handdator

Visa fullständig version : Tankar kring Berardis "massive eating"?


martynj
2006-10-10, 22:37
Jag undrar om hans uppdelning av målen som P + C (protein + kolhydrat) och P + F (protein + fett) verkligen är bra? Är det inte bättre att ha delar av alla makronutrienter i varje mål?

Går att läsa om ex. här:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_rl_2.htm

Anonym112
2006-10-10, 23:19
Jag undrar om hans uppdelning av målen som P + C (protein + kolhydrat) och P + F (protein + fett) verkligen är bra? Är det inte bättre att ha delar av alla makronutrienter i varje mål?

Går att läsa om ex. här:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_rl_2.htm


PC och PF-måltider används även i Doggcrapp-kosten. Good stuff.

Tanken är att inte blanda fett och kolhydrat, eftersom kolhydrat = INSULIN, vilket är fett-inlagrande. blandar du då med fett är det fritt fram för fettet att springa in.

Kortfattat så att säga.

jwzrd
2006-10-10, 23:22
PC och PF-måltider används även i Doggcrapp-kosten. Good stuff.

Tanken är att inte blanda fett och kolhydrat, eftersom kolhydrat = INSULIN, vilket är fett-inlagrande. blandar du då med fett är det fritt fram för fettet att springa in.

Kortfattat så att säga.

Protein ger lika stor insulininsöndring som kolhydrater.

Whistler
2006-10-11, 00:08
Protein ger lika stor insulininsöndring som kolhydrater.

Hur funkar det då med sambandet att intag av kolhydrater i samband med protein ger högre proteinsyntes än utan kolhydrater? Jag trodde det hade med insulinet att göra.

rbn
2006-10-11, 00:10
PC och PF-måltider används även i Doggcrapp-kosten. Good stuff.

Tanken är att inte blanda fett och kolhydrat, eftersom kolhydrat = INSULIN, vilket är fett-inlagrande. blandar du då med fett är det fritt fram för fettet att springa in.

Kortfattat så att säga.

Det behövs ju dock varken insulin eller kolhydrat för att fett skall kunna lagras.

pragmatist
2006-10-11, 00:28
Hur funkar det då med sambandet att intag av kolhydrater i samband med protein ger högre proteinsyntes än utan kolhydrater? Jag trodde det hade med insulinet att göra.

Menar du inte bättre proteinbalans? Insulin har en ytterst marginell effekt på proteinsyntesen, däremot motverkar det proteinnedbrytning.

LarsK
2006-10-11, 01:11
Hans text är skriven innan hela grejen med GI och insulinutsöndring osv kom upp till ytan. Så den kanske inte stämmer med dagens forskningsresultat?

King Grub
2006-10-11, 04:48
Jag undrar om hans uppdelning av målen som P + C (protein + kolhydrat) och P + F (protein + fett) verkligen är bra? Är det inte bättre att ha delar av alla makronutrienter i varje mål?

Går att läsa om ex. här:
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/masseating_rl_2.htm

Det är rent struntprat. Vad Lyle McDonald kallar "Berardi Bullshit".

Det var bullshit innan "hela grejen med GI och insulinutsöndring osv kom upp till ytan" också. Det är bara Berardi som är okunnig och svamlar (doktorstitlar till trots).

Standard voodoo nutrition food combining bullshit. The body is simply way to smart to make stuff like this work. I've only seen one study looking specifically at food combining... End result: no difference. The body simply has too many redundant pathways to make stuff like this work.

Lyle McDonald.

Fredrik_
2006-10-11, 15:56
Det var bullshit innan "hela grejen med GI och insulinutsöndring osv kom upp till ytan" också. Det är bara Berardi som är okunnig och svamlar (doktorstitlar till trots).


Tycker inte det är rätt att döma ut honom fullständigt efter en gammal artikel som han själv inte rekommenderar idag. Vad säger Berardi egentligen:

* Ät med 2-3 timmars mellanrum
* Ät mycket protein.
* Ät mycket bra fett.
* Ät mängder med grönsaker och frukt.
* Ät kolhydrater främst när det behövs, d.v.s. efter/under träning.
* Supplementera med proteintillskott, omega-3 & kreatin
* Om du kan hantera kolhydrater bra, lägg till kolhydrater även vid andra tillfällen om så önskas.

Dessa principer producerar bra resultat för mig, för väldigt många på T-nation och tydligen också för hans klienter. Var är svamlet?

Dessa artiklar tycker jag är väldigt bra för övrigt:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_1.htm
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_2.htm
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_3.htm

Kan inte låta bli att försvara en av mina stora inspirationskällor .. *innocent*

z_bumbi
2006-10-11, 16:00
Tycker inte det är rätt att döma ut honom fullständigt efter en gammal artikel som han själv inte rekommenderar idag.

Men när han skrev det fanns det absolut inga bevis för att det kunde fungera så som han skrev, man kanske kan vänta sig lite mer av en som doktorerar?

King Grub
2006-10-11, 16:02
Var är svamlet?

Vad handlar tråden om? Att kombinera eller inte kombinera olika makronutrienter i samma mål. Det är svammel. Voodoo food combining bullshit. Det påverkar inte det han påstår att det gör.

