:


:MrT:

mela
2006-10-13, 13:01
:MrT:


Hade en estetfjortisperiod då jag tyckte att det va coolt..

Jay-Z
2006-10-13, 13:02
Hade en estetfjortisperiod då jag tyckte att det va coolt..

EEEEEEEEEEEEMMMMMMOOOO.

mela
2006-10-13, 13:03
EEEEEEEEEEEEMMMMMMOOOO.


Njea.. Jag såg ut som kurt cobain typ... inte all annan skit :P förutom at jag gillade att skapa musik å lära mig språk å teckna å sånt..

Yes
2006-10-13, 13:09
Jag håller med dig helt. Jag skulle även påstå att de flesta inte ens behärskar svenska så väl.
Blir det inte konstigt att definiera "flytande" såpass strikt att de flesta faller utanför definitionen?

Att behärksa ett språk flytande ser jag som att kunna kommuncera obehindrat med det. De flesta klarar det på sitt hemspråk men på andra språk blir det svårare(jag kan t.ex. bra engelska men ord som "durkslag" får jag allt slå upp i ordboken ;) ).

Jay-Z
2006-10-13, 13:12
Njea.. Jag såg ut som kurt cobain typ...

Åh. Herregud.

Bärs
2006-10-13, 13:31
Blir det inte konstigt att definiera "flytande" såpass strikt att de flesta faller utanför definitionen?

Att behärksa ett språk flytande ser jag som att kunna kommuncera obehindrat med det.


Även med den definitionen faller de flesta utanför kategorin "människor som kan tala främmande språk flytande".

I och för sig gick jag lite ot i mitt inlägg och skrev om vad jag anser ingå i begreppet "språkbehärskning". En tydligare definition är kanske "fullständig språkbehärskning". Jag anser dock att man för att kunna göra anspråk på att ha "flytande" kunkskaper bör ha kompetens som nästan motsvarar en infödd talares kompetens .

Tolkia
2006-10-13, 15:02
+1 på Bärs, Ban, Trance,jwzrd (har jag glöt någon?). Svenskar är väldig bra på att TRO att de är väldigt bra på engelska, men när man hör en svensk tala engelska i radio eller TV är det vanligt att reaktionen som kommer är ungefär "haha, gud vilken svengelska han snackar". Vilket blir småkomiskt när även den som skrattar just "snackar svengelska". Att tala ett språk flytande är, som Bärs beskriver det, att behärska språket obehindrat. De flesta som tillbringar längre tid utomlands och försöker föra något mer avancerade konversationer märker förr eller senare hur inte-flytande deras "andra språk" (vad det nu är för språk) är; främst på att man saknar synonymer. Det i sin tur gör att man i diskussioner där ordens valör är viktig kommer att få svårt att få fram exakt det man vill ha fram; man vet vad man vill säga, men det är svårt att få personen man talar med att uppfatta just vad man vill ha sagt. En bra bild för hur det känns är att jämföra med serieteckningar där färgen i tryckningen hamnat 1 mm på sidan om linjerna. Oerhört frustrerande.

Sedan skall man inte förringa förmågan att ta sig fram på ett främmande språk, som kan vara enorm fast språkkunskaperna är diminutiva, och ofta är betydligt mer användbar än ett fantastiskt (men förrädiskt) språköra som automatiskt kopplas ur när stress-systemet slås på. :(

paddanboy
2006-10-13, 15:47
Spanska, Tyska, Mandarin, Franska... ja de mesta vore säkert kul.

Slartibartfast
2006-10-13, 15:50
Meitsi puhuu suomee! :cool:

Brattström
2006-10-13, 16:24
lite grekiska då:)

kärlekens språk... ja om man tycker "saga po'" och maga pass" e fint så:D

(stavningen e baserad på uttal*slap* )

Baan
2006-10-13, 16:52
Vi får nog ändra det där med att vi svenskar är bra på engelska till att vi är relativt bra till andra européer (britter får inte vara med!) :)

Nej, det ska vi ha creds för tycker jag, att många har iaf hyfsade kunskaper så man kan göra sig förstådd. Blev själv överaskad för drygt en vecka sedan då en ubytesstudent (kines) frågade random kärring något om köttbullar, tänkte att kärringen skulle skaka på huvudet och gå iväg därifrån, men nä, hon började förklara på ganska tydlgit svengelska vad det rörde sig om. Där sprack mina fördommar om äldre människors engelska :/

Alexlindgren
2006-10-13, 16:59
Svenska, engelska, spanska, POLSKA :hbang:

Chandler
2006-10-18, 16:28
Meitsi puhuu suomee! :cool:

Let's face it; det är det som räknas. ;)