handdator

Visa fullständig version : Morgonpromenad = myt?


Derec
2006-10-10, 20:59
Fick höra idag av tjejen att hennes kompis (sjuksköterska) hade varit på en (hälso)föreläsning i stockholm härom veckan.

Där hade föreläsaren (Janne) - som tydligen var Dietist, förklarat att fettförbränning med morgonpromenad är en myt.

Tydligen har dom upptäckt något nytt.

Någon som vet något om detta? Har sökt men inte hittat något info någonstans, och tjejen vill inte prata med mej just nu då vi hade ett mindre krig om det här nyss.

opox
2006-10-10, 21:02
Står om detta i deffguiden.

Morgonpromenader innan frukost är populära, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller. Det jämnar ut sig. Fettförbränningen över dygnet blir likvärdig oavsett substratförbrukning (mest fett eller mest kolhydrat) under själva aktiviteten, och ingen form av träning ökar fettförbränningen jämfört med en vilodag, vid matchat energiintag. Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes.

krilleh
2006-10-10, 21:08
knappast nån ny upptäckt!

hasse36
2006-10-10, 22:12
Morgonpromenader eller annan morgonträning är ingen myt. De traditionella förklaringarna till varför de funkar däremot är felaktiga.

Energiförbrukning på morgonen skapar väldigt lite hungerskänslor 12 timmar senare. Det blir lättare att ligga på energiunderskott.

Ola Wallengren
2006-10-11, 07:26
Morgonpromenader eller annan morgonträning är ingen myt. De traditionella förklaringarna till varför de funkar däremot är felaktiga.

Energiförbrukning på morgonen skapar väldigt lite hungerskänslor 12 timmar senare. Det blir lättare att ligga på energiunderskott.

Intressant, jag vill gärna veta mer. Har du någon källa så man kan läsa mer.

King Grub
2006-10-11, 07:48
Nog personliga erfarenheter som källor i sådana fall (inget fel med det - tvärtom - känner man det så känner man det. Vad gäller hungerkänslor och stimuli som framkallar dessa är det väldigt svårt att dra alla över en kam). Jag tycker tvärtom - fastande träning och jag är hungrig större delen av dagen, oavsett energiintag.

Går man upp tidigare för att köra morgoncardio, är man uppe och rör sig längre tid och hinner kanske förbruka mer energi över dygnet.

hasse36
2006-10-11, 08:40
Intressant, jag vill gärna veta mer. Har du någon källa så man kan läsa mer.Nja, du kan läsa min träningsjournal. :D

Det funkar för mig. Jag har en polare som gick ner i vikt genom att springa 2 mil var 3:e dag. Det skulle inte funka för mig.

Men likheterna finns där. Det handlar om att skapa ett energiunderskott som man inte äter i fatt. I alla fall inte om man bestämmer sig för att inte göra det. Lite självdicplin måste man ha. Det är först då jag cyklar i storleksordningen 50 km en dag som jag inte behöver självdiciplin. Då går det av sig själv. Men då kommer det en backlash dagen efter och jag måste i stället diciplinera mig till träning.

Jag tror att det finns många människor som kan vittna om att det går bättre om man gör det tråkiga först och det roliga sen. Man tränar först och äter sen.

När jag säger att fastande träning funkar så utesluter det inte andra tidpunkter. Däremot är jag övertygad om att små träningsdoser på kvällen är bortkastade vad gäller energibalans.

Gårdagens promenad vid 18-tiden tex. *innocent*

jewzie
2006-10-11, 16:21
Nja, du kan läsa min träningsjournal. :D

Det funkar för mig. Jag har en polare som gick ner i vikt genom att springa 2 mil var 3:e dag. Det skulle inte funka för mig.

Men likheterna finns där. Det handlar om att skapa ett energiunderskott som man inte äter i fatt. I alla fall inte om man bestämmer sig för att inte göra det. Lite självdicplin måste man ha. Det är först då jag cyklar i storleksordningen 50 km en dag som jag inte behöver självdiciplin. Då går det av sig själv. Men då kommer det en backlash dagen efter och jag måste i stället diciplinera mig till träning.

Jag tror att det finns många människor som kan vittna om att det går bättre om man gör det tråkiga först och det roliga sen. Man tränar först och äter sen.

