handdator

Visa fullständig version : netTrade aktier


krilleh
2006-10-10, 18:04
Nu när jag har fixat internetbank och fyllt 18 så tänkte jag testa på att köpa lite aktier. Mest för att lära mig och se hur de fungerar för att senare möjligen satsa några tusenlappar.

Just nu har jag föreningssparbanken eller som du nu heter, Swedbank. Inne på internetbanken kan jag gå med i netTrade som håller på med aktier osv. kostar 300 kr per år vilket inte är så farligt.

Min fråga till er är om för det första någon som vet något om netTrade via Swedbank? Och om detta är ett bra sätt att försiktigt och säkert börja förstå aktievärlden? tänkte lägga in ca 300-400 kr och se hur de går, låter det rimligt?

Är detta något som man ska ha tålamod med? Eller kan de hända en hel del(både förlora och vinna ofc) på några dagar? Eller är det som fonder? hörde kompisen säga att köra med aktier via Swedbank är något man håller på flera år för att tjäna någon vettig summa.

NiXPhoenix
2006-10-10, 18:15
Tycker du ska gå in på www.ungaaktiesparare.se och läsa lite och även beställa boken som de ger ut varje år.

Sen så finns det några olika mäklare som speciellt passar de med bara lite kapital, de jag kommer på är Aktiedirekt och Aktiespar. På ungaaktiesparares hemsida såg jag nåt Aktieinvest också, men det har jag nog aldrig hört talas om annars.


Att handla via FSBs Nettrade är bara onödigt dyrt, man får inget speciellt för pengarna heller, tycker hela deras sida är rätt primitiv.

krilleh
2006-10-10, 18:17
Ok, tack!

och det som är dyrt är de 300 varje år? Om inte, hur menar du?

Ska läsa på lite på den där sidan.

dynamo
2006-10-10, 18:17
Verkar inte så värt att köpa aktier för 300-400kr, med tanke på att du får betala ett minimi-courtage oavsett, vilket gör att aktierna måste gå upp mycket för att du ska gå plus på affären.

stevooooo
2006-10-10, 18:21
300-400 kr:laugh: ........................ då skulle du nog satsa på trisslotter eftersom dom tar ut ett curtage på 125:-/köp.

Bästa rådet är att, läs på så du vet vad alla siffror betyder, skrapa ihop ett startkapital ( OBS som du har råd att förlora ifall det går åt h*vete ), håll dig till kända, stabila aktier...........

NiXPhoenix
2006-10-10, 18:22
Ok, tack!

och det som är dyrt är de 300 varje år? Om inte, hur menar du?

Ska läsa på lite på den där sidan.



Det kostar 300 per år ja. Sen är själva avgifterna för affärerna du gör också höga, de tar ett högt courtage på 99kr. Mer för de mindre listorna tror jag.
Du har större chans att få en order med småposter att gå igenom om du kör på Aktiedirekt (moderföretag NordNet) eller Aktiespar (Avanza).

krilleh
2006-10-10, 18:24
alright.. får läsa på lite mer om de och spara upp till en 1000 lapp då :D

krilleh
2006-10-10, 18:26
På swedbank står det såhär iaf: Courtage: 0,14 %, dock minst 99 kr per affär.

Är 0,14 % dyrt jämnför med andra ställen?

NiXPhoenix
2006-10-10, 18:27
alright.. får läsa på lite mer om de och spara upp till en 1000 lapp då :D



Japp, det är en god idé. :)
Försök beställa den där boken, borde vara gratis då den ofta delas ut i skolorna. Enklare att sitta med en ordentlig bok än att läsa lite här och var på internet. Den ger en bra introduktion till handel med värdepapper som det så fint heter.

NiXPhoenix
2006-10-10, 18:29
På swedbank står det såhär iaf: Courtage: 0,14 %, dock minst 99 kr per affär.

Är 0,14 % dyrt jämnför med andra ställen?



Hmm, just Aktiedirekt har 0,15% på de stora listorna, men minimicourtaget är 9kr...

krilleh
2006-10-10, 18:41
Hmm, just Aktiedirekt har 0,15% på de stora listorna, men minimicourtaget är 9kr...

aktiedirekt verkar va kanon ju. är det även där för lite under 1000 lappen? Finns väl inge direkt svar på detta men vill gärna veta vad du personligen tkr :) du verkar kunna en del.

The_RobRoy
2006-10-10, 20:38
Nordnet har: sätt in 10 000 kr eller startar ett månadssparande om lägst 200 kr/mån

så får du en bok, som hjälper dig och komma igång och någon prenumeration, ska du handla med aktier är nog ~10 000 en ganska lagom minimum summa.

rQx
2006-10-10, 21:16
Tycker netTrade är bra eftersom de tillhandahåller lite mer avancerad statistik på aktierna än på t.ex. Avanza. Sen att courtaget ligger på 99 kr och att ens ordrar kanske tar lite längre tid att få igenom är lite jobbigt ibland. Har tänkt på att byta till Avanza för att om möjligt få lite snabbare ordrar, men jag tror inte det är så väldigt stor skillnad att jag vill avskilja mig från netTrades statistik.