Var har du läst in att jag påstår att varenda ord han skrivit är struntprat? Jag är on-topic.

Fredrik_
2006-10-11, 21:31
Var har du läst in att jag påstår att varenda ord han skrivit är struntprat? Jag är on-topic.

Ber om ursäkt om jag misstolkade dig.

On-topic: Resultatet av massive eating reloaded som citerades i början blir samma sak som hans nuvarande rekommendationer i och för sig. Mest protein, fett och grönsaker/frukt under perioden man inte tränar, och protein och övriga kolhydrater under/efter träning. Låter väl inte så illa?

Ulf A Big
2006-10-11, 21:52
Tycker inte det är rätt att döma ut honom fullständigt efter en gammal artikel som han själv inte rekommenderar idag. Vad säger Berardi egentligen:

* Ät med 2-3 timmars mellanrum
* Ät mycket protein.
* Ät mycket bra fett.
* Ät mängder med grönsaker och frukt.
* Ät kolhydrater främst när det behövs, d.v.s. efter/under träning.
* Supplementera med proteintillskott, omega-3 & kreatin
* Om du kan hantera kolhydrater bra, lägg till kolhydrater även vid andra tillfällen om så önskas.

Dessa principer producerar bra resultat för mig, för väldigt många på T-nation och tydligen också för hans klienter. Var är svamlet?

Dessa artiklar tycker jag är väldigt bra för övrigt:

http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_1.htm
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_2.htm
http://www.johnberardi.com/articles/nutrition/tailor_made_3.htm

Kan inte låta bli att försvara en av mina stora inspirationskällor .. *innocent*

Jag tror att han Berardi är på rätt väg när det handlar om kostupplägg.

Vad är det som är fel med kostupplägget? Jag är inte så insatt i problematiken så föklara varför det är så fel?

King Grub
2006-10-12, 04:45
Men... Vad handlar tråden om? Läs "Macronutrient Combinations" och "Breaking the rules" i artikeln det länkas till först - det är struntprat. Att utesluta eller minimera vissa makronutrienter i måltider har inte den effekt som påstås. Inte ALLS. Läs grundläggande näringslära. Det Berardi skriver om saken pekar antingen på bristande kunskap eller önskan att komma med något flashigt för att verka cutting edge, trots att det bara är mumbo jumbo. Tre bokstäver krossar hela resonemanget: ASP.

Vad är det som är fel med kostupplägget?

Jag kommenterar inte:

"* Ät mycket protein.
* Ät mycket bra fett.
* Ät mängder med grönsaker och frukt."

Jag kommenterar trådens fråga!

Ulf A Big
2006-10-12, 07:42
Och vad rekommenderar du då?

Det är kanske det som är en brist att det slängs ut påståenden utifrån abstracts som egentligen inte säger ett dugg mer än på populationsnivå.
Stoppa in några hårt tränande individer i modellen....

King Grub
2006-10-12, 07:44
Orkar inte diskutera med dig, om du envisas med att prata om något annat än vad tråden handlar om eller läsa in andra saker än det jag skrivit i mina inlägg. Jag pratar om idén om food combining här - det tråden handlar om! Läser du inläggen? Jag har inte skrivit att varenda ord Berardi sagt är skräp. Sheesh. :rolleyes: Att man inte skall kombinera fett och kolhydrat är... igen, struntprat. Det påverkar inget. Enda sättet det påverkar är att man kanske får mindre energi, om man inte kan ha både fett och kolhydrat i samma mål, men definitivt inte av anledningarna det surras om i artikeln.

The whole don't eat protein + fat or don't eat carbs + whatever is a bunch of bullshit within this context (the usual argument, and the original question, had to do with separating it out across meals and fat gain).

So whether you eat your fat with carbs protein or by itself, the dietary fat is going to get stored. Separating it out from carbs isn't going to make a shit's worth of difference.

Whether you end up gaining or losing fat will depend on 24 hour fat balance (oxidation - intake) which will essentially be 24 hour calorie balance.

McDonald igen.

z_bumbi
2006-10-12, 07:55
Och vad rekommenderar du då?

Det är kanske det som är en brist att det slängs ut påståenden utifrån abstracts som egentligen inte säger ett dugg mer än på populationsnivå.
Stoppa in några hårt tränande individer i modellen....

Om du stoppar in någon som tränar hårt så blir ju förslaget att skippa kolhydrater så många mål t o m dumt.

Ulf A Big
2006-10-12, 09:52
Orkar inte diskutera med dig, om du envisas med att prata om något annat än vad tråden handlar om eller läsa in andra saker än det jag skrivit i mina inlägg. Jag pratar om idén om food combining här - det tråden handlar om! Läser du inläggen? Jag har inte skrivit att varenda ord Berardi sagt är skräp. Sheesh. :rolleyes: Att man inte skall kombinera fett och kolhydrat är... igen, struntprat. Det påverkar inget. Enda sättet det påverkar är att man kanske får mindre energi, om man inte kan ha både fett och kolhydrat i samma mål, men definitivt inte av anledningarna det surras om i artikeln.



