handdator

Visa fullständig version : gå upp i vikt.


henko_n
2006-10-10, 20:58
Tja

jag kanske har ett problem som många skulle vilja ha ^^
jag går nämligen ALDRIG upp i vikt. Det är så jävla irreternade. Äter ändå massa skräpmat osv, men de händer inget!
just nu väger jag 58 kg... :p
hade tänkt o börja med kosttillskott, sånt där för att gå upp i vikt. Men finns det inget annat man kan käka för att gå upp i vikt?

tacksam för svar :)

King Grub
2006-10-10, 21:01
Du tror att du äter mycket, men det gör du inte. Du äter för lite, helt enkelt. Går du inte upp i vikt trots att du vill, förbrukar du all energi du äter. Alla går upp i vikt när dom äter mer energi än dom gör av med. Lösning: ät mer. Skriv upp vad du äter en normal dag.

Ulf A Big
2006-10-10, 21:09
Den här är relativt lätt använda och gör det lite roligare: http://www.formfixaren.com/

Zera
2006-10-10, 21:09
Häll olja på all mat och käka nötter.

henko_n
2006-10-10, 21:34
hmm,

Jag börjar väl vid frukost, som brukar vara 3 mackor typ o ibland ägg.
Sedan lunch, det blir typ en potion, eftersom skolmaten inte är så god ^^ sen när jag kommer hem tar jag någon macka för att stilla hungern o sen middag, oftast 2 potioner. Sen kvällsmat o sen sova ^^

Ungefär så :em:

Jontez
2006-10-10, 21:47
Ah känner att jag har samma problem.... det är säkert så som du säger grub, men om det verkligen inte GÅR att pressa i sig mer mat, ska man käka proteinpulver eller liknande då?
Jag käkar en tallrik gröt och en macka till frukost, en baguette som mellanmål vid 9 sen lunch kl 11, och då fyller jag verkligen tallriken till bredden med den mat som serveras i skolan. Sen vid kl 2 så brukar jag ta ett glas yoghurt för att sedan ta en banan precis innan träningen vid 4a. Sen vid 7 tiden äter jag middag, har nästan aldrig ätit så mycket i mitt liv som efter gymmet. Sen en macka till vid 10 tiden.

Förstår inte hur jag kan förbränna allt dedär :S Ska använda dedär Excel dokumentet och kolla exakt hur mycket det blir på en vecka

Exhale_
2006-10-10, 21:57
hmm,

Jag börjar väl vid frukost, som brukar vara 3 mackor typ o ibland ägg.
Sedan lunch, det blir typ en potion, eftersom skolmaten inte är så god ^^ sen när jag kommer hem tar jag någon macka för att stilla hungern o sen middag, oftast 2 potioner. Sen kvällsmat o sen sova ^^

Ungefär så :em:

Men vafan, din frukost är ju ett mellanmål för mig.. Då ska ändå frukosten vara ett stort mål för att man ska orka med dagen!

Inte undra på att du inte går upp i vikt när du käkar som en kärring.. Mitt tips till dig är att äta en MYCKET större frukost och sen eftersom du är hungrig när du kommer hem från skolan så tycker jag att du ska äta ett ordentligt mål mat då också!

Som Grub skriver, går du inte upp i vikt så äter du för dåligt!

rhotkiw
2006-10-11, 07:08
Du käkar troligtvis för lite.. Känner igen mej så som du berättar men hemligheten är att äter du skräpmat så ska du se till att äta mellanmål, middag, kvällsmat också.. du kan inte käka en pizza och sen skita i resten av maten och sen tro att du käkat mycket.. Då är det snarare för lite om du ska gå upp.

pragmatist
2006-10-11, 07:34
Om man inte har någon tärande sjukdom typ AIDS så kan man alltid gå upp i vikt genom att äta mer. Men det är uppenbart svårare för vissa personer förstås, dels på grund av skillnader i grundläggande ämnesomsättning och dels på grund av skillnader i aptit och vad man uppfostrats till att tycka vara normal kosthållning.

En sak är dock säker: om du vill gå upp i vikt men inte lyckas så äter du för lite utifrån dina speciella behov. Troligen är det inget som helst mysterium varför du väger som du gör.

