handdator

Visa fullständig version : Keso motsvarande smör?


blekfet2
2006-10-10, 14:29
Om man ska baka t.ex negerbollar, 100g smör ska ersättas med mini keso, vet nån hur mängden motsvarar varandra?

Naggande go!
2006-10-10, 15:27
Varför inte testa med 100 g och blir det för "löst" har du bara i lite mera av övriga ingredienser till önskad konsistens, eller tvärt om. (för torrt=mera keso)
Själv skulle jag mixa keson innan jag blandar den med det andra. Brukar göra en röra själv bestående av mixad keso, havregryn och canderel choklad.

blekfet2
2006-10-10, 15:41
Jag testade med det klassiska receptet på negerbollar, tog bort smör och tillsatte 130g mini keso som jag först körde i mixern. Jag behöll övriga ingredienser (1dl socker + pärlsocker att rulla bollarna i), blev hur gott som helst med keson. Hård och fin deg så det gick skitlätt att rulla dom också. Ett helt klart bra recepts.

TylerDurden84
2006-10-11, 10:26
Dom brukar vara kladdiga den första timmen, efter att ha låtit bollarna stå i kylen ett par timmar bli dom fasta och fina, samtidigt som dom är saftiga. Ett tips är att hälla pyttelite kaffe, då får se en grymt go arom och eftersmak:)

blekfet2
2006-10-11, 10:44
Dom brukar vara kladdiga den första timmen, efter att ha låtit bollarna stå i kylen ett par timmar bli dom fasta och fina, samtidigt som dom är saftiga. Ett tips är att hälla pyttelite kaffe, då får se en grymt go arom och eftersmak:)


i receptet så är det 2msk kaffe ;)