McDonald igen.
Det var i allafall ett tydligt svar/*innocent*

Ulf A Big
2006-10-12, 09:55
Om du stoppar in någon som tränar hårt så blir ju förslaget att skippa kolhydrater så många mål t o m dumt.

Gör en enkel kalkyl över vad du behöver i kolhydrater utifrån din träning. Du kan alltid börja att lägga 120 gr på hjärnan eftersom det verkar som om du har en som fungerar och se över vad som behövs mer för att du ska tillfredställa din kropps behov av glykogen.

z_bumbi
2006-10-12, 10:13
Gör en enkel kalkyl över vad du behöver i kolhydrater utifrån din träning. Du kan alltid börja att lägga 120 gr på hjärnan eftersom det verkar som om du har en som fungerar och se över vad som behövs mer för att du ska tillfredställa din kropps behov av glykogen.

Hur beräknar man det när energiomsättningen är en kontinuerlig process som pågår hela dyget och omsättningen av de olika energigivarna dessutom anpassas till vad kroppen har tillgång till?

Det intressanta är väl i så fall hur glykogenlagringen fungerar vid träning och jag skulle vid hårdträning vara mer intresserad av att se till att förråden hålls fulla så mycket som möjligt dvs äta kolhydrater vid varje mål.

Ulf A Big
2006-10-12, 10:17
Ditt förråd av lagrat glykogen motsvarar ca 18 timmars förbränning. Nu ha du något att utgå från....

z_bumbi
2006-10-12, 10:23
Ditt förråd av lagrat glykogen motsvarar ca 18 timmars förbränning. Nu ha du något att utgå från....

Vilket varken var en direkt nyhet eller ger mig några ledtrådar över hur jag maximerar glykogenförråden vid hårdträning.

jwzrd
2006-10-12, 10:30
Ditt förråd av lagrat glykogen motsvarar ca 18 timmars förbränning. Nu ha du något att utgå från....

Varför vill du minimera kolhydraterna Uffe? Gillar du inte att ha ett överflöd av energi och kraft?

Ulf A Big
2006-10-12, 11:16
Varför vill du minimera kolhydraterna Uffe? Gillar du inte att ha ett överflöd av energi och kraft?
Jo, jag gillar energi och kraft men den bild som både grub/Z_bumbi ger av den här frågan är en mycket förenklad bild av hur kroppen fungerar. I verkligheten fungerar kroppen med en blandenergi (fett/kolhydrat) och där kroppen tränas upp till något som kallas MetabolFitness som gör att den bränner båda källorna med lätthet. Men det är mycket enkelt nedreglera de här hälsofördelarna med ett överintag av kolhydrater. Självklart varierar behovet av kolhydrater utifrån träningensintesitet och tungt arbete men då flertalet idag arbetar med lågintensiva arbetsuppgifter och korta träningspass, behöver kroppen egentligen bara lite socker för hjärnan och kanske 150 gr kolhydrat för muskelträning och resten är ren fettförbränning. Det är mycket lätt att störa den här blandförbränningen och nedreglera lipolysen med hjälp av att tro att kroppen helst använder kolhydrater som energi vilket inte är sant.

King Grub
2006-10-12, 11:20
Du menar att man använder mer fett som bränsle om man äter mer fett? Vilken chock!

Fördelningen av fett och kolhydrat påverkar inte fettförbränningen över dygnet. Du blandar ihop fett i kosten och fett i kroppens fettdepåer.

Grandmaster krossade saken på Bodys forum när du postade samma sak där, och den tråden sammanfattar väl fakta bäst:

http://forum.body.se/showthread.php?t=7771

Det är du som står för förenklingarna här. Kroppen är inte så enkelt konstruerad att den kan manipuleras från homeostas på det sätt du verkar tro.

Ulf A Big
2006-10-12, 12:17
Du menar att man använder mer fett som bränsle om man äter mer fett? Vilken chock!

Fördelningen av fett och kolhydrat påverkar inte fettförbränningen över dygnet. Du blandar ihop fett i kosten och fett i kroppens fettdepåer.

Grandmaster krossade saken på Bodys forum när du postade samma sak där, och den tråden sammanfattar väl fakta bäst:

http://forum.body.se/showthread.php?t=7771

Det är du som står för förenklingarna här. Kroppen är inte så enkelt konstruerad att den kan manipuleras från homeostas på det sätt du verkar tro.
Tolkar du saker och ting medvetet fel eller är du bara rigid i ditt tankesätt....
Det är klart att kroppen använder tillgänglig energi och om du styr om mot lipolys så svarar kroppen med att använda mer fett. Det du pratar handlar om helt andra saker...

King Grub
2006-10-12, 12:27
Det är ju det jag säger: äter du mer fett förbränner du mer fett. Äter du mer kolhydrat förbrukar du mer kolhydrat. Det är t o m självklart. Men kroppsfettmängden påverkas inte. Är det någon som läser fel är det du. Fettbalansen blir likadan oavsett energiprocenten kolhydrat och energiprocenten fett.