King Grub
2006-10-11, 07:50
hmm,

Jag börjar väl vid frukost, som brukar vara 3 mackor typ o ibland ägg.
Sedan lunch, det blir typ en potion, eftersom skolmaten inte är så god ^^ sen när jag kommer hem tar jag någon macka för att stilla hungern o sen middag, oftast 2 potioner. Sen kvällsmat o sen sova ^^

Ungefär så :em:

Ungefär lika mycket som min 78-åriga mamma äter. Och hon går inte upp i vikt heller. Vad säger det dig om din matmängd? :)

henko_n
2006-10-11, 15:40
Ok, måste väl börja käka mer då ^^ några förslag vad jag ska äta o hur mycke. Asså frukost, lunch m.m :Virro

rhotkiw
2006-10-11, 19:44
Om du samtidigt tränar ska du iallafall inte sätta i dig pizzor i tron om att du kommer lyckas.. Du kanske lyckas men du kommer må skit för det är jobbigt med dålig mat i magen *popcorn* ..

Tror man ska käka nötter och sånt.. steka i olja.. Vågar ej säga mer än så..

Strongman
2006-10-11, 19:44
jag har iaf lärt mig att det är jävligt slitsamt att gå upp i vikt och man måste variera kosten.

jag gick upp ca 1 kg på ca 1 vecka genom att verkligen chocka kroppen med käk, dock så käkade jag jävligt enformigt och tröttnade, nu är jag i ett träsk igen där jag knappt äter frukost, men är påväg ur det, jag lovar

krilleh
2006-10-11, 19:54
jag har iaf lärt mig att det är jävligt slitsamt att gå upp i vikt och man måste variera kosten.

jag gick upp ca 1 kg på ca 1 vecka genom att verkligen chocka kroppen med käk, dock så käkade jag jävligt enformigt och tröttnade, nu är jag i ett träsk igen där jag knappt äter frukost, men är påväg ur det, jag lovar

variera maten? varför? för psyket eller?

Strongman
2006-10-11, 20:02
variera maten? varför? för psyket eller?


Jag tröttnade iaf efter 1 vecka.

Käkade samma mat efter skolan hela tiden. Det håller inte i längden, inte för mig

Max
2006-10-11, 21:07
Jag tycker mest det är psykiskt jobbigt att äta när jag inte är hungrig. Plats i magen finns det, men det smakar inte om jag inte är hungrig. Spelar i princip ingen roll vilken mat det är, ibland smakar favoriträtten ingenting alls osv.

rhotkiw
2006-10-12, 07:45
Det är inte svårt.. Se på mig .. jag gick upp 10 kg på knappt en månad.

rhotkiw
2006-10-12, 07:46
Tycker att viktuppgång är det lättaste en människa kan åtstadkomma.. Mat är ju livet, ÄLSKA MAT. As enkelt.Bara man vågar äta lite omg..

Exhale_
2006-10-12, 11:06
Jag tycker mest det är psykiskt jobbigt att äta när jag inte är hungrig. Plats i magen finns det, men det smakar inte om jag inte är hungrig. Spelar i princip ingen roll vilken mat det är, ibland smakar favoriträtten ingenting alls osv.

Det kan vara svårt i början, men till stor del kan du nog vänja kroppen till att vilja ha mer mat.

Dock är det rätt inviduellt, många kan gå hela livet utan att knappt vara hungrig, medans andra knappt kan gå en timme utan att känna suget efter mat.

Mitt tips till dig är att flytande föda oftast går ner lätt utan att det mättar så mycket. Du kan ju göra en shaker på mjölk, ett par bananer och havregryn t ex. Det är relativt energirikt och dessutom riktigt smarrigt. Slinker lätt ner ska du se!

Men kom ihåg att den krassa verkligheten är att om du vill lägga på dig muskler är det energiöverskott och styrketräning som gäller.

Sunesha
2006-10-12, 11:41
Jag äter 5-6 gånger om dagen, o e small och har lite muskler, äter jag bara svensson mängd ala frukost, lunch, middag så tappar jag vikt.

Så jag käkar massa mellanmål, oftast 1 hg pekanötter 2 gånger om dan.

Jontez
2006-10-12, 16:09
Tycker att viktuppgång är det lättaste en människa kan åtstadkomma.. Mat är ju livet, ÄLSKA MAT. As enkelt.Bara man vågar äta lite omg..
Inget illa menat! men du vägde väl 55 från början också och var ganska tunn? För oss (vet inte hur trådskaparen ser ut) som är lite större så är det rätt tungt att gå upp, jag väger idag 80 kg och låg på 79 kanske när jag började gymma för ca 2½ månad sen. Och 1 kilo, det kan man ju lätt pendla över en natt så ah... men jag försöker iaf att äta så gott de går!!

henko_n
2006-10-12, 18:40
Det är inte svårt.. Se på mig .. jag gick upp 10 kg på knappt en månad.