När jag säger att fastande träning funkar så utesluter det inte andra tidpunkter. Däremot är jag övertygad om att små träningsdoser på kvällen är bortkastade vad gäller energibalans.

Gårdagens promenad vid 18-tiden tex. *innocent*
Mat som belöning, det gillar man när man deffar :D

Ola Wallengren
2006-10-11, 16:53
Nja, du kan läsa min träningsjournal. :D

Det funkar för mig. Jag har en polare som gick ner i vikt genom att springa 2 mil var 3:e dag. Det skulle inte funka för mig.

Men likheterna finns där. Det handlar om att skapa ett energiunderskott som man inte äter i fatt. I alla fall inte om man bestämmer sig för att inte göra det. Lite självdicplin måste man ha. Det är först då jag cyklar i storleksordningen 50 km en dag som jag inte behöver självdiciplin. Då går det av sig själv. Men då kommer det en backlash dagen efter och jag måste i stället diciplinera mig till träning.

Jag tror att det finns många människor som kan vittna om att det går bättre om man gör det tråkiga först och det roliga sen. Man tränar först och äter sen.

När jag säger att fastande träning funkar så utesluter det inte andra tidpunkter. Däremot är jag övertygad om att små träningsdoser på kvällen är bortkastade vad gäller energibalans.

Gårdagens promenad vid 18-tiden tex. *innocent*

Så du menar att träning kl 18 inte förbrukar energi?

Så vitt jag känner till så är energikompensationen störst under samma dag medan feedbacken från föregående dagars energibalans är svagare, därför borde man i så fall ha mindre "risk" för energikompensation om man tränade på kvällen.

Man kanske kunde vända lite på dit "ordspråk"
Ät först så blir det tråkiga roligare.

hasse36
2006-10-11, 18:50
Så du menar att träning kl 18 inte förbrukar energi?Trollvarning på den frågan.

Så vitt jag känner till så är energikompensationen störst under samma dag medan feedbacken från föregående dagars energibalans är svagare, därför borde man i så fall ha mindre "risk" för energikompensation om man tränade på kvällen.Detta kan tolkas som att kompensationsbehovet minskar med tiden, vilket ju är precis det jag säger. Man blir inte särskilt hungrig 12 timmar efter träningen. Inte jag i alla fall.

Efter en morgonförbränning på 700 kcal äter jag en frukost på 700 kcal - jag äter inte 1400 kcal. Jag behöver inte kompensera för träningen ens omedelbart efter träningen och jag behöver inte kompensera 12 timmar senare.

Så ser det i princip ut. Lite självdiciplin måste jag ha och jag klarar det inte utan att räkna kalorier. För att kunna äta precis så mycket som jag vill, måste jag upp i större träningsdoser.

Grisen
2006-10-11, 18:55
Jag tycker tvärtom - fastande träning och jag är hungrig större delen av dagen, oavsett energiintag.

+1

Jag blir extremt hungrig vid lunch om jag promenerat på fastande mage.

Ola Wallengren
2006-10-11, 19:16
Detta kan tolkas som att kompensationsbehovet minskar med tiden, vilket ju är precis det jag säger. Man blir inte särskilt hungrig 12 timmar efter träningen. Inte jag i alla fall.

Efter en morgonförbränning på 700 kcal äter jag en frukost på 700 kcal - jag äter inte 1400 kcal. Jag behöver inte kompensera för träningen ens omedelbart efter träningen och jag behöver inte kompensera 12 timmar senare.

Så ser det i princip ut. Lite självdiciplin måste jag ha och jag klarar det inte utan att räkna kalorier. För att kunna äta precis så mycket som jag vill, måste jag upp i större träningsdoser.

Nej, det kan inte riktigt tolkas som om kompensationsbehovet minskar med tiden, utan mellan dagar (och det är iofs lite längre tid mellan dagar än inom dagar). Jag förstår inte riktigt varför du säger 12tim senare när du faktiskt har möjlighet att äta under hela den tiden och till och med lite längre om du tex morgontränar mellan kl.7-8 så är ju 12tim senare kl 20, och du sägar alltså att du inte är hungrig då? Med undantag om man inte tränat precis före så är väl de flesta hungriga kl20 under en diet, det är ju nästan den värsta tiden på dygnet, eller åt minståne den tiden på dygnet när det är mest troligt att man frångår sina dietmål.