Fördelningen av kolhydrat och fett i kosten kommer inte att påverka hur mycket eller hur lite kroppsfettsmängden ökar vid ett energiöverskott, när den totala mängden protein och energi är fixerad. Det är energibalansen som gör det.

Det spelar ingen roll att du vill tro att man kan manipulera det med att äta några procent mer eller mindre fett eller kolhydrat hit eller dit. Det fungerar inte så. Säger som Grandmaster i tråden jag länkade till: snart slutar jag ta dig på allvar. :confused:

Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure.

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage after 14 d between the two diets fed isoenergetically to the same subjects.

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

Ulf A Big
2006-10-12, 12:32
Det är ju det jag säger: äter du mer fett förbränner du mer fett. Äter du mer kolhydrat förbrukar du mer kolhydrat. Det är t o m självklart. Men kroppsfettmängden påverkas inte. Är det någon som läser fel är det du. Fettbalansen blir likadan oavsett energiprocenten kolhydrat och energiprocenten fett.

Fördelningen av kolhydrat och fett i kosten kommer inte att påverka hur mycket eller hur lite kroppsfettsmängden ökar vid ett energiöverskott, när den totala mängden protein och energi är fixerad. Det är energibalansen som gör det.

Det spelar ingen roll att du vill tro att man kan manipulera det med att äta några procent mer eller mindre fett eller kolhydrat hit eller dit. Det fungerar inte så. Säger som Grandmaster i tråden jag länkade till: snart slutar jag ta dig på allvar. :confused:



Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.
Seriöst så bedömer jag inte alla dina abstract i detalj. Men med mitt goda minne så har du ändrat dig tidigare i dina hårt inrutade (Fixa) tankegångar. Återkommer i frågan när du ändrat dig i frågan som du troligen gör ganska snart eller så fort nästa abstract med en annan infallsvinkel dyker upp på pubmed....

King Grub
2006-10-12, 12:36
Visst har jag ändrat min uppfattning om saker över åren. Konstigt vore det väl annars, och korkat från min sida. Jag har t o m haft funderingar kring "food combining" själv, men ju mer man lär sig om riktig näringsfysiologi, förstår man vad som fungerar och inte fungerar. Nu vet jag, att det är bäst att undvika att se information från kosttillskottstillverkare och artiklar i byggartidningar som fakta.

Ämnet tråden handlar om är dock vanlig näringslära, ingen nydanande näringstajmning kring träning där det inte funnits forskning tidigare.

Tröt dom riktiga argumenten eller? Det är ju du som här kommer med flashigt hokus pokus och pseudovetenskap - då är det du som får förklara varför så och så sker som du påstår, med belägg för det du säger.

Fredrik_
2006-10-12, 12:55
Of course, over the last three years, several critics have also emerged and have attempted to debunk the logic behind the plan. For the critics, I say this… I understand that the original Massive Eating plan isn't perfect (no human attempt at manipulating physiology is). The body is complex terrain and until we have it completely figured out (ha, ha) there will be no perfect meal plan. In the meantime, people need an internally consistent system that helps them achieve their goals. Massive Eating Reloaded does this.

Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.

Tänkte att detta lilla urklipp från artikeln som diskuteras passar debatten.. :D

z_bumbi
2006-10-12, 13:12
I verkligheten fungerar kroppen med en blandenergi (fett/kolhydrat) och där kroppen tränas upp till något som kallas MetabolFitness som gör att den bränner båda källorna med lätthet. Men det är mycket enkelt nedreglera de här hälsofördelarna med ett överintag av kolhydrater.

Hur då? Och nu menar jag inte en tillfällig anpassning till en diet med mer fett som ju just är ett tillfälligt tillstånd och som förändras när man lägger om kosten utan något mer bestående som har någon betydelse i sammanhanget.

Självklart varierar behovet av kolhydrater utifrån träningensintesitet och tungt arbete men då flertalet idag arbetar med lågintensiva arbetsuppgifter och korta träningspass, behöver kroppen egentligen bara lite socker för hjärnan och kanske 150 gr kolhydrat för muskelträning och resten är ren fettförbränning.

Hårdträningen försvann någonstans på vägen?

Det är mycket lätt att störa den här blandförbränningen och nedreglera lipolysen med hjälp av att tro att kroppen helst använder kolhydrater som energi vilket inte är sant.

Återigen samma fråga, hur nedreglerar du lipolysen permanent?

Kroppen använder den energikälla som man tillför och vilken betydelse det har om det är mer fett och mindre kolhydrater eller mindre fett och mer kolhydrater kan du kanske förklara?

Fredrik_: Jag antar att det var svar på en fråga som han inte kunde svara på?

Ulf A Big
2006-10-12, 13:22
Hur då? Och nu menar jag inte en tillfällig anpassning till en diet med mer fett som ju just är ett tillfälligt tillstånd och som förändras när man lägger om kosten utan något mer bestående som har någon betydelse i sammanhanget.



Hårdträningen försvann någonstans på vägen?



Återigen samma fråga, hur nedreglerar du lipolysen permanent?