Hur mycke åt du och vad? :P

några tips? ;)

rhotkiw
2006-10-12, 20:30
Min viktuppgång vet jag inte om den var så hälsosam.. jag åt lite när jag kände för det och det var inte alltid jag åt nyttigt.. jag åt helt enkelt av morsans mat, antingen vanliga portioner och så saft, mjölk till maten och massa sås. eller så åt jag mycket mat + saft / mjölk till maten.. mjölk är bra det åker lätt när och ger energi..

Sen hände det väl att morsan baka nån god paj och det passa man på att äta av den, helt okontrollerat tills jag kände mig nöjd :)

Det har även blivit jävligt mycket pizza på sistone ( även nu, dock minskat intaget lite :naughty: ) eller aa, skräpmat överhuvudtaget.. MEN SKIT I DET.. det är bara dåligt..

Men iaf.. bre smörgåsar ofta, ta smör på ( lite smör gör alltid mackan godare ) ha på mkt pålägg typ skinka, röktkorv, salami liknande.. skit gott och man vill bara ha mer..men vräk inte i dig så du spyr bara.. höll jag på att göra ;)

Jag har även tatt en del kosttillskott som har puffat på vikten samt tränat en del.. men det ska nog räcka med maten för att gå upp också..

rhotkiw
2006-10-12, 20:31
Mina föräldrar är har ej så gott ställt heller så det har jag ju blivit mkt skit mat också.. dyr mat = bra mat you know..( oftast )

SamHag
2006-10-12, 20:43
hmm,

Jag börjar väl vid frukost, som brukar vara 3 mackor typ o ibland ägg.
Sedan lunch, det blir typ en potion, eftersom skolmaten inte är så god ^^ sen när jag kommer hem tar jag någon macka för att stilla hungern o sen middag, oftast 2 potioner. Sen kvällsmat o sen sova ^^

Ungefär så :em:

Låter inte så värt mycket i mina öron. Du måste ha större frukost, mer små mellanmål. Tvinga i dig skolmaten!

rhotkiw
2006-10-12, 20:45
3 mackor till frukost.. fan jag äter typ 5 minst.. gärna 1-2 glas mjölk till.

Max
2006-10-12, 20:56
Det kan vara svårt i början, men till stor del kan du nog vänja kroppen till att vilja ha mer mat.

Dock är det rätt inviduellt, många kan gå hela livet utan att knappt vara hungrig, medans andra knappt kan gå en timme utan att känna suget efter mat.

Mitt tips till dig är att flytande föda oftast går ner lätt utan att det mättar så mycket. Du kan ju göra en shaker på mjölk, ett par bananer och havregryn t ex. Det är relativt energirikt och dessutom riktigt smarrigt. Slinker lätt ner ska du se!

Men kom ihåg att den krassa verkligheten är att om du vill lägga på dig muskler är det energiöverskott och styrketräning som gäller.Som sagt, mitt problem är inte att magen är full, där finns det plats. Men mat smakar helt enkelt inte bra när jag inte är hungrig eller skall jag säga har matlust.
Banan/havregryn/mjölk tycker jag är smaklöst t.o.m. när jag är hungrig och är inget som skulle få mig att öka mitt energiintag.
Jag vet vad som krävs, diciplin och stark vilja.

Trance
2006-10-12, 21:02
Tycker att viktuppgång är det lättaste en människa kan åtstadkomma.. Mat är ju livet, ÄLSKA MAT. As enkelt.Bara man vågar äta lite omg..

Det du tycker är lätt är inte lätt för alla? En del tycker att gå ner i vikt är det lättaste som finns.

Sunesha
2006-10-12, 23:00
Det du tycker är lätt är inte lätt för alla? En del tycker att gå ner i vikt är det lättaste som finns.

+1

Heh, jag kan tappa vikt genom inte strängt äta som vanlig människa. Att gå ner 5 kg för mig är nog lika lätt som för andra att gå upp 5 kg.

Alla har olika energibehov och olika lätta att lägga på sig. Jag har högt energibehov fast jag inte rör mig överdrivet.

rhotkiw
2006-10-13, 07:29
Ja men nog kan en glass eller en liten bakelse eller en näve godis åka ner efter maten också.. Inga problem..

