handdator

Visa fullständig version : Hur långt gå ner i bänk/böj


Zealot
2006-10-10, 22:09
Jag har en fundering...det är nämligen så att jag har någon spärr någonstans som gör att jag i bänk vänder ca 5cm från bröstet & idag när jag körde benpress så går jag inte heller så djupt som jag kanske borde. Eller snarare..måste man gå till kontakt med bröst i bänk & djuuupt i böj/press för att få så maximal muskelutveckling som möjligt.

Jag menar, jag har ju på mer vikt när jag kör så här. Eller ska jag sluta leka ofrivilligt macho med vikterna & gå ner till en nivå där jag klarar att gå så djupt?

Körde nämligen press idag med en gammal gymräv & han undrade varför jag inte gick ner hela vägen? Så jag testade medans han backade & jag klarade ju knappast samma vikter.

Så mindre vikt & striktare ger mer muskler än mer vikt & ostriktare? Eller kan jag fortsätta?

varland
2006-10-10, 22:40
Jag kör ass to the grass i böj och ner till bröstet i bänken.

Grisen
2006-10-10, 22:43
Om du går ner hela vägen så är det lättare att hålla reda på resultat, dina muskler får bättre stretch, skaderisken minskar och du kommer förmodligen få bättre resultat, d.v.s. du får större och starkare muskler.

Någon som kan lite om anatomi o.s.v. kan säkert förklara det mycket bättre.

Grisen
2006-10-10, 22:44
Jag kör ass to the grass i böj och ner till bröstet i bänken.


Och?

Vilka frågor besvarar detta påstående?

Karl_alfred
2006-10-10, 23:03
Och?

Vilka frågor besvarar detta påstående?
Kanske är Cutler som reggat här på brädan?

varland
2006-10-10, 23:11
Och?

Vilka frågor besvarar detta påstående?
Tja, om man utgår från att jag har rätt så besvarar det frågan. :P

Men visst, ruggigt onödigt inlägg.
Jag skyller på att en dag av konstant javaprogrammering förstört min förmåga att vara sammanhängande helt.

Zealot
2006-10-11, 18:16
mmm det är kanske så...tack för svaren. Blir kanske till o gå ner ett gäng kg & köra "rätt" samt hoppas på att det har någon positiv effekt på muskelökningen.

Diggler
2006-10-11, 18:19
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Hälften av seten lite grundare, hälften av seten fulldjup kanske?

Zealot
2006-10-11, 18:22
Ja så kör jag typ nu...jag kör 4 veckor med få & tunga reps & sen blir det 4 veckor med fler reps & lägre vikt. På låga vikterna kör jag striktare & när jag kör tungt fläskar jag på & går inte så djupt som man kanske ska. Men frågan är om det inte är bättre att köra korrekt även när man kör den tunga perioden.

BigForre
2006-10-11, 18:30
Det går ju att disskutera det här fram och tillbaka, jag kan ju ger er en tanke till att sitta och gnaga på...Bänkpress utförd på ett standard sätt med rak stång är redan från början ingen övning med särskilt lång rörelsebana för pecsen. Det är en mycket mycket mäktigt övning, med det enda lilla minuset att den ger just måttligt med stretch för de flesta...

Sedan om ni vill förkorta rörelsen ännu lite mer så...ja kör på...själv behåller jag full rörelse och kompleterar med övningar där men kan gå djupare än i bänken...

130kg finsk sisu
2006-10-11, 18:35
Anående bänken så tränar du knappt bröst alls om du vänder 5cm ovanför bröstet. (Vet inte om du tränar bänkpress för triceps,axlar eller bröst)

Zealot
2006-10-11, 18:42
Tack för svaren...bänk tränas för tuttarna...mao får jag börja gå helt till bröstet!

Grisen
2006-10-11, 18:47
Tja, om man utgår från att jag har rätt så besvarar det frågan. :P

Men visst, ruggigt onödigt inlägg.
Jag skyller på att en dag av konstant javaprogrammering förstört min förmåga att vara sammanhängande helt.


Det är lungt varland, jag ville bara känna hur det känns att vara som jwzrd.