Kroppen använder den energikälla som man tillför och vilken betydelse det har om det är mer fett och mindre kolhydrater eller mindre fett och mer kolhydrater kan du kanske förklara?

Fredrik_: Jag antar att det var svar på en fråga som han inte kunde svara på?

Björn, jag tror inte att du är någon hårt tränande individ som har några speciella behov kolhydrater, om det inte är så att du arbetar som linjemontör och klättrar i el-stolpar på 30 meter om dagarna. Om du är maskinförare så har du mycket på att vinna av att se över ditt kostupplägg när det gäller kolisar.

Ulf A Big
2006-10-12, 13:23
Visst har jag ändrat min uppfattning om saker över åren. Konstigt vore det väl annars, och korkat från min sida. Jag har t o m haft funderingar kring "food combining" själv, men ju mer man lär sig om riktig näringsfysiologi, förstår man vad som fungerar och inte fungerar. Nu vet jag, att det är bäst att undvika att se information från kosttillskottstillverkare och artiklar i byggartidningar som fakta.

Ämnet tråden handlar om är dock vanlig näringslära, ingen nydanande näringstajmning kring träning där det inte funnits forskning tidigare.

Tröt dom riktiga argumenten eller? Det är ju du som här kommer med flashigt hokus pokus och pseudovetenskap - då är det du som får förklara varför så och så sker som du påstår, med belägg för det du säger.

Jag säger som Berardi i frågan: Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.

pragmatist
2006-10-12, 13:24
Det är i och för sig logiskt att man sprider ut näringsintaget under dagen och äter mer kolhydrater i anslutning till träning. Eftersom fettintaget förmodligen bör spridas ut under dagen och helst inte bör ske just i anslutning till träning så innebär ju detta automatiskt att man närmar sig något som påminner om P + C- och P + F-måltider - P + C i anslutning till träningen och P + F under resten av dygnet, vilket väl är precis det som Berardi förespråkar. Dock behöver man inte hålla nere kolhydratinnehållet i P + F-måltiderna annat än det som krävs för att nå sina uppsatta energimål.

Exempel: energifördelningen i kosten är 30% protein, 25% fett och 45% kolhydrater. Vi konsumerar 30% av energin från kolhydrater och 10% av energin i form av protein i anslutning till träning samtidigt som vi håller nere fettinnehållet i just dessa måltider. Resultatet blir att övriga 20% protein, 25% fett och 15% kolhydrater sprids ut på P + F-måltider under resten av dygnet. Dessa måltider består då i genomsnitt av 33% protein, 42% fett och 25% kolhydrater energimässigt, vilket väl ungefär är Berardis avsikt.

z_bumbi
2006-10-12, 13:25
Björn, jag tror inte att du är någon hårt tränande individ som har några speciella behov kolhydrater, om det inte är så att du arbetar som linjemontör och klättrar i el-stolpar på 30 meter om dagarna. Om du är maskinförare så har du mycket på att vinna av att se över ditt kostupplägg när det gäller kolisar.

Jag har aldrig påstått att jag hårdtränar, så det kan vi lämna åt sidan.

Svaret på mina frågor blev?

jwzrd
2006-10-12, 13:26
Björn, jag tror inte att du är någon hårt tränande individ som har några speciella behov kolhydrater, om det inte är så att du arbetar som linjemontör och klättrar i el-stolpar på 30 meter om dagarna. Om du är maskinförare så har du mycket på att vinna av att se över ditt kostupplägg när det gäller kolisar.

Ulf, svara på frågorna.

jwzrd
2006-10-12, 13:27
Jag säger som Berardi i frågan: Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.

Men om all forskning visar på en sak och Beradi säger något annat, som då alltså inte stöds på forskning så undrar jag lite om dina slutser rörande pseudo-onanin.

martynj
2006-10-12, 13:32
Oj, här har det diskuterats friskt! :D

Jag har iaf fått svar på det jag undrade, och i mina måltidsplaneringar kommer jag inte försöka utesluta någon makronutrient. Däremot så fortsätter jag äta som jag gör nu kring träning (P + C), så vissa mål kanske blir lite kolhydratsfattigare om jag ska hålla min kostplan. :thumbup:

King Grub
2006-10-12, 13:33
Jag säger som Berardi i frågan: Critics, criticize all you want, but until you come up with a better system, save your pseudo-intellectual wanking for those more interested in online debates than pushing heavy weights.

Bra att ta till när man inte vet vad man skall säga, när någon ber en förklara det man säger? Måste vara skönt att kunna avfärda meningsmotståndare som Internet Wankers, när man inte vill vara med längre, trots att det var man själv som initierade diskussionen genom att påstå goja.

King Grub
2006-10-12, 13:35
Oj, här har det diskuterats friskt! :D

Jag har iaf fått svar på det jag undrade, och i mina måltidsplaneringar kommer jag inte försöka utesluta någon makronutrient. Däremot så fortsätter jag äta som jag gör nu kring träning (P + C), så vissa mål kanske blir lite kolhydratsfattigare om jag ska hålla min kostplan. :thumbup:

Låter fint.

I anslutning till träning kan det vara en fördel att minimera fettintaget om man vill ha snabbt upptag av energin, men det beror på att magsäckstömningen saktas ned av fett, inte något kombinationshokuspokus.