Det här med att du måste räkna kalorier och ha disiplin tyder ju på att det finns viss hunger i alla fall.

hasse36
2006-10-11, 20:01
morgontränar mellan kl.7-8 så är ju 12tim senare kl 20, och du sägar alltså att du inte är hungrig då?Ja, det säger jag. Jag är inte särskilt hungrig då. Jag åt ju ca 1000 kcal kl 17.:eating:

En vilodag förbrukar jag ca 2200 kcal. Så mycket äter jag varje träningsdag. Men först efter att jag har tränat bort 700 kcal.

det finns viss hunger i alla fall.Japp. Det har jag skrivit i de 3 tidigare inläggen - 4 med detta. *popcorn*

Den är dock hanterbar. Ett äpple brukar räcka.

Hade jag bara dragit ner energiintaget med 700 kcal hade jag klättrat på kylskåpets väggar kl 20. Det har jag provat många gånger.

jewzie
2006-10-11, 20:54
Ja, det säger jag. Jag är inte särskilt hungrig då. Jag åt ju ca 1000 kcal kl 17.:eating:

En vilodag förbrukar jag ca 2200 kcal. Så mycket äter jag varje träningsdag. Men först efter att jag har tränat bort 700 kcal.

Japp. Det har jag skrivit i de 3 tidigare inläggen - 4 med detta. *popcorn*

Den är dock hanterbar. Ett äpple brukar räcka.

Hade jag bara dragit ner energiintaget med 700 kcal hade jag klättrat på kylskåpets väggar kl 20. Det har jag provat många gånger.
Med smarta livsmedel så kan man lätt slippa sånt.

Vitkål, gröt, sallad, sparris, broccoli är exempel på vad som gör min mage mer mätt.

Groggen
2006-10-13, 09:29
Det funkar för mig

Förvisso, men det betyder ju inte att det är den rätta vägen att gå :)

Morgonpromenader eller annan morgonträning är ingen myt..
Energiförbrukning på morgonen skapar väldigt lite hungerskänslor 12 timmar senare. Det blir lättare att ligga på energiunderskott
Vad garanterar att det blir lättare? Bara för att du tyckte att det passade dig perfekt med morgonpromenader och att morgonpromenaden i sig gjorde så att du inte var hungrig 12 timmar senare, så betyder ju inte det att det funkar eller skulle vara bättre för oss andra.

Det handlar om att skapa ett energiunderskott som man inte äter i fatt
Nej, det handlar inte alls om det.Det handlar om att förbruka fler kalorier än du konsumerar. Jag har mycket bättre ork på kvällen och iom det så kan jag också träna mycket hårdare än vad jag gör nyvaken utan mat i kroppen. Det gör att jag bränner fler kalorier.
Tränar jag på morgonen så är jag hungrigare hela dagen sen.
Detta gör att vi kan konstatera förljande;du har ditt sätt att träna/förbränna/minska i fett på, och jag har mitt.
Men den gemensamma nämnaren är att vi båda måste förbruka fler kalorier än vi konsumerar för att minska i vikt.
Jag tror att det finns många människor som kan vittna om att det går bättre om man gör det tråkiga först och det roliga sen.

Jag vet minst lika många som tycker tvärtom. Att det är lättare/roligare att träna på kvällen när de har som mest ork.

Man blir inte särskilt hungrig 12 timmar efter träningen. Inte jag i alla fall
Nej, inte du kanske:) Men många andra, inklusive jag själv, tycker kvällarna är den absolut jobbigaste tidpunkten på dygnet. Godistankarna poppar ju oftast upp på kvällen, för det är ju på kvällen de flesta har gottat sig innan dieten.
På dagen är man ofta ute och flänger/jobbar och många upplever detta som lite lättare när det gäller att hantera sug/hunger osv. Ibland är det t.om för lätt, det har hänt mer än en gång att man kommit på sig själv med att det gått för lång tid mellan målen. Jag vet andra som säger detsamma. Så det råder uppenbarligen delade meningar här också.


Du anger dig själv som källa i hela denna tråden :) Jag nämner mig själv och många i min närhet för att visa att ditt upplägg är ngt som funkar för dig , men det finns ingenting som säger att det skulle vara bättre än ngt annat.