Robban
2006-10-13, 07:40
Ät inte så nyttigt! Ät inte för mycket fibrer. Ät med två timmars mellanrum. Jag har själv kört så här sen jag tävlade i söndags och ligger nu på 12kg+ sen dess... :eating:

ManuelIT
2006-10-13, 13:30
Ät inte så nyttigt! Ät inte för mycket fibrer. Ät med två timmars mellanrum. Jag har själv kört så här sen jag tävlade i söndags och ligger nu på 12kg+ sen dess... :eating:
varför inte fiber??

rhotkiw
2006-10-13, 13:57
Läste på en tråd nyss att man förlorar mkt vatten vid snabb viktnedgång och man går upp kilona igen efter man gått ner.. Det kan ju va det som hände mig? jag menar..går man upp 10 kg på en månad av att äta någorlunda normalt plus lite onyttigt så är det väl inte normalt?

Exhale_
2006-10-13, 14:04
Läste på en tråd nyss att man förlorar mkt vatten vid snabb viktnedgång och man går upp kilona igen efter man gått ner.. Det kan ju va det som hände mig? jag menar..går man upp 10 kg på en månad av att äta någorlunda normalt plus lite onyttigt så är det väl inte normalt?

Normalt och normalt, allt beror ju på hur stort energiöverskott du har legat på. Det är ju ingen omöjlighet att gå upp 10 kg på en månad av att bara äta nyttig mat heller.

Dock kan det ju vara att du har haft väldigt lågt med kolhydrater i kroppen eftersom du troligtvis legat på ett energiunderskott en rätt lång period. Sen när du börjar äta riktigt med mat fyller du på kolhydratslagren och vips så binder dessa en massa vatten vilket gör att du går upp i vikt ganska fort. Detta är dock bara en hypotes jag klurade fram.

Exhale_
2006-10-13, 14:05
varför inte fiber??
Att äta mycket fiber kan ha en mättande effekt, något man kanske inte vill uppnå när man försöker tvinga i sig mat till ett energiöverskott.

rhotkiw
2006-10-13, 14:08
då jag gick ner i vikt så åt jag as mycket kolhydrater och proteiner och nästan ingen fett.. hmm.. te.x; jag åt till frukost bröd utan smör, till mellanmål åt jag skit mycket frukt. till lunch tog jag aldrig såser, dressing liknande utan åt maten väldigt torr med massa pasta och lite kött, massa grönsaker, bröd till maten, frukt till maten, mellanmål 2 kunde vara en fettsnål yoghurt och en frukt, middag samma som lunch, kvällsmat smörgåsar i mängder.

rhotkiw
2006-10-13, 14:10
jag vet inte hur högt energiöverskott jag legat på eftersom jag inte räknat på vad jag ätit. Har säkert ätit 3500-4000kcal varje dag sen vissa dagar kanske uppåt 5000 kcal.. Och det är dagar då jag suttit vid datorn, slappat framför tvn, rastat hundarna några minuter.. Easy stuff.

Jag har ingen aning om hur mkt jag behöver för att livnära mig på en dag men säkert 2500 och då blir det ju 2000-2500 överskott per dag :S

JonteBoy
2006-10-19, 20:54
Jag vägde för ca 3 mån 65 kg nu vägar jag 75 kg.... jag sa till mig själv.... jag går ALDRIG upp :(.... Men efter att ha börjat äta mkt mer... och tagit gainers... har jag ökat.... och det ÖKAR :)

PowPow
2006-10-20, 03:02
Hade liknande problem när jag var yngre. Hade ganska hög ämnesomsättning (som de flesta i den åldern som växer) samt tränade väldigt intensivt. Det var framför allt magen som satte stopp för det. Det är ju trots allt ganska svårt att få i sig massa mat om man aldrig hinner bli hungrig, eftersom man äter hela tiden :D

Det som hjälpte mig var att öka antalet mål per dag. Se till att ligga på absolut minst 5, gärna 6 om dagen. Tja.. varför inte 7 om det går? Och som nämnt - glöm inte frukosten. havregrynsgröt är väldigt näringsrikt.

Sen finns det en massa energitäta livsmedel som kan vara till hjälp. Själv har jag alltid varit förtjust i cashewnötter, så det är perfekt för mig. Alla sorters nötter är energitäta, så välj din favorit. Sen älskar jag olivolja, och har inga problem med att äta det till så gott som all mat, och även det är väldigt energitätt.

När du tar mat i t.ex. skolan, så kan du ju tänka på att ta mindre av den typiska grönsalladen, som brukar vara vanlig på svenska bord (isbergssallad, tomat, gurka). Det består huvudsakligen av vatten, och innehåller inte så mycket energi, utan tar mest plats i magen och gör att du känner dig mätt mycket snabbare.

Sen finns det ju en hel djungel av kosttillskott också, som du kan utforska om du vill det. Men det är absolut inte nödvändigt, och jag hade nog sett till att få ordning på kosten först.