Vill du lära dig grunderna i det mesta så föreslår jag boken: Trading Guiden, mycket läsvärd bok och du kommer få mycket större insikt i marknaden. Sen behöver du inte 10 000 tals kronor för att börja investera men 300-400 kr är för lite. Runt 2000 kr kanske är lagom för dig som bara vill känna på marknaden med en eller två billiga aktier.

aliquis
2006-10-10, 22:08
Jag har säkert hela 15kkr som jag kan undvara om jag inte skall köpa en mac, men även det är väl för lite för att det skall vara mödan värt? Om inte för att bara lära sig lite för skojs skull då =P

rQx
2006-10-11, 14:39
Det är inte för lite, du behöver inte ha ett startkapital på flera hundratusen för att börja investera i aktier. Jag ser aktier som en annan form av sparande istället för min bank. Jag började med 2000 kr och allt eftersom så har jag investerat mer och mer av mina pengar jag får från sommarjobb o.s.v. så det är bara att börja!

krilleh
2006-10-11, 15:10
Det är inte för lite, du behöver inte ha ett startkapital på flera hundratusen för att börja investera i aktier. Jag ser aktier som en annan form av sparande istället för min bank. Jag började med 2000 kr och allt eftersom så har jag investerat mer och mer av mina pengar jag får från sommarjobb o.s.v. så det är bara att börja!

köper/säljare du ofta? eller låter du de bara ligga i ett säkert företag?

aliquis
2006-10-11, 15:40
Det är inte för lite, du behöver inte ha ett startkapital på flera hundratusen för att börja investera i aktier. Jag ser aktier som en annan form av sparande istället för min bank. Jag började med 2000 kr och allt eftersom så har jag investerat mer och mer av mina pengar jag får från sommarjobb o.s.v. så det är bara att börja!Men det är ju ingen mening med det om man inte blir rik, typ ;D

rQx
2006-10-11, 17:38
krilleh, jag låter dem för tillfälligt ligga i företag som har potential för framtiden. Det är inga bomb säkra företag utan företag som är lite undervärderade och som har spännande idéer. Jag köper inte så ofta och säljer heller inte så ofta, tyvärr! Jag borde sälja mina förlorare men eftersom jag tror på dem i framtiden kan jag inte släppa dem, alltså ett helt vanligt fel en investerare gör =P ..

aliquis, hm, bara för att du har 200 000 att spändera betyder det inte att du blir rik. Du kan bli rik på en liten summa också, se på exempel som framfab och H&M. Investerade en struntsumma i en aktie mest för att den var värd lite och nu 1,5 år senare har den ökat ca 700 %. Slutsatsen är att du kan tjäna pengar med lite pengar också, dock så är ju det du tjänar alltid kopplat till insatsen.

krilleh
2006-10-11, 18:20
hmm..

är det safe att bli medlem på aktiedirekt och skriva in sitt kontonummer fast inte lägga in nå pengar? funkar det? För jag vill nu bara bli medlem där så jag kan ta del av all information och läsa på en del för att möjligen senare lägga in litegrann.

föresten vad är clearingnummer och vart hittar man det? ska tydligen ha ett sådant på min bank.

krilleh
2006-10-11, 18:59
stänger börsen 6 ? alltså kan man inte köpa/sälja aktier efter de? och isf, när öppnar den?

hoppas det är ok att jag slänger in lite frågor stup i kvarten. Har läst om aktier nu en del men inte hittat det svaret.

Mirre
2006-10-11, 20:52
Hej,

Mina privata åsikter:
Du är inne på helt rätt spår: Först kunskap och därefter handel.
Jag har personligen sett allt för många förlora sina surt förvärvade slantar och några har tiodubblat sitt kapital på kort tid. Du ger dig in i en värld med spekulation. Statistiskt sett lönar sig långsiktighet vid sparande i aktier. Det innebär att "shoppa" aktier var och varannan dag kan bli en dyr historia, famförallt för småspararen som investerar sin buffert. Min personliga rekommendation är att du underviker småorderboken (småposter) utan handlar i hela börsposter. Om nu kapitalet inte räcker till en hel börspost, bör du handla i aktier med väldigt stor omsättning. Håll dig borta från heta tips på nya bolag som finns onoterade där du kan sitta fast med fåtal aktier du inte kan bli av med.
Du ska absolut inte handla hos nätmäklare med höga courtage utan börja hos någon av de två aktörerna med nio kronor i minimicourtage eftersom breakeven ligger på affärer i storleken 67 000kr för att det ska löna sig att välja de med 99kr i minimicourtage.
Personligen tycker jag att affärer under några tusenlappar är till din nackdel eftersom avkastningskravet blir så högt. Glöm inte att du betalar 30 % i reavinstskatt på vinsten såvida du inte väljer en kapitalförsäkring där du istället betalar en avkastningsskatt (0.49% för 2006) på hela värdet du har första januari varje år.


Lycka till!

Mvh,
Mirre

Mirre
2006-10-11, 21:01
Förrresten, ja börsen har öppet mellan 9-18 helgfria dagar. Bli gratis medlem på aktietips.com där du kan ställa frågor och läsa massor! Missa inte börslexikonet.

Mirre
2006-10-11, 21:04
hmm..

är det safe att bli medlem på aktiedirekt och skriva in sitt kontonummer fast inte lägga in nå pengar? funkar det? För jag vill nu bara bli medlem där så jag kan ta del av all information och läsa på en del för att möjligen senare lägga in litegrann.

föresten vad är clearingnummer och vart hittar man det? ska tydligen ha ett sådant på min bank.

Clearingnummer är din banks identitetsnummer. Det är fyrsiffrigt för de flesta utom Swedebank där det är fem sifffror (XXXX-X följt av ditt kontonummer).

Piranha
2006-10-11, 21:07
Si hon är inte bara snygg utan smart också *kissass*

Prankie
2006-10-11, 21:16
Hur deklererar man vinsten? Alltså om man köper allt och sedan säljer allt är det ju lätt. Men om man vinner 3000 på första året och sedan förlorar 3000 på andra året? Eller om man inte säljer? Eller bara byta till andra aktier? Verkar hur krångligt som helst.

rQx
2006-10-11, 21:26
Mirre, skulle du kunna förklara kapitalförsäkring lite närmare för mig? Jag har aldrig riktigt fått grepp om hur det går till =S