Däremot är jag övertygad om att små träningsdoser på kvällen är bortkastade vad gäller energibalans.

Vad grundar du det på?

Guddi
2006-10-13, 10:32
Förvisso, men det betyder ju inte att det är den rätta vägen att gå :)

Vad garanterar att det blir lättare? Bara för att du tyckte att det passade dig perfekt med morgonpromenader och att morgonpromenaden i sig gjorde så att du inte var hungrig 12 timmar senare, så betyder ju inte det att det funkar eller skulle vara bättre för oss andra.

Nej, det handlar inte alls om det.Det handlar om att förbruka fler kalorier än du konsumerar. Jag har mycket bättre ork på kvällen och iom det så kan jag också träna mycket hårdare än vad jag gör nyvaken utan mat i kroppen. Det gör att jag bränner fler kalorier.
Tränar jag på morgonen så är jag hungrigare hela dagen sen.
Detta gör att vi kan konstatera förljande;du har ditt sätt att träna/förbränna/minska i fett på, och jag har mitt.
Men den gemensamma nämnaren är att vi båda måste förbruka fler kalorier än vi konsumerar för att minska i vikt.

Jag vet minst lika många som tycker tvärtom. Att det är lättare/roligare att träna på kvällen när de har som mest ork.

Nej, inte du kanske:) Men många andra, inklusive jag själv, tycker kvällarna är den absolut jobbigaste tidpunkten på dygnet. Godistankarna poppar ju oftast upp på kvällen, för det är ju på kvällen de flesta har gottat sig innan dieten.
På dagen är man ofta ute och flänger/jobbar och många upplever detta som lite lättare när det gäller att hantera sug/hunger osv. Ibland är det t.om för lätt, det har hänt mer än en gång att man kommit på sig själv med att det gått för lång tid mellan målen. Jag vet andra som säger detsamma. Så det råder uppenbarligen delade meningar här också.

Du anger dig själv som källa i hela denna tråden :) Jag nämner mig själv och många i min närhet för att visa att ditt upplägg är ngt som funkar för dig , men det finns ingenting som säger att det skulle vara bättre än ngt annat.

Vad grundar du det på?
Det där kunde du skrivigt på 4 rader istället för 40. Hasse36 anger klart och tydligt att det är hans åsikt och han säger också att han inte har någon källa mer en personlig erfaranhet.

Fredrik_
2006-10-13, 11:06
Nej, det kan inte riktigt tolkas som om kompensationsbehovet minskar med tiden, utan mellan dagar (och det är iofs lite längre tid mellan dagar än inom dagar).

Vet absolut inget om ämnet, även om det är intressant läsning, men att ta ett "diskret steg" mellan dag 1 och dag 2 känns fel (d.v.s. kompensationsbehavet är t.ex. x hela dag 1, men t.ex. x*0.5 hela dag 2). Det borde väl minska över tid, oavsett om det råkar vara en dygnsgräns mellan om det är så att det minskar från dag 1 till dag 2. Naturen kör sällan med stegfunktioner.

Matematiska petitesser.. :cool:

Ola Wallengren
2006-10-15, 16:36
Vet absolut inget om ämnet, även om det är intressant läsning, men att ta ett "diskret steg" mellan dag 1 och dag 2 känns fel (d.v.s. kompensationsbehavet är t.ex. x hela dag 1, men t.ex. x*0.5 hela dag 2). Det borde väl minska över tid, oavsett om det råkar vara en dygnsgräns mellan om det är så att det minskar från dag 1 till dag 2. Naturen kör sällan med stegfunktioner.

Matematiska petitesser.. :cool:

Jag förstår nog inte riktigt dina tankegångar här, men det beror nog på att du försöker beskriva en grov förenkling från min sida med matematik.
Dessa studier som jag tänker på har man använt autoregression. Då har man sett att man kompenserar för ett lågt(eller högt) intag mest 2-3 dagar efteråt, en fördröjd reglering alltså, som dessutom inte alltid är 100%-ig.
Nej det är inget egentligt steg mellan dagar men man brukar sova en stund på natten och då slutar de flesta att äta, det blir ett lång uppehåll vilket bryter mönstret mot intaget under dagen.