Ulf A Big
2006-10-12, 13:41
Bra att ta till när man inte vet vad man skall säga, när någon ber en förklara det man säger?
Grub om det är något som jag kan föklara så är det att jag bedömer att du är väldigt fix i dina tankar och det har du varit ett ganska stort antal ggr under tiden som jag varit här och tittat in men det roliga är att de sanningar som du har varit lika negativ som i det här läget så har det blivit din sanning(ägodel) med tiden. Inte för att jag har några behov av att raljera, utan min avsikt har mer varit ge feedback, dela med mig av en lång erfarenhet och ha en rådgivande roll...

Yes
2006-10-12, 13:52
Allvarligt Ulf, förväntar du dig bli tagen på allvar när du bara svarar Grub med ad hominem? Det är liksom rätt ointressant hur fixerad han är(även om det bör nämnas att den som verkar mest fixerad är du själv), vad som är intressant är att hålla sig till sakfrågan och diskutera fakta. Klarar du inte det?

jwzrd
2006-10-12, 13:54
Grub om det är något som jag kan föklara så är det att jag bedömer att du är väldigt fix i dina tankar och det har du varit ett ganska stort antal ggr under tiden som jag varit här och tittat in men det roliga är att de sanningar som du har varit lika negativ som i det här läget så har det blivit din sanning(ägodel) med tiden. Inte för att jag har några behov av att raljera, utan min avsikt har mer varit ge feedback, dela med mig av en lång erfarenhet och ha en rådgivande roll...

Ser du ingen skillnad mellan att vara fix med något som för närvarande har vetenskapligt stöd och att vara fix med något som inte har det?

Ulf A Big
2006-10-12, 13:59
Jag sitter lite trångt till och har inte tid att göra de sökningar som behövs.
Men jag ser gärna att Grub lägger in de studier som han hänvisar i fulltext så att jag kan bygga upp en indiciekedja om det finns någon sådan.

King Grub
2006-10-12, 14:02
Jag tänker inte köpa fullängdsartiklarna åt dig... Jag skriver alltid ut referenser; men köpa dom åt dig tänker jag faktiskt inte göra. Du får allt bemöda dig med att skaffa dom själv. Det är upp till den som påstår något att lämna referenser, men inte att skaffa fram dom.

Fredrik_
2006-10-12, 14:03
Fredrik_: Jag antar att det var svar på en fråga som han inte kunde svara på?

Jag la in den kommentaren mest på skämt faktiskt.

Men det är lite allvar också - meningen med "Massive eating reloaded" artikeln är inte att producera oantastliga vetenskapliga forskningsresultat och förklara allt vad som händer och varför in i minsta detalj utan att ge ett praktiskt verktyg som producerar resultat för muskelbyggare.

King Grub
2006-10-12, 14:05
Men det är lite allvar också - meningen med "Massive eating reloaded" artikeln är inte att producera oantastliga vetenskapliga forskningsresultat och förklara allt vad som händer och varför in i minsta detalj utan att ge ett praktiskt verktyg som producerar resultat för muskelbyggare.

Och som du (men inte alla i tråden) vet nu, vänder jag mig inte mot allt Berardi skrivit, utan håller mig till att behandla food-combining i den här tråden. Punkterna du räknade upp tidigare är givetvis utmärkta att följa.

Fredrik_
2006-10-12, 14:16
Oj, här har det diskuterats friskt! :D

Jag har iaf fått svar på det jag undrade, och i mina måltidsplaneringar kommer jag inte försöka utesluta någon makronutrient. Däremot så fortsätter jag äta som jag gör nu kring träning (P + C), så vissa mål kanske blir lite kolhydratsfattigare om jag ska hålla min kostplan. :thumbup:

Läser du artikeln du postade en länk till en gång till så ser du att det är precis vad Berardi rekommenderar också i ME reloaded. Grönsaker/frukt/bönor/ärter/m.m. käkas med fördel som kolhydratkälla för de mer kolhydratfattiga målen.

Ulf A Big
2006-10-12, 14:33
Och som du (men inte alla i tråden) vet nu, vänder jag mig inte mot allt Berardi skrivit, utan håller mig till att behandla food-combining i den här tråden. Punkterna du räknade upp tidigare är givetvis utmärkta att följa.

Akademiska Grub Om det skulle handla om avhandlingar då skulle jag också göra den distinktionen och hålla mig stringent till ämnet men inte fan på Kolozzeum

King Grub
2006-10-12, 14:35
Akademiska Grub Om det skulle handla om avhandlingar då skulle jag också göra den distinktionen och hålla mig stringent till ämnet men inte fan på Kolozzeum

Det var ju DU (inlägg 13) som fick för dig att jag ifrågasatte annat!!!!!

Du frågar där "Vad är det som är fel med kostupplägget?"

Jag har inte sagt att det är fel på kostupplägget du citerar där!!!! Gah vad trögt det går i dag då.

z_bumbi
2006-10-12, 15:24
Jag la in den kommentaren mest på skämt faktiskt.

