handdator

Visa fullständig version : Marklyft problem


tomccc
2006-10-10, 18:03
Under hela rörelsen, från det att jag greppar stången och lyfter, har jag känningar i vad som känns som huden men jag antar att det är någon muskel som går snett uppåt & innåt från skulderbladet sett. Har tittat på någon bild och gissar på att det är rhomberna eller möjligen nedre delen av traps. Det är bara höger sida som påverkas. Jag har provat att alternera greppet men det gör ingen skillnad.

Det känns ungefär som om huden sträcks så den håller på att spricka (Vilken den såklart inte gör, men det känns så). Jag försökte hitta muskeln genom stretching och upptäckte att det känns ungefär som när man kutar med ryggen med händerna i knävecken och sedan drar isär skuldrorna.

Så nu undrar jag om det här är något vanligt som man kan förebygga på något sätt. För det känns lite som om det kommer komma en skada om jag fortsätter såhär, och det vill jag inte åka på just nu. Det är inga monstervikter jag kör på, brukar köra 10x3 på 80kg efter uppvärmning.

regus
2006-10-10, 21:53
Det känns ungefär som om huden sträcks så den håller på att spricka (Vilken den såklart inte gör, men det känns så). Jag försökte hitta muskeln genom stretching och upptäckte att det känns ungefär som när man kutar med ryggen med händerna i knävecken och sedan drar isär skuldrorna.
.

(halvkvalificerad gissning*rolleyes* )
Om det känns ungefär lika som när du strechar, kan det vara så att du inte orkar hålla upp stången med axlar/traps så axlarna börjar hänga fram/neråt och på så sätt får du strech i romberna/nedre lats och därför känns det som huden ska spricka?

Är du en väldigt stel person, eller har väldigt torr hud?

tomccc
2006-10-10, 22:26
(halvkvalificerad gissning*rolleyes* )
Om det känns ungefär lika som när du strechar, kan det vara så att du inte orkar hålla upp stången med axlar/traps så axlarna börjar hänga fram/neråt och på så sätt får du strech i romberna/nedre lats och därför känns det som huden ska spricka?

Är du en väldigt stel person, eller har väldigt torr hud?
Ni får ursäkta, jag formulerade mig kanske konstigt. Det är alltså inte huden som sträcks utan det är bara så det känns, jag antar att det är en ytliggande muskel. Även i slutet av rörelsen, alltså när jag tryckt fram bröstet/fällt bak axlarna, bränner det, så jag är ganska säker på att det inte är huden. Jag kanske bör tillägga att jag inte känner av detta fenomen nämnvärt mycket i någon annan övning.

Men tack för ditt svar! Många har läst tråden och gått vidare.:whipped:

varland
2006-10-10, 22:32
Svårt att tillägga något när man inte kan något om sådant, och då blir det sådana här inlägg i en bra tråd. :P

tomccc
2006-10-11, 20:46
Svårt att tillägga något när man inte kan något om sådant, och då blir det sådana här inlägg i en bra tråd. :P
Sant.

Ok om ni inte vet exakt vad det är det handlar om. Men vad tycker ni som har lite erfarenhet rent generellt, bör jag avstå från marklyften några veckor och komplettera med andra övningar eller ska jag fortsätta och se hur det utvecklar sig?

regus
2006-10-11, 20:56
Sant.

Ok om ni inte vet exakt vad det är det handlar om. Men vad tycker ni som har lite erfarenhet rent generellt, bör jag avstå från marklyften några veckor och komplettera med andra övningar eller ska jag fortsätta och se hur det utvecklar sig?

Gör den ont på ett sätt som det inte ska göra ont, vila dig.
Går det inte över, uppsök någon kunnig.

tomccc
2006-10-13, 21:28
Jag provade att lägga marken sist av allt igår och sänkte vikterna. Då gick det bättre, kan det ha med uppvärmning att göra? Fast jag kör alltid något uppvärmningsset.

tomccc
2006-10-23, 14:11
Tänkte bara berätta att det går bättre nu, kör fler uppvärmningsset än förut. Kanske att det var det som var problemet, vi får se. Hur många uppvärmningsset brukar ni köra?

Philippp
2006-10-23, 14:14
jag kör aldrig uppvärmning och har aldrig gjort det heller

Muskelbyggaren
2006-10-23, 15:38
Jag hade också samma upplevelse förut. Gissningsvis var det helt enkelt något i min rygg som inte riktigt var van vid vikterna då det försvann efter att jag kört aningen lättare ett tag. Sedan har jag kunnat gå på tunga marklyft igen och aldrig haft problemet.