Men det är lite allvar också - meningen med "Massive eating reloaded" artikeln är inte att producera oantastliga vetenskapliga forskningsresultat och förklara allt vad som händer och varför in i minsta detalj utan att ge ett praktiskt verktyg som producerar resultat för muskelbyggare.

Problemet som jag ser det är att han försöker ge sken av att det finns en vetenskaplig grund till det han gör, att man kan äta P+f och P+K och få resultat är inget konstigt. Man kan t o m äta p, f och k var för sig om man har lust. Däremot så tycker jag "rädslan" för kolhydrater är konstig om man ska träna på hög nivå eftersom det vid samma kalornivå inte har någon negativ betydelse.

De vanligaste tipsen* jag ger (Berardi ville ju ha exempel på det) är protein 2-3 g/kg, fett 0,6-1 g/kg, kolhydrater så att man känner att man har fullt på med energi och ev resterande kalorier kan man dela mellan fett och kolhydrater.

100 kg människa är lätt att räkna på, en något så när hårt tränande människa som väger 100 kg gör av med minst 4000 kcal.

300 g protein, 1200 kcal (För att köra "maxdos", med mängden kolhydrater involverat så kan man äta mindre.)
80 g fett, 720 kcal
Kvar i energi är då: 2080 kcal vilket motsvarar 520 g kolhydrater.

Utslaget på 6 måltider blir det 50 g protein, 13 g fett och 86 g kolhydrater i varje måltid. Sen gör de flesta en egen fördelning där det blir mer eller mindre av vissa saker i de olika måltiderna men att utesluta eller kraftigt reducera kolhydraterna vid mål som inte ligger runt träningen innebär för mig med det jag tror mig veta att man ökar risken att man tappar glykogennivåerna.

*Om jag nu tycker att folk ska räkna överhuvudtaget, ibland stjälper det mer än det hjälper.

Fredrik_
2006-10-12, 16:16
Problemet som jag ser det är att han försöker ge sken av att det finns en vetenskaplig grund till det han gör, att man kan äta P+f och P+K och få resultat är inget konstigt. Man kan t o m äta p, f och k var för sig om man har lust. Däremot så tycker jag "rädslan" för kolhydrater är konstig om man ska träna på hög nivå eftersom det vid samma kalornivå inte har någon negativ betydelse.

De vanligaste tipsen* jag ger (Berardi ville ju ha exempel på det) är protein 2-3 g/kg, fett 0,6-1 g/kg, kolhydrater så att man känner att man har fullt på med energi och ev resterande kalorier kan man dela mellan fett och kolhydrater.


Har inte kompetens att bedöma hur vetenskaplig eller ovetenskaplig grunden är - speciellt i relation till hur kunskapsläget såg ut när artiklarna skrevs. Det kan du och Grub säkert göra mycket bättre, och verkar redan ha gjort dessutom.

Skillnaderna mellan dina & Berardis rekommendationer i artikeln är inte speciellt stora egentligen. Han har några energiprocent mer i fett & protein och några energiprocent mindre i kolhydrater. Timingen är lite mer annorlunda då han fördelar in relativt mer kolhydrater under/efter träning och kanske på morgonen istället för att sprida ut dem jämnt under dagen. Vet inte hur stor skillnad det gör i praktiken.

De tillfällen jag själv känner ett riktigt kolhydratsug är just efter träningen (och ibland på morgonen) och det stämmer ganska bra med B's timing - säger inte att det är generellt riktigt för det.

Gpajpen
2006-10-12, 18:34
lägg av å dumma er för fan. du följer väl det som har bevisats inte det som nån "expert" hittat på för att få lite uppmärksamhet. HITTA PÅ är ju det han gjort eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för att det fungerar.

Ulf A Big
2006-10-12, 18:52
Det var ju DU (inlägg 13) som fick för dig att jag ifrågasatte annat!!!!!

Du frågar där "Vad är det som är fel med kostupplägget?"

Jag har inte sagt att det är fel på kostupplägget du citerar där!!!! Gah vad trögt det går i dag då.

Ursäkta jag tror att vi har pratat om varandra. För det andra läste jag inte Berards artiklar utan gick på den sammanfattning som Fredrik gjorde i sitt inlägg. Trög det beror nog att jag har en del andra saker som måste bli gjorda och därför måste prioriteras.

PS Jag tränar också och det tar också lite tid ...

PS jag läste inte det här inlägget:

Men... Vad handlar tråden om? Läs "Macronutrient Combinations" och "Breaking the rules" i artikeln det länkas till först - det är struntprat. Att utesluta eller minimera vissa makronutrienter i måltider har inte den effekt som påstås. Inte ALLS. Läs grundläggande näringslära. Det Berardi skriver om saken pekar antingen på bristande kunskap eller önskan att komma med något flashigt för att verka cutting edge, trots att det bara är mumbo jumbo. Tre bokstäver krossar hela resonemanget: ASP.

King Grub
2006-10-12, 19:32
Ursäkta jag tror att vi har pratat om varandra. För det andra läste jag inte Berards artiklar utan gick på den sammanfattning som Fredrik gjorde i sitt inlägg.

Okej! :thumbup: Missuppfattningar i kors, alltså. :) Hursomhelst - det var just food combining (att man inte skall kombinera fett och kolhydrat i samma mål, då man skulle öka fettinlagringen (vilket inte stämmer)) jag kommenterade som trams, inte det Fredrik sammanfattade (som också var en missuppfattning. :D ).

Akilles
2006-10-12, 19:50
* Om du kan hantera kolhydrater bra,

Vad betyder det där?

King Grub
2006-10-12, 20:01
Glukostolerans. http://fof.se/?id=041351 Ett av förstadierna till diabetes är försämrad glukostolerans.

sitsena
2006-10-13, 01:31
Använde dessa metoder i ca ett år (pro fat/pro carb) det gör inte någon speciellt stor skillnad med fettlagringen om man skulle ha ganska jämn fördelning.
Men att ha olika dagar där man varierar intaget av olika näringsämnen verkar funka rätt bra (har kort så i cirka 6 mån nu).
Ett enkelt upplägg:
2 dagar hög kolhydrats intag, 2 dagar lågt. eller
fre-sön hög kolhydrats intag, resten lågt
i mitt fall (efter hur min kropp reagerar, mängderna lär variera kraftigt från person till person) låg kolhydrats dagar: ~350g protein, ~180g kolhydrater, ~140g fett.
hög kolhydrats dagar: ~350g protein, ~450g kolhydrater, ~80g fett.
Är inte i överskott av kalorier (har en taskigt snabb ämnesomsättning), jag tycker gränsen är 4000 kalorier för viktuppgång men det verkar som om det går bra på det här sättet ändå.

Marcelo_Garcia
2006-10-13, 23:30
men det roliga är att de sanningar som du har varit lika negativ som i det här läget så har det blivit din sanning(ägodel) med tiden.

Det är väl det vetenskap handlar om? Om att ta reda på och redovisa den forskning som verkligen finns inom ett ämne, tills annat är bevisat och då godta de nya reslutaten, istället för att bara tro på lite av det här och lite av det där?
Annars blir det ju lite utav en religion, mer än vad det är vetenskap - vilket tex den här "food combining"-grejen verkar vara. Man hittar på att så här kanske det är, och när det visar sig vara fel försöker man fortfarande stå fast vid det, för att skydda nån slags stolthet. Mystiska avarter av vetenskap, som tex homeopati, lever ju fortfarande vidare av just den här anledningen. Då är det betydligt bättre att revidera sig själv, och rätta sig efter forskningens framsteg istället för att rätta forskningen efter sig själv.

Ulf A Big
2006-10-14, 09:59
Det är väl det vetenskap handlar om? Om att ta reda på och redovisa den forskning som verkligen finns inom ett ämne, tills annat är bevisat och då godta de nya reslutaten, istället för att bara tro på lite av det här och lite av det där?
Annars blir det ju lite utav en religion, mer än vad det är vetenskap - vilket tex den här "food combining"-grejen verkar vara. Man hittar på att så här kanske det är, och när det visar sig vara fel försöker man fortfarande stå fast vid det, för att skydda nån slags stolthet. Mystiska avarter av vetenskap, som tex homeopati, lever ju fortfarande vidare av just den här anledningen. Då är det betydligt bättre att revidera sig själv, och rätta sig efter forskningens framsteg istället för att rätta forskningen efter sig själv.

Nu var det mer de ingående nutrienterna jag pratade utifrån Berardis artiklar och inte den födokombinationen som jag också bedömer som Woodo eller annan hokuspokus.

Jag har med hjälp av grub tagit fram en del studier som handlar just om ingående nutrienter dvs fett protein och kolhydrater där påverkan visas med hjälp av pedagogiska grafer och de här datan håller jag på att samkör med några artiklar av Jan Henriksson dvs chefen på KI instution för fysologi och farmakolgi, fast egentligen är det Carl Johan Sandbergs material som jag använder för att se på de fysologiska effekter som träningen i sig har på vår kropp dvs den metabola träning som leder till metabolfitnes och hitills har jag sett rätt intressanta iaktagelser på vad som händer då träningen pågår under flera år. Men är inte riktigt klar än så återkommer med någon intressant sammanfattning hur "jag" tror att det vara.
En viktig punkt om du tränar regelbundet är att ligga ganska högt på fettintaget omkring 40E% eftersom det är där får man som man den högsta testosteroninsöndringen. Det gäller även proteinet kring 30-35E% får du störst effekt av testosteroninsöndringen resten kan vara kolhydrater...

Akilles
2006-10-14, 18:37
Glukostolerans. http://fof.se/?id=041351 Ett av förstadierna till diabetes är försämrad glukostolerans.

Hur var det nu igen - som frisk person kunde man inte påverka sin glukostoleransen med GI, eller?

Ulf A Big
2006-10-14, 22:51
Hur var det nu igen - som frisk person kunde man inte påverka sin glukostoleransen med GI, eller?

En liten artikel om det här för att förstå.... http://www2.lakartidningen.se/store/articlepdf/3/3227/LKT0607s471_472.pdf